Gå til innhold

Volkswagen åpner forhåndsbestilling av ID.3 – varsler 420 kilometer rekkevidde


Anbefalte innlegg

Det er kun rapportert om én. Jeg tipper det er sånn bare for at de troende i Elon sin menighet skal kunne si at guden deres holder sine løfter.

 

Ja, hundretusenvis av reservasjonsholdere som så fram til den $35k-modellen som Musk lovet ser nå at det er en juksebil som de ikke får kjøpt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, hundretusenvis av reservasjonsholdere som så fram til den $35k-modellen som Musk lovet ser nå at det er en juksebil som de ikke får kjøpt.

Nå vet vi ikke hvor mange som eventuelt hadde tenkt seg en helt nedstrippet SR. Men det var sikkert minst noen titusen, ja. Samtidig har ca 200.000 fornøyde kunder mottatt Model 3.

 

Jeg skjønner fint at Tesla velger å heller fokusere på SR+. Den er bare marginalt dyrere, og er mye mer for pengene.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

Hva skulle være tungvindt med det?

Hvordan produserer de biler til England, Irland, Kypros, Japan og Thailand for eksempel på denne måten, med speilvendte dashbord? 

Om de må slå av og på produksjonen for justeringer og ikke ha en fast produksjon for disse landene slik andre fabrikanter har, så blir det vell tungvindt? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skjønner fint at Tesla velger å heller fokusere på SR+. Den er bare marginalt dyrere, og er mye mer for pengene.

Det er ikke noe forskjell mellom SR+ og SR. Det ser man jo på SR som er levert. Forskjellen er altså prosentvis bortkastet batterikapasitet, og materialene som følger med. 

 

På tide å si det som det er. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er det jo sånn at om du går inn i til en teslaforhandler og ber om en SR så vil selgeren nesten krangle på deg en dyrere utgave. Det er og sånn at en kun får LR i Norge i lang tid enda. Mye fordi tesla ønsker å presse kundene til å kjøpe dyrere utgaver.

 

Nei det er ikke slik, men de opplyser om at det er ventetid. Bilene er forventet inn i sommer. Det er god kommunikasjon på dette. 

Lenke til kommentar

Hvis trykket er såpass at man kan levere mer kontinuerlig, hvorfor er det ikke mer fokus på å få opp produksjonslinjer i Europa også? 

Det å produsere til X, Y og Z lokasjoner etter hverandre er vell greit tungvindt? 

 

SR+ er jo greit nok det. Det er SR som er problemet. Og som CEO av VW sa, det å selge biler med hele batterier der man låser deler av det er tullete. Rett og slett sløsing av materiale på batterifronten man allerede har flaskehalser i. Så for elbilparkens del, så håper jeg Tesla kutter beina av SR når det uansett er en variant de helst ikke ønsker å selge. 

 

Det må du jo nesten spør Tesla om? Jeg jobber ikke i Tesla. 

 

Skjønner ikke helt hva du mener, SR+ har mindre batteri. Dog får en litt mer ut av SR+ enn SR, for å skille bilene og lage produksjonen enkel for Tesla. De har jo kjørt mange varianter av dette nå, regner med de har god kontroll på det som er best for de. 

Lenke til kommentar

Hvordan produserer de biler til England, Irland, Kypros, Japan og Thailand for eksempel på denne måten, med speilvendte dashbord? 

Om de må slå av og på produksjonen for justeringer og ikke ha en fast produksjon for disse landene slik andre fabrikanter har, så blir det vell tungvindt?

Det er mer tungvindt med komplikasjoner, men det har blitt en god del enklere på Model 3 enn Model S/X. Model 3 har kun ett karosseri for alle variantene SR/LR/RWD/AWD/RHD/LHD/EU/CN/US. Model S alene har omkring 10 forskjellige varianter av karosseriet. F.eks er det forskjell på om man skal ha 5 eller 7 seter. Det er forskjell på LHD og RHD. Det er forskjell på Kina og resten av verden (Kina har en ekstra ladeluke for den kinesiske hurtigladestandarden). Sikkert flere forskjeller også, uten at jeg helt husker hva de er.

 

Når alle karosseriene er like, så går forskjellene stort sett på å montere inn de riktige delene i karosseriet. Pedalmontasjen kommer i RHD og LHD versjon. Dashbord kommer i LHD og RHD versjon. Ladepluggmontasje kommer i US, EU og CN versjon. Osv. Dette er relativt lett å håndtere. Om man vil kan man produsere annenhver bil til US og EU. Det handler bare om å ha god styring på delene man mater inn i produksjonslinjen.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt hva du mener, SR+ har mindre batteri. Dog får en litt mer ut av SR+ enn SR, for å skille bilene og lage produksjonen enkel for Tesla. De har jo kjørt mange varianter av dette nå, regner med de har god kontroll på det som er best for de. 

SR blir produsert med samme batteri som SR+, bare med software begrenset rekkevidde fra 240 til 220 miles. Altså sitter du med dødvekt i en SR du ikke får brukt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 Dette er relativt lett å håndtere. Om man vil kan man produsere annenhver bil til US og EU. Det handler bare om å ha god styring på delene man mater inn i produksjonslinjen.

Spørsmålet mitt blir da hvilke deler som sinker produksjonen mest? Er det karosseri, eller er det de individuelle delene som må produseres? Er det sistnevnte, så vil jeg jo anta at det ville vært bedre å spredt produksjonen i mindre deler, slik at man kun gjør én og én ting, fremfor å bytte på frem og tilbake etter når man produserer til hva. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ikke noe forskjell mellom SR+ og SR. Det ser man jo på SR som er levert. Forskjellen er altså prosentvis bortkastet batterikapasitet, og materialene som følger med. 

 

På tide å si det som det er.

Planen var at det skulle være en rekke forskjeller. Etterhvert som tiden har gått har Tesla innsett at å nedgradere bilene med billige deler ga mindre mening enn å bare øke prisen litt og tilby en attraktiv pakke med nesten alt man kunne tenke seg inkludert.
Lenke til kommentar

Blir dumt å kritisere Tesla for SW begrensning. Sett motorer for båter? Tror du 9.9 hk motorene er 9.9 hk? De kan fint være 15 hk. Ingen gidder å lage motor basert på norsk lovgivning om 10 hk. Dette er helt vanlig innenfor effektiv produksjon i alle slags bransjer. Det å kritisere Tesla for dette blir bare merkelig.

Lenke til kommentar

Blir dumt å kritisere Tesla for SW begrensning. Sett motorer for båter? Tror du 9.9 hk motorene er 9.9 hk? De kan fint være 15 hk. Ingen gidder å lage motor basert på norsk lovgivning om 10 hk. Dette er helt vanlig innenfor effektiv produksjon i alle slags bransjer. Det å kritisere Tesla for dette blir bare merkelig.

Dette blir annerledes. Dette handler om norsk lovgivning. Det er ingen produsenter som hadde tilbudt oss 9.9hk motorer om man ikke kunne plombere motorer de uansett produserte fra før av. 

 

Tesla burde droppe SR om de ikke produserer et batteri spesifisert til akkurat den modellen. Det å kaste bort materiale som verdenen ellers sliter med å få opp nok av er tullete, og lite forenlig med statusen Tesla helst ønsker å linke seg mot. 

Lenke til kommentar

Planen var at det skulle være en rekke forskjeller. Etterhvert som tiden har gått har Tesla innsett at å nedgradere bilene med billige deler ga mindre mening enn å bare øke prisen litt og tilby en attraktiv pakke med nesten alt man kunne tenke seg inkludert.

Jepp, planen var jo å produsere batteripakker spesifikt de forskjellige modellene, og ikke gjøre som de gjør nå. Dermed er det vell bare logisk at de bare innrømmer at $35k versjonen er død og ikke kaste bort materialer i de batteripakkene som blir solgt til SR modeller? 

Lenke til kommentar

Jepp, planen var jo å produsere batteripakker spesifikt de forskjellige modellene, og ikke gjøre som de gjør nå. Dermed er det vell bare logisk at de bare innrømmer at $35k versjonen er død og ikke kaste bort materialer i de batteripakkene som blir solgt til SR modeller? 

 

Tesla endrer stadig på hvordan de produsere biler. Så det er ingenting som er gitt at SR er død. Det er bare "dere" som påstår slike ting. Man kan kjøpe SR i dag og en får mer enn en betaler for. De eneste som klager på dette er "dere". 

Lenke til kommentar

Jepp, planen var jo å produsere batteripakker spesifikt de forskjellige modellene, og ikke gjøre som de gjør nå. Dermed er det vell bare logisk at de bare innrømmer at $35k versjonen er død og ikke kaste bort materialer i de batteripakkene som blir solgt til SR modeller?

Når det gjelder batteripakken laget de nok akkurat den batteripakken de hadde tenkt å levere med SR. Men så ble resultatet av EPA-testen 240 miles i stedet for 220 miles som lovet.

 

Når de etter hvert så at det ikke ville gi mening i å nedgradere bilen på masse måter, tok de heller å leverte SR med SW-begrensning, for å gjøre sitt beste for å få folk til å velge SR+ i stedet.

Lenke til kommentar

Tesla endrer stadig på hvordan de produsere biler. Så det er ingenting som er gitt at SR er død. Det er bare "dere" som påstår slike ting. Man kan kjøpe SR i dag og en får mer enn en betaler for. De eneste som klager på dette er "dere". 

Trur du må lese det jeg skriver på nytt. 

 

Det å selge SR som en softwarebegrenset SR+ er ikke positivt for resten av elbilmarkedet, når de bilene bruker materialer man kunne utnyttet andre steder. Enig eller uenig? 

Lenke til kommentar

Når det gjelder batteripakken laget de nok akkurat den batteripakken de hadde tenkt å levere med SR. Men så ble resultatet av EPA-testen 240 miles i stedet for 220 miles som lovet.

 

Når de etter hvert så at det ikke ville gi mening i å nedgradere bilen på masse måter, tok de heller å leverte SR med SW-begrensning, for å gjøre sitt beste for å få folk til å velge SR+ i stedet.

Hvorfor øke prisen da isåfall? Hvis alt gikk etter planen forutenom EPA-testen (i positivt favør) så høres det helt merkelig ut å kaste på mere kroner på $35k modellen, og samtidig tviholde på den ved å selge den som en softwarebegrenset versjon. 

 

Sorry, men den tar jeg ikke. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Trur du må lese det jeg skriver på nytt. 

 

Det å selge SR som en softwarebegrenset SR+ er ikke positivt for resten av elbilmarkedet, når de bilene bruker materialer man kunne utnyttet andre steder. Enig eller uenig? 

 

Joda det kan jeg være enig i, men det er ingenting ulovlig med det. Tesla står fritt frem til å gi vekk gratis batterier om de ønsker det. Det har de gjort i mange settinger. Det er opp til de som selskap og vurdere slike ting. 

Lenke til kommentar

Joda det kan jeg være enig i, men det er ingenting ulovlig med det. Tesla står fritt frem til å gi vekk gratis batterier om de ønsker det. Det har de gjort i mange settinger. Det er opp til de som selskap og vurdere slike ting. 

Jepp, og det å gi bort gratis batterier fungerer ikke i lengden. Ergo $35k skeptisismen til folk som ser dette. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...