Gå til innhold

USA skal bygge datamaskin med ytelse på 1,5 exaflops


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det var jo litt av ett hopp i ytelse!

Hva kommer innmaten til å bestå av da? Datasenter og supermaskiner er jo ofte ikke fleksible nok til at du kan hoppe på siste og nyeste generasjon av ting før det er ferdig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Hva slags operativsystem ligger i slikt? Skreddersydd fra bunn til topp?

Er nok ikke noe hokuspokus system. Både Windows og Linux har clusterfunksjonalitet for å kjøre HPC.

 

Google har utviklet sitt OS for clustering, men det er nok Linux i bunnen der også.

 

Normalt som kunde, så lager man containere som man kjører i skyen en eller annen plass alt ettersom hvilken leverandør man velger. Det å leie en virtuell maskin i skyen er tydeligvis gammeldags.

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Hva slags operativsystem ligger i slikt? Skreddersydd fra bunn til topp?

Det er Linux som gjelder innen HPC på store dataklynger som dette. Mye CentOS.

 

Avhengig av hva du legger i skreddersydd, er det stort sett dyrt å gjøre tilpasninger, og øker risikoen for ustabilitiet. Er det en ting som gjelder over alt innen HPC, så er det stabilitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Hva slags operativsystem ligger i slikt? Skreddersydd fra bunn til topp?

 

De fleste kjører en egen tilpasset versjon bygget på Linux kjernen.

Lenke til kommentar

Hva slags operativsystem ligger i slikt? Skreddersydd fra bunn til topp?

 

det varierer ,

Man bruker ofte "head node" (server eller lite cluster) til å styre HPC løsningen

den holder styr på alle nodene og hva de skal gjøre og kan pushe alt fra OS images , firmware oppgraderinger , hpc jobber osv, følge med på ytelse mm. OS som da kjøres ute på nodene er ofte en linux avart tilpasset bruken , noen kunder har flere ulike OS de kan pushe ut på nodene avhengig på hva de skal gjøre.

Har sett mye kreativitet på hvordan man løser det på mindre HPC løsninger , men de store er det ofte mer strengt med mer supportert "Head node" som Bright el. På de store løsningene er det veldig fokus på at at alt brukes så mye som mulig, minst mulig døtid, så oppdrag køes for å ha kontinurelig drift, samt at avdelinger ofter "leier" tid på løsningen

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Hvor mye er en exoflopp?

Om du ikke gidder å lese artikkelen, så gidder du vel ikke å lese dette heller.

 

Kudos til journalisten for rett europeisk benevnelse.

 

da6783674d4f53d0a8f6e92f94715d37.png

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

 

Hvor mye er en exoflopp?

Om du ikke gidder å lese artikkelen, så gidder du vel ikke å lese dette heller.

 

Kudos til journalisten for rett europeisk benevnelse.

 

da6783674d4f53d0a8f6e92f94715d37.png

Hadde vært enklere å skrevet 1,5mrd gigaflops.

Men hvorfor heter det flopps?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Er nok ikke noe hokuspokus system. Både Windows og Linux har clusterfunksjonalitet for å kjøre HPC.

 

Google har utviklet sitt OS for clustering, men det er nok Linux i bunnen der også.

 

Normalt som kunde, så lager man containere som man kjører i skyen en eller annen plass alt ettersom hvilken leverandør man velger. Det å leie en virtuell maskin i skyen er tydeligvis gammeldags.

 

På disse regneclusterne er det faktisk veldig uvanlig å bruke containere. Det er såvidt begynt å dukke opp HPC-varianter av Docker (Singularity og Shifter), men ingen av delene er særlig utbredt.

 

Her er det nok snakk om RHEL/CentOS med enten slurm eller LFS, og et godt gammeldags Modules-system.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Hadde vært enklere å skrevet 1,5mrd gigaflops.

Men hvorfor heter det flopps?

Nei det er ikke slikt man snakker. Man teller opp til 999 av en ting, så skifter man til neste notasjon. 999 kilo, så 1 mega.

 

Flops står for floating point operations per second.

Tilsvarende navn for heltalls-operasjoner er MIPS. Millions instructions per second.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Så en flopp er ett regnestykke på to bits?

1 plus 1 ….osv. En data snakker jo bare binært 1 og 0.

 

Nei, flops er antall regnestykker per sekund mellom to flyttall (i denne sammenhengen vanligvis 64-bits flyttall), altså tall som består av 64 bits. OBS. Av og til snakker man om 32-bits FLOPS, og Nvidia oppgir av og til 16-bits flops for AI-delen sin, så en må være forsiktig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Så en flopp er ett regnestykke på to bits?

1 plus 1 ….osv. En data snakker jo bare binært 1 og 0.

Flyttall er desimaltall med at kommaet i et tall kan "flyte" fra en side til en annen side og plasseres hvor som helst i en 64 biters "streng". dvs. fra svært stort til svært nøyaktig, når det beveger seg fra høyre mot venstre i denne strengen.

Mens MIPS er hvor mange sammenligninger (adderinger) prosessoren kan gjøre hvert sekund.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...