eplekasse Skrevet 7. mai 2019 Del Skrevet 7. mai 2019 (endret) Jeg solgte et par aktive bordhøyttalere (høyttalere med egen strømforsyning og separat volumkontroll) på Finn.no. Høyttalerne var i perfekt stand, hadde ingen defekter og fremstod som strøken. Jeg pakket dem godt inn, og ser mitt oppdrag som utført når de postes. Kjøper betaler på forhånd, og de sendes som Norgespakke. Men når kjøper har mottatt pakken, sier han at "høyttalerne er ødelagt", og at "begge volumknappene har falt ut". Han legger ved et bilde fra en av høyttalerne, der volumknappen faktisk er vekke, med et hulrom inni. Men høyttaleren virker i hvert fall, da lyset for strømtilførsel er skrudd på. Jeg lurer imidlertid på hvordan jeg skal gå fram. Jeg har brukt mye tid på å bygge meg opp et godt rykte på Finn. Jeg pakket høyttalerne forsvarlig inn, men noe har skjedd på vei til kjøper. For alt jeg vet, kan han ha tuklet med høyttalerne og selv bidratt til dette. Men jeg har dårlig samvittighet dersom kjøper sliter økonomisk på grunn av dette. Jeg har ikke tatt kontakt tilbake, da jeg forventer at han vil kreve pengene tilbake. Eventuelt sende høyttalerne i retur, med penger tilbakebetalt. Noen andre som har vært borte i lignende situasjoner? Jeg vet fra en tidligere forbrukerdom at selger ikke er erstatningspliktig for salg på Finn.no, men jeg ønsker tilbakemeldinger på folk ditt syn på denne saken. Endret 7. mai 2019 av eplekasse Lenke til kommentar
Maxopp Skrevet 7. mai 2019 Del Skrevet 7. mai 2019 I utgangspunktet er du ansvarlig for kjøper men du kan ha et krav mot transportøren.Jeg har begynt å ta bilder under pakkeprosessen når jeg må sende pakker, siden et bilde sier mer en 1000 ord. Kan du få kjøper til å bekrefte at de var godt pakket inn men transportøren likevel har klart å skade de har du en bedre sak mot de. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 8. mai 2019 Del Skrevet 8. mai 2019 Hvis høyttalerene var i god stand når du sendte dem og det er påstått at begge knappene er ødelagt så ting er defekte burde det vises på embalasjen og da er det kjøper sin plikt å si fra til posten sånn at en kan få erstating fra Posten så lenge varene er pakket godt nok. Alternativet er at han rett og slett prøver å lure deg, men disse typene er i fåtall selv om de finnes. Du vet vel hvordan mekanikken er med disse og om de enkelt kan tas av. Hvis ting ikke virker burde det vel vises mekanisk på gode bilder. Lenke til kommentar
nightowl Skrevet 8. mai 2019 Del Skrevet 8. mai 2019 (endret) Hva med kjøper, har han godt rykte på FINN? Om vedkommende sliter økonomisk p.g.a. feilslått høyttalerkjøp (fordi han da må kjøpe på nytt fra andre) har han seg selv å takke. Bruktkjøp + FINN er slettes ikke uten risiko. (Og høyttalere dekker ikke basalbehov så rar prioritering.) Endret 8. mai 2019 av nightowl Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 8. mai 2019 Del Skrevet 8. mai 2019 Litt OT, beklager, men ment som et tips; For min del tar jeg bilder av pakker som ankommer dersom jeg ser noen for for skader og jeg skriver "emballasje skadet" i signaturfeltet når jeg signerer for pakken. Hvis du er veldig aktiv som selger på finn så er det kanskje et tips du bør legge inn i standardbeskrivelsen. Det er transportøren som er ansvarlig, men det er jo veldig vanskelig å påvise så det beste man kan gjøre er å dokumentere forsvarlig pakking. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 8. mai 2019 Del Skrevet 8. mai 2019 For kjøp som omfattes av kjøpsloven(som her, mellom to privatpersoner), så vil risikoen for "tingen" gå over til kjøper når selger har levert denne til transportør(kjøpsloven). § 7.Plasskjøp og sendekjøp. (1) Skal tingen bringes til kjøperen på samme sted eller innenfor det område der selgeren vanligvis sørger for å bringe ut slike ting (plasskjøp), skjer levering når tingen mottas der. (2) Skal tingen ellers sendes til kjøperen (sendekjøp) og annet ikke følger av transportklausul eller annen avtale, skjer levering ved at tingen blir overgitt til den fraktfører som påtar seg transport fra avsendingsstedet. Utfører selgeren transporten selv, skjer levering først når tingen mottas av kjøperen. (3) Er tingen solgt «fritt», «levert» eller «fritt levert» med angivelse av et bestemt sted, anses den ikke levert før den er kommet fram til dette sted. § 12.Hva risikoen innebærer.Når risikoen for tingen er gått over på kjøperen, faller ikke hans plikt til å betale kjøpesummen bort ved at tingen deretter går tapt, skades eller minskes som følge av hending som ikke beror på selgeren. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 8. mai 2019 Del Skrevet 8. mai 2019 Har skaden hendt under transport og det er sendt som Norgespakke kan forsikringen brukes? Lenke til kommentar
eplekasse Skrevet 8. mai 2019 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2019 Skaden har skjedd under transport. Jeg leverte fra meg et produkt i topp tilstand, og pakket det (etter egen mening) forsvarlig inn. De ble sendt som Norgespakke, og det er dermed grunnlag for å søke om erstatning fra Posten. Men ut fra det jeg kjenner til, vil Posten i tilnærmet alle tilfeller fraskrive seg ansvar, og skylde på uforsvarlig innpakning. Lenke til kommentar
eplekasse Skrevet 8. mai 2019 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2019 For kjøp som omfattes av kjøpsloven(som her, mellom to privatpersoner), så vil risikoen for "tingen" gå over til kjøper når selger har levert denne til transportør(kjøpsloven). Takk, da er det i hvert fall svart på hvitt at jeg har gjort mitt, og ikke er juridisk skyldig. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 8. mai 2019 Del Skrevet 8. mai 2019 Nja, ikke helt § 12.Hva risikoen innebærer.Når risikoen for tingen er gått over på kjøperen, faller ikke hans plikt til å betale kjøpesummen bort ved at tingen deretter går tapt, skades eller minskes som følge av hending som ikke beror på selgeren. Dette står altså ikke svart på hvitt at du har gjort ditt. Men så lenge du har gjort ditt, så har du ditt på det rene. Spørsmålet da blir bevisbyrden og hva du kan dokumentere. Lenke til kommentar
eplekasse Skrevet 8. mai 2019 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2019 Saken har ordnet seg. Det viste seg at høyttalerne lett lot seg reparere, i dette tilfelle kun å feste en skrue. Takker uansett for hjelp, fra nå av kommer jeg til å dokumentere innpakning. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå