Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Erstatningsansvar ved salg på Finn.no


eplekasse

Anbefalte innlegg

Jeg solgte et par aktive bordhøyttalere (høyttalere med egen strømforsyning og separat volumkontroll) på Finn.no. Høyttalerne var i perfekt stand, hadde ingen defekter og fremstod som strøken. Jeg pakket dem godt inn, og ser mitt oppdrag som utført når de postes. Kjøper betaler på forhånd, og de sendes som Norgespakke.

 

Men når kjøper har mottatt pakken, sier han at "høyttalerne er ødelagt", og at "begge volumknappene har falt ut". Han legger ved et bilde fra en av høyttalerne, der volumknappen faktisk er vekke, med et hulrom inni. Men høyttaleren virker i hvert fall, da lyset for strømtilførsel er skrudd på.

 

Jeg lurer imidlertid på hvordan jeg skal gå fram. Jeg har brukt mye tid på å bygge meg opp et godt rykte på Finn. Jeg pakket høyttalerne forsvarlig inn, men noe har skjedd på vei til kjøper. For alt jeg vet, kan han ha tuklet med høyttalerne og selv bidratt til dette. Men jeg har dårlig samvittighet dersom kjøper sliter økonomisk på grunn av dette.

 

Jeg har ikke tatt kontakt tilbake, da jeg forventer at han vil kreve pengene tilbake. Eventuelt sende høyttalerne i retur, med penger tilbakebetalt.

 

Noen andre som har vært borte i lignende situasjoner? Jeg vet fra en tidligere forbrukerdom at selger ikke er erstatningspliktig for salg på Finn.no, men jeg ønsker tilbakemeldinger på folk ditt syn på denne saken.

Endret av eplekasse
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I utgangspunktet er du ansvarlig for kjøper men du kan ha et krav mot transportøren.Jeg har begynt å ta bilder under pakkeprosessen når jeg må sende pakker, siden et bilde sier mer en 1000 ord. 

Kan du få kjøper til å bekrefte at de var godt pakket inn men transportøren likevel har klart å skade de har du en bedre sak mot de.

Lenke til kommentar

Hvis høyttalerene var i god stand når du sendte dem og det er påstått at begge knappene er ødelagt så ting er defekte burde det vises på embalasjen og da er det kjøper sin plikt å si fra til posten sånn at en kan få erstating fra Posten så lenge varene er pakket godt nok.

 

Alternativet er at han rett og slett prøver å lure deg, men disse typene er i fåtall selv om de finnes.

Du vet vel hvordan mekanikken er med disse og om de enkelt kan tas av. Hvis ting ikke virker burde det vel vises mekanisk på gode bilder.

Lenke til kommentar

 

 

Hva med kjøper, har han godt rykte på FINN?

 

Om vedkommende sliter økonomisk p.g.a. feilslått høyttalerkjøp (fordi han da må kjøpe på nytt fra andre) har han seg selv å takke. Bruktkjøp + FINN er slettes ikke uten risiko. (Og høyttalere dekker ikke basalbehov så rar prioritering.)

Endret av nightowl
Lenke til kommentar

Litt OT, beklager, men ment som et tips;

 

For min del tar jeg bilder av pakker som ankommer dersom jeg ser noen for for skader og jeg skriver "emballasje skadet" i signaturfeltet når jeg signerer for pakken.

 

Hvis du er veldig aktiv som selger på finn så er det kanskje et tips du bør legge inn i standardbeskrivelsen.

 

Det er transportøren som er ansvarlig, men det er jo veldig vanskelig å påvise så det beste man kan gjøre er å dokumentere forsvarlig pakking.

Lenke til kommentar

For kjøp som omfattes av kjøpsloven(som her, mellom to privatpersoner), så vil risikoen for "tingen" gå over til kjøper når selger har levert denne til transportør(kjøpsloven).
 

 

 

§ 7.Plasskjøp og sendekjøp. (1) Skal tingen bringes til kjøperen på samme sted eller innenfor det område der selgeren vanligvis sørger for å bringe ut slike ting (plasskjøp), skjer levering når tingen mottas der. (2) Skal tingen ellers sendes til kjøperen (sendekjøp) og annet ikke følger av transportklausul eller annen avtale, skjer levering ved at tingen blir overgitt til den fraktfører som påtar seg transport fra avsendingsstedet. Utfører selgeren transporten selv, skjer levering først når tingen mottas av kjøperen. (3) Er tingen solgt «fritt», «levert» eller «fritt levert» med angivelse av et bestemt sted, anses den ikke levert før den er kommet fram til dette sted.

 

 

 

§ 12.Hva risikoen innebærer.

Når risikoen for tingen er gått over på kjøperen, faller ikke hans plikt til å betale kjøpesummen bort ved at tingen deretter går tapt, skades eller minskes som følge av hending som ikke beror på selgeren.

 

Lenke til kommentar

Skaden har skjedd under transport. Jeg leverte fra meg et produkt i topp tilstand, og pakket det (etter egen mening) forsvarlig inn. De ble sendt som Norgespakke, og det er dermed grunnlag for å søke om erstatning fra Posten.

 

Men ut fra det jeg kjenner til, vil Posten i tilnærmet alle tilfeller fraskrive seg ansvar, og skylde på uforsvarlig innpakning.

Lenke til kommentar

For kjøp som omfattes av kjøpsloven(som her, mellom to privatpersoner), så vil risikoen for "tingen" gå over til kjøper når selger har levert denne til transportør(kjøpsloven).

 

 

Takk, da er det i hvert fall svart på hvitt at jeg har gjort mitt, og ikke er juridisk skyldig. 

Lenke til kommentar

Nja, ikke helt :)

 

 

 

§ 12.Hva risikoen innebærer.

Når risikoen for tingen er gått over på kjøperen, faller ikke hans plikt til å betale kjøpesummen bort ved at tingen deretter går tapt, skades eller minskes som følge av hending som ikke beror på selgeren.

 

Dette står altså ikke svart på hvitt at du har gjort ditt. Men så lenge du har gjort ditt, så har du ditt på det rene. Spørsmålet da blir bevisbyrden og hva du kan dokumentere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...