Gå til innhold

Skvadronsjef Ståle «Steel»: – Vi har gjort kvantesprang med våre F-35-fly i det siste

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

dersom vår mektige nabo i øst «skrur på alt»

Dersom de skrur på alt, vil flyene hjelpe oss en stund. Deretter blir det vår forsvarsvilje, og bare den, som teller. Akkurat som Afghanistan viser USA i disse dager.

Og den forsvarsviljen vi har gir jeg ikke mye for.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Dersom de skrur på alt, vil flyene hjelpe oss en stund. Deretter blir det vår forsvarsvilje, og bare den, som teller. Akkurat som Afghanistan viser USA i disse dager.

Hva? Er NATO oppløst?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Leser man seg litt inn i historien så finner man fort ut at Afghanistan er der ett imperium går for å dø.

Blir rimelig skivebom å sammenligne Norge med Afghanistan.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Leser man seg litt inn i historien så finner man fort ut at Afghanistan er der ett imperium går for å dø.

Blir rimelig skivebom å sammenligne Norge med Afghanistan.

Har vel litt med at du har en befolkning som ikke gir seg.

Hadde det vært Nordmenn i Afghanistan så hadde USA hatt kontroll på det for lengst.

Fanatiske soldater er de beste. Som det Japan hadde under andre verdens krig. Og som ISIS/Taliban har i dag. De vil blåse i farer og sunn fornuft.

Så har du patriotiske soldater, som USA sine. Der vokser de opp med og synge nasjonal sangen hele tiden, konstant mint på at USA er best og en fasit for alle land. Gir dem "mål og mening", som igjen kan gi mot til soldater.

Norge hva har vi? Så si ingen patriotisme, eller fanatisme. Bare en liten håndfull av Norske menn kan bruke våpen. Så om en fullskala krig kom så er vi ganske hjelpes løse. Hvordan skal man klare og dyrke patriotisme på så kort tid for og gi folk viljen til og sloss til de ikke kan lengre? Nei, fleste Nordmenn vil rømme.

Lenke til kommentar

Men så var det dette med rekkevidde da..skal F-35 bare brukes utifra Ørlandet må de ha tankfly hvis de skal operere mot russerne. Problemet da er at tankflyet er ikke stealth og blir nok raskt identifisert og plukket ned av himmelen og da er F-35 verdiløse. Vi må ha mange nok baser fullt operative og med avansert luftvern på alle..altså på Ørlandet,Bodø,Evenes,Andenes,Bardufoss og Banak. Bare da kan F-35 drive en effektiv krig hvis russerne skrur på alt. En liten base som Evenes her nord blir fort satt ut av spill hvis det spisser seg..

Under andre verdenskrig produserte amerikanerne sitt P-51 Mustang som hadde utrolige 3350 kilometer rekkevidde. Det fløy fra England helt til Berlin som eskorte for de aliertes bombefly og drev nærkamp mot bakken for så å eskortere bombeflyene hjem til England igjen uten å tanke på turen,en utrolig teknisk prestasjon på 40 tallet.

Det skal sies at F-35 er nok meir tørst enn P-51 var med sin V12 Rolls Royce på 27 liter og 1650hk,og har meir slagkraft,men det blir uansett altfor lite å bare skal operere F-35 utifra bare 2 baser. F35 har 1022 km rekkevidde i strid og rekker vel bare fra Ørlandet og til Bodø før det må snu hjem igjen uten å tanke. Vi veit jo alle hvor vi har ett enormt stort og moderne fuel-anlegg som er bombesikkert inni fjell og som kan drive en krig her nord angående nok fuel for alle fly inkludert F-35..hørte jeg noen nevne Andøya..? Det er kun Andøya som har kapasitet til å drive en høyintensitet krig her nord.

I Europa utførte Mustang jagerne 213 873 kampoppdrag og skjøt ned hele 4950 fiendefly pluss 4131 stk fiendefly ødelagt ved nærkamp på bakken i Tyskland. Altså tok P-51 Mustang knekken på nesten 10 000 fly fra Luftwaffe,helt utrolig. Luftwaffe hadde jo da ett sted imellom 70 000 og 90 000 stk kamp,bombe og fraktfly fra 37-45. Luftforsvaret og kampflyene er de mest viktige i strid,da som nå,uten tvil.

Endret av ACYBN18O
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men så var det dette med rekkevidde da..skal F-35 bare brukes utifra Ørlandet må de ha tankfly hvis de skal operere mot russerne. Problemet da er at tankflyet er ikke stealth og blir nok raskt identifisert og plukket ned av himmelen og da er F-35 verdiløse. Vi må ha mange nok baser fullt operative og med avansert luftvern på alle..altså på Ørlandet,Bodø,Evenes,Andenes,Bardufoss og Banak. Bare da kan F-35 drive en effektiv krig hvis russerne skrur på alt. En liten base som Evenes her nord blir fort satt ut av spill hvis det spisser seg..

Under andre verdenskrig produserte amerikanerne sitt P-51 Mustang som hadde utrolige 3350 kilometer rekkevidde. Det fløy fra England helt til Berlin som eskorte for de aliertes bombefly og drev nærkamp mot bakken for så å eskortere bombeflyene hjem til England igjen uten å tanke på turen,en utrolig teknisk prestasjon på 40 tallet.

Det skal sies at F-35 er nok meir tørst enn P-51 og har meir slagkraft,men det blir uansett altfor lite å bare skal operere F-35 utifra bare 2 baser. F35 har 1022 km rekkevidde i strid og rekker vel bare fra Ørlandet og til Bodø før det må snu hjem igjen uten å tanke. Vi veit jo alle hvor vi har ett enormt stort og moderne fuel-anlegg som er bombesikkert inni fjell og som kan drive en krig her nord angående nok fuel for alle fly inkludert F-35..hørte jeg noen nevne Andøya..? Det er kun Andøya som har kapasitet til å drive en høyintensitet krig her nord.

I Europa utførte Mustang jagerne 213 873 kampoppdrag og skjøt ned hele 4950 fiendefly pluss 4131 stk fiendefly ødelagt ved nærkamp på bakken i Tyskland. Altså tok P-51 Mustang knekken på nesten 10 000 fly fra Luftwaffe,helt utrolig. Luftwaffe hadde jo da ett sted imellom 70 000 og 90 000 stk kamp,bombe og fraktfly fra 37-45. Luftforsvaret og kampflyene er de mest viktige i strid,da som nå,uten tvil.

F-35 har 2800 km rekkevidde med internt drivstoff. Det kan fly over 1200 km for å møte andre fly, og fly 1200 km tilbake igjen trygt. Det er nok til å fly forbi Nordkapp eller inn i Tyskland.

P-51 hadde 2600 km rekkevidde med eksterne tanker (1600 uten). Fantastisk fly og min favoritt fra krigen.

Endret av Lynxman
Lenke til kommentar

Du farer med vrøvl.

F-35 har 2800 km rekkevidde med internt drivstoff. Det kan fly over 1200 km for å møte andre fly, og fly 1200 km tilbake igjen trygt. Det er nok til å fly forbi Nordkapp eller inn i Tyskland.

P-51 hadde 2600 km rekkevidde med eksterne tanker (1600 uten). Fantastisk fly og min favoritt fra krigen.

Jeg pratet ikke vrøvl. Det står på nettet følgende:

North American P-51 Mustang type P-51D teknisk data følgende på ytelser: Maks rekkevidde med dropptanker fullastet med våpen: 2080 miles,dvs 3347 km!

På F-35 har både du og jeg feil. F-35 har 2200km rekkevidde. Og angående tankfly og stealth kan du lese det jeg prater om på linken under:

Lenke til kommentar

Forøvrig er jo F-35 ett nesten ufattelig bra fly. Lockheed Martin har ikke glemt sine kunster.

Deres SR-71 Blackbird sier vel egentlig det meste om hva de gutta klarer å skape. Jeg var på fisketur her nord og da var 2 av de første F-35 i Norge å svinget seg oppi dalen her på tur til Andøya,akkurat som F-16 og Starfighteren gjorde nesten daglig i gamle dager. De kom inn dalen svingte brått bare kansje 300 meter fra oss og ga full hændel mot andøya,og at ett fly kan akselerere så raskt var en opplevelse jeg skal huske ei stund,helt utrolig. Ørene fikk kjørt seg for å si det sånn..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du farer med vrøvl.

Jeg pratet ikke vrøvl. Det står på nettet følgende:

North American P-51 Mustang type P-51D teknisk data følgende på ytelser: Maks rekkevidde med dropptanker fullastet med våpen: 2080 miles,dvs 3347 km!

På F-35 har både du og jeg feil. F-35 har 2200km rekkevidde. Og angående tankfly og stealth kan du lese det jeg prater om på linken under:

Norsk Wikipedia, hvor den rekkevidden på P-51 står, har sjelden riktige tall på fly. Mine tall finenr du igjen mange steder.

1093 km combat radius er fortsatt nok til å nå hele Norge, slike jeg sa.

Endret av Lynxman
Lenke til kommentar

Begge har forsåvidt rett, men det er ulike premisser for tallene. Alt etter hvilket type oppdrag og flyvning det er snakk om. Dessuten er  kildene i noen tilfeller utdaterte, da nye mer presise beregninger har kommet de siste par årene.

Wikipedia har ganske oppdatere kilder:

• Range: >1,500 nmi (2,800 km) on internal fuel
  • Combat radius: 669 nmi[535] (1,239 km) interdiction mission on internal fuel, 760 nmi[536] (1,407 km) for internal air to air configuration

I fremtiden vil rekkevidden kunne økes betraktelig med eksterne drivstofftanker, både under vingene og såkalte "conformal fuel tanks" fastmontert på flyskroget. Det er først og fremst Israel som har behov for dette og er villige til å ta kostnadene med utvikling. Det snakkes om opp til en dobling av den effektive rekkevidden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...