Gå til innhold

Norske veier kan være bra for rekkevidden til Mercedes EQC


Anbefalte innlegg

 

Nå var det vell Tesla som lagde elbildelen av A klasse? Samt smart.

 

Dette er vell første elbilen mercedes faktisk lager selv?

Vi snakker vel B-klasse het. Første generasjon A-klasse, som ble berømt for å velte i elgtesten, kom meg bekjent aldri i elektrisk utgave. (Og kom lenge før tesla var en realitet) Den var dog designet med tanke på potensielt elektrisk drift, med en sandwichkonstruksjon av gulvet.

Jau, A-klassen vart utvikla som elbil for California. Orsaka til at den velta i elgtesten var dei manglande 300 kg zebra-batteria i den doble botnen.

 

http://www.meridian-int-res.com/Projects/AClass_EV.pdf

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå var det vell Tesla som lagde elbildelen av A klasse? Samt smart.

 

Dette er vell første elbilen mercedes faktisk lager selv?

Tesla var vel inne på B-klassen som kom mange år etter første A-klasse. Men Tesla måtte jo til andre produsenter for å i det hele tatt lage en bil.. (Lotus for Roadster, Mercedes for en del greier rundt om kring i blant annet Model S)

Artig at den fikk så sløv ladehastighet den B-klassen forresten..

 

 

Vi snakker vel B-klasse het. Første generasjon A-klasse, som ble berømt for å velte i elgtesten, kom meg bekjent aldri i elektrisk utgave. (Og kom lenge før tesla var en realitet) Den var dog designet med tanke på potensielt elektrisk drift, med en sandwichkonstruksjon av gulvet.

At noe deg bekjent ikke kom betyr ikke at det ikke kom.

Den veltet i elgtesten men det var vel noe manipulasjon i form av justert dekktrykk elns involvert der?

 

Endelig en elbil med massasje og ventilerte forseter (dessverre ikke i baksetene, kanskje fordi de kan legges ned?). Er den også først med elektrisk inn/ut-fellbart tingengerfeste også? Med salt og slaps halve året, er min erfaring at disse bajonettfestene for tilhengerfestet som mange har et problem etter en stund.

Massasje og ventilasjon i baksetet er nok forbeholdt luksusbiler, i Mercedes må man vel opp i S-klasse for å få dette.

 

Hva gjelder bajonettfestene funker de fint så lenge man husker å smøre det opp og tar det av når det ikke brukes.

 

EDIT: Korrigert forsetene til baksetet.

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

Tesla var vel inne på B-klassen som kom mange år etter første A-klasse. Men Tesla måtte jo til andre produsenter for å i det hele tatt lage en bil.. (Lotus for Roadster, Mercedes for en del greier rundt om kring i blant annet Model S)

Artig at den fikk så sløv ladehastighet den B-klassen forresten..

 

 

 

At noe deg bekjent ikke kom betyr ikke at det ikke kom.

Den veltet i elgtesten men det var vel noe manipulasjon i form av justert dekktrykk elns involvert der?

 

 

Massasje og ventilasjon i forsetene er nok forbeholdt luksusbiler, i Mercedes må man vel opp i S-klasse for å få dette.

 

Hva gjelder bajonettfestene funker de fint så lenge man husker å smøre det opp og tar det av når det ikke brukes.

 

 

 

 

Tesla var vel inne på B-klassen som kom mange år etter første A-klasse. Men Tesla måtte jo til andre produsenter for å i det hele tatt lage en bil.. (Lotus for Roadster, Mercedes for en del greier rundt om kring i blant annet Model S)

Artig at den fikk så sløv ladehastighet den B-klassen forresten..

 

Ja her blandet jeg biltyper :) 

 

Ja det var egentlig synd med B-klassen. Vet om flere så hadde lyst å kjøpe men droppet pga ladeopplegget. 

Lenke til kommentar

At noe deg bekjent ikke kom betyr ikke at det ikke kom.

Den veltet i elgtesten men det var vel noe manipulasjon i form av justert dekktrykk elns involvert der?

 

Nå var det nettopp på grunn av at jeg kan ha gått glipp av det at jeg formulerte meg på den måten, så ingen grunn til å svare i en så spydig tone. Jeg vet de forsket på/testet ut både batterielektisk og hydtogendrift, men jeg har ikke sett noe sted at disse drivlinjene ble tilbudt kunder. Hvis du har noen kilder på at det faktisk var tilfelle kan du gjerne henvise til dem.

 

Jeg husker elgtestfadesen godt, og leste stort det meste jeg kom over om det, men har aldri sett noe om at det skulle vært manipulert med dekktrykket for å provosere fram en velt. Mercedes kom riktignok med en del forskjellige (bort)forklaringer i tiden etter hendelsen, der dekkene var en av dem, men ikke noe i den retningen. Jeg har lest et intervju med Jürgen Hubbert som var leder for Mercedes på den tiden, der han sier at selv om dekkene nok kan ha spilt en rolle, var det det høye tyngdepunktet og chassisoppsettet som var hovedårsaken til velten.

Lenke til kommentar

MB har klart å lage en elbil som har kortere rekkevidde enn første Tesla i 2012, mindre plass enn model Y (likevel 250k dyrere) men veier MER en model X, har maks 40% toppladehastighet av model 3 på et så langt et ikke-eksisterende ladenettverk. Topphastighet 180km/t vs over 260km/t....

Samme rekkevidde som E-tron som har 32 mil EPA vs model S som har 60 mil EPA.

das beste oder nichts ble veldig nichts....

Sorry Mac, eller Sorry MB.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

MB har klart å lage en elbil som har kortere rekkevidde enn første Tesla i 2012, mindre plass enn model Y (likevel 250k dyrere) men veier MER en model X, har maks 40% toppladehastighet av model 3 på et så langt et ikke-eksisterende ladenettverk. Topphastighet 180km/t vs over 260km/t....

Samme rekkevidde som E-tron som har 32 mil EPA vs model S som har 60 mil EPA.

das beste oder nichts ble veldig nichts....

Sorry Mac, eller Sorry MB.

Trur folk forventer noe som er totalt ulogisk. 

 

1. Trenger man lengre og lengre rekkevidde og større og større batteripakke i en elbil, når ressursene i dagens batteripakker uansett er vanskelig å få tak i? Eller er det greit å se på hvor langt man kjører før folk flest uansett tar pauser når de først skal utnytte hele pakka? 100kWh er overkill og unødvendig sløs av det å drasse på seg ekstra vekt hver dag.  

2. Topphastighet kan fint handle om batteripakken, og hvordan vedlikeholde den lengst mulig.

3. Det samme kan hurtiglading være, særlig når man ser at det finnes mange Teslaer som må bytte sine pakker rimelig tidlig. En faktor som går igjen hos disse er hyppigere bruk av hurtiglading. Så har Tesla truffet best her, eller har de pushet hurtiglading kun for å kunne selge tallene samt "lede"? 

 

Det er ikke alle "super-duper" tall man må ta som de beste. 

Endret av oophus3do
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Massasje og ventilasjon i forsetene er nok forbeholdt luksusbiler, i Mercedes må man vel opp i S-klasse for å få dette.

EQC har både massasje og ventilasjon i forsetene som opsjoner. Koster henholdvis kroner 3.760 og 9.390 for begge forsetene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så 2 x EQC i Oslo i dag på tyske skilter. Bilen var ikke så verst bakfra og i profil, men fronten var like stygg i virkeligheten som på bildene.

Ja, dette er «journalistbilene». Av en eller annen grunn har MB bestemt seg for ha tyske skilter på disse.

 

Tipper du kan se mange av dem ved Ionitys ladestasjon ved Vik, mellom Sundvollen og Hønefoss. Produsentene lager alltid interessante ruter for journalistene. Leste at flere av turene gikk ut fra Hønefoss. Ved Vik ligger en relativt stor og ny Ionity-stasjon.

 

Det ser ut til å være ett års bruk av Ionity inkludert med biler solgt i Norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...