Redaksjonen. Skrevet 7. mai 2019 Rapporter Del Skrevet 7. mai 2019 Norske veier kan være bra for rekkevidden til Mercedes EQC Lenke til kommentar
Jack Johnson Skrevet 7. mai 2019 Rapporter Del Skrevet 7. mai 2019 7,2KW Seriøst? ? 4 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 7. mai 2019 Rapporter Del Skrevet 7. mai 2019 Mista interessen for Mercedes når de introduserte 190 klassen og enda mer skuffet når de første Vito'ene kom på markedet, men de har skjerpet seg de siste årene så tror dette blir bra. Lenke til kommentar
N8591NB4 Skrevet 7. mai 2019 Rapporter Del Skrevet 7. mai 2019 7,2KW Seriøst? ? Mer enn nok for vanlig hjemme lading, men med dårlig utbygget Ionity og andre hurtigladere, burde den kunne lade med 22kw... 1 Lenke til kommentar
Viggo Stenbekk Skrevet 7. mai 2019 Rapporter Del Skrevet 7. mai 2019 7,2KW Seriøst? ? 10 timer over natten i garasjen gir 72 kWt. Det holder nok for de fleste fram og tilbake til jobben. 3 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. mai 2019 Rapporter Del Skrevet 7. mai 2019 Mer enn nok for vanlig hjemme lading, men med dårlig utbygget Ionity og andre hurtigladere, burde den kunne lade med 22kw...Regner med de bruker CCS 50 kW ved langkjøring når man må bruke noe annet enn Ionity. 50 kW er ille nok ved langkjøring. Det skal være ganske krise om man må nøye seg med 22 kW på langtur. Da må man slå flere timer i hjel på det ladestoppet. Erfaringsmessig er det bortkastet å satse så høyt som 22 kW hjemme. 7,2 kW er helt greit til hjemmelading. 4 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. mai 2019 Rapporter Del Skrevet 7. mai 2019 Skal man kjøre 70 mil i 100-sone tar det 7 timer i ren kjøretid. Tar man det ladestoppet ved en Ionity-lader og får i snitt 84 kW så må ladepausen være ca 45 minutter for å komme i mål med 10% margin igjen på batteriet. Finner man bare en CCS 50 kW lader blir stoppet 1 time og 15 minutter. Hypotetisk kunne man ladet med 22 kW i 2 timer og 50 minutter, men det går over min tålmodighetsgrense. I hvert fall for alt annet en når det er helt krise. Samtidig er det overkill for hjemmelading. Det er nok grunnen til at de ikke har spandert en såpass dyr og kraftig likeretter på denne bilen. 7,2 kW holder i hvert fall i lange baner. Egentlig greier man seg med halvparten også. 8 Lenke til kommentar
Limbeck Skrevet 7. mai 2019 Rapporter Del Skrevet 7. mai 2019 Jeg elsker at de nå lager elbiler. Vitenskapen vant over stort selskap. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 7. mai 2019 Rapporter Del Skrevet 7. mai 2019 Her er det noe som skurrer, at den store bilen der skal oppnå de kjørelengdene med ett så "lite" batteri har jeg ingen tro på. Ja man kjører gjerne sent i Norge, men en kjører gjerne i kjipe forhold(regn, vind, snø/sludd osv). Tipper at snittet på disse bilene lander langt i fra 2kWh/mil og at en i realiteten har en helt ok rekkevidde. e-tron leder nok an for Tyskerne her. Tunnellen bak er også skuffende. 3 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 7. mai 2019 Rapporter Del Skrevet 7. mai 2019 Her er det noe som skurrer, at den store bilen der skal oppnå de kjørelengdene med ett så "lite" batteri har jeg ingen tro på.Som de sier, batteriet er større. De oppgir utnyttbart batteri, så forskjellen er ikke så stor til f.eks i-pace. Men 400km er nok fortsatt med tørr vei, medvind og eggeskall under gasspedalen. 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 7. mai 2019 Rapporter Del Skrevet 7. mai 2019 Som de sier, batteriet er større. De oppgir utnyttbart batteri, så forskjellen er ikke så stor til f.eks i-pace. Men 400km er nok fortsatt med tørr vei, medvind og eggeskall under gasspedalen. Joda, netto er fint det. Men fortsatt, ned mot 200Wh pr km i en slik bil, det er ikke lett. Men på lange turer, men optimale forhold klarer en det kanskje om en er heldig og kjører "sakte"/vestlandsfart. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. mai 2019 Rapporter Del Skrevet 8. mai 2019 (endret) Jeg har søkt fram noen tall og finner at EQC har 10% større frontareal enn model X. Drag-koeffisienten skal være "under 0,30" for EQC, mens model X har 0,25. "Under 0,30" betyr nok ikke så veldig langt under. Jeg estimerer 0,29. Til sammen blir det 1,10 * 0,29/0,25 = 1,277x luftmotstanden, eller 27,7% mer. Vekta til EQC (2425 kg) ligger mellom vekta til den letteste X-en (2300 kg) og den tyngste (2509 kg). Rullemotstand og motoreffektivitet på elbiler er nesten uavhengige av hastighet. Luftmotstand dominerer forbruket i motorveihastigheter. Ut fra dette vil jeg estimere at EQC har litt under 27,7% høyere forbruk enn X i motorveihastighet. I lavere hastigheter der luftmotstanden ikke dominerer så mye, vil nok forskjellen være mindre. Det tyder på at tittelen stemmer bra. Ironisk nok betyr det også at EQC kan få elendig rekkevidde på motorveiene i hjemlandet, sammenlignet med Amcar-en model X. Endret 8. mai 2019 av Simen1 1 Lenke til kommentar
gamlefar Skrevet 8. mai 2019 Rapporter Del Skrevet 8. mai 2019 (endret) Følgende kommentar Kelz forteller at han i Tyskland på sommertid klarer en rekkevidde på 360 til 380 kilometer, men at det på vinteren er mye mindre, kanskje nede i 260 kilometer. Her er de ærlige og de skal de ros for. Det er alt for mange som overdriver reell rekkevidde til elbiler. Vi så at Model X (dyreste utgave) ikke klarte mer enn 27-29 mil når gjennomsnitthastigheten kom opp 80-90 km/t og det var med høyere temperaturer. Rekkevidden til elbiler til variert kjøring og med ulike kjøreforhold er forsatt veldig begrenset og det bør man fortelle i klartekst slik Mercedes her gjør. Endret 8. mai 2019 av gamlefar 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. mai 2019 Rapporter Del Skrevet 8. mai 2019 (endret) For sammenlignbarhet er det viktig at de måler forbruk og rekkevidde ved samme kjøresyklus (WLTP) For realisme er det viktig at de måler forbruk og rekkevidde under realistiske forhold. For min del bryr jeg meg lite om forbruket ved daglig småkjøring. Det er langkjøring som virkelig teller og da må rekkevidden reflektere kjøremønsteret når jeg skal kjøre langt. Når jeg kjører i Nord-Norge betyr det 70-90 km/t i -10 til +20 grader. De gangene jeg er på Østlandet betyr det 80-120 km/t i +15 til 30 grader. Endret 8. mai 2019 av Simen1 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 8. mai 2019 Rapporter Del Skrevet 8. mai 2019 Jeg elsker at de nå lager elbiler. Vitenskapen vant over stort selskap. Det er ikke den første elektriske fra Mercedes-Benz.. Første generasjon A-klasse kom i elektrisk utførelse men de var for tidlig ute.. SLS kom også i elektrisk utførelse. Mercedes kjøpte ca 10% av Tesla i 2009, disse aksjene solgte de igjen i 2014. 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 8. mai 2019 Rapporter Del Skrevet 8. mai 2019 Det er ikke den første elektriske fra Mercedes-Benz.. Første generasjon A-klasse kom i elektrisk utførelse men de var for tidlig ute.. SLS kom også i elektrisk utførelse. Mercedes kjøpte ca 10% av Tesla i 2009, disse aksjene solgte de igjen i 2014. Nå var det vell Tesla som lagde elbildelen av A klasse? Samt smart. Dette er vell første elbilen mercedes faktisk lager selv? Lenke til kommentar
oophus Skrevet 8. mai 2019 Rapporter Del Skrevet 8. mai 2019 Nå var det vell Tesla som lagde elbildelen av A klasse? Samt smart. Dette er vell første elbilen mercedes faktisk lager selv? Var vell drivverk og batterier fra Panasonic ja. Lenke til kommentar
teitur Skrevet 8. mai 2019 Rapporter Del Skrevet 8. mai 2019 Nå var det vell Tesla som lagde elbildelen av A klasse? Samt smart. Dette er vell første elbilen mercedes faktisk lager selv? Vi snakker vel B-klasse het. Første generasjon A-klasse, som ble berømt for å velte i elgtesten, kom meg bekjent aldri i elektrisk utgave. (Og kom lenge før tesla var en realitet) Den var dog designet med tanke på potensielt elektrisk drift, med en sandwichkonstruksjon av gulvet. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 8. mai 2019 Rapporter Del Skrevet 8. mai 2019 Vi snakker vel B-klasse het. Første generasjon A-klasse, som ble berømt for å velte i elgtesten, kom meg bekjent aldri i elektrisk utgave. (Og kom lenge før tesla var en realitet) Den var dog designet med tanke på potensielt elektrisk drift, med en sandwichkonstruksjon av gulvet. Aha, jeg som blander klassene ja! Lenke til kommentar
OPV Skrevet 8. mai 2019 Rapporter Del Skrevet 8. mai 2019 Her er det bare å løpe og kjøpe (bestille)! Ser ut som en kvalitetsbil. Min erfaring med MB B350 (den elektriske B-serien som noen snakker om over) i over fire år er utelukkende positiv. Har kjørt elektrisk i 12 år og nå kommer endelig en stor kvalitetsbil som har alt jeg ønsker meg til rundt 750.000. Fra utstyrslisten kan jeg se at den kommer med ett års abonnement på Ionity (det nye ladenettet). Sier dog ingeting om det er inkludert energi (lading) i dette året, men det bør kanskje tolkes slik (så vidt jeg vet er det ellers ikke noe abonnement på Ionity). Ser av bildene dere har lagt ut at bilen kommer med parkeringssensorer hele veien rundt. Kan ikke se at det står på den ganske omfattende opsjonslisten (som har en rekke selvfølgeligheter som DAB-radio og alarm). Endelig en elbil med massasje og ventilerte forseter (dessverre ikke i baksetene, kanskje fordi de kan legges ned?). Er den også først med elektrisk inn/ut-fellbart tingengerfeste også? Med salt og slaps halve året, er min erfaring at disse bajonettfestene for tilhengerfestet som mange har et problem etter en stund. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå