AnonymDiskusjon Skrevet 7. mai 2019 Del Skrevet 7. mai 2019 Har skrevet om denne saken tidligere på et annet forum, men ble rådet til å poste det her fordi det visstnok er flere med en del kunnskaper her. Håper at noen med noe lignende erfaring eller kunnskap om temaet har noen konstruktive innspill. Prøver å gjengi fakta, men kan hende jeg skriver litt rotete, prøver så godt jeg kan: Sakens fakta: Far drev familiegården til konkurs, mor døde mange år tidligere. Pappa satt i uskiftet bo, jeg var hovedarving/odelsbarn. Han hadde to andre barn fra tidligere ekteskap, som han hadde gitt bort tomter til mens han satt i uskiftet bo. Han solgte også en enebolig som tilhørte gården med en profitt på ca. 600 000. I tillegg har det kommet frem at han solgte flere tomter til et av mine eldre halvsøsken noen måneder før gården ble solgt. Tomtene ble solgt til en pris på ca 1.5 millioner. Noen måneder senere kom det altså frem at han hadde drevet gården til konkurs (lang historie, men kort fortalt hadde han en manipulerende samboer i flere år som han prioriterte før alle oss i familien til tross for mange advarsler), og tvangssalg var en reell mulighet. Da jeg fikk vite om dette, ble jeg samtidig gitt beskjed om at det ene av mine eldre halvsøsken var den eneste som hadde mulighet til å kjøpe gården og "redde" den fra tvangssalg. Jeg var skeptisk, men ble forsikret om jeg fikk kjøpe tilbake gården senere om jeg ville og kunne. Men nå var pappa fast bestemt på at mitt eldre halvsøsken skulle kjøpe gården, og jeg ble presset til å skrive under odelsfraskrivelse - ble fortalt at det var nødvendig for at salget kunne skje......Tror imidlertid at fraskrivelsen var situasjonsbetinget, og ikke total. Pappa ble gitt borett i huset på gården, en rett som senere skulle tilfalle meg og mitt andre halvsøsken og helsøsken. Vi skrev under en avtale med vårt halvsøsken om dette. Det vi ikke visste, var at det et par uker senere ble undertegnet en egen avtale om boretten mellom pappa og eldre halvsøsken i forbindelse med salget, hvor det var veldig strenge vedlikeholdskrav knyttet til boretten (selv om boretten gav en reduksjon i kjøpesummen på 450 000 kr og at pappa ble forsikret om at "alt skulle bli som før")…..Noen år senere, i fjor, kunne da mitt halvsøsken komme og si at pappa, som er minstepensjonist, ikke klarte å overholde vedlikeholdsplikten sin, og derfor ble han presset til å skrive under en avtale om redusert borett (flytte til en leilighet i huset, og resten av huset skulle leies ut til fremmede). Pappa ønsket ikke dette, og ville ikke gå med på avtalens innhold. Mitt halvsøsken saksøkte da pappa, og kom med økonomiske krav for etterslep av vedlikehold på over 400 000 kr..... Pappa gav til slutt etter for økonomisk press (han har allerede en skattegjeld på ca. 200 000 fra salget av gården, fordi mitt halvsøskens regnskapsfører klusset til utbetalinger til kreditorer etc) slik at det så ut som han hadde fått stor gevinst av salget og ikke hadde skattet av det, selv om han ikke fikk en eneste krone. Det ble inngått forlik, hvor pappa skal flytte fra gården han har bodd på i mer enn 30 år, mot at mitt halvsøsken frafaller økonomiske krav knyttet til vedlikehold, og skal betale ut pappa med verdien av boretten, 450 000 kr. Når denne konflikten eskalerte i fjor og i år, kom det frem noen flere ting også: Mitt halvsøsken har ikke betalt for en tilhørende eiendom som hører til gården, til tross for at denne har eget bruksnr og gårdsnr, den ble eksplisitt unnlatt fra takstrapporten, og ikke etterbetalt heller. I tillegg fikk mitt halvsøsken låne ca. 200 000 kr som var avsatt til en kreditor, som stod på en konto som tilhørte boet(pengeverdier realisert før salget av gården). Da pappa et år senere bad om å få pengene tilbakeført, svarte mitt halvsøsken at nei, for dette var ikke hans penger uansett, og de hadde uansett brukt noen av pengene. Det kom frem i januar at disse pengene ble brukt til å betale ned på lånet/kjøpesummen for gården..... Da har altså mitt halvsøsken, som påstå at kun h*n kunne kjøpe gården, fått 450 000 i avslag i kjøpesummen pga. borett (som h*n nå har tvunget pappa til å si ifra seg), 200 000 kr som h*n "lånte" fra pappa og aldri ville føre tilbake gikk til å nedbetale lån/kjøpesum, samt at en eiendom ble med uten at mitt halvsøsken betalte for den - noe pappa reagerte veldig sterkt på da vi oppdaget dette før jul. Det som er interessant nå, er jo om dette får noen konsekvenser. Jeg har engasjert advokat, som skal kreve boretten gjeldende for meg og mitt helsøsken siden avtalen vi signerte for mange år siden, sier at boretten tilfaller oss når pappas rett faller bort (som den nå har gjort, står ikke noe i avtalen om hvordan den må falle bort for at den skal gjelde oss, bare at når pappas borett faller bort, gjelder vår borett. Da er det jo spørsmålet om mitt halvsøsken vil kreve penger for dette, noe jeg synes vil være urimelig siden kompensasjon for bortfall av boretten (som pappa og mitt halvsøsken inngikk forlik om), ikke burde kunne påvirke vår borett. Det står at vi har borett etter at pappas borett faller bort, på like vilkår. Men vi hadde jo aldri fått lese avtalen om borett pappa inngikk med vårt halvsøsken, med de strenge vedlikeholdskrav - og vi kan vel kreve at de kravene da ikke skal gjelde for oss? Vi skrev under med forsikringen at pappas boforhold skulle "være som før," og at vi skulle få overta boretten etter at hans var falt bort. Usikker på hvordan retten vil se på det. Advokaten skal også kreve skifte med sikte på å omstøte det at den andre eiendommen ble overført til mitt halvsøsken uten at h*n betalte for den - fordi den da vil regnes som gave, og siden pappa satt i uskiftet bo hadde han ikke rett til å gi bort fast eiendom. Advokaten sa også at de mange tomtefradelingene er foreldet, men at retten kanskje kan se på helheten i situasjonen (altså at pappa flere ganger, systematisk nærmest, gav mine halvsøsken fordeler i form av fast eiendom i strid med reglene for å sitte i uskiftet bo...). Er også engstelig i forhold til skifte og hva sånt kan komme til å koste. Men det er en deprimerende situasjon, hva kan være et realistisk resultat av alt dette? Jeg håper at dette med eiendommen som ikke ble betalt for, men som mitt halvsøsken likevel fikk, kan omstøtes siden det er mindre enn ett år siden vi fikk kjennskap til at denne ikke betalt for, og at de 200 000 som mitt halvsøsken fikk overført og nektet å føre tilbake til pappas konto senere, kan utgjøre en form for gavesalg siden 200 000 er en viss prosentandel av salgssummen på ca. 2 millioner.... Jeg drømmer om at hele salget/overdragelsen kan omstøtes, selv om det er langt mer enn ett år siden det skjedde, fordi dette med de 200 000 og eiendommen som ikke ble betalt for er ny kunnskap(fikk vite det i oktober i fjor) for oss. Anonymous poster hash: 99777...351 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå