Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvor mye sæd trengs for sædanalyse?

Anbefalte innlegg

Hei, 

Jeg har fått henvisning til sædanalyse, for å teste om jeg kan ha kleinfelters syndrom ved å først se om jeg er steril.

Problemet er at jeg for tiden får ut veldig lite. Klarer heller ikke få frem noe orgasme eller slikt. Dette blir vel ikke stort bedre i en muligens stresset prøvesituasjon. 

Vet noen hvor mye de trenger for å få gjort en god analyse? Noen tips?

Anonymous poster hash: 26854...064
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, 

Jeg har fått henvisning til sædanalyse, for å teste om jeg kan ha kleinfelters syndrom ved å først se om jeg er steril.

Problemet er at jeg for tiden får ut veldig lite. Klarer heller ikke få frem noe orgasme eller slikt. Dette blir vel ikke stort bedre i en muligens stresset prøvesituasjon. 

Vet noen hvor mye de trenger for å få gjort en god analyse? Noen tips?

Anonymous poster hash: 26854...064

Er du under utredning av et sykehus er det bare å ta telefonen fatt. Du trenger ikke identifisere deg med navn, men fortell at du skal levere prøve og lurer på hvor mye prøve som er nødvendig. Det er kanskje også restriksjoner på hvordan prøven skal taes (du burde ha med et skriv fra lege/sykehus).

Hvor mye som er nødvendig kommer helt etter hvilken metode som benyttes. Moderne DNA analyser krever nær sagt ingenting, slik at har du synlig mengde burde det være greit. Tradisjonelle teknikker inkluderer ikke oppkopiering av DNAet slik at her kreves det mer  prøve. Det er uansett de som utfører analysen som kan si noe om dette.

Er det slik at du har fått påvist Kleinfelters og denne testen er mtp fertilitet tenker jeg at prøve mengden må opp i forhold til en eventuell påvisning av syndromet. Fertilitetstester inkluderer mye statistikk og optisk celletelling. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...