Gå til innhold

Her er Porsches nye «søppelbil»


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Litt småfrekt å kalle den nye Porschen 'søppelbil' da men dette er et bra prosjekt. At de klarer å utnytte restvarmet til noe fornuftig er spesielt positivt. :)

 

 

Og at elbiler lader på kullkraft er bare en myte konstruert av dem som frykter det grønne skiftet og søker å forsinke eller stoppe det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Og at elbiler lader på kullkraft er bare en myte konstruert av dem som frykter det grønne skiftet og søker å forsinke eller stoppe det.

 

Ja, de lader nok på den strømmen som er tilgjengelig, ogkullkraft er det mye av. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

OK, så her klarer man i «finsortere» strømmen slik at Porsche blir helt grønn, mens Tesla kjører utrolig nok kun på tysk kraftmiks. Utrolig hva kraftnettet i Tyskland klarer. Med slikt flott kraftnett blir kvoter unødvendig. Polsk kullkraft kommer rett og slett ikke ut på linjene...

 

Akkurat i dette tilfellet er det jo mulig da kraftverket er koblet til fabrikken direkte og ikke til nettet i det hele tatt.... Men ladingen senere er en annen ting...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Lynkjapp lading

 

Den firedørs, elektriske Taycan skal introduseres i slutten av 2019. Noen sinke blir den ikke. Bilens elmotorer skal yte rundt 600 hestekrefter. Den skal gå fra 0-100 km/t på under 3,5 sekunder, og ha en antatt rekkevidde på rundt 400 km.

 

Også ved hurtigladerne skal det gå unna: Porsche har utviklet et 800 voltssystem i bilen, som gjør at man ved optimale forhold skal kunne lade 80 prosent av batterikapasiteten på 15 minutter.

400 km * 80% = 320 km på et kvarter. Det er en imponerende ladehastighet og så vidt jeg vet hittil raskest.

 

Til sammenligning lader Tesla model 3 LR fra 9 til 60% på det samme kvarteret. Altså 51% av WLTP-rekkevidden på 560 km = 285,6 km/kvarter, versus Taycan sine 320 km/kvarter. Taycan lader altså 12% raskere. Med forbehold om at antagelsen om 400 km rekkevidde (WLTP?) stemmer.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Og at elbiler lader på kullkraft er bare en myte konstruert av dem som frykter det grønne skiftet og søker å forsinke eller stoppe det.

Ja, de lader nok på den strømmen som er tilgjengelig, ogkullkraft er det mye av. ;)

Det er mykje betre enn å gå på oljesand, som eksosbilar gjer. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ad forurensning globalt så gir kanskje SO2 en ganske god korrelasjon på hvor det er forurensende industri?

https://earth.nullschool.net/#current/chem/surface/level/overlay=so2smass/orthographic=14.64,40.77,1019

 

(Ja, bortsett fra forurensende vulkaner på Island f.eks. )

Det gir en god indikasjon på svoveldioksid-forurensning, men er selvsagt ikke noen god indikator på andre typer forurensninger siden det ikke er noen direkte korrelasjon.

Lenke til kommentar

Det var da fælt da, er jo et veldig bra tiltak. Lignende burde også gjøres i norge. Omveien ved å først lage biogass virker å redusere nytten dog.

 

Man bruker biogass lagd fra matavfall. Om det ville råtnet på deponi ville frislippet like mye som produksjonene av gass vil medføre. Samme som brenning av søppel og frislipp av CO2.

 

Her produsere man strøm, la oss si 60% effektivitet? I tillegg tilføres det 95%?. La oss si at de greier å utnytte 80% av denne energien som varmeenergi transportert til produskjonslokalet til Porsche.

 

Tilsammen får man utnyttet 140% av energien av biogassen i denne prosessen. Dette er en stabilisererende effekt i kraftnettet man trenger i tillegg mindre balansekraft som kullkraft, samt mindre utbygging av strømnettet om man har flere slike løsninger.

Lenke til kommentar

Det gir en god indikasjon på svoveldioksid-forurensning, men er selvsagt ikke noen god indikator på andre typer forurensninger siden det ikke er noen direkte korrelasjon.

Jepp, og brenner man kull eller olje (spesielt litt kvalitativt dårlig olje) så blir det endel SO2 utslipp av det. Synes det ser ut til å være en ganske så god korrelasjon mellom industri i hhv USA (se f.eks. østkysten i USA kontra California som har et helt annet fokus på utslipp (men også mindre tradisjonell industri)), India, Russland (ganske greit å se at det kommer mye fra Nikel og enda mer fra en region lenger inn) og Kina (tydelig at det er verdens fabrikk #1) for å ta de største.  Lite vulkansk aktivitet som kan forklare svovelutslippene ellers. 

Lenke til kommentar

 

Det gir en god indikasjon på svoveldioksid-forurensning, men er selvsagt ikke noen god indikator på andre typer forurensninger siden det ikke er noen direkte korrelasjon.

Jepp, og brenner man kull eller olje (spesielt litt kvalitativt dårlig olje) så blir det endel SO2 utslipp av det. Synes det ser ut til å være en ganske så god korrelasjon mellom industri i hhv USA (se f.eks. østkysten i USA kontra California som har et helt annet fokus på utslipp (men også mindre tradisjonell industri)), India, Russland (ganske greit å se at det kommer mye fra Nikel og enda mer fra en region lenger inn) og Kina (tydelig at det er verdens fabrikk #1) for å ta de største.  Lite vulkansk aktivitet som kan forklare svovelutslippene ellers. 
I Russland kan du og sjå store utslepp frå olje- og gassfelt. Midt-Austen er og ein hotspot, samt oljesandfelta i Canada og nokre flekkar i Nordsjøen. Det er tydeleg at oljeutvinning er ei stor kjelde til svovelutslepp.

 

Industrien i Europa ser derimot ut til å ha rydda ganske bra. No vert det stadig mindre kolkraft og.

Lenke til kommentar

 

 

Det gir en god indikasjon på svoveldioksid-forurensning, men er selvsagt ikke noen god indikator på andre typer forurensninger siden det ikke er noen direkte korrelasjon.

Jepp, og brenner man kull eller olje (spesielt litt kvalitativt dårlig olje) så blir det endel SO2 utslipp av det. Synes det ser ut til å være en ganske så god korrelasjon mellom industri i hhv USA (se f.eks. østkysten i USA kontra California som har et helt annet fokus på utslipp (men også mindre tradisjonell industri)), India, Russland (ganske greit å se at det kommer mye fra Nikel og enda mer fra en region lenger inn) og Kina (tydelig at det er verdens fabrikk #1) for å ta de største.  Lite vulkansk aktivitet som kan forklare svovelutslippene ellers. 
I Russland kan du og sjå store utslepp frå olje- og gassfelt. Midt-Austen er og ein hotspot, samt oljesandfelta i Canada og nokre flekkar i Nordsjøen. Det er tydeleg at oljeutvinning er ei stor kjelde til svovelutslepp.

 

Industrien i Europa ser derimot ut til å ha rydda ganske bra. No vert det stadig mindre kolkraft og.

Nå bruker de mye fin kobolt for å rense ut svovel fra bensin og diesel

Lenke til kommentar

Nå bruker de mye fin kobolt for å rense ut svovel fra bensin og diesel

Finnes det noen tall på dette? Av det jeg kan se så blir omtrent 60% av koboltproduksjonen brukt til batterier, rundt 30% til diverse materialer og legeringer og kun en liten andel til rensing av bensin og diesel(kobolt fungerer som en katalysator).

 

Hvis man vekter koboltforbruket med antall transportkilometre så kommer diesel og bensin bra ut sammenlignet med batterier. Mindre slavearbeid i Kongos gruver per tonn med gods og mennesker som fraktes.

 

(Med forbehold om at bedre tall finnes enn det første jeg googlet.)

 

https://www.globalenergymetals.com/cobalt/cobalt-demand/

Endret av uname -l
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvis man vekter koboltforbruket med antall transportkilometre så kommer diesel og bensin bra ut sammenlignet med batterier. Mindre slavearbeid i Kongos gruver per tonn med gods og mennesker som fraktes.

Det er ikkje reint lite slavearbeid i Saudi Arabia og andre store oljeproduserande land heller. Folk som vert importert frå fattige land og mishandla til dei døyr eller ikkje lenger er arbeidsdyktige. Russland er og storforbrukar av slavearbeidarar både frå tidlegare sovjetrepublikkar og Nord-Korea. Qatar er heilt oppe på 4. plass på den globale slaveriindeksen, og er dermed verre enn Kongo. Det vert for dumt å knyte batteri til slavearbeid, utan å nemne det i samband med oljeproduksjon.

 

Kobolt er lett å spore. Ein kan ein vite kvar kobolten kjem frå, og difor er det stort press på batteriprodusentar for å unngå kobolt produsert med slavearbeid. Sjølv 80% av kobolten frå Kongo kan sertifiserast som ikkje rørt av slavar.

 

Olje er det verre med. Marknaden for både olje og raffinertte produkt er global, og eg kjenner ikkje til at det pågår noko arbeid for å forby innblanding av olje som kan vere produsert med hjelp av tvungen arbeidskraft.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

De ønsker ikke gå ut med tall på det av en eller annen merkelig grunn  :wee:  Gruven utenfor Kristiansand tar ut mer enn nok kobolt til å produsere batterier til alle Teslaene som produseres om de skulle basere alle batteriene på kobolt.

 

Finnes det noen tall på dette? Av det jeg kan se så blir omtrent 60% av koboltproduksjonen brukt til batterier, rundt 30% til diverse materialer og legeringer og kun en liten andel til rensing av bensin og diesel(kobolt fungerer som en katalysator).

Hvis man vekter koboltforbruket med antall transportkilometre så kommer diesel og bensin bra ut sammenlignet med batterier. Mindre slavearbeid i Kongos gruver per tonn med gods og mennesker som fraktes.

(Med forbehold om at bedre tall finnes enn det første jeg googlet.)

https://www.globalenergymetals.com/cobalt/cobalt-demand/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...