Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Beste Pajero motor og årsmodeller?


Anbefalte innlegg

Skal kjøpe en Pajero. I den forbindelse lurer jeg på hva som er de beste motorene i disse bilene og hvilke årsmodeller som har minst problemer?

Har budsjett på 110.000 kr.

Må være en modell med manuell girkasse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I den prisklassen vil jeg si at 2006 med 3.2 diesel er den beste. Kom ny motor og nytt interiør i 2007, som har en hel del forbedringer, men også endel småkluss. Det kan være aktuelt å gå ned i årstall til de som ikke har elektronisk antispinn, da får du skikkelig sperre bak. Det er det ikke på de med antispinn. Om du ikke har planer om å dra langt ut i skauen klarer du deg fint med elektronisk antispinn, da får du også antiskrens, som er meget smart å ha på disse bilene (les; SUV er uregjerlig når de først slipper på glatten, ESP redder deg inn igjen bedre enn du klarer selv).

Når det er sagt er jeg litt nysgjerrig på hvorfor du skal ha manuell. Automaten i disse er meget bra, og gjør det lettere å kontrollere f.eks i svær bratt/vanskelig føre/terreng. Er de stelt som de skal så varer de også i bilens levetid. Vi har en 06 Pajero Dakar med automat, og er strålandes fornøyd med den både som hverdagsbil og som trekkvogn. Automat bruker marginalt mer drivstoff, vår bruker literen på milen med sommerdekk og vestlandsk landevei (les mye bakker og svinger) Forøvrig tilsalgs, men til litt mer enn ditt budsjett, 129K.

Lenke til kommentar

I den prisklassen vil jeg si at 2006 med 3.2 diesel er den beste. Kom ny motor og nytt interiør i 2007, som har en hel del forbedringer, men også endel småkluss. Det kan være aktuelt å gå ned i årstall til de som ikke har elektronisk antispinn, da får du skikkelig sperre bak. Det er det ikke på de med antispinn. Om du ikke har planer om å dra langt ut i skauen klarer du deg fint med elektronisk antispinn, da får du også antiskrens, som er meget smart å ha på disse bilene (les; SUV er uregjerlig når de først slipper på glatten, ESP redder deg inn igjen bedre enn du klarer selv).

Når det er sagt er jeg litt nysgjerrig på hvorfor du skal ha manuell. Automaten i disse er meget bra, og gjør det lettere å kontrollere f.eks i svær bratt/vanskelig føre/terreng. Er de stelt som de skal så varer de også i bilens levetid. Vi har en 06 Pajero Dakar med automat, og er strålandes fornøyd med den både som hverdagsbil og som trekkvogn. Automat bruker marginalt mer drivstoff, vår bruker literen på milen med sommerdekk og vestlandsk landevei (les mye bakker og svinger) Forøvrig tilsalgs, men til litt mer enn ditt budsjett, 129K.

 

 

Jeg takler ikke "delayen" ved pådrag på automatkasser. Jeg har prøvd 3 forskjellige biler med automat og alle hadde denne delayen ved at det tok 1 sekund fra man trykket på gassen til noe faktisk skjedde. Liker heller ikke automat på vinteren, spesielt hvis man står fast og prøver å komme seg løs. Eller hvis man står i en bakke med glattholker og begynner å spinne, da begynner automatkassa å skifter gir.. Mulig det har blitt bedre med årene, men disse tingene er hvertfall ekstremt turnoff for min del. Liker å ha full kontroll over bilen og girkassa. Dessuten gir det meg mer kjøreglede å kunne gire selv.

Lenke til kommentar

Ser den. Og autolaten på Pajero er ikke rivende rask, så en liiiiten forsinkelse er det. Dog er den godt kontrollerbar, det er mest snakk om å bli kjent med den. Ingen problem å f.eks tvangsstyre den i ett gir om det ønskes, det er tiptronic på de. Manuell er det ganske få av, naturlig nok siden folk flest setter pris på automat i en slik bil. Men du finner manuell, og såvidt jeg vet er de ganske så slitesterke de også.
Tips: Pajero har et par svakheter det er verdt å vite om: Fyllerøret til dieseltanken er forbruksvare på disse, bør byttes hvert sjette år eller så. Om det ikke har vært gjort, er du nokså garantert at dieseltan og pumpe ryker. Vi snakker om 60.000,- i reparasjoner, selv når en skaffer deler på rimelige steder. Så en såpass gammel bil MÅ ha en historikk på fyllerøret, ellers så er det å styre unna. Bakre hjulbuer, som er dels skjult av plast og bakdører, ruster friskt. Ikke noe komplisert å ordne, men det må taes. Kanaler, spesielt venstre kanal, er utsatt for rust. Den er dels skjult av stigtrinnet, så du må under bil og sjekke med lykt. Kanaler og hjulbuer er ca 10.000,- hos et rimelig karosseriverksted, så noe katastrofe er det ikke, men greit å vite om. Er og et par detaljer rundt kamkjedet som må sjekkes, der er det en nylonbrikke som støtter kjedet som må byttes hver ca 90.000KM, om oljeskiftintervall er fulgt ellers. Det er katastrofalt om dette ikke er overholdt, kjedet kan gnage seg løs og da er motor død. Svært lett å holde oppsyn med, og Mitsu-forhandlere er godt klar over denne, men er bilen stelt privat (som mange er), så bør de ha en historikk å vise til angående den nylonbrikken samt kamkjedet generelt.
Ellers er det nokså idiotsikre biler som kun krever helt oirdinært stell. Millner i UK har fine priser på det meste av deler til disse, så glem å handle originalt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I den prisklassen vil jeg si at 2006 med 3.2 diesel er den beste. Kom ny motor og nytt interiør i 2007, som har en hel del forbedringer, men også endel småkluss. Det kan være aktuelt å gå ned i årstall til de som ikke har elektronisk antispinn, da får du skikkelig sperre bak. Det er det ikke på de med antispinn. Om du ikke har planer om å dra langt ut i skauen klarer du deg fint med elektronisk antispinn, da får du også antiskrens, som er meget smart å ha på disse bilene (les; SUV er uregjerlig når de først slipper på glatten, ESP redder deg inn igjen bedre enn du klarer selv).

Når det er sagt er jeg litt nysgjerrig på hvorfor du skal ha manuell. Automaten i disse er meget bra, og gjør det lettere å kontrollere f.eks i svær bratt/vanskelig føre/terreng. Er de stelt som de skal så varer de også i bilens levetid. Vi har en 06 Pajero Dakar med automat, og er strålandes fornøyd med den både som hverdagsbil og som trekkvogn. Automat bruker marginalt mer drivstoff, vår bruker literen på milen med sommerdekk og vestlandsk landevei (les mye bakker og svinger) Forøvrig tilsalgs, men til litt mer enn ditt budsjett, 129K.

 

 

Hvilket år begynte de med ESP forresten?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...