Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Snart inkassobyrå - men har de lov å ta betalt slik?

Anbefalte innlegg

Har skiftet leverandør for mitt domene og webhotell, men får varsel om at regning snart går til inkassobyrå fra min forrige leverandør.

Jeg avsluttet webhotell før neste regning gjelder 10.04.2019 - 10.04.2020 (avsluttet i slutten av mars), men jeg hadde jo fått regningen.

Har fått to varsel pr e-post og prøvd å få kontakt med de, men ingen svar. Så idag kom regningen pr papirregning med varsel om at hvis den ikke blir betalt så går den til Liquida AS. (med påfølgende gebyr osv) Sendte de en ny e-post, men nå kom det ikke engang en svar e-post med saksnummer - så spørs om de har blokkert e-post adressen min elns.

Kan ikke se at de opplyser noe om at man må betale for webhotell bare fordi man har fått regningen? https://faq.servetheworld.net/no/kontoadministrasjon/kansellere-tjeneste  Rett link: https://faq.servetheworld.net/no/kontoadministrasjon/kansellere-tjeneste
Selve domenet betalte jeg for sist gang i desember.

Så hva gjør jeg og hvordan står jeg her?

Endret av K.S
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://faq.servetheworld.net/no/kontoadministrasjon/kansellere-tjeneste

Har hatt konto hos de i veldig mange år, så vet ikke helt om de har samme betingelsene. e-post fra den gangen er dessverre gått tapt.

Edit: Hvis de skal ha skriftlig oppsigelse så burde de kanskje antydet dette i ett svar på mine henvendelser i denne saken?

Hmm .... søkte og fant at det nok stemmer det du sier - selvfølgelig må jeg da betale til dem nå når ny periode har begynt :(

"Oppsigelse skal skje skriftlig med kopi av legitimasjon (for verifisering av signaturen). Man må si opp tjenesten innen ny periode påbegynner."

Holder det å sende ett pdf dokument med oppsigelsen der signaturen er(samt av legitimasjon), eller må man sende papir?

Endret av K.S
Lenke til kommentar

Oppsigelse skal kunden selv gjøre inne i kontrollpanelet,

4.0 Abonnement
Webhotell/Domene er løpende tjeneste/abonnement som faktureres forskuddsvis. Dersom ikke annet er avtalt faktureres det for 12 måneder av gangen. Abonnement blir automatisk  fornyet på ellers gjeldende vilkår inntil gyldig oppsigelse er innlevert. Dersom Kunden sier opp etter at ny faktureringsperiode er påbegynt, må Kunden betale for hele den påbegynte faktureringsperioden. Kundens betalingsmessige bindingstid er den samme som den påbegynte faktureringsperioden.

Så om du har gjort dette så sender du på epost med/om dette og om det kommer inkasso så sender du det samme til de og bestrider kravet

Endret av Dubious
Lenke til kommentar

Det fant ikke jeg

"Webhotell/domene er en løpende tjeneste (abonnement) som faktureres forskuddsvis. Dersom

ikke annet er avtalt faktureres det for 6 eller 12 måneder av gangen. Webhotell/domene er et

abonnement som automatisk blir fornyet på ellers gjeldende vilkår inntil gyldig oppsigelse

av tjenesten er innlevert. Oppsigelse skal skje skriftlig med kopi av legitimasjon (for

verifisering av signaturen). Man må si opp tjenesten innen ny periode påbegynner. Ved oppsigelse

refunderer ServeTheWorld ikke penger som er innbetalt for påbegynt periode. Faktura for påbegynt

periode må betales i sin helhet. Prisene blir justert i takt med inflasjonen."

Blir nok nødt til å betale for ett år uten å være hos de dessverre, så da ble det betaling for to leverandører dette året :S Shit happens :)

Men holder det med pdf, eller må de ha papir mon tro?

Endret av K.S
Lenke til kommentar

https://drive.google.com/drive/folders/1w4tGHLQT6cicWzpcOe8FBkUxMsxYcMtk

Alle vilkårene er der , ser litt uproffesjonellt ut IMO

Ja, de sier jo det du sa

"7.0 Oppsigelse

Oppsigelse skal kunden selv gjøre inne i kontrollpanelet, med mindre annet er avtalt med en kundebehandler hos ServeTheWorld. Dersom kunden sier opp på annen måte, er det opp til ServeTheWorld å avgjøre om oppsigelsen aksepteres."

Så da sier de vel egentlig at det er nettopp slik det skal gjøres og dette er dagens betingelser. Jeg har ikke avtalt noe annet med en kundebehandler. Så jeg skal gjøre det slik jeg har gjort tydeligvis.

"4.0 Abonnement Webhotell/Domene er løpende tjeneste/abonnement som faktureres forskuddsvis. Dersom ikke annet er avtalt faktureres det for 12 måneder av gangen. Abonnement blir automatisk fornyet på ellers gjeldende vilkår inntil gyldig oppsigelse er innlevert. Dersom Kunden sier opp etter at ny faktureringsperiode er påbegynt, må Kunden betale for hele den påbegynte faktureringsperioden."

Jeg avsluttet webhotell før 10.04, så faktureringsperioden hadde ikke begynt. Jeg gjorde altså det som står øverst her om å avslutte webhotell, innen fristen.

Kan ikke se annet enn at jeg har handlet i god tro her nå og ikke kan bedreies for en ev tvist iom jeg har prøvd å kontakte dem uten svar, så kan ha en god sak?

Finner også dette i avtalevilkårene jeg fant der det stod at man måtte signere. (som er eldre enn de du linket til)

"ServeTheWorld forbeholder seg retten til å endre innholdet/betingelsene i kontrakten, eller å si den opp. Ved kontraksendring plikter ServeTheWorld å varsle kunden på mail eller annen måte om om dette. Kunden har i en slik situasjon rett til å si opp tjenesten. Dersom kunden ikke sier opp tjenesten innen 45 dager fra et slikt varsel regnes kontraktsendringen som akseptert og blir gjeldende."

Har ikke fått noe varsel (det jeg husker) men uansett har jeg ikke sagt opp tjeneste hvis så - så da gjelder jo den avtalen du linket til og som jeg siterte fra over, iom det er oppdaterte avtalevilkår.
Endret av K.S
Lenke til kommentar

Jeg avsluttet webhotell før 10.04, så faktureringsperioden hadde ikke begynt. Jeg gjorde altså det som står øverst her om å avslutte webhotell, innen fristen.

Kan ikke se annet enn at jeg har handlet i god tro her nå og ikke kan bedreies for en ev tvist iom jeg har prøvd å kontakte dem uten svar, så kan ha en god sak?

Absolutt! Ta vare på alt du har av dokumentasjon og logger, og si skriftlig fra til inkassobyrået umiddelbart at du bestrider kravet, og forklar tydelig hvorfor og at det kan dokumenteres. Da har inkassobyrået ingen mulighet til å tvangs-inndrive eller la renter og gebyrer påløpe.

Lenke til kommentar

Absolutt! Ta vare på alt du har av dokumentasjon og logger, og si skriftlig fra til inkassobyrået umiddelbart at du bestrider kravet, og forklar tydelig hvorfor og at det kan dokumenteres. Da har inkassobyrået ingen mulighet til å tvangs-inndrive eller la renter og gebyrer påløpe.

Det blir heldigvis ikke nødvendig, for fikk faktisk e-post fra de idag der de har kreditert den regningen.

Takk for all hjelp i denne tråden. Har alltid betalt for meg så dette var en litt ekkel opplevelse - ikke mange kronene, men ...

Endret av K.S
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...