Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hofte artroskopi

Lami

Anbefalte innlegg

Hei,

Noen som har artroskopi av hofte? Har innklemming i hoften og skal få utført artroskopi snart.

Er skikkelig nervøs. Begynner seriøst å tenke på om det er verdt det. Var verst når jeg fikk denne innklemmingen men nå er det liksom blitt vandt til det og sånt.

Redd for at jeg ikke blir bedre og redd for komplikasjoner.

«Kan jeg heller bare leve med smerte og veldig stiv hofte? Klarer ikke å ha sex ordentlig men kanskje det er greit.»

Tenker litt på at jeg gruer meg til å være alene frem til visittiden på sykehuset. Skal ut neste dag tror jeg.

Smerter pga nerve var vanlig i alt fra 6-12 mnder ...

Kan jeg egentlig sove på magen? Jeg får ikke sove på rygg.

Alt dette tenker jeg gjennom nå. Jeg glemte å spørre på sykehuset her forrige uke ...

Noen som har erfaringer? Del gjerne. :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv har jeg bare hatt kneartroskopi (som også er en kikkhullsoperasjon, men måtte i tillegg ha et lengre snitt på siden av benet).

Du kan såklart ikke sove på magen etterpå, da det vil legge trykk på operasjonsstedet... Man må rett og slett innfinne seg med å ligge på rygg i starten. Enten om man får sovet noe eller ei... 

Har du skaffet fysioterapeut? Tror det varierer noen steder, at folk får det gjennom sykehuset? Men hvis ikke, pass på å kontakte en del du tenker kan være aktuelle. Det er billigere hvis du velger en med refusjonsordning.

Har ikke satt med inn i hofteartroskopi, men foreligger jo alltids muligheter for komplikasjoner med operasjoner. Så kan ikke helt uttale meg her. Men husk, ja, det er en forferdelig slitsom prosess, både operasjonen, særlig tiden etterpå (vær forberedt på å ikke få gjort NOE, kanskje bare få sett på ett eller annet hjernedødt på TV), og rehabiliteringen. Det kan nok ta et år igjen før man er "bra". Men! Husk at du har bare en hofte, og den skal du gjerne ha livet ut, så kanskje du må belage deg på ett hardt år fremover, men det er vel bedre enn å ha problemer resten av livet?

Og det er også viktig å huske at dette ikke er en lineær prosess, og for de fleste forløper det nok forskjellig. Du kommer til å ha noen veldig tunge dager foran deg, men så kommer du til å bli bedre og bedre, og kanskje til og med bedre enn du var før komplikasjonene oppstod! (kan man håpe)

Anonymous poster hash: 64ae7...75d
Lenke til kommentar

Og nå vet jeg som sagt ikke hvor du blir operert, men der jeg ble operert så fikk jeg ikke noe info med meg hjem, så det var veldig vanskelig å huske alle beskjedene som ble gitt. Prøv å få med deg noen som kan være med deg etterpå når du skal snakke med doktoren, særlig hvis du ikke får med noe skriv. Og hvis du har masse spørsmål, kanskje skriv de ned på et ark? Så husker du de bedre.. Er som regel veldig vanskelig å få tak i kirurgen senere hvis man lurer på noe.

Lenke til kommentar

Er du blitt bedre etter operasjonen?

Tusen takk for svar forresten.

Vegrer meg litt over at man kan ha litt nervetrøbbel og slikt lenge etterpå. Skal på en fin ferie i sommer og har egnt lyst å ta operasjonen etter sommer, men så har jeg ikke jobb og burde kanskje fikse hoften før jobb ... åh :(

Lenke til kommentar

Det er bare to uker siden, så tidlig å si. Blir det ikke bedre (=dvs ikke vellykket), så må jeg operere på nytt. Tar noen måneder å finne ut, er virkelig en tålmodig prosess..

Jeg skjønner den følelsen. Skulle egentlig ha en sommerjobb jeg har gledet meg til, men utgår kanskje. Men! Tro meg, du vil gjøre dette nå. For skrev du ikke at du har smerter? Da kommer du jo uansett ha vondt når du drar på ferie. Og jo lenger du går med skaden, jo mer øker du risikoen for andre skader; "Hvis man har inneklemming i hofteleddet, har man på lengre sikt økt risiko for å utvikle andre lidelser i hoften, slik som labrumskade, bruskdegenerasjon og artrose.".  

Pluss, har du ikke allerede time for operasjon? Bedre å bare få det unnagjort, tenker nå jeg. 

Skjønner at det er skremmende med alle usikkerhetene rundt en operasjon, men blir nok ikke mindre skremmende at man går rundt og grubler endaa lenger, blir ikke noe mer vellykket heller. Viktig å huske at de aller fleste operasjoner går veldig bra, så bare å håpe på det beste!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...