Gå til innhold

Telenor fiber hjemmenettverk

Anbefalte innlegg

Har tidligere hatt Telenor fiber hvor modem og router (Zyxel p2812) lå i et skap under sikringskapet.. Problemet her var at det lå inni veggen og med dårlig forhold for signalene fra routeren.

Etter en stund med andre løsninger skal jeg nå tilbake til Telenor fiber 250/250.

I skapet har jeg kabler til 5 uttak rundt om i huset, mens Telenor routeren bare har 4 uttak. Et av disse uttakene skal brukes til TV (T-we).

Jeg planlegger å koble ut trådløs på selve Telenor routeren og heller koble til en egen (bedre) router som står bedre til på et av de andre rommene med uttak.

Spørsmål:

1 Holder det med Zyxel p2812? Den skal tross alt bare videreformidle signalene.

2 Jeg skal som sagt koble ut wifi på Telenor routeren.. er det noe annet jeg bør tenke på enten på den r routeren eller den som jeg skal bruke for wifi?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skal bare være nøye på at særlig på 2.4 ghz båndet at det skal være forskjell kanaler på trådløs.

Ellers skal det fungere greit med 2 rutere på fiber.

På kabel bør det holde, men på trådløs særlig 2.4 ghz som ofte ligger på maks 150 mbit.

Men på 5 ghz bør vel du klare å makse hastigheten om du er noen meter unna.

Lenke til kommentar

Usikker på hvordan det er med 2802, men en del av Telenor-ruterne lar deg bruke DSL-porten som Ethernet-port så vidt jeg husker. Da får du 5 porter som blir knyttet til svitsjen på ruteren.

Har du T-We via koaks eller som IPTV? Hvis du har det via koaks, er det ikke noe i veien for at du kan koble ut Telenor-ruteren helt og heller bare bruke en tredjepartsruter. Hvis du har IPTV, er det litt flere krav som stilles til ruteren. Når det da ellers er snakk om å ha porter nok, så har du kanskje plass til en svitsj der også?

Siden du har kablet liggende ut til flere steder i huset, og i hvert fall hvis det er snakk om en litt større bolig, har du et veldig godt utgangspunkt for å sette opp en mesh-løsning for WiFi der kabel benyttes som backhaul - hvilket gir den beste ytelsen. Da vil selv de rimeligere mesh-settene kunne gi god ytelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...