Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lån fra aksjonærer krav om tilbakebetaling

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Figaro: Det kommer an på avtalen. Hvis det er snakk om "tiltenkt noe annet" som i at dette andre er bestilt, og pengene i kassa skal gå til å betale fakturaen, er det noe annet enn "vi har 100k på bok som vi har lyst til å sette av til senere". 

En ekstraordinær generalforsamling vil ikke være for å akseptere eller bestride kravet, vanligvis, men for å pålegge styret å betale eller å frastå fra å betale. 

Lenke til kommentar

Eg har ett spørsmål 

Hvis vi nekter å betale kravet imot selskapet angående aksjonærlånet. Dette kravet har 14 dagers frist

Kan han gå direkte å kreve konkursbegjæring imot selskapet da?

Eller har vi krav på varsler /purringer etter kravet er utløpt?

Hvor lang tid kan det gå før han kan gå til skifteretten etter kravet er utløpt ?

Anonymous poster hash: a88e4...06e
Lenke til kommentar

Han kan. Han må da overbevise tingretten om 1) at han har et krav mot selskapet, 2) at kravet er forfalt, og 3) at selskapet er insolvent, dvs. uten netto eiendeler og uten likvide midler til å betale. 

Vanligvis går man frem via å forkynne konkursvarsel for skyldner. Det vil si at styrets leder får forkynt via politiet et krav, og en frist å betale innen, hvis ikke blir konkurs begjært. 

Lenke til kommentar

Ikke trådstarter, men jeg har et spørsmål angående en potensiell løsning.

(forutsetning for at løsningen skal fungere godt, er at alle har likt forhold mellom aksjekapital og lån til selskapet) 

Sånn jeg forstår det så er det gitt et lån fra alle aksjonerer til bruk som startkapital, sånn jeg tenker så ville det hvis alle har gitt like lån væt mer ryddig og satt inn mer penger som aksjekapital.

Er det i etterkant mulig at styret/generalforsamling og flertallet av aksjonærene blir enige om å øke aksjekapitalen med tilsvarende det de har lånt inn til selskapet?.

også får han siste som vil ha tilbake lånet sitt velge mellom å enten få tilbake de pengene han har lånt inn til firmaet, eventuelt bli med på emisjonen for å beskytte sin eierandel. 

Kan generalforsamling/styret vedta å gjøre en aksjeemisjon selv om enkelte mindre aksjonerer protesterer?
(alle får anneldning til å bli med på emisjonen for å beskytte sine eierandeler, og pengene er nødvendig for å innfri usikrede lån som kan kreves  tilbake med kort frist) 

Anonymous poster hash: 21ab9...915
Lenke til kommentar

Og hva er normal rente som er på aksjonærlån,  vi har ikke skrevet noe hva renten skal vere

Hvis det ikke er avtalt rente er lånet rentefritt.

Hvis det er avtalt rente, men ikke avtalt størrelse, vil det ikke være uvanlig å benytte Skatteetatens skjermingsrente for lån fra aksjonær til selskap (maksimal rente man kan ta uten å bli beskattet mer enn vanlig).

Ikke trådstarter, men jeg har et spørsmål angående en potensiell løsning.

(forutsetning for at løsningen skal fungere godt, er at alle har likt forhold mellom aksjekapital og lån til selskapet) 

Sånn jeg forstår det så er det gitt et lån fra alle aksjonerer til bruk som startkapital, sånn jeg tenker så ville det hvis alle har gitt like lån væt mer ryddig og satt inn mer penger som aksjekapital.

Er det i etterkant mulig at styret/generalforsamling og flertallet av aksjonærene blir enige om å øke aksjekapitalen med tilsvarende det de har lånt inn til selskapet?.

også får han siste som vil ha tilbake lånet sitt velge mellom å enten få tilbake de pengene han har lånt inn til firmaet, eventuelt bli med på emisjonen for å beskytte sin eierandel. 

Kan generalforsamling/styret vedta å gjøre en aksjeemisjon selv om enkelte mindre aksjonerer protesterer?

(alle får anneldning til å bli med på emisjonen for å beskytte sine eierandeler, og pengene er nødvendig for å innfri usikrede lån som kan kreves  tilbake med kort frist)

Ja, man kan konvertere gjeld til aksjer, se aksjeloven kapittel 10. Det krever kvalifisert flertall etter aksjeloven § 5-18, men det kreves ikke enighet mellom samtlige aksjonærer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...