steinjarle Skrevet 6. mai 2019 Del Skrevet 6. mai 2019 Legger seg under Audi, Jaguar og Tesla.Nå er prisene på Mercedes-elbilen klare Lenke til kommentar
BeyondALL Skrevet 6. mai 2019 Del Skrevet 6. mai 2019 De prøver jo ikke engang, hvis de ville kunne de druknet markedet i elbiler, men siden de tjener så mye på gammel teknologi holder de igjen. Blir spennende hvem som blir den første som ryker på Kodak/Nokia strategien 4 Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 6. mai 2019 Del Skrevet 6. mai 2019 (endret) De prøver jo ikke engang, hvis de ville kunne de druknet markedet i elbiler, men siden de tjener så mye på gammel teknologi holder de igjen. Blir spennende hvem som blir den første som ryker på Kodak/Nokia strategien Jeg tror de holder igjen med vilje (ikke på grunn av mangel på kunnskap eller likviditet), men på grunn av etterspørsel i større land. Per nå så er det ikke så veldig mange land i Europa og verden som skriker etter elbiler. Deretter kommer nok også lønnsomheten. De driver butikk som alle andre hvor målet er å tjene penger. Det å utvikle nye plattformer er svindyrt i R&D. At Norge skriker etter elbiler som gjør at de kanskje kan levere 20-30.000 elbiler.. Det er en dråpe i havet i forhold. Er jo det samme som i hver eneste tråd/artikkel hvor kommentaren er: "Hva med hengerfeste og stasjonsvogn?". EDIT: For ikke å glemme at Mercedes legger seg i premium-segmentet. Er ikke alle som kan punge ut 700.000 for en ny bil. Mercedes er dyrt over hele fjøla. Endret 6. mai 2019 av Vertical^ 7 Lenke til kommentar
Ano__Nym Skrevet 6. mai 2019 Del Skrevet 6. mai 2019 32.000,- eks mva for et sett vinterhjul. Helt klart at de ikke vil selge vinterhjul iaf. Hvis de ikke bare er der for å kunne gi rabatt på totalpakka i et tilbud Lenke til kommentar
BeyondALL Skrevet 6. mai 2019 Del Skrevet 6. mai 2019 De holder igjen for å tjene penger ja, det forstår jeg. Spørsmålet er hvor lenge det er lurt å holde igjen.. På et tidspunkt er det elbiler som tar over, og utviklingen går fort. Er de for sent ute er det dårlig med bonus til sjefene. Jeg kjører Dieselbil, men lite, neste blir nok elektrisk tror jeg, men det er et par år til Lenke til kommentar
gneip Skrevet 6. mai 2019 Del Skrevet 6. mai 2019 De holder igjen for å tjene penger ja, det forstår jeg. Spørsmålet er hvor lenge det er lurt å holde igjen.. På et tidspunkt er det elbiler som tar over, og utviklingen går fort. Er de for sent ute er det dårlig med bonus til sjefene. Jeg kjører Dieselbil, men lite, neste blir nok elektrisk tror jeg, men det er et par år til Hvordan er prisen i Tyskland på denne bilen sammenlignet med konkurrerende modell fra Mercedes med forbrenningsmotor? Det koster klart mindre å eie og kjøre en elektrisk bil enn bil med forbrenningsmotor, så en noe høyere pris kan forsvares. Det som er signalet om Mercedes satser er om de har priset bilen slik at den er et reellt alternativ for de som skal kjøpe bil i denne klassen. Lenke til kommentar
toffo Skrevet 6. mai 2019 Del Skrevet 6. mai 2019 De holder igjen for å tjene penger ja, det forstår jeg. Spørsmålet er hvor lenge det er lurt å holde igjen.. På et tidspunkt er det elbiler som tar over, og utviklingen går fort. Er de for sent ute er det dårlig med bonus til sjefene. Jeg kjører Dieselbil, men lite, neste blir nok elektrisk tror jeg, men det er et par år til Jeg vil vel si at de fleste produsentene som leverer noe fornuftig pr i dag er 'med'. Har de teknologien, avtaler med batteriprodusenter osv så er det overkommelig å skalere opp både utvikling og produksjon. Bygge fabrikker kan de jo. Jeg synes de som peker seg mest ut som etternølere er, Fiat-Chrysler, Ford og Toyota. Så får vi se, det er fullt mulig å kjøpe seg opp både på teknologi og produksjon ennå. Så lenge Trump ikke ser noe poeng i å fremme klimavennlig teknologi blir ikke USA noe stort marked, og asiatene er i ferd med å fylle sitt eget marked med egenproduserte biler. Så får vi se hvem som får grepet om det europeiske fastlandet. 1 Lenke til kommentar
nor50 Skrevet 6. mai 2019 Del Skrevet 6. mai 2019 "Ombordlader 7,2 kW" er ikke det for dårlig på en helt nyutviklet bil? 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 6. mai 2019 Del Skrevet 6. mai 2019 De holder igjen for å tjene penger ja, det forstår jeg. Spørsmålet er hvor lenge det er lurt å holde igjen.. På et tidspunkt er det elbiler som tar over, og utviklingen går fort. Er de for sent ute er det dårlig med bonus til sjefene. Jeg kjører Dieselbil, men lite, neste blir nok elektrisk tror jeg, men det er et par år til Utviklingen innenfor både batterier, motorer og autonom ferdsel er det som regel ikke de "store" som gjør, og tar de største skrittene med. Det er det mindre firmaer som gjør, som deretter blir kjøpt opp. Med andre ord, det er ingenting å "komme for seint til". Hvem som helst av de store fabrikantene kan og vil kjøpe opp teknologi der det trengs. Og de er det mange av, hvor de stort sett er inne på det samme alle sammen. 1 Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 6. mai 2019 Del Skrevet 6. mai 2019 2.5 tonn som skal startes og stoppes ? 1 Lenke til kommentar
DDDD Skrevet 6. mai 2019 Del Skrevet 6. mai 2019 "Ombordlader 7,2 kW" er ikke det for dårlig på en helt nyutviklet bil? Ikke bare det. Bilen er fulle av kompromisser, siden den ble designet med forbehold om å produseres på samme linje som bl.a. C-klassen og GLC. Da snakker vi om dårlig utnyttelse av ramme/kropp for en elbil å være; bl.a. ingen frunk og er ganske så tung. 1 Lenke til kommentar
Roy Husvik Skrevet 6. mai 2019 Del Skrevet 6. mai 2019 De prøver jo ikke engang, hvis de ville kunne de druknet markedet i elbiler, men siden de tjener så mye på gammel teknologi holder de igjen. Blir spennende hvem som blir den første som ryker på Kodak/Nokia strategien Godt det ikke er du som styrer butikken! Hva er vitsen med å drukne markedet med el-biler, når folk ikke vil ha det!? 3 Lenke til kommentar
gneip Skrevet 6. mai 2019 Del Skrevet 6. mai 2019 Godt det ikke er du som styrer butikken! Hva er vitsen med å drukne markedet med el-biler, når folk ikke vil ha det!? Vi får se hvordan det går når VW kommer med ID3 til priser ned mot dieselgolf i Tyskland i 2020. VW drømmer om å selge rundt 100.000 slike i Europa i 2020. 1 Lenke til kommentar
BeyondALL Skrevet 6. mai 2019 Del Skrevet 6. mai 2019 Godt det ikke er du som styrer butikken! Hva er vitsen med å drukne markedet med el-biler, når folk ikke vil ha det!? Det er jo evige ventelister i de landene der det gir mening, så noe etterspørsel er det jo. Hvis de store satser på å kjøpe teknologien når det tar av er det jo litt sent i forhold til de som lager ting selv og er innovative. Ingen vil kjøpe en bil der du må betale 8000 nok for å oppdatere kartet en gang hvert år. Mye gamliser som styrer bilprodusentene 3 Lenke til kommentar
Eivind Helle Skrevet 6. mai 2019 Del Skrevet 6. mai 2019 "Ombordlader 7,2 kW" er ikke det for dårlig på en helt nyutviklet bil? Hvor ofte har man egentlig behov for mer enn 7.2kW? Hjemme har man som regel ikke tilgang på mer effekt. Og om man er på langtur vil man heller benytte en hurtiglader. Lader du over natta på 7.2 kW fyller du et batteri på 80kWh på 12 timer. 3 Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 6. mai 2019 Del Skrevet 6. mai 2019 32.000,- eks mva for et sett vinterhjul. Helt klart at de ikke vil selge vinterhjul iaf. Hvis de ikke bare er der for å kunne gi rabatt på totalpakka i et tilbud Ja, det er altfor mye for 19". 1 Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 6. mai 2019 Del Skrevet 6. mai 2019 Hvor ofte har man egentlig behov for mer enn 7.2kW? Hjemme har man som regel ikke tilgang på mer effekt. Og om man er på langtur vil man heller benytte en hurtiglader. Lader du over natta på 7.2 kW fyller du et batteri på 80kWh på 12 timer.Enig der. Hvertfall med dagens batteristørrelser ser jeg sjeldent behov for noe mer. Måtte være om noen slike kjøpesenterladere støttet mer enn 7,2kW. Da kan det være nyttig. Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 6. mai 2019 Del Skrevet 6. mai 2019 Skal bilprodusentene først over på el-biler så får dem nesten ha skikkelig innsats. Dette er jo ikke en optimal elbil, det er en ombygd fossilbil. Sjekk ut frunk'n Og hvorfor har bilen tunnelen for mellomakslingen? Det er da ikke noen mellomaksling på denne. Og den nevnte tunnelen spiser jo greit med plass også framme i kupeen. Se på bredden, den bilen er jo bygd for å huse en svær gearkasse i bakkant av en fossilmotor. Tommel ned. 2 Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 6. mai 2019 Del Skrevet 6. mai 2019 (endret) EDIT: For ikke å glemme at Mercedes legger seg i premium-segmentet. Er ikke alle som kan punge ut 700.000 for en ny bil. Mercedes er dyrt over hele fjøla. Er ikke særlig premium å kjøpe en elbil som er mekket sammen av en gamle deler og et chassi fra en fossilbil. Den har jo i prinsippet fått dobbelt opp av deler av bærende konstruksjon. Først gammel fossilbil konstruksjon i bunn, også en batteriboks hengt under gulvet. Det må jo gjøre bilen unødvendig tung, og med et unødvendig høyt tyngepunkt. Og det er da ikke særlig premium å gjøre ting på billigste måte, spesielt ikke om det går utover både plassen innvendig i kupeen, bagasjeplass, rekkevidde og sannsynligvis også kjøreegenskapene? Endret 6. mai 2019 av bojangles 1 Lenke til kommentar
Tom Ovlien Skrevet 6. mai 2019 Del Skrevet 6. mai 2019 VG (og andre) burde innføre en spesifikasjon på sin liste over sammenliknbare egenskaper mellom elbiler: Eksistens av superladernett. Det er en helt annen opplevelse av elbil når produsenten dedikerer et eget ladenett med superhurtige ladere til ditt bilmerke. En verden av forskjell. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå