Gå til innhold

Så mange elsparkesyklister skader seg

Anbefalte innlegg

Skal innrømme at jeg ikke er den som vet mest om sparkesykkel.. Men stemmer det at de kan ha en fart på 80 Km/t? :o

Var innom Stayclassy etter en historie fra en kollega om hvor forferdelig den butikken var. Tenkte å se hvor "langt" sparkesykkel har kommet så jeg trykke på den råeste jeg fant..

Classywalk S600 selges til 17000 og kan komme med farssperre på 25 eller 85 Km/t... Er dette feil eller kan slike sykkler komme oppi en så høy fart?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal innrømme at jeg ikke er den som vet mest om sparkesykkel.. Men stemmer det at de kan ha en fart på 80 Km/t? :o

Var innom Stayclassy etter en historie fra en kollega om hvor forferdelig den butikken var. Tenkte å se hvor "langt" sparkesykkel har kommet så jeg trykke på den råeste jeg fant..

Classywalk S600 selges til 17000 og kan komme med farssperre på 25 eller 85 Km/t... Er dette feil eller kan slike sykkler komme oppi en så høy fart?

Joda, det skal stemme. Det er en voldsom kraft. Selv den jeg har på kun 700 maksimum watt er ganske kraftig, hvis jeg kjører den på full styrke på grusunderlag så spinner den vekk grus under med stor kraft.

Jeg tror det er livsfarlig å kjøre så fort med så små hjul. Da har man et dødsønske. Man må i hvert fall være 100% sikker på at man kjenner underlaget der man kjører, og ha på seg bra med sikkerhetsutstyr. Én liten dump i veien kan sende deg på hodet i asfalten. Selv når jeg kjører i 25 km/t, må jeg holde hardt i styret og bøye knærne for å føle meg trygg når jeg kjører over små humper og dumper i asfalt. Men det virker bra.

Ja, jeg har blitt litt usikker selv. Men jeg har tenkt å bestille derfra veldig snart, skal ta en sjans. Det bekymrer meg at de skriver fremtidige datoer på ALLE produktene sine! Men hvis statistikken/egenskapene deres stemmer, så har de absolutt de beste produktene på markedet, har sjekket alt som kan krype og gå. Skal kjøpe S420, som har 2 x 1000 watt motor og 48 volt batteristyrke, som skal være mer beregnet på voksne personer som veier litt.

Fant dette skjemaet (scroll litt over en side ned): https://scooty.no/el-sparkesykkel/

og den virker til å være en fin retningssnor.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Men når maks lovelig fart er 25 Km/t så er det da innenfor at en norsk butikk selger sykler som har en fart som er mer enn 3 ganger så høy? 

Det er jo ikke rart at folk skader seg når det er slike hastigheter man KAN komme oppi. Hvordan fungerer måling av fart på en slik sykkel? Vrir du om spaken så er det full pupp og max fart? 

Lenke til kommentar

Maks lovlig fart er 22 km/t, 20 +/- 10%. Noen butikker tilbyr fremdeles 20 km/t forhåndsinnstilling, men de fleste tilbyr nå 22 km/t, som skal være innenfor. Etter min mening er 22 km/t det man trenger. Dét man trenger er en sterk nok motor til å kjøre opp bakker. Det er litt av poenget med å eie en sånn.

Hvorfor butikker får lov, er jeg usikker på. Spurte i en annen tråd, og konklusjonen ble at forskjellige regelverk omfatter forskjellige produkter. Så man kan for eksempel ikke starte en butikk og selge narkotika (selv om alkohol er lov, tilsynelatende grunnet tradisjon og kultur), men man kan selge elsparkesykler uten lovlig innstilt hastighetsbegrensning. Dette er som juss, det er under konstant utvikling. Hvis alle hadde kjørt seg skadet med for høy hastighet, så hadde nok butikkene blitt pålagt å begrense dem veldig raskt.

Ehm, det er forskjellige gir. Virker som det er vanlig med 3 forskjellige gir, det er det på min. Trykker 1 gang per gir. I første gir går den veldig sakte, nybegynnermodus. Neste er normalmodus, opp mot 20 km/t. Neste tilgjengeliggjør all kraft, og er nødvendig å bruke (i hvert fall på min, HX X7 700 watt, 42 volt spenning) for å komme opp bakker. Det er ganske rask akselerasjon, særlig i slake og bratte nedoverbakker. Det er en spak man vrir på, den er ganske balansert innstilt, ca 10 cm "vridningsgrad", så man kan lett bestemme hvor mye kraft man vil allokere. Men dette blir jo proporsjonelt med motorkraft, så har man en veldig sterk motor på gir 3, kan man nok regne med å få et skikkelig fraspark ja.

Endret av Taurean
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for et godt svar. Ja, jeg fant det veldig merkelig at de solgte slike draps maskiner (80 km/t på en sparkesykkel ser jeg på som en dårlig måte å avslutte på).

Kan man f.eks kjøpe en "vanlig" (i den grad vi kan bruke det ordet) elektronisk sykkel som har en maks fart på 80 km/t?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...