Niklasp Skrevet 6. mai 2019 Del Skrevet 6. mai 2019 20 skader per 100 000 reiser i USA.Så mange elsparkesyklister skader seg Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 6. mai 2019 Del Skrevet 6. mai 2019 Hvor mange av de skadde var edru? 1 Lenke til kommentar
Okapi Skrevet 6. mai 2019 Del Skrevet 6. mai 2019 Hadde vært interessant å sammenligne disse tallene med tilsvarende for sykkel, scooter, moped, etc. Isolert sett er de jo ikke SÅ nyttige. Hvor mange av de skadde var edru? Neppe veldig mange, siden sparkesyklene samles inn klokka ti. Hadde de stått ute om natta kan jeg se for meg at det hadde blitt en del fyllekjøring. 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 6. mai 2019 Del Skrevet 6. mai 2019 (endret) 20 skader per 100 000 reiser i USA.Om man regner to reiser pr. dag så blir det en skade ca hvert 7. år for såpass aktive brukere. Om skadeomfanget ikke er så høyt er kanskje ikke det så dramatisk. Neppe veldig mange, siden sparkesyklene samles inn klokka ti. Hadde de stått ute om natta kan jeg se for meg at det hadde blitt en del fyllekjøring. Det er vel tilfelle i norge, men er det riktig der undersøkelsen ble gjort? Endret 6. mai 2019 av sverreb 2 Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 6. mai 2019 Del Skrevet 6. mai 2019 Hvor mange skader seg på tråsykkel, skateboard, eller f.eks MC hver dag? Virkelig et ikke-tema spør du meg. Det som derimot kan være oppe til diskusjon er hvordan utstyret blir behandlet, levetid på utstyret, samt folkeskikk når utstyret er i bruk. Folk som setter sparkesykkelen fra seg MIDT på veien, eller bare slenger den i fra seg rett foran en trapp. 2 Lenke til kommentar
Willyuzz Skrevet 6. mai 2019 Del Skrevet 6. mai 2019 Hadde likt å se statistikken til tråsykkel og elsykkel 3 Lenke til kommentar
SpecialWeirdo101 Skrevet 6. mai 2019 Del Skrevet 6. mai 2019 Det er litt pussig at elsparkesykkel kan gå i 20 km/t uten manuell input, mens en elsykkel bare kan gå 6 km/t. Skulle ikke elsparkesykkel sidestilles med elsykkel? 1 Lenke til kommentar
Kimble Skrevet 6. mai 2019 Del Skrevet 6. mai 2019 Hvor mye er egentlig 20 av 100.000…? Det høres jo ikke så mye ut. Hva er tallet for de som går med og uten nesa i mobilen? 1 Lenke til kommentar
jendor1 Skrevet 6. mai 2019 Del Skrevet 6. mai 2019 Nu er jo ikke helsetjenestene gratis i USA, så antall skade ligger nok en god del høyere. 3 Lenke til kommentar
Severin Suveren Skrevet 6. mai 2019 Del Skrevet 6. mai 2019 Hadde vært interessant å sammenligne disse tallene med tilsvarende for sykkel, scooter, moped, etc. Isolert sett er de jo ikke SÅ nyttige. Hvor mange av de skadde var edru? Neppe veldig mange, siden sparkesyklene samles inn klokka ti. Hadde de stått ute om natta kan jeg se for meg at det hadde blitt en del fyllekjøring. Neppe veldig mange var edru? syntax error... Lenke til kommentar
manoqueen Skrevet 6. mai 2019 Del Skrevet 6. mai 2019 Nu er jo ikke helsetjenestene gratis i USA, så antall skade ligger nok en god del høyere. Dette var en spørreundersøkelse, og jeg forstår ikke hvordan resultatet påvirkes av prisen for helsetjenester. Hva mener du? Lenke til kommentar
Super-Stian Skrevet 6. mai 2019 Del Skrevet 6. mai 2019 (endret) Nu er jo ikke helsetjenestene gratis i USA, så antall skade ligger nok en god del høyere.Dette var en spørreundersøkelse, og jeg forstår ikke hvordan resultatet påvirkes av prisen for helsetjenester. Hva mener du? Han mener at noen ikke råd til å "fikse" seg, så de blir ikke registrert som skadde i det hele tatt hvis de har tryna osv. Om jeg er enig er en annen sak :-) Endret 7. mai 2019 av Super-Stian Lenke til kommentar
Bengt Who Skrevet 6. mai 2019 Del Skrevet 6. mai 2019 Sånn som disse folkene kjører i Oslo er det bare topp å få tynnet ut litt. Lenke til kommentar
radiotryne Skrevet 6. mai 2019 Del Skrevet 6. mai 2019 Herregud! Hvorfor er dette i det hele tatt et tema? DET ER SPARKESYKLER FOR FAEN. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 7. mai 2019 Del Skrevet 7. mai 2019 (endret) Det er jo ganske få, hvis tallene er realistisk. 0.002%. Men det er ikke vanskelig å forestille seg at det er lett å skade seg, særlig hvis man kjører fort. En liten dump i veien er nok til å sende hele personen og sykkelen på ansiktet i asfalt og grus, og om verre er, fra et fortau og ut i veibanen der det kjører biler og lastebiler. Jeg tror nok det blir strengere regler etter hvert, at sikkerhetsutstyr blir pålagt, så som hjelm, polstrede hansker, og albue- og knebeskyttere. Det er mye kraft i de dingsene. Får bare håpe at folk bruker huet og kjører pent. Det er en genial oppfinnelse som jeg tror vil revolusjonere mye av hvordan vi oppfører oss i samfunnet, med tanke på bevegelses- og handelsmønster. Én ting jeg dog lurer på er bruk om vinteren. Er det tørr asfalt, så skal det jo gå, bortsett fra kalde hender og føtter .. det er jo bare å kle på seg. Men det må vel utvikles piggdekk til dem? De fleste tåler jo ikke vann heller, men snø bør jo gå, det preller jo oftest av. Men blir vel en risiko da. Om batteriet og elektronikken tåler sterk kulde er jo også diskutabelt, selv om elbiler gjør det, så er vel dette litt mer åpen og følsom elektronikk? Endret 7. mai 2019 av Taurean 1 Lenke til kommentar
MatseMats Skrevet 7. mai 2019 Del Skrevet 7. mai 2019 Det er jo ganske få, hvis tallene er realistisk. 0.002%. Men det er ikke vanskelig å forestille seg at det er lett å skade seg, særlig hvis man kjører fort. En liten dump i veien er nok til å sende hele personen og sykkelen på ansiktet i asfalt og grus, og om verre er, fra et fortau og ut i veibanen der det kjører biler og lastebiler. Jeg tror nok det blir strengere regler etter hvert, at sikkerhetsutstyr blir pålagt, så som hjelm, polstrede hansker, og albue- og knebeskyttere. Det er mye kraft i de dingsene. Får bare håpe at folk bruker huet og kjører pent. Det er en genial oppfinnelse som jeg tror vil revolusjonere mye av hvordan vi oppfører oss i samfunnet, med tanke på bevegelses- og handelsmønster. Én ting jeg dog lurer på er bruk om vinteren. Er det tørr asfalt, så skal det jo gå, bortsett fra kalde hender og føtter .. det er jo bare å kle på seg. Men det må vel utvikles piggdekk til dem? De fleste tåler jo ikke vann heller, men snø bør jo gå, det preller jo oftest av. Men blir vel en risiko da. Om batteriet og elektronikken tåler sterk kulde er jo også diskutabelt, selv om elbiler gjør det, så er vel dette litt mer åpen og følsom elektronikk? Det er ikke så mye som skal til for at sikkerheten og troverdigheten på sparkesyklene for eksempel blir ordnet nok så bra. Jeg ser for meg at en fjæring funksjon for hjulene ville ha hjulpet en god del for å unngå de enkleste humpene for eksempel. Dette finnes passivt i dekkene i dag allerede på noen modeller, svak effekt men den er der. Den andre løsningen hadde vært å tvinge maks hastigheten ned til et lavere tall, basert på for eksempel hvor stor og klumpete en el-sparkesykkel er. Jo tregere de er desto lengre kjører de uansett, så det hadde vært et lite tap i lengden å ikke kunne kjøre i 30kmh. Selv ser jeg for meg at jeg ikke kommer til å kjøre over 15kmh for det aller meste, men folk er forskjellige og ikke alle er like gode eller forsiktige med kjøringen sin dessverre. Men det kunne ha vært mye verre. 1 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 7. mai 2019 Del Skrevet 7. mai 2019 (endret) Det er ikke så mye som skal til for at sikkerheten og troverdigheten på sparkesyklene for eksempel blir ordnet nok så bra. Jeg ser for meg at en fjæring funksjon for hjulene ville ha hjulpet en god del for å unngå de enkleste humpene for eksempel. Dette finnes passivt i dekkene i dag allerede på noen modeller, svak effekt men den er der. Den andre løsningen hadde vært å tvinge maks hastigheten ned til et lavere tall, basert på for eksempel hvor stor og klumpete en el-sparkesykkel er. Jo tregere de er desto lengre kjører de uansett, så det hadde vært et lite tap i lengden å ikke kunne kjøre i 30kmh. Selv ser jeg for meg at jeg ikke kommer til å kjøre over 15kmh for det aller meste, men folk er forskjellige og ikke alle er like gode eller forsiktige med kjøringen sin dessverre. Men det kunne ha vært mye verre. Noen få har fjæring. De har jeg ikke prøvd, men luftfylte hjul er temmelig behagelige som de er. Men likevel, uansett hvor god fjæring det er, så må man følge med. Men det gjelder jo sykkel også, da. Det er bare lett å glemme seg bort når man suser bortover uten å anstrenge seg. Man må øve seg til å følge med. Har kjørt en tur til nå, og jeg vet ikke helt hva jeg skal tro. 22 km/t er absolutt fort -nok-. Men det er jaggu digg å ha muligheten til å kjøre fortere. Men den jeg har går ikke raskere enn 25 km/t, og jeg føler ikke det er noe poeng i å kjøre raskere. Så jeg tenker at å få dem innstilt på 22 km/t ikke er noen ulempe mange vil lide av. Det er absolutt fort nok. Problemet er motorkraft nok til å kjøre oppover bakker, og lang nok rekkevidde. Det virker som at 22 km/t er akkurat den magiske grensa til at det blir morsommere å kjøre raskere ^^ Det er litt merkelig. Men man kan også lett forestille seg flere kontroller av disse i fremtiden, når flere anskaffer seg dem, og da tenker jeg at polisen vil gi både bøter og kjørenekt hvis de ikke er innstilt. Så jeg begynner å endre synet mitt på å kjøpe den uten begrensning. Det er antageligvis like greit å kjøpe med begrensning først som sist. Forferdelig kjipt om man skulle bli stoppet og nektet å bruke den. Kjørte nettopp en tur i dag tidlig, og prøvde å bare kjøre økonomisk og forsiktig denne gangen for å teste rekkevidden. Holdt 12-13 km/t nesten hele veien, kanskje litt saktere. Det er ikke vanskelig å kontrollere fart og bruk med den hastigheten, kjørte forbi masse folk, og gjennom en barneskole ^^ Kom litt feil ut på en sti. Så der stoppet jeg nesten opp og trillet gjennom i lav gangfart. Havnet i en litt presset situasjon da en bil kjørte fort rundt et hjørne og jeg var på vei over en vei i et boligfelt, med høy fortauskant. Man får tid nok til å stanse sykkelen og løfte den over, det hjelper å ha litt erfaring med denne manøveren. Man må bare være på vakt i sånne situasjoner. Så erfaringen min er at så lenge man tar hensyn, kjører pent og tenker fremover, så er det veldig liten sjans for at man havner i en ulykke. Et annet tema er forsikring, som jeg har tenkt å ringe forsikringsselskapet mitt og spørre om snart. Skal lage en tråd om det. Endret 7. mai 2019 av Taurean 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. mai 2019 Del Skrevet 8. mai 2019 DET ER SPARKESYKLER FOR FAEN. Kan man egentlig kalle det sparkesykler når man ikke behøver å sparke? Men helt uten å ha prøvd så ser det ut som de små forhjulene er veldig sårbare for humper og sånt i veien. Stemmer det? I så fall, kanskje større forhjul hadde vær smart fra et sikkerhetsperspektiv. Lenke til kommentar
teitur Skrevet 8. mai 2019 Del Skrevet 8. mai 2019 Kan man egentlig kalle det sparkesykler når man ikke behøver å sparke? Men helt uten å ha prøvd så ser det ut som de små forhjulene er veldig sårbare for humper og sånt i veien. Stemmer det? I så fall, kanskje større forhjul hadde vær smart fra et sikkerhetsperspektiv. Hjulene på de fleste el-sparkesyklene er vel rundt 20 cm, så det blir i tilfelle en avveining mtp størrelse når den er slått sammen for transport på buss/tog osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå