Redaksjonen. Skrevet 6. mai 2019 Del Skrevet 6. mai 2019 Nå er prisen på Mercedes-elbilen klar Lenke til kommentar
Viggo Dahl Skrevet 6. mai 2019 Del Skrevet 6. mai 2019 Ingen som kommer med en stasjonsvogn til rundt 300k snart da?? 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 6. mai 2019 Del Skrevet 6. mai 2019 2.5 tonn. Lurer virkelig på hva som veier så mye. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 6. mai 2019 Del Skrevet 6. mai 2019 (endret) Det så vidt jeg kan se en feil i artikkelen på rekkeviddeberegningen. Forbruket oppgitt under WLTP skal være basert på forbruk fra veggen. D.v.s. at forbruket inkluderer ladetapet. Man kan derfor ikke ta batterikapasiteten som er energien i batteriet etter lading og dele på forbruk inklusive ladetap for å komme frem til en rekkevidde. Endret 6. mai 2019 av sverreb 3 Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 6. mai 2019 Del Skrevet 6. mai 2019 2.5 tonn. Lurer virkelig på hva som veier så mye. Ca samme vekt som en Model X, så jeg gjetter batterier? 4 Lenke til kommentar
3FKY9EYR Skrevet 6. mai 2019 Del Skrevet 6. mai 2019 Du skal langt opp i pris med Tesla X før du har denne basispakken, og så får du skiboksen på taket :-) 3 Lenke til kommentar
keramikklampe Skrevet 6. mai 2019 Del Skrevet 6. mai 2019 2.5 tonn. Lurer virkelig på hva som veier så mye. Kvalitet. For eksempel karosseri design og støydemping. 4 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 6. mai 2019 Del Skrevet 6. mai 2019 Ca samme vekt som en Model X, så jeg gjetter batterier? Wild guess? Jeg vet ikke hvilken kjemi de bruker, men med 80kwh og 0.2kwh/kg er vi fortsatt 2.1 tonn short Lenke til kommentar
oophus Skrevet 6. mai 2019 Del Skrevet 6. mai 2019 Wild guess? Jeg vet ikke hvilken kjemi de bruker, men med 80kwh og 0.2kwh/kg er vi fortsatt 2.1 tonn short Tipper at mye av vekten kommer av lydisolasjon. Blir spennende å se db tester på det senere, så får man jo se. 2 Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 6. mai 2019 Del Skrevet 6. mai 2019 Ca samme vekt som en Model X, så jeg gjetter batterier?Wild guess? Jeg vet ikke hvilken kjemi de bruker, men med 80kwh og 0.2kwh/kg er vi fortsatt 2.1 tonn short Tja, så kommer jo eventuelt kjøle/varmesystem (til batteriene) også er det vel relativt vanlig å ikke oppgi full kapasitet slik at man har litt til overs for feilende celler/at man ikke lader 100%. Mercedes er vel ikke akkurat kjent for å lage de letteste bilene tidligere heller, så ser ikke akkurat hva det er du reagerer på her? 4 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 6. mai 2019 Del Skrevet 6. mai 2019 Tja, så kommer jo eventuelt kjøle/varmesystem (til batteriene) også er det vel relativt vanlig å ikke oppgi full kapasitet slik at man har litt til overs for feilende celler/at man ikke lader 100%. Mercedes er vel ikke akkurat kjent for å lage de letteste bilene tidligere heller, så ser ikke akkurat hva det er du reagerer på her? Du snakker peanuts. Jeg mener det generelt er en uting at bilene blir så tunge. Høyere forbruk og høyere slitasje på veier er åpenbare grunner. Skulle likt å visst hvor tunge disse lydisoleringsdelene er. Lenke til kommentar
Jack Johnson Skrevet 6. mai 2019 Del Skrevet 6. mai 2019 Du skal langt opp i pris med Tesla X før du har denne basispakken, og så får du skiboksen på taket :-) Men du mangler bagasjeromplass (500L, Model 3 har 470?) , maks tilhengerkapasitet. Rekkevidde, ladenettverk. Autopilot, Og OTA? Denne bilen konkurer med Model S 2014.. 5 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 6. mai 2019 Del Skrevet 6. mai 2019 Wild guess? Jeg vet ikke hvilken kjemi de bruker, men med 80kwh og 0.2kwh/kg er vi fortsatt 2.1 tonn short Det er vel bare cellevekten du oppgir der. Hele batteriet og strukturen rundt drar jo på en del mer. Samt at totalkapasiteten er en del større. En produsent som mercedes kan nok også tenkes å være konservativ med holdbarhet så det er ikke usannsynlig at de har mer brick protection enn mange andre. Er ikke omkring to tonn forøvrig ganske vanlig for biler på denne størrelsen. Legg til noen hundre kg. i differanse mellom konvensjonell og elektrisk drivlinje er jo ikke 2.4 tonn så merkelig. (Wikipedia oppgir vekten til 2425kg) 2 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 6. mai 2019 Del Skrevet 6. mai 2019 Høyere forbruk og høyere slitasje på veier er åpenbare grunner. Så lette biler som dette har ubetydelig effekt på veislitasje. Tungtransport har magnituder mer betydning. 7 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 6. mai 2019 Del Skrevet 6. mai 2019 Du snakker peanuts. Jeg mener det generelt er en uting at bilene blir så tunge. Høyere forbruk og høyere slitasje på veier er åpenbare grunner. Skulle likt å visst hvor tunge disse lydisoleringsdelene er. Så elbiler burde kun bli forbeholdt mindre biler ala hatchbacker? Hvor mye skal en elbil maks veie? 4 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 6. mai 2019 Del Skrevet 6. mai 2019 Jeg mener det generelt er en uting at bilene blir så tunge. Høyere forbruk og høyere slitasje på veier er åpenbare grunner.Du har altså ikke lest TUs artikkel om dette? 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 6. mai 2019 Del Skrevet 6. mai 2019 Så lette biler som dette har ubetydelig effekt på veislitasje. Tungtransport har magnituder mer betydning.Ja, selvfølgelig. Men volumet av disse bilene er vel høyere? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 6. mai 2019 Del Skrevet 6. mai 2019 Det er vel bare cellevekten du oppgir der. Hele batteriet og strukturen rundt drar jo på en del mer. Samt at totalkapasiteten er en del større. En produsent som mercedes kan nok også tenkes å være konservativ med holdbarhet så det er ikke usannsynlig at de har mer brick protection enn mange andre. Er ikke omkring to tonn forøvrig ganske vanlig for biler på denne størrelsen. Legg til noen hundre kg. i differanse mellom konvensjonell og elektrisk drivlinje er jo ikke 2.4 tonn så merkelig. (Wikipedia oppgir vekten til 2425kg) Ja, men så håper jeg også de bruker bedre kjemi enn 0.2kwh/kg. Jeg vil tro at den elektriske drivlinjen minst skulle være like lett som en fossil-drivlinje? Til alle andre: virker som man prøver å trigge fanboy-debatten her. Jeg var bare nysgjerrig på hva det er som veier så mye. Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 6. mai 2019 Del Skrevet 6. mai 2019 Ja, men så håper jeg også de bruker bedre kjemi enn 0.2kwh/kg. Jeg vil tro at den elektriske drivlinjen minst skulle være like lett som en fossil-drivlinje? Til alle andre: virker som man prøver å trigge fanboy-debatten her. Jeg var bare nysgjerrig på hva det er som veier så mye. Hyundai Ioniq veier bare litt over 1400kg og Kona veier vel ca 1700kg Men det har jo med at det er forskjellige måter å bygge biler på. 2 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 6. mai 2019 Del Skrevet 6. mai 2019 Ja, men så håper jeg også de bruker bedre kjemi enn 0.2kwh/kg. Jeg vil tro at den elektriske drivlinjen minst skulle være like lett som en fossil-drivlinje?Det ville vært veldig spesiellt. motor+girkasse veier gjerne et par hundre kg. Store batterier veier mye mer enn det alene, og så er jo fortsatt ikke elmotorer og gir vektløse selv om de er lettere enn sine forbrenningsmotorsøsken. At en elbil havner en del hundre kg. over en tilsvarende bil med forbrenningsmotor mener jeg er helt å forvente. Ja, selvfølgelig. Men volumet av disse bilene er vel høyere? Forskjellen i slitasje er så stor at det har fortsatt ingen praktisk betydning. Se f.eks: https://www.tu.no/artikler/hevder-de-store-tunge-elbilene-sliter-mer-pa-veien-avvises-av-fagfolkene/409400 Basert på vedlikeholdet som Statens Vegvesen gjør, renger man med en vedlikeholdskostnad per kilometer på 0,001 øre for personbiler og 76,4 øre/km for de tyngste godsbilene. 6 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå