Gå til innhold

Nå er prisen på Mercedes-elbilen klar


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det så vidt jeg kan se en feil i artikkelen på rekkeviddeberegningen. Forbruket oppgitt under WLTP skal være basert på forbruk fra veggen. D.v.s. at forbruket inkluderer ladetapet. Man kan derfor ikke ta batterikapasiteten som er energien i batteriet etter lading og dele på forbruk inklusive ladetap for å komme frem til en rekkevidde.

Endret av sverreb
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Ca samme vekt som en Model X, så jeg gjetter batterier?

Wild guess?

 

Jeg vet ikke hvilken kjemi de bruker, men med 80kwh og 0.2kwh/kg er vi fortsatt 2.1 tonn short

Lenke til kommentar

 

Ca samme vekt som en Model X, så jeg gjetter batterier?

Wild guess?

 

Jeg vet ikke hvilken kjemi de bruker, men med 80kwh og 0.2kwh/kg er vi fortsatt 2.1 tonn short

Tja, så kommer jo eventuelt kjøle/varmesystem (til batteriene) også er det vel relativt vanlig å ikke oppgi full kapasitet slik at man har litt til overs for feilende celler/at man ikke lader 100%.

 

Mercedes er vel ikke akkurat kjent for å lage de letteste bilene tidligere heller, så ser ikke akkurat hva det er du reagerer på her?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Tja, så kommer jo eventuelt kjøle/varmesystem (til batteriene) også er det vel relativt vanlig å ikke oppgi full kapasitet slik at man har litt til overs for feilende celler/at man ikke lader 100%.

 

Mercedes er vel ikke akkurat kjent for å lage de letteste bilene tidligere heller, så ser ikke akkurat hva det er du reagerer på her?

Du snakker peanuts.

 

Jeg mener det generelt er en uting at bilene blir så tunge. Høyere forbruk og høyere slitasje på veier er åpenbare grunner.

 

Skulle likt å visst hvor tunge disse lydisoleringsdelene er.

Lenke til kommentar

Wild guess?

 

Jeg vet ikke hvilken kjemi de bruker, men med 80kwh og 0.2kwh/kg er vi fortsatt 2.1 tonn short

Det er vel bare cellevekten du oppgir der. Hele batteriet og strukturen rundt drar jo på en del mer. Samt at totalkapasiteten er en del større. En produsent som mercedes kan nok også tenkes å være konservativ med holdbarhet så det er ikke usannsynlig at de har mer brick protection enn mange andre.

 

Er ikke omkring to tonn forøvrig ganske vanlig for biler på denne størrelsen. Legg til noen hundre kg. i differanse mellom konvensjonell og elektrisk drivlinje er jo ikke 2.4 tonn så merkelig. (Wikipedia oppgir vekten til 2425kg)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du snakker peanuts.

 

Jeg mener det generelt er en uting at bilene blir så tunge. Høyere forbruk og høyere slitasje på veier er åpenbare grunner.

 

Skulle likt å visst hvor tunge disse lydisoleringsdelene er.

Så elbiler burde kun bli forbeholdt mindre biler ala hatchbacker? Hvor mye skal en elbil maks veie? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Så lette biler som dette har ubetydelig effekt på veislitasje. Tungtransport har magnituder mer betydning.

Ja, selvfølgelig. Men volumet av disse bilene er vel høyere?
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Det er vel bare cellevekten du oppgir der. Hele batteriet og strukturen rundt drar jo på en del mer. Samt at totalkapasiteten er en del større. En produsent som mercedes kan nok også tenkes å være konservativ med holdbarhet så det er ikke usannsynlig at de har mer brick protection enn mange andre.

 

Er ikke omkring to tonn forøvrig ganske vanlig for biler på denne størrelsen. Legg til noen hundre kg. i differanse mellom konvensjonell og elektrisk drivlinje er jo ikke 2.4 tonn så merkelig. (Wikipedia oppgir vekten til 2425kg)

Ja, men så håper jeg også de bruker bedre kjemi enn 0.2kwh/kg. Jeg vil tro at den elektriske drivlinjen minst skulle være like lett som en fossil-drivlinje?

 

Til alle andre: virker som man prøver å trigge fanboy-debatten her. Jeg var bare nysgjerrig på hva det er som veier så mye.

Lenke til kommentar

Ja, men så håper jeg også de bruker bedre kjemi enn 0.2kwh/kg. Jeg vil tro at den elektriske drivlinjen minst skulle være like lett som en fossil-drivlinje?

 

Til alle andre: virker som man prøver å trigge fanboy-debatten her. Jeg var bare nysgjerrig på hva det er som veier så mye.

Hyundai Ioniq veier bare litt over 1400kg og Kona veier vel ca 1700kg

 

Men det har jo med at det er forskjellige måter å bygge biler på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, men så håper jeg også de bruker bedre kjemi enn 0.2kwh/kg. Jeg vil tro at den elektriske drivlinjen minst skulle være like lett som en fossil-drivlinje?

Det ville vært veldig spesiellt. motor+girkasse veier gjerne et par hundre kg. Store batterier veier mye mer enn det alene, og så er jo fortsatt ikke elmotorer og gir vektløse selv om de er lettere enn sine forbrenningsmotorsøsken. At en elbil havner en del hundre kg. over en tilsvarende bil med forbrenningsmotor mener jeg er helt å forvente.

 

Ja, selvfølgelig. Men volumet av disse bilene er vel høyere?

Forskjellen i slitasje er så stor at det har fortsatt ingen praktisk betydning. Se f.eks: https://www.tu.no/artikler/hevder-de-store-tunge-elbilene-sliter-mer-pa-veien-avvises-av-fagfolkene/409400

 

Basert på vedlikeholdet som Statens Vegvesen gjør, renger man med en vedlikeholdskostnad per kilometer på 0,001 øre for personbiler og 76,4 øre/km for de tyngste godsbilene.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...