Gå til innhold

Simulert GPS-angrep fikk testbilen å kjøre av veien


Anbefalte innlegg

Under selvkjøringspresentasjonen la Musk stor vekt på at HD Maps var en blindvei og at navigering etter forhåndsdefinerte kart ikke var veien å gå.

Nei, men det ble brukt som en "ground truth" for resten av systemet. Som Sverreb er inne på. 

 

Jeg finner det uansett rart at bilen i artikkelen kjørte ut av kurs kun grunnet GPS? Det er høyst merkelig at GPS data alene kan utgjøre forskjeller i "outputs" til hva bilen skal gjøre. Det høres høyst merkelig ut. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Men dette er jo ting systemet sannsynligvis kan trenes opp til å oppdage og unngå.

Mja, men så kan man lage nye moteksempler mot disse igjen. Det finnes en hel industri i akademiske kretser som forsker på å lage slike moteksempler, og det skortet virkelig ikke på dem.

Lenke til kommentar

Hvorfor styrte bilen etter GPS i det heletatt?

GPS burde jo kun være ett estimat på hvor bilen er og hvilken retning den har og hvor den skal, så må filnavigering, objektdetektering og computervision/lidar styre selve bilen.

- Og hvem/hva tjener på at biler er selvkjørende?  Hvor stor prosent av de kjørende ønsker dette?  - Og ville de ønske dette om forsikringspremie ( og fengsling?) ble økt i forhold til  ( døds-) ulykker?

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
Lenke til kommentar

- Og hvem/hva tjener på at biler er selvkjørende?  Hvor stor prosent av de kjørende ønsker dette?  - Og ville de ønske dette om forsikringspremie ( og fengsling?) ble økt i forhold til  ( døds-) ulykker?

Hvor mange argumenter trenger du for selvkjørende biler? Det finnes nok av dem. 

 

Samt mener du at forsikringspengene vil øke ved flere assistenter i bilene? Det er ikke slik det har fungert så langt ihvertfall. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi vil nok få se en utbredt bruk av alternativer til GPS fremover, både basert på treghetsnavigasjon, mikrobølger og lys. Ferger med autodokking har allerede tatt i bruk slike systemer for å sikre seg mot GPS feil. Et system for dette er Kongsberg XPR 100.

 

Det er flere måter å løse dette på i en bil. En løsning er at fartsgrenseskilt og andre skilt langs veien får aktive radartranspondere, som trigges av ACC radaren i bilen og sender en melding tilbake. Denne kan gi en sikker posisjon, en oppdatert fartsgrense og annen viktig informasjon.

Lenke til kommentar

Dette er et av problemene ved å basere seg på "HD Maps". Jeg tror rett og slett Teslas fremgangsmåte er mye mer robust enn konkurrentenes. Det finnes riktignok måter å "lure" kameraene på, men dette er ting som kameraene muligens kan læres opp til å gjenkjenne.

 

Når det er sagt, trafikk generelt er sårbar. Hvis noen absolutt ønsker det, så er det enkelt å få til store ødeleggelser.

 

Ja, det er jo også mulig å male striper ut av veien slik at folk følger stripene om natten.

Evt kan noen legge bananskall i svingen, så kommer bilen og sklir ut..

 

Så det vil alltid være mulig å "lure" både mennesker og maskin.

Lenke til kommentar

 

- Og hvem/hva tjener på at biler er selvkjørende?  Hvor stor prosent av de kjørende ønsker dette?  - Og ville de ønske dette om forsikringspremie ( og fengsling?) ble økt i forhold til  ( døds-) ulykker?

Hvor mange argumenter trenger du for selvkjørende biler? Det finnes nok av dem. 

 

Samt mener du at forsikringspengene vil øke ved flere assistenter i bilene? Det er ikke slik det har fungert så langt ihvertfall. 

Hvilke argumenter jeg trenger? Alle. Kjør på. Jeg gler meg.

Selvkjørende biler kommer ikke til å avverge like mange kollisjoner som de kommer til å forårsake. I tillegg så klarer den ikke lese trafikken, i hele tatt. Hvis en bil er på vei ut i en avkjøring, så er det null problem for meg å se att dette her går helt fint hvis jeg holder 80kmt. Men bilen i Cruise eller "Lane assist" mode hogger inn bremsa, og vil ha meg forbi stedet i 4kmt, selv om bilen den så er 100 meter unna allerede.....

 

Jeg kjører Model S, med AP2.5. Hvis det ikke hadde vært for meg som sjåfør, så hadde den tatt livet av meg og mine passasjerer. Det er og flaks jeg ikke har blitt påkjørt bakfra av en av de ~1000 gangene den "avverger" ulykker med å bare bråbremse mitt i veien for ingen som helst grunn.

 

Autopilot, eller det jeg vil kalle "line assist" tørr jeg ikke bruke til annet enn når jeg skal skifte radio og må ha blikket av veien i 3 sekund. For alt annet så stoler jeg mer på en sjåfør med 1 i promille.

Lenke til kommentar

Hvilke argumenter jeg trenger? Alle. Kjør på. Jeg gler meg.

Selvkjørende biler kommer ikke til å avverge like mange kollisjoner som de kommer til å forårsake. I tillegg så klarer den ikke lese trafikken, i hele tatt. Hvis en bil er på vei ut i en avkjøring, så er det null problem for meg å se att dette her går helt fint hvis jeg holder 80kmt. Men bilen i Cruise eller "Lane assist" mode hogger inn bremsa, og vil ha meg forbi stedet i 4kmt, selv om bilen den så er 100 meter unna allerede.....

 

Jeg kjører Model S, med AP2.5. Hvis det ikke hadde vært for meg som sjåfør, så hadde den tatt livet av meg og mine passasjerer. Det er og flaks jeg ikke har blitt påkjørt bakfra av en av de ~1000 gangene den "avverger" ulykker med å bare bråbremse mitt i veien for ingen som helst grunn.

 

Autopilot, eller det jeg vil kalle "line assist" tørr jeg ikke bruke til annet enn når jeg skal skifte radio og må ha blikket av veien i 3 sekund. For alt annet så stoler jeg mer på en sjåfør med 1 i promille.

Du forstår ikke forskjellen mellom nivå 2 og 4-5 autonom ferdsel, når du bruker dine egne erfaringer for å forklare hvorfor det ikke "fungerer". 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...