Odd R. Valmot Skrevet 5. mai 2019 Del Skrevet 5. mai 2019 Kan nye skruer holde det de lover? Vi tester Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 5. mai 2019 Del Skrevet 5. mai 2019 (endret) Nå er vel begge disse skruene "moderne". Både fordi rettspor (heldigvis ) ( og også Philips/stjerne ) er erstattet av Torx. Men: "Freser: Som mange andre skruer har Essdrive fått en fres bak gjengepartiet som også er med på å redusere motstandsmoment ." Er ikke denne fresen laget for å slippe objektet fri fra skruestammen, ikke redusere skrumotstanden? Spesielt i gulplate eller gulvbord hjelper dette til å redusere knirk. ( For å redusere trang bevegelse/friksjon opp/ned på plater og bord. ) Ellers ville det vært interessant å se produksjonen av disse skruene, spesielt hvordan man greier å lage skjærsporet , i hurtigproduksjon. Endret 5. mai 2019 av Fri diskusjon og kunnskap 2 Lenke til kommentar
G Skrevet 5. mai 2019 Del Skrevet 5. mai 2019 Mitt første møte med torx var vel på 80-tallet, men da på utenlandsk gjenstand. Det tok fryktelig mange år synes ihverfall jeg før torx tok mer og mer over her til lands. My 2 cents. Lenke til kommentar
1P4XZQB7 Skrevet 5. mai 2019 Del Skrevet 5. mai 2019 Mitt første møte med torx var vel på 80-tallet, men da på utenlandsk gjenstand. Det tok fryktelig mange år synes ihverfall jeg før torx tok mer og mer over her til lands. My 2 cents. « 'Torx' is a trademark, i.e. a name for a company and can be renewed indefinitely. The Torx design used to have a patent that expired in 1990. » Lenke til kommentar
Populært innlegg NoBo Skrevet 5. mai 2019 Populært innlegg Del Skrevet 5. mai 2019 Artikkelen fremstår nærmest som en reklame for ESSVE og burde vært merket deretter. Vanskelig å få til noen form for troverdig testing med kun to skruer, hvorav den ene er fra Biltema (dvs. underleverandøren) som neppe bruker mye på R&D. En bedre test hadde vært å inkludere tilsvarende skruer fra eks. Christiania Spigerverk, MFT, Fischer etc. 11 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 5. mai 2019 Del Skrevet 5. mai 2019 (endret) Eller wurth som har hatt en tilsvarende skrue "assy" i mange år, eller en som er enda bedre med bor i enden som gjør at man unngår at bordene sprekker. Endret 5. mai 2019 av Nautica 8 Lenke til kommentar
Severin Suveren Skrevet 5. mai 2019 Del Skrevet 5. mai 2019 En særdeles uvitenskapelig sammenligning. Førsnevnte ble satt inn med vesentlig lavere turtall noe som selvfølgelig vil ta mye lenger tid. Hvor mye trykkraft som brukes vil også avgjøre hvor fort skruen biter. Det er også en fordel at den som skrur i skruen ikke virker helt klossete og glipper underveis. Dette var utrolig slett av TU å legge ut. 7 Lenke til kommentar
G Skrevet 5. mai 2019 Del Skrevet 5. mai 2019 « 'Torx' is a trademark, i.e. a name for a company and can be renewed indefinitely. The Torx design used to have a patent that expired in 1990. » Det tenkte jeg ikke på at det kunne ha vært under patent den gang på 80-tallet. Men sannsynligvis så har dette torx-verktøyet og skruene vært betydelig billigere "over there" enn her hjemme på berget en god stund allerede (patenter eller ikke patenter i virke).. Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 5. mai 2019 Del Skrevet 5. mai 2019 Mitt første møte med torx var vel på 80-tallet, men da på utenlandsk gjenstand. Det tok fryktelig mange år synes ihverfall jeg før torx tok mer og mer over her til lands. My 2 cents. Volvo brukte faktisk Torx tidlig på 70-tallet. 1 Lenke til kommentar
Ole Petter Pedersen Skrevet 6. mai 2019 Del Skrevet 6. mai 2019 Artikkelen fremstår nærmest som en reklame for ESSVE og burde vært merket deretter. Vanskelig å få til noen form for troverdig testing med kun to skruer, hvorav den ene er fra Biltema (dvs. underleverandøren) som neppe bruker mye på R&D. En bedre test hadde vært å inkludere tilsvarende skruer fra eks. Christiania Spigerverk, MFT, Fischer etc. Hei, takk for kritikken. Vi ønsket ikke å gi et slikt inntrykk. Det kunne helt klart gått tydeligere fram av artikkelen at vi prøvde å få med andre i testen, men det ble stilt krav som vi ikke kunne gå med på (vi skal teste som vi selv ønsker, helt uavhengig av hva en leverandør måtte ønske). Vi endte derfor med å teste to ulike "generasjoner" av skruer, for å si det banalt. Vi har derfor i artikkelen omtalt denne type skrue som "én av skruene som lover forbedringer". Vi kunne selvsagt latt være å fortelle om hvilken produsent som sto bak skruen. På den annen side ville det også vært litt rart å hemmeligholde. Jeg er samtidig helt enig i at en test mellom flere ulike skruer fra en rekke produsenter ville være en god sak for TU. Mvh Ole Petter Pedersen, redaktør TU.no. 2 Lenke til kommentar
G Skrevet 6. mai 2019 Del Skrevet 6. mai 2019 Kan det være så enkelt at dere behøvde hjelp til å navngi flere skrueprodusenter? 1 Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 6. mai 2019 Del Skrevet 6. mai 2019 Tusen takk TU, dette var virkelig testen sin. </syrlig ironi> 1 Lenke til kommentar
1J7HHBGW Skrevet 6. mai 2019 Del Skrevet 6. mai 2019 (endret) Volvo brukte faktisk Torx tidlig på 70-tallet. Jeg synes det er morosamt når Apple har blitt kritisert for Torx i hytt og pine ettersom Torx er en vesentlig forbedring. Nå handler vel testen mer om spiss enn hode, men når det gjelder hode er det bare torx som gjelder her i gården. Om jeg fjerner en skrue som er helt ok så erstatter jeg den med torx så sant det er mulig. Unntaket fra bruk av torx er gipsplater når en setter opp vegger. Bruker Essve fordi de er tilgjengelig overalt og at de fungerer helt ok. Kan godt være at det er mye som er bedre, men når en finner de overalt og ikke gjør seg bort ved å bruke de, så er Essve et greit utganspunkt for hvermansens snekkerier mm. Har brukt en del fra Würth også, og det er også helt kurante saker. Digresjon: Om det er noe jeg styrer unna av isenkram så er det HABO. Veike hengsler (de virker ok i butikken men ikke montert i dør/vindu/karm), og de leveres med grusomt dårlige skruer. Når du kan vri av stjerneskruer som følger med hengslene for hånd er det lurt å velge noe annet. Skrekkelig dårlige saker. Endret 6. mai 2019 av 1J7HHBGW Lenke til kommentar
1P4XZQB7 Skrevet 6. mai 2019 Del Skrevet 6. mai 2019 (endret) Jeg synes det er morosamt når Apple har blitt kritisert for Torx i hytt og pine ettersom Torx er en vesentlig forbedring. Apple har funnet opp på Pentalobe skruer. Dette er ikke det samme som allerede eksisterende Torx® 'Hexalobular' skruer. Formålet med Pentalobe er dertil på ingen måte å drive skrue-teknologien fremover. Sa en som har både TS1 og TS4 i arsenalet. Forsvinner likevel i mengden av mer standardiserte Torx® [ ISO 10664 ] og Unbrako ® [ ISO 2936:2014 ] verktøy jeg besitter… Endret 7. mai 2019 av 1P4XZQB7 2 Lenke til kommentar
1J7HHBGW Skrevet 6. mai 2019 Del Skrevet 6. mai 2019 Apple har funnet opp på Pentalobe skruer. Dette er på ingen måte det samme som allerede eksisterende Torx® 'Hexalobular' skruer. Formålet med Pentalobe er dertil på ingen måte å drive skrue-teknologien fremover. Sa en som har både TS1 og TS4 i arsenalet. Forsvinner likevel i mengden av mer standardiserte Torx® [ ISO 10664 ] og Unbrako ® [ ISO 2936:2014 ] verktøy jeg besitter… Klar over det, og kunne godt tenkt meg at de standardiserte på Torx. Men kritikken kom allerede med Torx, og hadde det vært opp til meg, ville alt fra PC til sykler og snekkerier utelukkende brukt Torx skruehoder. Hadde blitt vesentlig mer ryddig i verktøykassen også da. Lenke til kommentar
Øyvin Hanssen Skrevet 6. mai 2019 Del Skrevet 6. mai 2019 Mitt første møte med torx var vel på 80-tallet, men da på utenlandsk gjenstand. Det tok fryktelig mange år synes ihverfall jeg før torx tok mer og mer over her til lands. My 2 cents. Volvo brukte faktisk Torx tidlig på 70-tallet. Saab også. Kanskje et svensk fenomen?? Lenke til kommentar
Joachim Osmundsen Skrevet 6. mai 2019 Del Skrevet 6. mai 2019 Videoklippet gjør at testen blir vanskelig å forstå. Det er lett å se at damen som skrur ikke gjør dette til daglig, og det gjør jo at testen ser mindre troverdig ut. Siden klippet bare viser at dere skrur en gang, hvor hun knoter - blir det lett å tenke at testen er litt flåsete. I tillegg ville det sett bedre ut om dere skrudde i trevirket som ble brukt var tykt nok til at skruen kunne skrus helt inn. 2 Lenke til kommentar
1P4XZQB7 Skrevet 7. mai 2019 Del Skrevet 7. mai 2019 (endret) Videoklippet gjør at testen blir vanskelig å forstå. Det er lett å se at damen som skrur ikke gjør dette til daglig, og det gjør jo at testen ser mindre troverdig ut. Siden klippet bare viser at dere skrur en gang, hvor hun knoter - blir det lett å tenke at testen er litt flåsete. I tillegg ville det sett bedre ut om dere skrudde i trevirket som ble brukt var tykt nok til at skruen kunne skrus helt inn. • "Biased Sample Fallacy" • "Skydivers don’t need parachutes, scientists (don’t) actually find" • "Why Most Published Research Findings Are False" …statistisk korrekt utførte eksperiment er vanskelige saker, det. Endret 7. mai 2019 av 1P4XZQB7 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå