Gå til innhold

Er hovedkortet mitt noe tess?

Anbefalte innlegg

Altså, jeg er nokså grønn når det gjelder alt som har med hardware og innmat av PC-er å gjøre. Mine tidligere, dristige utflukter med å skru har bare resultert i innlevering til PC-verksted. Første gangen kom det gnister ut bak da jeg trykket på en rød knapp (strømforsyningsdings), og andre gangen ødela jeg hovedkortet.

Har hatt PC i ca. 5 år (hardt å skilles fra kjær Amiga), men det eneste jeg kan og hittil har interessert meg for er spill og internett.

Etter det ødelagte hovedkortet, eh.. Raid K7 133mhz, (rett?) bestemte jeg meg likegodt for å oppgradere hele skitten. Jeg gikk bestemt inn til min faste PC-forhandler (nei, ikke Elkjøp!!) og vi ble enige om følgende:

Hovedkort:P4 A-Open, AX4BS PRO

Prosessor: 1,5 GHz, vet ikke merke, har de merke? Står sikkert en eller annen plass, men jeg vet nesten ikke hvordan prosessoren ser ut inne i PC-en

RAM: som før, 384mb SDRAM

Skjermkort: Som før, GEFORCE 2 MX 32MB, (må skiftes)

Lydkortet mitt, som var et Creative AWE64, ble plutselig avlegs, ekspeditøren så på det som om det var noe avskyelig.. Nå har jeg visstnok et integrert lydkort i hovedkortet, og jeg innbiller meg at det spraker i høytalerene når jeg spiller (bruker stereoanlegget)

Vet selvsagt ikke om dette har noe med fravær av skikkelig lydkort å gjøre.. har det?

pluss nettverkskort, cd-brenner av merket: billigste sort og 3 harddisker (henholdsvis på 3.2, 12.5 og 40GB (gjett hvilken som er ny..))

Og en annen ting. Inne i kabinettet (jeg dristet meg til å skru det av for å se) så jeg to vifter. Bare èn går i følge BIOS. Forstår ingenting.. Den ene viften er som på den gamle PC-en min: blåser luft ut bak gjennom et gitter, men den andre sitter festet på veggen foran hovedkortet. Det er vel meningen at denne skal kjøle ned et eller annet som sitter på kortet, men jeg vet ikke jeg... Går det an å skru på vifter i BIOS? Temperaturen ligger jevnt på 41 grader, så det er vel egenlig ikke noen vits i to vifter, men hvis jeg en gang skulle overklokke har jeg forstått at vifter er en livsnødvendighet..

Ok, nok om det. Hvis dere bare svarer på ETT av mine (dumme) spørsmål, ville jeg være svært, svært takknemlig..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror 40 GB er den nye! :smile:

Hk ditt er bra det, støtter SD ram, Oppgraderingsvennlig opp til 2.4Ghz(?)

Kjører vel standard AC 97 integrert lyd, som funker helt ok.

Støtter kun Pentium 4 cpuer.

Spraking kan ha mange årsaker. Spør under Lyd, lydkort.

Tror vel at man kun får opp info om viften på hovedkortet, lurer på dette selv! :smile:

Lykke til!

Mvh. Penetrator

Lenke til kommentar

Vifta som måles i Bios, er CPU Fan ( prosessor-vifta ) -

... spraking ( mulige feil - hvilket OS/ språk ? ):

1. - at pluggen sitter helt inn

2. - høyreklikk høyttaleren i systray / juster lydegenskaper og velg Avspilling 'foretrukket enhet' tilsvarende AD1885 AC’97 CODEC ( eller-hva-det-står ).

Deretter åpne Avanserte egenskaper/ høyttaleroppsett, velg: 'stereohøyttalere for skrivebord' - under fliken Ytelse, sett Samplingsfrekvenskvalitet til medium.

Ellers kan man åpne Mediaplayeren/ Vis/ Alternativer, og sjekk under fliken Formater, at ikke en av boksene er skygget - d.v.s. at en annen 'mediaplayer' ( f.eks. den som tilhører brennerprogrammet ), deler samme format.

Lenke til kommentar

Takk-takk for svar! Jeg prøver å utvide horisonten min når det gjelder hardware og slikt, tro meg; det er ikke lett, og denne siden her er ypperlig for slike som meg. Fint at folk tar seg tid til å svare, også på "dumme" spørsmål :smile: såvel som mer innflukte og vanskelige ting :?:

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-05 00:52, zuperMensch skrev:

Hovedkort:P4 A-Open, AX4BS PRO

Prosessor: 1,5 GHz, vet ikke merke, har de merke? Står sikkert en eller annen plass, men jeg vet nesten ikke hvordan prosessoren ser ut inne i PCen

RAM: som før, 384mb SDRAM

Skjermkort: Som før, GEFORCE 2 MX 32MB, (må skiftes)

Lydkortet mitt, som var et Creative AWE64, ble plutselig avlegs, ekspeditøren så på det som om det var noe avskyelig.. Nå har jeg visstnok et integrert lydkort i hovedkortet, og jeg innbiller meg at det spraker i høytalerene når jeg spiller (bruker stereoanlegget) Vet selvsagt ikke om dette har noe med fravær av skikkelig lydkort å gjøre.. har det?

Navnet på hovedkortet ditt indikerer at du har en Pentium 4 prosessor. Den står under den vifta som sitter på bakveggen/hovedkortet.

Skjermkortet ditt er litt tregt til spilling, og hvis du oppgraderer vil sikkert grafikken gå glattere og ikke "hakke" så mye.

Hvis du syntes du hadde bedre lyd med det gamle lydkortet så kan det godt være tilfellet. Det integrerte lydkortet er sikkert av lav kvalitet, og da kan selv det tidligere meget bra lydkortet gi bedre lyd. Desverre passer ikke lydkortet inn i de moderne PCI-sporene i PC'n. Hvis du vil ha bedre lyd tror jeg du bør kjøpe et nytt lydkort og koble ut det integrerte (via bios'en) Et Creative soundblaster live! vil sikkert gjøre susen for rundt 350 kr.

Det er ingen sensor på vifta i strømforsyninga. Derfor tror biosen at det bare er en vifte.

Det står litt om hovedkortet ditt her: http://www.aopen.com/products/mb/ax4bspro.htm

Hvis du vil leke deg litt, kan du jo prøve å finne innstillingene for overklokking i biosen og endre de litt oppover (Bare littegran for å se at det funker) Hvis du vil overklokke mer så spør oss her først så du ikke går for fort frem og skader noe.

[ Denne Melding var redigert av: Simen1 på 2002-03-06 20:13 ]

Lenke til kommentar

Skulle gjerne hatt RDRAM og Northwood og alt det der, men det koster så mye penger og jeg er student :sad: De 8000 kronene denne siste oppgraderingen (andre oppgr. på 1,5 år) kostet, skar dypt ned i min utpinte lommebok. Men prioteringer skal man ha, ikke sant?

Uansett er jeg fornøyd med den PC-en jeg har (med unntak av lyd og kanskje skjermkort(selv om det hakker ikke enda. Ikke før Unreal 2, tenker jeg). Den er for øyeblikket mer enn rask nok for meg i og med jeg ikke bruker den til annet enn lek og moro (spill, musikk og ymse programmer). Man kan ikke ha det beste hovedkortet med den beste prosessoren når man er student, vet du... Måtte ha vært en rik student da...

Tar forresten rådet om kjøp av nytt lydkort sterkt til etterretning. Fin pris på det også :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...