Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sykemelding angående jobbtider?

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg har en jobb hvor både dagvakt, ettermiddag og nattevakt er aktuelt. 

Til tider blir det ganske så liten tid mellom å gå natt og dag, f.eks søndag til mandag er jeg satt opp til å jobbe natt, og allerede på tirsdag blir det et dagskift på ca. 9-10 timer. 

Lang historie kort, jeg sliter ENORMT med å stille om døgnet på kort tid, kan gjerne ta uker. 

Jeg har snakket med sjef, som virker å være "irritert" over at jeg sliter såpass med døgnet, og mener jeg bare skal gå til legen. Så lenge jeg ikke går til legen, så fortsetter de å sette meg opp på dag og natt om en annen med alt for kort tid til å hente seg inn (for meg er det kort tid). 

Jeg har nå omsider tenkt til å ta en prat med legen om hva som kan være aktuelt å gjøre

Lurer da på om det er noen sykemelding som f.eks forhindrer arbeid til visse tider? (Det skal sies at det er nok av folk som vil ha flere timer på lønninga, så at jeg får "forbud mot nattarbeid" vil ikke være ett problem). 

Eller er det mer normalt med andre løsninger som en skikkelig "horse tranquilizer" for å tvinge seg til sengs? Vil dog helst ikke måtte gå på medisiner for å få sove, vil aller helst ha en naturlig og normal døgnrytme som lar meg sove om natten, da jeg ila. sommeren blir flyttet til en annen avdeling hvor det bare blir dag og kveldsvakt. 

Beklager om det er uoversiktelig, eller om det er på helt feil del av forumet. 

Anonymous poster hash: 58f15...4bd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan legge til at jeg nå i en lengre periode har jobbet dag og ettermiddag, fått en bra døgnrytme hvor jeg sover hele natten. 

Noen dager siden jobbet jeg natt igjen, og er tilbake på smørja hvor jeg ikke får sove om natten før jeg skal jobbe dag, uansett om jeg har 24 timer eller flere dager på å få snu om på døgnet. 

Lenke til kommentar

Ditt spørsmål er like mye et spørsmål om det rettslige ved et arbeidsforhold, som det helsemessige. Mulig du får bedre svar i jussdelen av diskusjon.no.

Men svaret er nei, du kan ikke over tid være sykemeldt fra nattarbeid. Du kan derimot få en erklæring som sier at nattarbeid medfører helsemessige utfordringer.

Det å ta kjemien til hjelp for å fungere i et arbeidsforhold, må man tenke nøye gjennom. I mange tilfeller brenner du lyset i begge ender. Jeg ville definitivt vurdere å finner stabile arbeidstider i din situasjon. Alle er ikke laget for å fungere i turnus. Ære være dem som kan håndtere nattarbeid.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ditt spørsmål er like mye et spørsmål om det rettslige ved et arbeidsforhold, som det helsemessige. Mulig du får bedre svar i jussdelen av diskusjon.no.

Men svaret er nei, du kan ikke over tid være sykemeldt fra nattarbeid. Du kan derimot få en erklæring som sier at nattarbeid medfører helsemessige utfordringer.

Det å ta kjemien til hjelp for å fungere i et arbeidsforhold, må man tenke nøye gjennom. I mange tilfeller brenner du lyset i begge ender. Jeg ville definitivt vurdere å finner stabile arbeidstider i din situasjon. Alle er ikke laget for å fungere i turnus. Ære være dem som kan håndtere nattarbeid.

Jeg har undersøkt litt, og kom fram til det samme, at det er mulig å få en erklæring fra legen mot å jobbe natt av helsemessige årsaker. Nå er det jo ikke alt for mange nattskift før jeg på si trer i ny stilling som ikke innebærer nattarbeid, så man skulle jo tro det vil gå greit. 

Skulle jo aller helst ha kunnet sluppet alt det styret med å gå til legen osv osv, men ser meg tvunget til det da sjefen har valgt å være vanskelig. 

Takk tho :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...