Gå til innhold

Beslaglagt førerkort, div spørsmål

Anbefalte innlegg

Jeg var i en mc ulykke for en stund siden, der jeg veltet på mc. Ingen andre personer var involvert i ulykken. Jeg fikk noen skrubbsår og et brukket ben. Lite skader på motorsykkelen.

Fartsgrensen var 80kmt, noe jeg overholdt. Ulykken skjedde i forbindelse med en forbikjøring.

Etter ulykken ble førerkortet midlertidig beslaglagt, noe jeg ikke samtykket til. Jeg var i et rettsmøte 3 uker etter ulykken, men fikk ikke medhold av retten til å få tilbake førerkortet til saken er ferdig etterforsket.

Politiet har siktet meg for brudd på veitrafikkloven §31 jf 3. Og de mener det er skjellig grunn til mistanke for at jeg har begått et straffbart forhold, noe jeg er uenig i.

Jeg har forklart til politiet at det var dårlig veigrep på ulykkestedet. Politiet mener etter en vitneforklaring at «det har vært for mye gasspådrag iforhold til svingmanøveren».

Har vært i avhør, og rett etter avhøret ble jeg fortalt at jeg ville få en bot på 8000kr og får førerkortet beslaglagt i 9mnd.

Saken er ikke ferdig etterforsket, så er det mulig at det kan ende med at de f.eks henlegger saken etter bevisets stilling? Siden de bare har en vitneforklaring på hva som har skjedd? Eller at jeg får redusert straffen?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er nok ikke en uvanlig reaksjon med tanke på at det oppstod lettere personskade.

Jeg har forklart til politiet at det var dårlig veigrep på ulykkestedet. Politiet mener etter en vitneforklaring at «det har vært for mye gasspådrag iforhold til svingmanøveren».

Ble du spurt i avhør om det er etterforskningsskritt du ønsker gjennomført? Det skal du egentlig bli spurt om. I så fall kunne du sagt at du ønsket at politiet skulle undersøkt om veibanen var glatt, noe du mener at den var. Dersom du visste eller burde visst at veien var glatt f.eks. på grunn av regn stiller du nok ikke så sterkt. Hvis fakta er at det var f.eks. oljesøl eller grus på stedet stiller du nok kanskje sterkere.

Jeg ville videre fått etterforsker til å spørre vitnet om hvilket grunnlag han/hun har for å si at du akselererte og når vitnet mente du akselererte. Hvis det er en person som har mc-lappen stiller du kanskje svakere. Hvis det er en person uten peiling som synes motorsykler "brommer sånn uansett" stiller du kanskje sterkere. På kjøreskolen lærer man jo å akslerere ut av svingen uansett, så du har ikke nødvendigvis gjort noe galt.

EDIT: Overså det med forbikjøringen.

Endret av Sjimpansen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var tørt og gode kjøreforhold. Det var idet jeg skulle bytte felt at jeg mistet grep og sykkelen veltet.. jeg mener det er salt/støv på veimerking som er årsak til ulykken.

Men de har ikke nevnt noe om at veigrepet har blitt undersøkt, og jeg ble heller ikke spurt om dette var noe jeg ønsket at de skulle gjøre..

Eneste de har sakt om årsak til ulykken er denne vitneforklaringen jeg nevnte..

Motorsykkelen jeg kjørte var helt ny og hadde bare brukt den i 5 dager før ulykken, som også vil si at jeg heller ikke var helt vant med sykkelen.

Jeg har også sendt de et skriv der jeg har skrevet hendelsesforløp, hva jeg mener var årsak og hvor stor behov jeg har for lappen.

Endret av Lassokaster
  • Liker 1
Lenke til kommentar

TS opplyser at det ikke ble samtykket.

Skaff advokat, umiddelbart. Jeg er ikke jurist, men jeg mener det er såpass mye usikkerheter her rundt om du faktisk har vært uaktsom at det kan være verd å bestride dette rettslig. Med mindre du har svært begrensede økonomiske rammer så tror jeg ikke du har noe nevneverdig å tape på å bestride dette.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Er egentlig lite interessert i å anke, da det potensielt vil bli saksomkostninger...

Saken har jo ikke kommet så langt, i hvertfall etter hva du beskriver.

Skaff advokat, skaff møte med hvem det nå er som har papirene på saken på politiets side, og se etter om det er nok til å avslutte saken der og da.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom du mistet veigrep tror jeg du må argumentere veldig godt for å møte forståelse for at du likevel kjørte aktsomt. Å følge fartsgrensen er ikke nødvendig aktsom kjøring etter §3.

Å begjære innsyn i sakens dokumenter er en god start, så kan du vurdere veien videre etter det. Jeg er ikke nødvendigvis enig i de som skriver at du burde engasjere advokat uten å vite noe mer om din spesifikke sak.

Endret av Vegard#
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du spør etter en veldig spesifikk henleggelseskode, er det bevisst? Siden det finnes både vitner og tekniske bevis tviler jeg på at saken henlegges på bevisets stilling, men den kan godt bli henlagt grunnet intet straffbart forhold bevist.

Endret av Vegard#
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan si at jeg har vært borti 2 tilfeller, ene klaget jeg det jeg orket fordi jeg kolliderte med møtende bil MIDT på gul-linja. Møter du feil person som leser punkt å prikke om hva som skjedde på tlf og mail så hjelper ingenting.. Eller jeg fikk ivertfall tilbake førerkort etter 3 uker fordi jeg nektet, men fikk en saftig bot.
Det skal sies at på andre tilfellet så traff jeg en veldig hyggelig dame som var forståelig via tlf hos politiet, hun hadde mange gode svar også selv om hun ikke kunne avgjøre noen ting så var hun der for å hjelpe.
Tok den saken å ringte til politimesteren, han ga egentlig litt f siden saken var over 1 år gammel å halverte 6 mnder minus selve boten.

Uansett så ble jeg straffa.

Endret av Fartlitter
Lenke til kommentar

Hvordan nektet du på første tilfellet? Hva sa du liksom som gjorde at de ikke tok førerkortet lenger? I mitt tilfelle foretrekker jeg mye heller en saftig bot

Var jævlig dum å kverrulerte lenge før jeg sa ja til midlertidlig beslag, noe jeg egentlig ikke visste hva det innebar. Men ringte inn å fikk det tilbake. Også fordi at dommen var vel allerede avgjort nokså kjapt fordi jeg godtok boten istedenfor førerkortbeslag, man kan spørre om alternativer.

Et førerkortbeslag er et midlertidig sikkerhetstiltak som besluttes der og da av en polititjenestemann ute i felten. Hensikten er å luke farlige sjåfører ut av trafikken. Et midlertidig førerkortbeslag gjelder vanligvis fra beslaget blir tatt og fremover på ubestemt tid, samtidig som selve vegtrafikksaken etterforskes og avgjøres.

Når politiet stanser føreren, kan hun velge å samtykke til beslaget eller ikke. Vårt råd er å svare et høflig og bestemt nei.

Når politiet stanser føreren, kan hun velge å samtykke til beslaget eller ikke. Forutsatt at lovovertredelsen ikke er alvorlig, er vårt råd å svare et høflig og bestemt nei. Mange tenker at en må være samarbeidsvillig og si ja, men da kan førerkortet ditt bli liggende på politistasjonen i månedsvis uten at det skjer noe i saken din.

Tre uker uten samtykke 

Samtykker du IKKE til et midlertidig førerkortbeslag, må politijuristen raskt sette seg inn i saken og vurdere om beslaget skal opprettholdes. Da må politiet innen tre uker etter beslaget, eller fra ditt samtykke ble trukket tilbake, sende saken til tingretten med begjæring om fortsatt førerkortbeslag. 

En annen side fra meg er at jeg husker ikke mye før smellen, jeg var i sjokk å sa at jeg kan ha skrudd å ordna litt på musikkvolumet i bilen. 

Så snakket jeg med de andre jeg kræsja med, kjærringa til gubben sa han så i gulvet etter en kjekspakke. Hadde jeg enda hatt vitner rundt meg der å da! Sa det til politiet etterpå, men såklart hadde ikke de gjort noe annet enn å stire på veien. De var svenske også, nå er ikke jeg politi men det virker som om at de bare kan dra hjem.

Off topic: Kolliderer du på midtlinja med MC så fortjener du straff.

Motorsyklister bør ha hjelmkamera så de kan bevise at de er uskylig, på lik linje med billister som bør ha dashcam

Bil.

Endret av Fartlitter
Lenke til kommentar

Men politijuristen sa jo etter avhøret at lappen blir beslaglagt i 9mnd og jeg vil få en bot på 8k.. men etter jeg var i rettsmøte fikk jeg beskjed om at de har lov å ha førerkortet beslaglagt til saken er ferdig etterforsket, men ikke utover 10.07.2019.

Vil det si at de ikke har fastsatt straffen enda eller? Siden saken ikke er ferdig etterforsket?

Lenke til kommentar

Det må noen annen svare på her :hmm: 

Men hold deg hard om du vet best om hva som har skjedd, ikke la de bruke teknikker for at du prater i krøll til slutt å sier noe du ikke mente som blir feil.
Som sagt så har du ikke samtykket til beslag, så det må skje en fortgang innen 3 uker før det blir tingrett. Er du heldig så har de ikke tid på seg å blir nødt til å levere førerkortet.

Edit: Ring å spør, første folka i resepsjoner er hjelpsomme for det meste. Jeg er ingen ekspert her, men jeg godtok boten jeg fikk å nektet førerkortbeslag. Du får avkryssning på papiret.

Endret av Fartlitter
Lenke til kommentar

Det er vel ikke bare et vitne politiet har til denne saken? Du skriver selv at du veltet med sykkelen under en forbikjøring? Regner med det også er skader på din sykkel/ avklart at du hadde en velt under forbikjøring?

Selv om du holder deg innenfor fartsgrensene kan det være brudd på §3, du nevner selv både ny sykkel som du ikke var vant med og dårlig veigrep. Minst en av disse forholdene alene tilsier økt aktsomhet etter min umiddelbare oppfatning.

Jeg tror neppe du kommer deg unna et forelegg i denne saken, 8000 kr virker som nedre grense i slike saker. Når det gjelder tap av førerkort så er 9 måneder det laveste man kan ilegge i forbikjøringssaker etter tapsforskriften. Tiden politiet har hatt førerkortet ditt vil selvsagt komme til fradrag.

Tror det blir vanskelig å komme unna brudd på §3 når det har skjedd en ulykke i forbindelse med forbikjøring. Forbikjøring alene gir økt risiko for ulykke. Om du får forhandlet på foreleggets størrelse eller  

førerkorttnapetslengde er jeg litt usikker på. 

Slik jeg ser det har du følgende valg:

1. Godta forelegg og førerkortbeslag når du får det i posten

2. Hevde uskyld og eventuelt hyre inn advokat, stor sjanse for at du taper denne saken. Uansett vil avdvokatutgiftene fort overstige foreleggets størrelse. Det legges uansett ned påstand om høyere bøtesats enn det som fremkommer av forelegget, i tillegg legger man gjerne ned påstand om at du dekker saksomkostningene.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har allerde vært i rettsmøte der politiet fikk medhold i fortsatt beslag.

Eneste bevis politiet har som tilsier at jeg ikke har opptrådt hensynsfull, aktsom og varsom er den vitneforklaringen.

Forbikjøringen var på motorvei (dvs liten risiko)..

Endret av Lassokaster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...