Gå til innhold

Gjenvinnings-handleposer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
En bærepose behøver overhodet ikke være godkjent for næringsmidler, de næringsmidlene forventes å ligge i emballasje godkjent for næringsmidler innen de kommer i bæreposen. 

Alle bæreposer stinker søppel, gjenvinningsposene gjør det mindre enn andre. Å anskaffe et bærenett er førsteklasses medisin mot søppelhaugen - og mot bekymringer som dem du du nevner her når realiteten bak de bekymringene er reell og ikke lyst til å diskutere for å diskutere. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Joda, jeg har nylonposer og bruker de så ofte at jeg får underskudd på søppelposer.

De nye gjenvinningsposene stinker definitivt mer enn de tidligere posene som var laget av primærplast. Søppellukt er jo sjeldent noe godt tegn på hvor man bør oppbevare maten. Løk i strømpe, brød i papirpose, osv. Burde jeg pakke brødet i papirposen inn i en plast brødpose før jeg putter det i gjenvinningsposen? Bør jeg vaske hendene etter jeg har tatt i gjenvinningsposen og før jeg tar på utildekt mat? Sånne ting.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Handleposer har aldri vært godkjent for oppbevaring av råvarer og ferdig mat. Gjenvinningsposene er absolutt ikke laget for slik bruk. Mat i embalasje (inkl. brød i papirpose) tar ikke skade av å ligge i en gjenvinningspose på vei hjem fra butikken.

Brød skal uansett ikke i plast. Ei heller annen plass hvor fukt ikke forsvinner.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Handleposer har aldri vært godkjent for oppbevaring av råvarer og ferdig mat. Gjenvinningsposene er absolutt ikke laget for slik bruk. Mat i embalasje (inkl. brød i papirpose) tar ikke skade av å ligge i en gjenvinningspose på vei hjem fra butikken.

Brød skal uansett ikke i plast. Ei heller annen plass hvor fukt ikke forsvinner.

Takk for svar. Men hvor har du det uthevede fra? Hva med løk i strømpe da? Bananer? Krydderplanter som stikker opp av posene sine osv?

Jeg vil fram til en eller annen godkjenning for den bruken de er tiltenkt eller eventuelt en liste over tiltak som må gjøres for å bevare matsikkerheten på det gamle nivået.

Vurderer å droppe plastposene konsekvent og heller finne en annen måte å skaffe meg søppelposer på. Sånne hvite tynne poser på rull er etter min mening alt for svake. Noen tips til andre typer søppelposer?

Jeg synes handleposene stinker for mye til at jeg gidder å ha de i hus og de er egentlig litt dyre når jeg tenker over det.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, vi er på barnehagestadiet ser jeg. Både løk og bananer kommer med skall som beskytter den delen av maten vi faktisk spiser mot ting som smittelukt. Mat som ikke skrelles, og som kommer i åpen emballasje (som urter), skal vaskes godt før bruk.

Det du lukter er ikke søppel, men gass fra resirkulert plass som ikke har blitt luftet før den har blitt pakket. Gassen forsvinner raskt, og er ikke direkte farlig i de mengdene som finnes i posene. Den er som regel borte lenge før du har kommet deg hjem. Papirposen rundt brødet vil beskytte brødet mot eventuelle gassrester og plastpartikler i handleposen.

Så lenge du ikke putter brødposen opp ned i handleposen, så er det ingen fare for at brødet ditt vil bli ødelagt på tur hjem.

Handleposer har aldri vært, og er ikke, godkjent for oppbevaring av mat. Plast som er godkjent for oppbevaring av mat er merket med et martiniglass og/eller kniv og gaffel.

Grunnen til at man ikke har brød i plast, er at fuktigheten i brødet ikke kommer seg ut av posen og dermed blir tatt opp igjen i brødmassen. Dette gjør at forråtningsprosessen hurtiggjøres og brødet blir dårlig langt raskere enn det gjør i en papirpose eller en brødboks. Dette gjelder i grunn all mat.

Det er verre å bruke, for eksempel, tomme isbokser til oppbevaring av mat utover det produsenten har puttet i dem. Spesielt med tanke på varm mat, som vil varmebehandle plasten og frigjøre giftstoffer som suges opp i maten sammen med fuktigheten som ikke kan forsvinne.

Lenke til kommentar

Joda, enig i at skall beskytter. Kom ikke på noen bedre eksempler. Men plast løsner ikke fra posene. Da ville de gått i oppløsning på sikt. Så noe plastpartiker i posene frykter jeg ikke. Gasser er det verre med. Hvilke gasser? Posene lukter sånn som søppelbiler lukter. Metan? Hydrogensulfid? Plastmykgjørere med hormonforstyrrende og kreftfremkallende stoffer? Papirposer er på ingen måte gasstette. Når varene er tatt ut av posen lukter de søppel de også.

Jeg er fult klar over det med brød og oppbevarer ikke brød i plast i noe annet en fryseren og aldri i handleposer mer enn strekningen fra butikken og hjem. I fryseren ligger de i egnede brødposer. Men når det lukter søppel selv av brødet når jeg kommer hjem så har jeg fått nok. Det må jo være en nasjonal skandale om hundre millioner dagligvareposer i året ikke en gang egner seg for å ha emballert mat i, fordi det er brukt plast av søppelkvalitet, fulle av giftstoffer og gasser.

Gjenvinnings ditt og datt - det virker som miljøorganisasjonene ser seg helt blinde på sånne ord og ikke tar folkehelsa på alvor.

Jeg tror egentlig jeg har konkludert for min del. Jeg slutter å kjøpe handleposer fullstendig og kjøper en rull med de kjipe hvite alt for tynne og svake posene inntil jeg finner bedre alternativer å kaste restsøpla mi i. For frakt av matvarer blir det utelukkende nylon fra nå av.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Grunnen til at man ikke har brød i plast, er at fuktigheten i brødet ikke kommer seg ut av posen og dermed blir tatt opp igjen i brødmassen. Dette gjør at forråtningsprosessen hurtiggjøres og brødet blir dårlig langt raskere enn det gjør i en papirpose eller en brødboks. Dette gjelder i grunn all mat.

Litt OT, men eg har oppbevart brødene mine i plast i årevis og synest det fungerer veldig fint. Dei forsvinn fortare enn at brødet rekk å bli dårleg. Grunnen er at eg vil ha fuktigheita i brødet for å halde det mjukt og saftig. I papir blir dei alt for fort harde og seige. Brødboks blir vel mykje det same.

Lenke til kommentar

Vét jeg ikke svare på spørsmålet ditt, men siden disse nylonposene (særlig de grønne fra Kiwi) kom ut, skjønner jeg ikke hvorfor noen ikke vil bruke noe annet. De tåler søren meg mye. Jeg har hatt 4 flasker pepsi max oppi og dét har den tålt, ca 6 kg. Tviler ikke på at de tåler mye mer. De er geniale å surre rundt sykkelstyret. Heng over, dra éne siden ned, og surr den andre nå lange siden rundt og rundt håndtaket helt til posen er klin inntil håndtaket.

På toppen av dette, hvis det gjelder lenger, får man en ny gratis hvis man bytter inn den gamle.

Plastposer til handlevarer er gammeldags, jeg kjøper en rull med svarte avfallsposer (ikke de store svarte avfallssekkene). Mye billigere og mer miljøvennlig. De tåler det de skal så lenge man ikke pælmer dem rundt seg i veggen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har nylonposer, blant annet fra kiwi og de holder knallbra. 14 kg går fint for posene selv om det ser rart ut når jeg bærer to sånne til bilen.

Det er ikke der problemet ligger. Problemet er at jeg trenger poser til restsøppel. Tidligere har jeg brukt handleposer (1. gangs bruk) som deretter har blitt søppelposer (2. gangs bruk). Nå dropper jeg å kjøpe sånne fullstendig. Det blir kjipe alt for tynne søppelposer i stedet for. Regner med det går hull på de straks de veltes om inne i søppelbilen. Slett ikke bra, men jeg er ferdig med søppelstinkende poser så da må det bare bli sånn.

Lenke til kommentar

Kildesorterer i mat, plast, papir, glass og metall og har omtrent ikke noe restavfall igjen p.g.a det så posene hoper seg normalt fort bare opp om nylonposen ikke brukes.

Papir og plast utgjør den store majoriteten og deretter noe glass og metall og litt matrester som frukt- og grøntavfall og støv fra robotstøvsuger.

Endret av vidor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Søppelposer på rull stinker også. Klimaopplegget har gått for langt når produktene overhodet ikke er brukbare til formålet.

Tro det eller ei, men det er faktisk forskjell på kravene til resirkulert plast og vanlig plast. Resirkulert plast kan inneholde nærmest hva som helst. https://www.dinside.no/bolig/sjokkrapport-giftige-stoffer-i-vanlige-produkter-fra-resirkulert-plast/70392272

Jeg anbefaler alle som er misfornøyd med produkter å klage til butikkens hovedkontor.

Endret av Emancipate
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...