Gå til innhold

Nå blir det plikt for borettslag til å montere ladeplasser for elbil


Anbefalte innlegg

Selv om jeg ikke er udelt enig i at samfunnets felleskasse skal brukes på storstilt infrastrukturutbygging i borettslag så blir det i det minste finansiert av vårt progressive skattesystem. I motsetning til den regressive fordelingspolitikken som vår blåblå regjering er sterk tilhenger av. Den hvor de som allerede reiser og forbruker mest grabber til seg de fleste miljø-incentivene.

Folk som eier parkeringsplasser hopper jo i taket av glede av dette, at de får regningen betalt og en verdiøkning på sin parkeringsplass i i sekssiffrede beløp av de som leier, sykler og leverer barna sine til barnehagen gjennom bussen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Du kan måtte vere med å spleise på infrastrukturen, akkurat som du er med å spleise på leikeapparata som dei bråkete ungane til naboen herjar med til langt på kveld. Det er fordi fleirtalet har bestemt seg for at ungar skal ha det bra, at alle skal vere med å spleise på felles infrastruktur, og at dei som ynskjer å forgifte lufta andre pustar inn skal betale for privilegiet.

Flertallsavgjørelser forstår man, mindretallskrav blir underlig nok ikke like godt motatt.
Dette er vedteke av eit fleirtal av Stortinget. Dei er valde i eit demokratisk val.

 

Det er vel særlig de som ikke benytter bil i det hele tatt som finner det mest urimelig at de nå skal betale for at bilistene lettvindt skal kunne fortsette med kjøringen sin og dermed virvle opp støv slik at luften blir ubehagelig å puste i for alle de som er på vei for å benytte kollektivtrafikken.

Dersom dei får fleirtal, kan dei gjerne vedta å fjerne den felles parkeringsplassen. Erstatte han med ein potetåker, so kan burettslaget gjere han om til ei inntektskjelde. Gjerne fjerne vegen til burettslaget med det same, og lage skog der for å få ved til vinteren. Når alle må gå gjennom skogen med alle varene dei har kjøpt, kjem dei sikkert til å kjøpe mindre. Det sparer miljøet meir. Ved å leggje ned parkeringsplassane heilt, og kanskje forby alle som bur der å eige bil, vert gevinsten mangedobla. Du vert kvitt både eksosbilane som både forgiftar lufta og kvervlar opp støv, og elbilane som kvervlar opp støv. Det spørs om du får med deg generalforsamlinga på det, men dersom du ynskjer å forby bilkøyring er det ein god start.

 

Det er også lett forvirrende at politiske partier med miljø profil på denne måten krever at alle bidrar til økt forbruk og ytterligere bruk av personbil.

Nei, det gjer dei ikkje. Kanskje du skal lese artikkelen, for du kommenterer tydelegvis noko heilt anna.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Dersom dei får fleirtal, kan dei gjerne vedta å fjerne den felles parkeringsplassen. Erstatte han med ein potetåker, so kan burettslaget gjere han om til ei inntektskjelde.

Ja, eller bare selge den til et parkeringsselskap som eies av borettslaget og hvor kundene må være andelseiere i borettslaget (og evt. andre dersom plass). Parkeringsselskapets inntekter går til drift og installasjoner, som f.eks ladepunkter.
Lenke til kommentar

 

Han må jo betale for si eiga lading. Du kan måtte vere med å spleise på infrastrukturen, akkurat som du er med å spleise på leikeapparata som dei bråkete ungane til naboen herjar med til langt på kveld. Det er fordi fleirtalet har bestemt seg for at ungar skal ha det bra, at alle skal vere med å spleise på felles infrastruktur, og at dei som ynskjer å forgifte lufta andre pustar inn skal betale for privilegiet.

Så du definerer din egen parkeringsplass som felles infrastruktur. Det var jo ikke spesielt overraskende. "Felles" når det gjelder finansiering, "privat" når det gjelder bruk. Du har den rette innstillingen til å bli ny sjef i Elbilforeningen.
Les artikkelen. Dersom nokon har eksklusiv bruksrett til plassen, er det den som ha bruksretten som skal betale for ladestasjonen. Dersom parkeringsplassen er til felles bruk, er han ein del av felles infrastruktur. Dette er jo ikkje vanskeleg å forstå, dersom du prøver.

 

Vaskeriet er òg typisk felles infrastruktur. Somme har eiga vaskemaskin, eller tek klesvasken heim til ho mor, men eg har ikkje høyrt om tilfelle der det gjev redusert husleige.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Nei, det gjer dei ikkje. Kanskje du skal lese artikkelen, for du kommenterer tydelegvis noko heilt anna.

Ne, det gjorde jeg ikke. Dog, effektene av bestemmelsen er kompliserte så jeg kan vel ikke forvente at alle klarer å følge med. Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Vaskeriet er òg typisk felles infrastruktur. Somme har eiga vaskemaskin, eller tek klesvasken heim til ho mor, men eg har ikkje høyrt om tilfelle der det gjev redusert husleige.

Har du hørt om borettslag hvor én eier uten vaskemaskin har fått resten til å finansiere et felles vaskeri?

 

Ikke jeg heller, kanskje man må inn med et lovforslag her.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Vaskeriet er òg typisk felles infrastruktur.

Jepp. Utfordringen er at Hr. Hansen kan kreve opprettelse av vaskeri, til vesentlig kostnad (pga infrastruktur), betalt av alle andelseiere. Noe Fru Jensen altså skal (være med å) betale. Hun bedriver håndvask av tøy, da hun ikke har råd til maskin... Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Hva med de som sykler og tar bussen?

De som sykler har fått sykkelveier av skattebetalerne - selv de syklistene som ikke har betalt en krone i skatt i sitt liv. Tilsvarende for bussbrukere. Buss får massevis av subsidier fra det offentlige. Her i Tromsø får bussen omtrent like mye inntekter fra fylkeskommunen som fra direkte kundebetaling. Betaler man 30 kr for en tur så koster turen i realiteten 60 kr.

 

Så kan spørre seg om forurensning og subsidier henger på greip:

Fossilbiler: Forurenser mye og betaler dyrt for det, som seg hør og bør

Fossilbusser: Forurenser mye, men subsidieres på tross av det!

Elbiler: Forurenser lite og subsidieres/incentiver, som seg hør og bør

Elbusser: Forurenser lite og subsidieres/incentiver, som seg hør og bør, men disse er dessverre nesten ikke tatt i bruk i Norge!

Syklister og gående: Forurenser veldig lite, og subsidieres med sykkelveier etc, som seg hør og bør

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

De som sykler har fått sykkelveier av skattebetalerne ...

Bør ikke da det "store felleskapet" heller bekoste infrastruktur utgiftene istedenfor andelseiere i det enkelete borettslag ?

 

Det vil slå voldsomt ujevnt ut slik bestemmelsen er gitt nå, borettslag er helt ulike og også midlene som vil kreves hvert enkelt sted vil variere mye.

 

Eller kanskje bare bileiere skal ta utguiftene gjennom ny avgift på bil, kanskje ?

Kanskje kun elbileiere, siden det er kun disse som ender opp med å nyte godt av tiltaket ?

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Bør ikke da det "store felleskapet" heller bekoste infrastruktur utgiftene istedenfor andelseiere i det enkelete borettslag ?

Tja, men da burde vel de som bor i enebolig også fått litt hver? Og de som bor i sameier og borettslag med faste passer? Alle disse bekoster det jo 100% selv. Da kan vel borettslag med fellesparkering også bekoste det selv?

 

Det vil slå voldsomt ujevnt ut slik bestemmelsen er gitt nå, borettslag er helt ulike og også midlene som vil kreves hvert enkelt sted vil variere mye.

 

Eller kanskje bare bileiere skal ta utguiftene gjennom ny avgift på bil, kanskje ?

Kanskje kun elbileiere, siden det er kun disse som ender opp med å nyte godt av tiltaket ?

Hele personbilparken vil elektrifiseres på sikt. Dette kommer altså ikke bare et lite antall elbileiere til gode. Det kommer alle til gode. Men elektrifiseringen er ikke gjort over natta. Det tok jo tid før Norge gikk over fra utedo til innendørs WC også. På sikt kommer det til å være like naturlig med lademulighet på hjemmeparkeringa som det er med WC inne. Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, men da burde vel de som bor i enebolig også fått litt hver? Og de som bor i sameier og borettslag med faste passer? Alle disse bekoster det jo 100% selv. Da kan vel borettslag med fellesparkering også bekoste det selv?

Ja, kanskje hele gata skulle vært med og betalt for laderen nå som Jensen i nummer 14 har kjøpt seg en elbil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

.. og så kan hele gata være med å betale laderen for nr 13 når han kommer etter. Reprise for nr 12 osv. Til slutt har hele gata betalt hver sine elbilladere. X antall beboere med X antall innskudd a 1/X burde vel bli X/X=1 tilslutt.

 

Men hvorfor gjøre det så vanskelig? Alle betaler hver sin.

 

I borettslag må man nødvendigvis gjøre det på en litt annen måte ettersom det blir ekstremt dyrt og urettferdige prishopp dersom hver enkelt skal ha hver sin uavhengige lader hver for seg. Borettslag er rett og slett ikke egnet for uavhengige utbygginger en etter en. Bare spør om du lurer på hvorfor det blir veldig mye dyrere og hvorfor det kommer svært urettferdige prishopp med en sånn modell.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Hele personbilparken vil elektrifiseres på sikt. Dette kommer altså ikke bare et lite antall elbileiere til gode. Det kommer alle til gode.

Rettelse: Alle bileiere til gode. Midlertidig, for på sikt vil få eie privat bil (autonom drift, selskapsflåter). De som nå må betale gildet for dette hysteriske påfunnet er altså ikke nødvendigvis engang eiere av bil.

 

At noen synes dette er helt greit forteller vel en del om disse. Personlig skal jeg gjøre dette så vanskelig som mulig for noen, slik at byrdene kan lettes for andre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Tja, men da burde vel de som bor i enebolig også fått litt hver? Og de som bor i sameier og borettslag med faste passer? Alle disse bekoster det jo 100% selv. Da kan vel borettslag med fellesparkering også bekoste det selv?

Jeg antar de i enebolig har bil om dersom bekoster dette, ergo er det bileierne som tar kostnaden. 

Synes du forøvrig det er greit å lovfeste montering av ladepunkt i alle eneboliger, uavhengig av om eierne har bil eller ikke ?

 

Det er også helt greit om bilereiere bekoster dette i sameier og borettslag. Det er imidlertid tåpelig å belaste de som aldri har betalt for parkeringsplass/garasje (aka. ikke har bil). Disse burde slippe å kostnaden ved å oppruste parkeringsplassen.

(Gjesteplasser er det greit at borettslaget som helhet dekker, dette er noe som kommer alle til gode)

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Tja, hvorfor ikke ?

 

Regjeringen synes jo det er helt greit at folk som ikke kjører bil i det hele tatt skal betale fremføring av strøm til ladepunktene.

Det man i hvert fall ser er at det er helt håpløs mangel på prismodeller og regulering av dem. Nettselskaper over hele landet har forskjellige modeller og forskjellige priser. Nettleie kan egentlig ikke sammenlignes i en prisliste, man må regne ut tilfellet til en forbrukers hus i område A og B. Slik er det også med lading - ingen styring på pris eller prismodell.

Dermed har man ikke en politisk og demokratisk prosess, ingen som kan tale partenes sak - utenom styrene i de enkelte borettslagene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

I borettslag må man nødvendigvis gjøre det på en litt annen måte ettersom det blir ekstremt dyrt og urettferdige prishopp dersom hver enkelt skal ha hver sin uavhengige lader hver for seg.

Jasså, så du synes noe er urettferdig når det gjelder lading av bil altså. Det må altså til en ekstrakostnad på bileier...

Lenke til kommentar

 

Tja, men da burde vel de som bor i enebolig også fått litt hver? Og de som bor i sameier og borettslag med faste passer? Alle disse bekoster det jo 100% selv. Da kan vel borettslag med fellesparkering også bekoste det selv?

Jeg antar de i enebolig har bil om dersom bekoster dette, ergo er det bileierne som tar kostnaden. 

Det er også helt greit om bilereiere bekoster dette i sameier og borettslag. Det er imidlertid tåpelig å belaste de som aldri har betalt for parkeringsplass/garasje (aka. ikke har bil).

Dersom retten til å bruke plassen fylgjer med buretten, har dei jo betalt for han. Parkeringsplass betaler folk godt for, og det er eit gode dei får godt betalt for når dei skal selje husværet vidare. Spesielt godt dersom det er tilrettelagt for lading. Tilrettelegging for lading aukar verdien med 150.000 til 200.000 kroner: https://e24.no/bil/stroem/borettslag-installerte-128-elbilladere-saa-mye-mer-ble-parkeringsplassene-verdt/24367494

 

Du kan ikkje påstå at dei ikkje har betalt for plassen dersom dei ikkje har bil. Då har dei berre vald å ikkje nytte bruksretten. Akkurat som gamle folk ofte ikkje nyttar bruksretten til leikeplassen. Du kan heller ikkje påstå at lading på parkeringsplassen er verdilaust for folk som ikkje har bil, eller for folk som ynskjer å forgifte lufta som andre pustar, sidan det aukar verdien av husværet/parkeringsplassen sopass mykje.

 

Det finst plenty husvære utan parkeringsplass, dersom du ikkje ynskjer å betale for det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Du kan ikkje påstå at dei ikkje har betalt for plassen dersom dei ikkje har bil. ...

Hallo? Husk å lese litt også, ikke bare skrive.

 

Borettslag med 1:1 (en p-plass pr andel), hvor det ikke er særavgift i tillegg til husleie for ha p-plass, er dette et "ikke problem". Det blir rettferdig at alle deler regningen.

 

Mange andre borettslag har imidlertid parkering som et eget tillegg til husleien, da kun for de som ønsker p-plass. Sannsynligvis fordi de har bil. Dette ordnes via parkeringslag, garasjelag el.l. Dette er typisk i blokk, nettopp fordi det bor mange der som ikke har bil. Det er ofte heller ikke en p-plass per leilighet (alle kan ikke få, ventelister kan forekomme) og det er i denne typen borettslag utfordringene oppstår dersom alle skal måtte betale for endringer i infrastruktur pga. ladepunkter.

Mao. jeg ønsker at "parkeringsavgiften", og ikke husleien, økes for å dekke kostnadene slike steder. Altså: Utgiften dekkes av parkeringslag, ikke borettslag.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Hele personbilparken vil elektrifiseres på sikt. Dette kommer altså ikke bare et lite antall elbileiere til gode. Det kommer alle til gode. Men elektrifiseringen er ikke gjort over natta. Det tok jo tid før Norge gikk over fra utedo til innendørs WC også. På sikt kommer det til å være like naturlig med lademulighet på hjemmeparkeringa som det er med WC inne.

Minnar om byfornyinga i Oslo på 80-talet det her. Det vart kjempedyrt for mange når gamle utedo skulle sanerast og erstattast av dusj og toalett inne. Mange var sterkt imot det. Det var ei politisk påtvungen oppgradering av bustandarden, som eigarane måtte finansiere sjølve. I motsetnad til elbillading var det dyrt, og heile 1 av 3 måtte flytte frå heimane sine. Eg trur ikkje nokon må flytte frå heimen sin fordi dei ikkje har råd til å dekkje kostnadane ved å leggje til rette for moderne bilar på parkeringsplassen, men enkelte av skribentane her er nok trugande til å påstå det..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...