Gå til innhold

Nå blir det plikt for borettslag til å montere ladeplasser for elbil

Anbefalte innlegg

Og, underlig nok, de som har slik parsell forventer ikke å få slik i gave av alle de andre. Noe som jeg får intrykk av at enkelte bileiere gjør mht parkering, særlig her på forumet.

Jeg har bensinbil og betaler allerede i overkant med skyhøye avgifter og bompenger sånn at elbileierne slipper.
Du har misforstått. Du betaler skyhøge avgifter og bompengar, fordi folk ikkje ynskjer å puste inn dei giftige gassane du vel å pøse ut på fortauet der dei går. Dersom det vert for dyrt for deg, kan du bruke eit anna transportmiddel enn eksosbil, som er den effekten fleirtalet ynskjer å oppnå. Du betaler til du innser at du ikkje lenger har råd til å forpeste lufta til alle.

Nå skal husleia øke fordi naboen har kjøpt seg bil til 1 mill og ikke vil betale for sin egen lading.

Han må jo betale for si eiga lading. Du kan måtte vere med å spleise på infrastrukturen, akkurat som du er med å spleise på leikeapparata som dei bråkete ungane til naboen herjar med til langt på kveld. Det er fordi fleirtalet har bestemt seg for at ungar skal ha det bra, at alle skal vere med å spleise på felles infrastruktur, og at dei som ynskjer å forgifte lufta andre pustar inn skal betale for privilegiet.

Du bør heller rette sinnet ditt mot naboen med eksosbil til ein million. Det er slike som han som pressar avgiftene opp, for avgiftene kjem til å halde fram med å gå opp til heller ikkje han har råd til å køyre eksosbil. (Eller eksosbil vert forbode.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Snip..

Du sammenligner privilegiet mellom barns rettigheter til en sikker lekeplass utenfor gatene med trafikanter og folks nye elbil. Det er fantastisk å se deg grave etter argumenter her. Rett og slett nydelig.

Hvis borettslag skal ha påtvunget lademuligheter til elbiler, så foreslår jeg at de rikeste tar på seg denne kostnaden, ikke de som allerede bor der og ikke har råd til det.  Folk som bor i ei adresse med registrert hus, kan få være med på å hjelpe de mer fattige folkene som ofte bor i borettslag. Helt i orden for min del. Er det greit for din del? 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Å legge på strømprisen er en dårlig ide, noen kjører 3.000km i året og noen kjører 30.000km. Det koster like mye å tilrettelegge for lading for begge to, da bør ikke den ene betale 10 ganger så mye som den andre.

Tja, hvorfor ikke ?

Regjeringen synes jo det er helt greit at folk som ikke kjører bil i det hele tatt skal betale fremføring av strøm til ladepunktene.

No går ca 0,3% av straumforbruket i landet til elbilar, so høgare avgift på straum vil vere ca like treffsikkert mot elbilistane som høgare avgift på bensin..
Lenke til kommentar

Han må jo betale for si eiga lading. Du kan måtte vere med å spleise på infrastrukturen, akkurat som du er med å spleise på leikeapparata som dei bråkete ungane til naboen herjar med til langt på kveld. Det er fordi fleirtalet har bestemt seg for at ungar skal ha det bra, at alle skal vere med å spleise på felles infrastruktur, og at dei som ynskjer å forgifte lufta andre pustar inn skal betale for privilegiet.

Så du definerer din egen parkeringsplass som felles infrastruktur. Det var jo ikke spesielt overraskende. "Felles" når det gjelder finansiering, "privat" når det gjelder bruk. Du har den rette innstillingen til å bli ny sjef i Elbilforeningen.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Alle kan være med og leke, men kan da alle bruke ladeplassene selv om de ikke har en elbil ?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Snip..

Du sammenligner privilegiet mellom barns rettigheter til en sikker lekeplass utenfor gatene med trafikanter og folks nye elbil. Det er fantastisk å se deg grave etter argumenter her. Rett og slett nydelig.
Dette er to sider av same sak. Kvifor skal nokon ha rett til å forgifte ungane? Sovidt eg kan sjå er det ingen lovfesta rett til å forgifte ungar. Det er eit problem vi har ignorert ii lang tid, men som det endeleg har vorte fleirtal for å gjere noko med.

Skal ungane ha ei framtid, må vi få ein overgang til transport som ikkje forgiftar lufta dei pustar inn, og som ikkje øydelegg miljøet på koden i same grad som eksos og oljeutvinning. Det må vi leggje tilrette for.

Hvis borettslag skal ha påtvunget lademuligheter til elbiler, så foreslår jeg at de rikeste tar på seg denne kostnaden, ikke de som allerede bor der og ikke har råd til det.

Du får ta det opp på generalforsamlinga.
Lenke til kommentar

Skal ungane ha ei framtid, må vi få ein overgang til transport som ikkje forgiftar lufta dei pustar inn, og som ikkje øydelegg miljøet på koden i same grad som eksos og oljeutvinning. Det må vi leggje tilrette for.

Kan du fortelle hvordan fraværet av elbiler når du vokste opp ødela din framtid?

• Liker 3
Lenke til kommentar

Dette er to sider av same sak. Kvifor skal nokon ha rett til å forgifte ungane? Sovidt eg kan sjå er det ingen lovfesta rett til å forgifte ungar. Det er eit problem vi har ignorert ii lang tid, men som det endeleg har vorte fleirtal for å gjere noko med.

Hva med de som sykler og tar bussen? Hva med de som leier?  Vet du i det hele tatt hva et borettslag er for noe? 

Det å eie bil er et gode, uavhengig om det er fossilt eller elbil. Om du skal kjøre denne argumentasjonen, så foreslår jeg at du tar den helt ut, og ber folk hente frem sykkelen istedenfor å bruke bil. 

Du får ta det opp på generalforsamlinga.

Oh, et forsøk på et stikk forstår jeg. ;) Jeg har ikke noen generalforsamling å gå til, og jeg har betalt for min vegglader hjemme selv, da jeg har råd til det - selv. 

Det å skulle kaste den kostnaden på andre folk hadde jeg aldri hatt hjerte til å gjøre. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Du kan måtte vere med å spleise på infrastrukturen, akkurat som du er med å spleise på leikeapparata som dei bråkete ungane til naboen herjar med til langt på kveld. Det er fordi fleirtalet har bestemt seg for at ungar skal ha det bra, at alle skal vere med å spleise på felles infrastruktur, og at dei som ynskjer å forgifte lufta andre pustar inn skal betale for privilegiet.

Flertallsavgjørelser forstår man, mindretallskrav blir underlig nok ikke like godt motatt.

Det er vel særlig de som ikke benytter bil i det hele tatt som finner det mest urimelig at de nå skal betale for at bilistene lettvindt skal kunne fortsette med kjøringen sin og dermed virvle opp støv slik at luften blir ubehagelig å puste i for alle de som er på vei for å benytte kollektivtrafikken.

Det er også lett forvirrende at politiske partier med miljø profil på denne måten krever at alle bidrar til økt forbruk og ytterligere bruk av personbil.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

No går ca 0,3% av straumforbruket i landet til elbilar, so høgare avgift på straum vil vere ca like treffsikkert mot elbilistane som høgare avgift på bensin..

Nå var det snakk om prisen for strøm ved et (hurtiglade)ladepunkt i et borettslag, ikke strømprisen generelt.
Lenke til kommentar

Tja, hvorfor ikke ?

Regjeringen synes jo det er helt greit at folk som ikke kjører bil i det hele tatt skal betale fremføring av strøm til ladepunktene.

De synes også det er greit at vi som ikke har barn er med på å betale for driften av barnehager og opprettelsen av lekeplasser. Jeg ser ikke helt poenget?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hva med de som sykler og tar bussen? Hva med de som leier?  Vet du i det hele tatt hva et borettslag er for noe? 

Det å eie bil er et gode, uavhengig om det er fossilt eller elbil. Om du skal kjøre denne argumentasjonen, så foreslår jeg at du tar den helt ut, og ber folk hente frem sykkelen istedenfor å bruke bil. 

Oh, et forsøk på et stikk forstår jeg. ;) Jeg har ikke noen generalforsamling å gå til, og jeg har betalt for min vegglader hjemme selv, da jeg har råd til det - selv. 

Det å skulle kaste den kostnaden på andre folk hadde jeg aldri hatt hjerte til å gjøre. 

Du bruker vel en hurtiglader i ny og ne? De fleste av disse har blitt bygget med støtte fra Enova, som finansieres av skattepenger. Unntaket er Tesla sine. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tiltman: Flertallsavgjørelser er saueflokk-avgjørelser som ikke hensyntar minoritetene. Derfor er det nødvnedig med en slik lov som bryter opp flokkmentaliteten. Et flertall skal nå ikke lengre få lov til å blokkere for minoriteten og dermed effektivt blokkere den gradvise elektrifiseringa av bilparken som skjer nå.

oophus3do: Svaret over her kan gå til deg også. Elektrifisering skjer over hele linja selv om det varierer hvor langt ulike borettslag har kommet. Autonome biler trenger også lading når de står parkert.

Mindretallsvern er en bra ting, og er allerede regulert i lovverket.

Men her snakker vi jo ikke om et mindretallsVERN.

Her er det snakk om et mindretallsKRAV.

Det er vel ikke sånn at det nærmest er et overgrep mot de som disponerer en biloppstillingsplass at de ikke får lagt strøm til sin egen plass på fellesskapets regning?

Det er jo ikke snakk om at flertallet skal blokkere noen, men at flertallet må ta regningen for et krav fra et mindretall.

Det er helt greit at man f.eks. ikke kan nekte noen å etablere lader på plassen sin, så lenge det ikke er saklige grunner for det. Men da må man ta regningen selv. 

Selv om jeg f.eks. er veldig glad i pizza, kan jeg ikke kreve at alle skal betale for en privat pizzaovn i bakgården?

Det er bra at man legger til rette for elbiler, men dette kan ikke være noe som tvinges på folk i private settinger.

Skal man ha tvang får man lage flere ladeplasser i gaten. Dette er fellesskapets eiendom.

At jeg skal betale fordi naboen vil kunne lade bilen sin er merkelig.

PS:

Jeg står selv på venteliste til parkeringsplass i borrettslaget, en plass jeg kanskje får om ca 10 år. Men jeg synes det er absurd at andre skulle måtte betale for en elbillader den dagen jeg evt. får plass.

Hvis den plassen jeg evt. får om evt. 10 år skulle ha lademulighet, forventer jeg da at leien for plassen dekker alt av ekstra kostnader til investering og drift av ladeanlegget. Dette er et privilegie som jeg får, og som jeg må betale for hvis jeg ønsker å bruke det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

De synes også det er greit at vi som ikke har barn er med på å betale for driften av barnehager og opprettelsen av lekeplasser. Jeg ser ikke helt poenget?

Fokuset her må vell ligge på hvem man belaster og ikke for slike ting? 

Hvilke folk generelt sett er det som bor i borettslag? Det er som oftest der man finner de aller fattigste folkene her i landet. Det å påtvinge dem å skulle betale for goder de ikke kan bruke selv, eller har egne rettigheter til er regelrett tull. At dette må diskuteres er egentlig helt hårreisende. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Da får jeg håpe "hypotetisk" at du aldri behøver og si til noen som besøker deg at "beklager ungen din kan ikke leke på lekeplassen fordi jeg ikke betaler for dette".

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Du bruker vel en hurtiglader i ny og ne? De fleste av disse har blitt bygget med støtte fra Enova, som finansieres av skattepenger. Unntaket er Tesla sine. 

Hurtigladere ser jeg på en gode for samfunnet i mye større grad en påtvang av hjemmelading hos borettslag. Som sagt, så støtter jeg heller det at borettslag får dette betalt gjennom skattepengene kontra at fattige personer som allerede lever fra dag til dag får ei regning på 30,000,- eller mer - om man er heldig. Da er det bedre at jeg betaler noen hundre kroner mer i året istedenfor. 

De som allerede eier og kjører elbiler sparer jo såpass mye på det i året at de kan være med på å betale den regningen? Er du med på det, kanskje? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

For det første er det vel et fåtall borettslag som drifter barnehager, og der hvor det gjøres betaler nok foreldrene driften.

Lekeplasser vedtas bygget ved en en flertallsavgjørelse. Flertallet av andelseiere har altså akseptert økt husleie, mindretallet må bøye seg. Slike prosesser er relativt vanlig.

Note; Jeg anbefaler dog ikke opprettelse av slik siden lekeplasser har, med dagens sikkerhetskrav, blitt usedvanlig kostbart. Barn leker like fint i et beskyttet grøntområde.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Hurtigladere ser jeg på en gode for samfunnet i mye større grad en påtvang av hjemmelading hos borettslag. Som sagt, så støtter jeg heller det at borettslag får dette betalt gjennom skattepengene kontra at fattige personer som allerede lever fra dag til dag får ei regning på 30,000,- eller mer - om man er heldig. Da er det bedre at jeg betaler noen hundre kroner mer i året istedenfor.

Selv om jeg ikke er udelt enig i at samfunnets felleskasse skal brukes på storstilt infrastrukturutbygging i borettslag så blir det i det minste finansiert av vårt progressive skattesystem. I motsetning til den regressive fordelingspolitikken som vår blåblå regjering er sterk tilhenger av. Den hvor de som allerede reiser og forbruker mest grabber til seg de fleste miljø-incentivene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...