Gå til innhold

Nå blir det plikt for borettslag til å montere ladeplasser for elbil


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-Pqy3rC

Nei. Det gjelder kun borettslagets eksisterende oppstillingsplasser.

Det var da enda godt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Da har du kanskje heller aldri hørt om fenomenet flertallstyranni?

Åjoda, jeg sitter ikke på noen perfekt løsning.

 

Dog, så lenge vi snakker om (grupper av) mennesker og avgjørelser mener jeg flertallet er å fortrekke fremfor mindretall/diktatur. Alltid. Det gir fler å fordele både gleder og sorger på.

 

...men, vi kan jo kanskje se frem til at en eller annen AI gis all makt. Slikt burde jo kunne være både nøytral og reasjonell nok til å ha rett hver gang.

Lenke til kommentar

selvsagt mener jeg ikke at 50 kW er mer enn 66 kW eller at 43 kW er mer enn 240 kW. Du får det til å høres så idiotisk ut, du er tydeligvis ekspert på det.

Jeg er bare ekspert på å tydeliggjøre konsekvensene av det du selv sier. Hensikten er selvsagt at det skal gå opp et lys. Av og til må man sette det litt på spissen for å få budskapet helt frem.

 

Som du forhåpentligvis ser krever hurtgladere vesentlig høyere effekt enn et vanlig borettslag-anlegg, selv om de betjener samme antall biler. Høy effekt utløser dyre ombygginger av hovedtavler, nye inntakskabler, oppgradering av trafo osv. Derfor er det i borettslagets interesse å velge et vanlig borettslag-anlegg fremfor hurtigladere. Det sier seg vel nesten selv at ordet borettslaganlegg skyldes at disse passer så godt til nettopp borettslag.

 

Jeg sier bare at hvis borettslaget har 1 bil så vil den sikkert brukes 2 timer i uken. Hvis borettslaget har 10 elbiler vil laderen kanskje gå 20 timer i uken og man begynner å kjenne en knapphet. har du 2 hurtigladere kan du kanskje serve 25 elbiler. da må du investere ca 200k.

For det første får du en ladekø på drøyt 10 biler i stedet for at alle kan være tilkoblet samtidig.

For det andre koster hurtigladere i størrelseorden 500 000 kr, per stykk. Har man én elbil i blokka er det fullstendig uaktuelt å investere en halv million i at denne elbilisten skal få ladet på en halvtime i stedet for over natta. Samme regnestykke med to hurtigladere til rundt en million versus 20 elbiladere som krever borettslag-investering på rundt 100 000 kr (+ ca 200 000 til selve laderne, men dette betales av elbilbrukerne så fremt de har faste plasser). Hva tror du årsmøtet kommer til å si? 1 million vs 100 000 kr?

 

sammenlignet med å endre fra 230 V til 400 V har du allerede spart det inn, fordi en ny trafo koster mer enn det.

Borettslaganlegg kan fint bruke 230V. Man trenger ikke skilletrafo for det. De få som har Renault Zoe kan kjøpe seg en overgang som lar de lade på 1-fase via borettslaganlegget. Det er en ikke helt gunstig løsning, men så lenge ikke alle kjøper Zoe så skal det gå fint.

 

Du har fullstendig misforstått angående kjøp av trafo. Det er hurtigladerne du foreslår som utløser behov for ny trafo, ikke borettslaganlegget.

 

Du sparer kanskje 10 000 kr på 16-kvadrat kabel ved å gå for million-laderne dine. Snakk om å spare seg til fant.

 

Folk bør fortrinnsvis lade hjemme, ikke på jobb, butikken eller langs veiene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er bare ekspert på å tydeliggjøre konsekvensene av det du selv sier. Hensikten er selvsagt at det skal gå opp et lys. Av og til må man sette det litt på spissen for å få budskapet helt frem.

 

Som du forhåpentligvis ser krever hurtgladere vesentlig høyere effekt enn et vanlig borettslag-anlegg, selv om de betjener samme antall biler. Høy effekt utløser dyre ombygginger av hovedtavler, nye inntakskabler, oppgradering av trafo osv. Derfor er det i borettslagets interesse å velge et vanlig borettslag-anlegg fremfor hurtigladere. Det sier seg vel nesten selv at ordet borettslaganlegg skyldes at disse passer så godt til nettopp borettslag.

 

For det første får du en ladekø på drøyt 10 biler i stedet for at alle kan være tilkoblet samtidig.

For det andre koster hurtigladere i størrelseorden 500 000 kr, per stykk. Har man én elbil i blokka er det fullstendig uaktuelt å investere en halv million i at denne elbilisten skal få ladet på en halvtime i stedet for over natta. Samme regnestykke med to hurtigladere til rundt en million versus 20 elbiladere som krever borettslag-investering på rundt 100 000 kr (+ ca 200 000 til selve laderne, men dette betales av elbilbrukerne så fremt de har faste plasser). Hva tror du årsmøtet kommer til å si? 1 million vs 100 000 kr?

 

Borettslaganlegg kan fint bruke 230V. Man trenger ikke skilletrafo for det. De få som har Renault Zoe kan kjøpe seg en overgang som lar de lade på 1-fase via borettslaganlegget. Det er en ikke helt gunstig løsning, men så lenge ikke alle kjøper Zoe så skal det gå fint.

 

Du har fullstendig misforstått angående kjøp av trafo. Det er hurtigladerne du foreslår som utløser behov for ny trafo, ikke borettslaganlegget.

 

Du sparer kanskje 10 000 kr på 16-kvadrat kabel ved å gå for million-laderne dine. Snakk om å spare seg til fant.

 

Folk bør fortrinnsvis lade hjemme, ikke på jobb, butikken eller langs veiene.

Du er kanskje ikke helt oppdatert på prisbildet på hurtigladere. Du tenker kanskje heller ikke på at man etterhvert kan få betale per kWh på en hurtiglader, ikke bare tiden man står der. I fremtiden vil man kanskje til og med få redusert ladekostnad dersom man lar bilen stå plugget inne i en V2G løsning. De som lader om dagen nyttiggjør seg solpaneler og de som lader om natten har lavere timespriser. Effekten styres unna høylast-timene fordi ladingen går raskere. Ergo redusert behov for oppgradering av hovedtavle osv.

 

Det er i hvert fall artig å diskutere med deg!

Lenke til kommentar

Du er kanskje ikke helt oppdatert på prisbildet på hurtigladere.

Kanskje ikke. Har du noen konkrete priser å vise til?

 

Du tenker kanskje heller ikke på at man etterhvert kan få betale per kWh på en hurtiglader, ikke bare tiden man står der.

Det finnes mange prismodeller for hurtiglading rundt om kring. Betaling per kWh er ikke noe nytt, men det er heller ikke spesielt vanlig fordi det bidrar til å senke omsetninga (foretrukket av de som trekker lite energi over lang tid, ergo mindre omsetning)

 

I fremtiden vil man kanskje til og med få redusert ladekostnad dersom man lar bilen stå plugget inne i en V2G løsning.

Det vil helt klart bli mer og mer aktuelt for AC-lading, ikke DC-lading.

 

De som lader om dagen nyttiggjør seg solpaneler og de som lader om natten har lavere timespriser.

Slik effektbalansering er også klart mer og mer aktuelt for AC-lading, ikke DC-lading.

 

Effekten styres unna høylast-timene fordi ladingen går raskere. Ergo redusert behov for oppgradering av hovedtavle osv.

Samme her. Aktuelt for AC, ikke DC.

 

Det er i hvert fall artig å diskutere med deg!

Hehe, takk det samme. :)
Lenke til kommentar

Ja, det er slik det fungerer. Bu i elbilforeningen har åpenbart gjort en god jobb når elbileiere forventer gratis parkering på bekostning av de som ikke har bil. Kravstorheten kjenner tydeligvis ingen grenser.

 

Noen gang tatt en titt på boligannonser for nye leiligheter? Da er det vanlig at en privat parkeringsplass prises separat til 300-500k. Noe som er lurt siden ikke alle som kjøper seg en sentrumsleilighet trenger bil.

Hva mener du "forventer gratis parkering"?

 

Leste du i hele tatt innlegget? Jeg skriver jo nettopp at de fleste betaler for parkeringsplassen når de kjøper boligen. Dette er da ikke ukjent for noen i denne tråden her (håper jeg). Det jeg snakker om er utgifter forbundet med parkeringsplassen. Hvem svarer du egentlig?

 

Dette er hva jeg skrev.

Så det du sier er at alt av utgifter ift. parkering som ikke er felles gjesteparkering, skal betales direkte av beboerne som benytter parkeringsplassen? Er det slik det fungerer i dag?

Jepp er klar over at man kjøper parkeringsplassen i de fleste tilfeller.

Utgifter, vet du hva det er? Ikke kjøp eller summen man betaler når man kjøper boligen eller parkeringsplassen. For å unngå forvirring kall det "Drift og vedlikeholdskostnader" som kan være eks. asfaltering og alt annet som angår både de som bruker parkeringsplassen de har kjøpt og de som lar besøkende benytte gjesteparkering mm.

 

Ofte er det gjesteparkeringer i samme området som de private/merkede/reserverte parkeringsplassene og skal man asfaltere området blir det rart om man unngår å legge asfalt på de private plassene etc. Som ett eksempel.

 

Beboere som ikke har bil selv lar ofte gjester benytte gjesteparkeringen mm. og har dermed like mye ansvar for å holde dette i god stand. I tillegg er ofte adgangvei som leder til gjesteparkering og de private parkeringsplassene felles, samt også videre varelevering etc.

 

I tillegg har du ting som bommer, sikkerhetssystemer, elektriske porter, belysning ol. som også betjener felles gjesteparkering og adgangsvei. Noen steder har man også garasjeanlegg hvor søppelskur og sykkelskur befinner seg i garasjebygget etc.

 

Mener man da at at utgiftener rundt det som dreier seg om parkeringsanlegget (med adkomst og tilhørende infrastruktur, samt måking av private parkeringsplasser der de står uten tak) blir splittet ut med ekstra regninger til de som eier en parkeringsplass?

 

Dropper man alle tiltak som kan komme en privat parkeringsplass til gode? Eller er det slik at hele borettslaget betaler regningen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Tiltman: Flertallsavgjørelser er saueflokk-avgjørelser som ikke hensyntar minoritetene. Derfor er det nødvnedig med en slik lov som bryter opp flokkmentaliteten. Et flertall skal nå ikke lengre få lov til å blokkere for minoriteten og dermed effektivt blokkere den gradvise elektrifiseringa av bilparken som skjer nå.

 

oophus3do: Svaret over her kan gå til deg også. Elektrifisering skjer over hele linja selv om det varierer hvor langt ulike borettslag har kommet. Autonome biler trenger også lading når de står parkert.

Jeg går ikke god for å presse prisene opp for gamle mennesker uten lappen og folk som leier og er studenter/ikke har råd til å kjøpe, kun for å betale for et premium til andre.

 

Logikken din er skremmende urettferdig. 

 

Folk som allerede eier parkeringsplass og som får økt verdien på leiligheten kan få betale dette selv. Om regjeringen skal "tvinge" inn noe, så får de heller tilby borettslag goder for dette på lik linje som nybilsalget. Det er på tide at folk som kjøper brukte elbiler kan få litt av godene også, ikke folk over middel-klassen. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg går ikke god for å presse prisene opp for gamle mennesker uten lappen og folk som leier og er studenter/ikke har råd til å kjøpe, kun for å betale for et premium til andre.

La meg gjette: Det er vel urettferdig om disse må betale skatter og avgifter som går til å bygge og drifte veinettet også?

 

Elbillading er et samfunnsgode som vi alle må være med å bygge opp for framtida. Om noen år bør alle ta det for gitt at det finnes mulighet for å kjøpe elbillader der de bor. Joda, eldre generasjoner går i grava, men nye kommer inn og arver fellesverdiene i samfunnet slik det ble bygget opp av de eldre. Det er livets gang. Liker du ikke å være med på samfunnsoppbygningen så bør du finne et annet samfunn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Elbillading er et samfunnsgode som vi alle må være med å bygge opp for framtida

 

Alle betaler skatt og avgifter så og sammenligne det med at du skal lade Tesla'en din rimeligere viser bare hvor fanatisk du er, selv om du prøver og strø sukker på det.

 

Liker du ikke å være med på samfunnsoppbygningen så bør du finne et annet samfunn.

I ekte sosialistisk ånd, enten er du med eller så kan du forsvinne ut døra sammen med demokratiet :)

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg finansierer ladingen min 100% selv. Skjønner du forsøker å vri det til grådighet og egen vinning, men sånn er det altså ikke. Du ser det kanskje ikke, men det er et gode for landet og innbyggerne generelt. Et gode jeg vil at andre ikke skal gå glipp av ved at noen partypoopere bæsjer i samfunnets spleisepott for framgang.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

La meg gjette: Det er vel urettferdig om disse må betale skatter og avgifter som går til å bygge og drifte veinettet også?

 

Elbillading er et samfunnsgode som vi alle må være med å bygge opp for framtida. Om noen år bør alle ta det for gitt at det finnes mulighet for å kjøpe elbillader der de bor. Joda, eldre generasjoner går i grava, men nye kommer inn og arver fellesverdiene i samfunnet slik det ble bygget opp av de eldre. Det er livets gang. Liker du ikke å være med på samfunnsoppbygningen så bør du finne et annet samfunn.

Kan du finne på en bedre sammenligning enn veinettet, eller skal jeg ta det argumentet seriøst? 

 

Elbillading er et gode, ikke et samfunnsgode. Om du virkelig vil gjøre verden bedre så sykler du til jobb og tar kollektivt. 

 

Gjør deg selv en tjeneste, og skaff deg litt sympati og empati for andre utenfor din egen boble der du lever med champagne og dyre ferier. Det finnes flere samfunnsklasser her i landet. Alle tjener ikke nok til å kjøpe bil til millionen. 

 

Mange som bor i et borettslag bor der av en grunn. De har ikke råd til noe bedre. Det eneste du gjør er å dytte dem som ligger i bunnen enda lengre ned i søla ved å pålegge dem flere utgifter for noe de aldri kommer til å få råd til bruke. De sykler til jobb, og tar bussen for å levere barna til barnehagen fordi de må. Er du seriøs i argumentene dine eller troller du? Hva med de som leier? De som leier som ikke får påkostet eiendommen de leier for mer verdier skal altså betale for verdiene til de andre som har kjøpt, som har råd til lappen og bil, og ikke minst ny elbil? 

 

Det finnes andre måter å løse lade problematikken på enn å påtvinge folk å betale for andres goder. 

Endret av oophus3do
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Gjør deg selv en tjeneste, og skaff deg litt sympati og empati for andre utenfor din egen boble der du lever med champagne og dyre ferier. Det finnes flere samfunnsklasser her i landet. Alle tjener ikke nok til å kjøpe bil til millionen.

Litt av et fiendebilde du har malt av meg. Du tar ganske feil i antagelsene dine. Jeg har ikke drukket chanpagne på mange år og ikke hatt dyr ferie heller på mange år. Ei heller hatt råd til å kjøpe bil til millionen. Ikke halvparten en gang, og jeg mener selv jeg strakk meg langt for å få råd. Dyre ferier og champagne er blant tingene jeg har ofret for å få råd. Kjerringa ville ha Ford X-max til omtrent samme pris, men vi er begge glade for at jeg tok siste ord i den saken. Fordommer har en forbløffende evne til å være feilslåtte.

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Litt av et fiendebilde du har malt av meg. Du tar ganske feil i antagelsene dine. Jeg har ikke drukket chanpagne på mange år og ikke hatt dyr ferie heller på mange år. Ei heller hatt råd til å kjøpe bil til millionen. Ikke halvparten en gang, og jeg mener selv jeg strakk meg langt for å få råd. Dyre ferier og champagne er blant tingene jeg har ofret for å få råd. Kjerringa ville ha Ford X-max til omtrent samme pris, men vi er begge glade for at jeg tok siste ord i den saken. Fordommer har en forbløffende evne til å være feilslåtte.

Du er normalt en god debatant, men akkurat i dette tilfellet så syns jeg du bommer grovt om du ikke klarer å se hele bildet her. 

 

Det er irrelevant om du drikker champagne eller ikke, samt drar på dyre ferier. Poenget trur jeg du tok uansett. Du lever et over gjennomsnittlig liv som ikke sliter fra dag til dag som enkelte andre faktisk gjør, siden du faktisk har en ny elbil, samt har penger til overs for ferier. Gjett hvor de som ikke har råd til ferier, samt nye biler stort sett bor? I borettslag. 

 

Som sagt fra første stund, så er "kvaliteten" innenfor borettslag så spredt at det er helt håpløst å påtvinge dem å betale for lading for elbiler. Noen borettslag er flotte og nye med heller rikere bebore, mens man har andre enorme borettslag hvor folk rett og slett sliter i hverdagene. Det er disse folkene man straffer harderst når man øker utgiftene. Det er jo som å øke renta i ei tid hvor gjeld er rekordstor i landet. Gjeld som for disse menneske er til for å kunne sende barna på skole med utgiftene det følger med slik at de ikke blir utelatt og den slags. 

 

En fyr jeg kjenner ble forespurt nå sist gang han var på generalforsamling for å sette opp lading for folk i borettslaget. Det kostet 500,000 kr. For en person som leier stedet, så er det et helt åpenbart "NEI!" når den eneste effekten de får er dyrere levested, samtidig som de betaler på økte goder for de som eier leiligheten, samt de andre som har råd til elbil i samme borettslag samt parkeringsplassene. Disse er også ofte "kjøpt inn" individuelt tilhørende de forskjellige leilighetene. 

 

Igjen, prøv å se det hele bildet. Det finnes mye bedre løsninger enn dette. 

Endret av oophus3do
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Om du virkelig vil gjøre verden bedre så sykler du til jobb og tar kollektivt.

 

 

Jeg tipper at mange som kjører elbil også sykler til jobb, siden jeg selv har gjort det siden ~2010. Men om du tror at samfunnet vil fungere om alle gjorde dette i morgen så er du naiv og uvitende.

 

Dette dreier seg om å få til et fungerende samfunn for alle.

 

Hvis du vil gjøre verden bedre så kan du begynne med å selge alle laptoper/PCer, mobiler, nettbrett  og lignende du har (også barna sine) og ikke kjøpe nye resten av din egen og familiens levetid. Kun benytte det man får tilgang til på skole og jobb.

 

Nah, det fungerer kanskje ikke på den måten?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg tipper at mange som kjører elbil også sykler til jobb, siden jeg selv har gjort det siden ~2010. Men om du tror at samfunnet vil fungere om alle gjorde dette i morgen så er du naiv og uvitende.

 

Dette dreier seg om å få til et fungerende samfunn for alle.

 

Hvis du vil gjøre verden bedre så kan du begynne med å selge alle laptoper/PCer, mobiler, nettbrett  og lignende du har (også barna sine) og ikke kjøpe nye resten av deres levetid. Kun benytte det man får tilgang til på skole og jobb.

 

Nah, det fungerer kanskje ikke på den måten?

1. Du tok ikke poenget.

2. Dette argumentet fungerer dårlig når påslaget rammer de fattigste i landet. Hadde de over middels lønn tatt kostnaden, så er det jo greit. Men er du villig til å betale mer i måneden slik at folk på borettslag kan få lade elbil? 

3. Igjen, du går glipp av poenget. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan du da forklare poenget jeg ikke tok i det jeg siterte  :)

Bil i seg selv er et gode. Det er ikke bra for samfunnet at fler og fler kjører bil, uavhengig om bilen er fossil eller elektrisk. 

Så det å påstå at elbillading er bra for samfunnet blir bare tøys, om man skal forville seg inn i det argumentet. 

 

Kan du forklare punkt to? Hvordan vil påtvunget elbil-lading hos borettslag gjøre samfunnet bedre? Dette rammer de fattigste, så enten så dytter man folk nærmere og nærmere smertegrensen for hva de kan takle, eller så faller de over, og NAV må ta kostnadene for at de ikke skal bli kastet ut. 

 

Så igjen, kan du forklare hvordan dette gjør samfunnet bedre? 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du er kanskje ikke helt oppdatert på prisbildet på hurtigladere. 

I følge de som bygger ut hurtigladere (Fortum, Grønn Kontakt osv.) så koster det mellom 1 og 2 millioner kroner å installere 2 stk. 50kW hurtigladere. Det inkluderer selve laderne, fundament, leskur, fremføring av strøm og montering. Det er fremføring av strøm som utgjør den store variabelen her, om det må monteres ny trafo (laderne krever 400V) og om det er langt å grave. 

 

Tilrettelegging av infrastruktur for lading på vanlige parkeringsplasser (ikke frittliggende men i garasje eller inntil vegg) ligger typisk på 3-5000,- pr. plass. Det inkluderer 5G16 flatkabel forbi alle plassene og nødvendig kommunikasjonsutstyr. Når den investeringen er gjort er det bare for den enkelte beboer å få monter ladestasjon. 

 

De 3-5000,- kan fint nedbetales av de som monterer ladestasjon, tas det over 10 år er det snakk om 25-40,- pr. måned i gebyr. Men det blir i så fall en gavepakke til alle som ikke monterer ladestasjon, siden de får en vesentlig verdiøkning på sin leilighet uten å betale noe for det. 

 

Å legge på strømprisen er en dårlig ide, noen kjører 3.000km i året og noen kjører 30.000km. Det koster like mye å tilrettelegge for lading for begge to, da bør ikke den ene betale 10 ganger så mye som den andre. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

I følge de som bygger ut hurtigladere (Fortum, Grønn Kontakt osv.) så koster det mellom 1 og 2 millioner kroner å installere 2 stk. 50kW hurtigladere. Det inkluderer selve laderne, fundament, leskur, fremføring av strøm og montering. Det er fremføring av strøm som utgjør den store variabelen her, om det må monteres ny trafo (laderne krever 400V) og om det er langt å grave. 

 

Tilrettelegging av infrastruktur for lading på vanlige parkeringsplasser (ikke frittliggende men i garasje eller inntil vegg) ligger typisk på 3-5000,- pr. plass. Det inkluderer 5G16 flatkabel forbi alle plassene og nødvendig kommunikasjonsutstyr. Når den investeringen er gjort er det bare for den enkelte beboer å få monter ladestasjon. 

 

De 3-5000,- kan fint nedbetales av de som monterer ladestasjon, tas det over 10 år er det snakk om 25-40,- pr. måned i gebyr. Men det blir i så fall en gavepakke til alle som ikke monterer ladestasjon, siden de får en vesentlig verdiøkning på sin leilighet uten å betale noe for det. 

 

Å legge på strømprisen er en dårlig ide, noen kjører 3.000km i året og noen kjører 30.000km. Det koster like mye å tilrettelegge for lading for begge to, da bør ikke den ene betale 10 ganger så mye som den andre. 

 

Et meget godt innlegg :) Støtter denne modellen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Å legge på strømprisen er en dårlig ide, noen kjører 3.000km i året og noen kjører 30.000km. Det koster like mye å tilrettelegge for lading for begge to, da bør ikke den ene betale 10 ganger så mye som den andre.

Tja, hvorfor ikke ?

 

Regjeringen synes jo det er helt greit at folk som ikke kjører bil i det hele tatt skal betale fremføring av strøm til ladepunktene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...