Espen Hugaas Andersen Skrevet 6. mai 2019 Del Skrevet 6. mai 2019 (endret) Dette er feil bruk av gjennomsnitt. Dimensjonerende rekkevidde er ikke gjennomsnittlig kjørelengde men maksimal kjørelengde. I.e. hva er den lengste reisen du ønsker å foreta (uten lading). Hadde gjennomsnittet vært dimensjonerende hadde de fleste ikke hatt behov for mer enn 20-30km rekkevidde, noe man åpenbart ser blir feil. Det er ganske riktig bruk av gjennomsnitt. Her er det ikke snakk om rekkevidde, som det ser ut til at du tenker. Her er det snakk om hvor langt folk har behov for å kjøre på en gjennomsnittlig måned. Kanskje bør man ta hensyn til sesong-variasjoner, men i prisippet blir det riktig. I et borettslag med f.eks 30 parkeringsplasser, så vil det i snitt være slik at det kjøres rundt 33k km per måned. Det vil så klart ikke fordele seg helt jevnt på alle bilistene - noen vil kjøre 2000 km/mnd og andre vil kjøre 1000 km/mnd, og dette vil variere over året. Men i snitt stemmer det. Og når det er snakk om et såpass stort utvalg av bilister, så vil det gjerne være slik at folk kan lade til forskjellige tider. Noen er pensjonister, noen studerer, noen jobber 8-16, noen jobber turnus, osv. Noen har hytte og er borte i helgene, noen er hjemme i helgene. Det at folk kan lade til forskjellige tider sørger for at kapasiteten utnyttes maksimalt. Om man har i snitt 850W/bil med effekt, og alle bilene kan lade med minst 3 kW, så må altså 9 av 30 biler lade samtidig for at kapasiteten er fullt utnyttet. Om man ser at 9+ biler er tilkoblet og lader i 16 timer av døgnet, så klarer man altså å utnytte over 66% av kapasiteten. Det er nok strøm til nesten 50k km per måned, der behovet er 33k km. Det at man har 850W/bil betyr så klart ikke at det er denne hastigheten man vil oppleve. I snitt vil hver bil måtte lades ca 3 timer/døgn ved 3 kW. Det vil vil fort bli slik at fordi folk plugger inn til forskjellige tider, så er det hele tiden en andel av bilene som er ferdigladede, og det vil også være en andel av bilene som er ute og farter, slik at de som plugger inn til enhver tid vil få mer enn minimumseffekten. Noen ting som kan slå ut litt feil i forhold til snittberegningen er: - Du har visse topper, som f.eks søndag natt til mandag, når folk kommer hjem fra hytta og skal lade før neste dag. - Det vil være sesongvariasjoner. Der man kanskje klarer seg med 7 kWh/døgn på sommeren trenger man kanskje 12 kWh på vinteren. - Et borettslag trenger ikke ha veldig stor variasjon i beboere. Det kan f.eks være et splitter nytt borettslag med kun treromsleiligheter i et familievennlig strøk - da vil du kanskje ikke ha veldig mange pensjonister eller studenter. Slike ting kan gjøre at man f.eks bør regne med 10 eller 12 timer utnyttelse per døgn, ikke 16 timer per døgn. Endret 6. mai 2019 av Espen Hugaas Andersen Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 6. mai 2019 Del Skrevet 6. mai 2019 (endret) Et felles ladeanlegg er noe annet. Omtrent som lys i fellesarealer.Nei. Et ladeanlegg for bil er særinterrese for de med bil. Et eksempel; Borettslag med ca 400 leiligheter og i underkant av 200 p-plasser (gjesteparkering i tillegg). Langt de fleste andelseiere er studenter eller pensjonister. Sist jeg sjekket med garasjelaget hadde dette 112 medlemmer. Altså kan en anta at 112 av ca 400 andelseierne har bil (eller betaler for fast plass til sine gjester). Og ja, det er mange uten veldig høy inntekt (surprise!). Alle trenger lys, bortsett fra kattene. I en by, med noenlunde god kollektivtransport, er det slett ikke alle som har behov for bil. Dessuten er ladestasjoner mest sannsynlig, som nevnt tidligere i tråden, et forbigående behov. Når autonome kjøretøy blir vanlig blir det høyst sannsynlig langt færre privateide biler. *** Jeg kan også meddele at samme borettslag satte opp parseller for noen få år siden. Da ble det først avstemming (generealforsamling) om grøntareale skulle bli til 34 parseller (grønnsaksdyrking). Når dette så var godkjent ble parsellene leid ut til de som ønsket slik via et "miljøutvalg". Altså medlemskapsavgift i dette utvalget betaler drift av tildelte parsell. Utvalget lånte penger rentefritt av borettslaget for den initielle kostnaden (planering, vann, energi, lys), noe som tilbakebetales. Og, underlig nok, de som har slik parsell forventer ikke å få slik i gave av alle de andre. Noe som jeg får intrykk av at enkelte bileiere gjør mht parkering, særlig her på forumet. Endret 6. mai 2019 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 6. mai 2019 Del Skrevet 6. mai 2019 Et felles ladeanlegg er noe annet. Omtrent som lys i fellesarealer. Helt greit med et felles ladeanlegg så lenge nedbetaling av infrastrukturen skjer av brukerne. For eksempel med et påslag på strømprisen. 3 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 6. mai 2019 Del Skrevet 6. mai 2019 Og, underlig nok, de som har slik parsell forventer ikke å få slik i gave av alle de andre. Noe som jeg får intrykk av at enkelte bileiere gjør mht parkering, særlig her på forumet. Jeg har bensinbil og betaler allerede i overkant med skyhøye avgifter og bompenger sånn at elbileierne slipper. Nå skal husleia øke fordi naboen har kjøpt seg bil til 1 mill og ikke vil betale for sin egen lading. 3 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. mai 2019 Del Skrevet 6. mai 2019 Så de som bare er ute etter å øke verdien på boligen sin før et salg skal slippe gratis unna? Og de som venter med elbilkjøp får delvis eller helt ferdig nedbetalt ladeinfrastruktur spandert av de som var først ute? Det høres ikke rimelig ut. Infrastrukturen (kabling og utstyr i hovedtavle) er en felles interesse som alle bør være like mye med på. Ladeboksen kjøpes jo som kjent av brukeren som skal ha den installert på sin faste oppstillingsplass. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. mai 2019 Del Skrevet 6. mai 2019 Jeg har bensinbil og betaler allerede i overkant med skyhøye avgifter og bompenger sånn at elbileierne slipper. Nå skal husleia øke fordi naboen har kjøpt seg bil til 1 mill og ikke vil betale for sin egen lading. Hvilken bil naboen har kjøpt og hva den kostet er irrelevant. Det bør nå forbli en privatsak om han blakker seg fullstendig på en rå elbil eller kjøper elektrisk sardinboks på hjul og har plenty av penger til overs. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 6. mai 2019 Del Skrevet 6. mai 2019 Nei det er ikke feil bruk av gjennomsnitt. Når man har et statistisk utvalg på 30 personer i et felles ladeanlegg så blir variansen ganske liten. Skal man dimensjonere lader til én elbil ved eneboligen så dimmensjonerer man etter maksimalbehovet, eller bare runder opp til nærmeste prakiske grense og tilpasser ladetiden sin deretter. Hvis du snakket om ladekapasitet og ikke batterikapasitet så misforstod jeg deg, da er jeg enig i at det er meningsfyllt å snakke om gjennomsnitt. 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 6. mai 2019 Del Skrevet 6. mai 2019 Hvorfor skal regjeringen blande seg inn i hva som er best for de individuelle borettslagene? Det er alt for ujevnt i hvordan behovene ligger i de forskjellige borettslagene at dette blir bare tull. I enkelte nye borettslag med nye beboere så vil dem nok stemme "ja" til å gjøre dette uavhengig av regjeringen siden de tenker fremover. Men for borettslag der det stort sett bor pensjonister, med noen få yngre folk her og der, så er det jo tullete at de skal måtte få en dyrere hverdag når de selv ikke engang har lappen. 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 6. mai 2019 Del Skrevet 6. mai 2019 (endret) Ser ut til at du er veldig fornøyd med denne sammenlikningen så tar utgangspunkt i den. Hvis jeg krevde min egen private vei som bare jeg kunne benytte så ville det vært rimelig å betale for den selv inkludert snømåking. Samme som at det er rimelig at jeg betaler for min helt egne private parkeringsplass. Mulig du legger mer vekt i "innsatsen" en meg. Så det du sier er at alt av utgifter ift. parkering som ikke er felles gjesteparkering, skal betales direkte av beboerne som benytter parkeringsplassen? Er det slik det fungerer i dag? Endret 6. mai 2019 av Theo343 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 6. mai 2019 Del Skrevet 6. mai 2019 (endret) Hvorfor skal regjeringen blande seg inn i hva som er best for de individuelle borettslagene? Det er alt for ujevnt i hvordan behovene ligger i de forskjellige borettslagene at dette blir bare tull.Høyst sannsynlig fordi politikere ønsker å markedsføre at de gjør noe. Miljø og elbil er moderne greier. I enkelte nye borettslag med nye beboere så vil dem nok stemme "ja" til å gjøre dette uavhengig av regjeringenSant nok. Er behovet tilstede vil flertall på genralforsamling være nærliggende. siden de tenker fremover.Tja, når autonome biler blir er et faktum vil nok antallet privateide kjøretøy synke drastisk. Jeg anser derfor dette behovet som relativt kortsiktig. (Dog, autonome kjøretøy har en jo spådd i femti år så en vet aldri...) Men for borettslag der det stort sett bor pensjonister, med noen få yngre folk her og der, så er det jo tullete at de skal måtte få en dyrere hverdag når de selv ikke engang har lappen.Ja. Endret 6. mai 2019 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 6. mai 2019 Del Skrevet 6. mai 2019 Så det du sier er at alt av utgifter ift. parkering som ikke er felles gjesteparkering, skal betales direkte av beboerne som benytter parkeringsplassen? Er det slik det fungerer i dag?Ja. Det er klart det finnes unntak, f.eks. der en har et 1:1 forhold mellom andelseiere og p-plasser (aka alle hver sin faste plass). Men i de aller fleste veldrevne borettslag er parkering noe en betaler for ved siden av husleien. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 6. mai 2019 Del Skrevet 6. mai 2019 Jepp er klar over at man kjøper parkeringsplassen i de fleste tilfeller. Men hva gjør man da når man skal asfaltere hele området, unngår man da de private parkeringene og at de må sørge for dette selv på hver sin plass? Stykker man opp betalingen så de med privat plass betaler ekstra? Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 6. mai 2019 Del Skrevet 6. mai 2019 Så det du sier er at alt av utgifter ift. parkering som ikke er felles gjesteparkering, skal betales direkte av beboerne som benytter parkeringsplassen? Er det slik det fungerer i dag? Ja, det er slik det fungerer. Bu i elbilforeningen har åpenbart gjort en god jobb når elbileiere forventer gratis parkering på bekostning av de som ikke har bil. Kravstorheten kjenner tydeligvis ingen grenser. Noen gang tatt en titt på boligannonser for nye leiligheter? Da er det vanlig at en privat parkeringsplass prises separat til 300-500k. Noe som er lurt siden ikke alle som kjøper seg en sentrumsleilighet trenger bil. 3 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. mai 2019 Del Skrevet 6. mai 2019 Tiltman: Flertallsavgjørelser er saueflokk-avgjørelser som ikke hensyntar minoritetene. Derfor er det nødvnedig med en slik lov som bryter opp flokkmentaliteten. Et flertall skal nå ikke lengre få lov til å blokkere for minoriteten og dermed effektivt blokkere den gradvise elektrifiseringa av bilparken som skjer nå. oophus3do: Svaret over her kan gå til deg også. Elektrifisering skjer over hele linja selv om det varierer hvor langt ulike borettslag har kommet. Autonome biler trenger også lading når de står parkert. 1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 6. mai 2019 Del Skrevet 6. mai 2019 (endret) Betyr det at jeg ikke skal behøve å bidra til å betale for heis og vedlikehold av denne siden jeg ikke er dårlig til beins, eller rampe for barnevogner og rullestoler? Ikke ser jeg dårlig heller så jeg trenger ikke så mye lys over alt i fellesarealer. Jeg tenker at når man bosetter seg i et borettslag/sameie så er det fordi man forstår at det er et spleiselag som skal legge til rette for alle beboerne. Så da burde alle i sameie kunne parkere på ladeplassen uansett om det er en elbil, fossilbil, barnevogn, tråsykkel, etc ? Endret 6. mai 2019 av Nautica Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 6. mai 2019 Del Skrevet 6. mai 2019 Tiltman: Flertallsavgjørelser er saueflokk-avgjørelser som ikke hensyntar minoritetene. Derfor er det nødvnedig med en slik lov som bryter opp flokkmentaliteten. Et flertall skal nå ikke lengre få lov til å blokkere for minoriteten og dermed effektivt blokkere den gradvise elektrifiseringa av bilparken som skjer nå. Så ved neste stortingsvalg forlanger jeg at mindretallet bestemmer. Altså det partiet med minst stemmer blir tildelt flest representanter. For flertallsdemokrati og saueflokk mentalitet vil vi ikke ha noe av, her vet antagelig mindretallet best. Min mening er at mindretallsavgjørelser er aldri noen god vei å ta, selv om resultatet virker aldri så godt i ens egne øyne. Jeg er derfor påpasselig med at flertallet når frem, selv når jeg selv tror at flertallet fatter gal avgjørelse. Makt og energi bør benyttes til overtalelse, ikke til utøving av diktatorskap. Og er det noe flertallsvalgte politikere burde forstå, må det jo være nettopp dette. Det er meget sjelden at målet forherliger midlene, spesielt sett i ettertid. Lenke til kommentar
rm84 Skrevet 6. mai 2019 Del Skrevet 6. mai 2019 Dette har du fortsatt ikke tenkt gjennom. En hurtiglader på 50 kW trekker 50 kW effekt + tap i laderen = ca 60 kW. En AC ladeboks kan typisk levere inntil 22 kW for et fåtall typer biler. Det er 22 kW før tap i laderen. Påstår du at 22 kW = 60 kW? Samme regnestykke har vi om det er et felles anlegg til 30 elbiler. Dette krever som jeg viste lengre opp her, 3-fase 400V 63A = 43 kW. Har man 30 biler må man antagelig opp med minst 4 stk hurtigladere, totalt 240 kW. Påstår du at 43 kW = 240 kW? Det er fullstendig idiotisk å satse på hurtiglading hjemme, også i borettslag! Det er like gyldig nå som når bilene blir selvkjørende. Behovet for selvkjørende biler er lavere om natta en om dagen. De må altså parkere ett eller annet sted om natta. Eksisterende parkeringsplasser kan tilby nettopp det + lading med et billig AC lastbalansert anlegg. PS. AC/DC-boksen, det som egentlig er laderen, er en dyr komponent. Det sitter normalt en AC/DC på 3,6-22 kW i bilen. Vanlige ladebokser i borettslag er egentlig ikke en lader, det er bare et AC-uttak med noe styreelektronikk og vern. Hurtigladere har en dyr og kraftig AC/DC-boks innebygget. Bilen får DC gjennom kabelen i stedet for AC som i borettslag. DC gir f.eks 50 kW ladeeffekt, men trekker en del mer fra nettet pga tap internt i laderen. selvsagt mener jeg ikke at 50 kW er mer enn 66 kW eller at 43 kW er mer enn 240 kW. Du får det til å høres så idiotisk ut, du er tydeligvis ekspert på det. Et skikkelig forumtroll. Jeg sier bare at hvis borettslaget har 1 bil så vil den sikkert brukes 2 timer i uken. Hvis borettslaget har 10 elbiler vil laderen kanskje gå 20 timer i uken og man begynner å kjenne en knapphet. har du 2 hurtigladere kan du kanskje serve 25 elbiler. da må du investere ca 200k. sammenlignet med å endre fra 230 V til 400 V har du allerede spart det inn, fordi en ny trafo koster mer enn det. Hvis du i tillegg tenker å legge opp en strømskinne/fleksikabel, rør og ny asfaltering osv osv. og får all infrastrukturen på plass får du i beste fall til å bygge 6 nye ladepunkter med laststyring for 200k. Den eneste fordelen er at man slipper å flytte rundt på biler. Så må du ha nettverk over det hele, som koster noe per mnd, og en betalingsløsning som gjerne har en makspris per punkt men når punktene blir mange og bruken liten utgjør det en vesentlig del av inntekten på ladingen. Og det bare for å møte et behov som kanskje ikke kommer. De fleste kan uansett lade på jobben og butikken. Poenget er at det kan være helt forskjellige behov for en blokk på Koppang, Elverum og Hamar. Hadde en borettslag-kunde fra Finnmark sagt den ønsket å tilby lading hadde jeg ikke vært like bastant som du, men du tenker kanskje bare Oslo/Bergen? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 6. mai 2019 Del Skrevet 6. mai 2019 (endret) Noen som vet hvordan dette slår ut i borettslag uten parkering i det hele tatt, f.eks en bygård (blokk) med 12 leiligheter samt en liten hage ? (dvs. all parkering må foregå på kommunal vei pr. idag) Kan da en andelseier kreve hagen omgjort til ladeplass ? Endret 6. mai 2019 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. mai 2019 Del Skrevet 6. mai 2019 Så ved neste stortingsvalg forlanger jeg at mindretallet bestemmer. Altså det partiet med minst stemmer blir tildelt flest representanter. For flertallsdemokrati og saueflokk mentalitet vil vi ikke ha noe av, her vet antagelig mindretallet best. Min mening er at mindretallsavgjørelser er aldri noen god vei å ta, selv om resultatet virker aldri så godt i ens egne øyne. Jeg er derfor påpasselig med at flertallet når frem, selv når jeg selv tror at flertallet fatter gal avgjørelse. Makt og energi bør benyttes til overtalelse, ikke til utøving av diktatorskap. Og er det noe flertallsvalgte politikere burde forstå, må det jo være nettopp dette. Det er meget sjelden at målet forherliger midlene, spesielt sett i ettertid. Da har du kanskje heller aldri hørt om fenomenet flertallstyranni? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. mai 2019 Del Skrevet 6. mai 2019 Noen som vet hvordan dette slår ut i borettslag uten parkering i det hele tatt, f.eks en bygård (blokk) med 12 leiligheter samt en liten hage ? (dvs. all parkering må foregå på kommunal vei pr. idag) Kan da en andelseier kreve hagen omgjort til ladeplass ? Nei. Det gjelder kun borettslagets eksisterende oppstillingsplasser. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå