Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 7. mai 2019 Del Skrevet 7. mai 2019 Minnar om byfornyinga i Oslo på 80-talet det her. Det vart kjempedyrt for mange når gamle utedo skulle sanerast og erstattast av dusj og toalett inne ...Kommentar; Dog er nok innebad et mer varig fenomen enn hva ladepunkter blir. Årsak; Autonome biler og selskaper med kjøretøysflåter. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. mai 2019 Del Skrevet 7. mai 2019 De må også lades. Skal disse laderne stå ubrukte da og selskapene kjøpe inn nye ladere andre steder? Kanskje de også skal kjøpe en kvadratkilometer mark utenfor byen der bilene kan parkere om natta? I stedet for å leie plass på de eksisterende oppstillingsplassene i byene og lade fra eksisterende ladere. Når ser du for deg at bilparken nærmer seg fullt elektrifisert, la oss si 90%? Når ser du for deg at bilparken nærmer seg fullt autonom, la oss si 90%? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 7. mai 2019 Del Skrevet 7. mai 2019 (endret) Tja, 25-30 år ... ? Og det skjer nok antagelig omtrent samtidig (90% el og autonom)Elektrisifering overtar litt etter litt inntil autonome kommer.(Unntaket er om det kommer energilagring med ekstrem kapasitet (1000+km) eller kun sekunders ladetid til maks).Når autonome kommer endres alt med ekspressfart, menneskelig fører ulovlig. Stort sett batt/el.(Nå vil det nok komme autonome uten batt/el-fremdrift, f.eks. hydrogen/el, alle land har neppe mulighet til kun bruk av batt/el.)Lade, kontroll og rengjøringsentraler. Parkeringsplasser fjernes, erstattes med f.eks. grøntområder. Overalt. Kun Av/påstigningsplasser. Plass er en dyrebar ting, bør ikke benyttes til arkivering av kjøretøy. Det blir færre kjøretøy, men de som er kjører mer- står mindre. Endret 7. mai 2019 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
oophus Skrevet 7. mai 2019 Del Skrevet 7. mai 2019 De som sykler har fått sykkelveier av skattebetalerne - selv de syklistene som ikke har betalt en krone i skatt i sitt liv. Tilsvarende for bussbrukere. Buss får massevis av subsidier fra det offentlige. Her i Tromsø får bussen omtrent like mye inntekter fra fylkeskommunen som fra direkte kundebetaling. Betaler man 30 kr for en tur så koster turen i realiteten 60 kr. Så kan spørre seg om forurensning og subsidier henger på greip: Fossilbiler: Forurenser mye og betaler dyrt for det, som seg hør og bør Fossilbusser: Forurenser mye, men subsidieres på tross av det! Elbiler: Forurenser lite og subsidieres/incentiver, som seg hør og bør Elbusser: Forurenser lite og subsidieres/incentiver, som seg hør og bør, men disse er dessverre nesten ikke tatt i bruk i Norge! Syklister og gående: Forurenser veldig lite, og subsidieres med sykkelveier etc, som seg hør og bør Men skal innvandrere og fattige betale for lademuligheter? Hvorfor kan ikke vi som allerede ønsker flere elbilmuligheter ta kostnadene istedenfor? Det er middelklassen og opp som burde ta i et tak her, ikke innvandrere og fattige som dette ofte kan gå ut over. 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. mai 2019 Del Skrevet 7. mai 2019 (endret) Tja, 25-30 år ... ? Og det skjer nok antagelig omtrent samtidig (90% el og autonom)En bil har en praktisk levetid på rundt 20 år. Elektiske biler har vært på vei inn seriøst i bortimot et tiår, men det er ingen nivå 5 autonome biler ennå. Mye tyder på at elektrifisering kommer tidligere enn autonomisering. Elektrisifering overtar litt etter litt inntil autonome kommer. (Unntaket er om det kommer energilagring med ekstrem kapasitet (1000+km) eller kun sekunders ladetid til maks). Hva skal folk flest med det? - Seriøst: I hvilke scenario ser du for deg at folk trenger 1000+ km rekkevidde eller sekunders ladetid? Endret 7. mai 2019 av Simen1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå