Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Sentrallåsen tømmer batteriet mitt (1999 Volvo V70)

Anbefalte innlegg

Jeg opplever at batteriet tømmes altfor fort, så jeg koblet på et amperemeter og tok ut en sikring av gangen for å se hvilken krets som trekker strøm (gjort med tenning av/nøkkel ute). Når jeg tar ut sikringen merket med "central locking" så forsvinner lekkasjen. Den kretsen trekker kontinuerlig 0.18 A, som er nok til å tømme batteriet på ca. 12 dager.

Den enkle løsningen er selvfølgelig å bare ta ut sikringen, men da fungerer naturlig nok ikke sentrallåsen lengre. Tips til årsak/feilsøking?

1999 Volvo V70

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du sjekka at den kretsen ikke går i stand by etter en viss tid? På mange biler synker strømtrekket drastisk hvis man ikke åpner dører eller bruker sentrallåsen på f.eks. 5 eller 10 minutter.

Du har rett. Jeg lot den stå i 15 min og da var strømforbruket nede i 0.013A. Da må det være andre årsaker til at batteriet tømmes. Mest sannsynlig at jeg bare kjører korte turer slik at det aldri rekker å lage seg skikkelig opp. Ladespenningen er OK.

Lenke til kommentar

Hvor gammelt er batteriet? Typisk feil på gamle batterier er høy selvutlading og kraftig redusert kapasitet.

Det er ikke mer enn 2 eller 3 år gammelt. Det er fortsatt grønn indikator på selve batteriet. Men jeg registrerer at det tar kortere tid å lade det opp med batterilader nå enn før. Det er vel en indikasjon på redusert kapasitet.

Lenke til kommentar

Grønn indikator indikerer vel bare at det er ladet. For å sjekke det skikkelig må du ha et apparat som måler CCA eller intern resistans.

Går ut i fra du har sjekket ladespenningen? ca. 14-14,5V.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...