jord Skrevet 4. mai 2019 Del Skrevet 4. mai 2019 Hei Min bil må på reparasjon og service, og fikk dette tilbudet fra verksted: 2200 for utskift av bremseklosser, som ikke er originale. stor service: oljeskift, bytt av oljefilter, kupefilter. total pris på kr 7400 inkl.mva og arbeidstimer. Er dette en alt for høy pris? Bilen er ikke gått mer enn 67 000 km Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 4. mai 2019 Del Skrevet 4. mai 2019 (endret) Hvis det er alt de skal gjøre så er ikke det en stor-service. Da var prisen kanskje en smule temmelig høy. Endret 4. mai 2019 av sedsberg Lenke til kommentar
jord Skrevet 4. mai 2019 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2019 Hvis det er alt de skal gjøre så er ikke det en stor-service. Da var prisen kanskje en smule temmelig høy. hei, takk for svar! Jeg har ingen peiling på mekk, og dette er min første bil. Hva skulle egentlig prisen ha ligget på sånn generelt ift. den type service og reparasjon? Er en 13 år gammel Nissan. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 4. mai 2019 Del Skrevet 4. mai 2019 Jeg tror det var rundt 5000,- for min BMW. Dog husker jeg ikke hva som skulle gjøres da. Du bør høre med litt forskjellige verksteder. Lenke til kommentar
jord Skrevet 4. mai 2019 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2019 Jeg tror det var rundt 5000,- for min BMW. Dog husker jeg ikke hva som skulle gjøres da. Du bør høre med litt forskjellige verksteder. Det er det som er problemet når de var raske med å bestille delene og avtale tid. Kan jeg ringe opp igjen og avbestille avtalen? Er det noe lov rundt dette? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 4. mai 2019 Del Skrevet 4. mai 2019 Da er det er jo 5200 for stor servicen. 7400 er vel inklusive bremsene. Lenke til kommentar
jord Skrevet 4. mai 2019 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2019 (endret) Da er det er jo 5200 for stor servicen. 7400 er vel inklusive bremsene. Stemmer nok det. Og dette er vel en alt for høy pris har jeg forstått, for en 13 år gammel bil? Endret 4. mai 2019 av jord Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 4. mai 2019 Del Skrevet 4. mai 2019 Du må uansett få tatt oljeskift, bytt av oljefilter, kupefilter, og det koster noen tusen inkl olje, filtere og arbeid. Du kan kanskje spare en tusenlapp eller femten hundre ved å shoppe rundt hos ulike verksted. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 4. mai 2019 Del Skrevet 4. mai 2019 Gjør det selv for ca 1500..... 5-6 tusen spart på noen timers jobb. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 4. mai 2019 Del Skrevet 4. mai 2019 Stemmer nok det. Og dette er vel en alt for høy pris har jeg forstått, for en 13 år gammel bil? Prisen på service har ikke så mye med alderen på bilen å gjøre, med unntak av kampanjer der merkeverkstedene prøver å lokke inn "gamle" biler. Serviceprogrammet er forskjellig fra bil til bil, og prisene varierer både med kjørelengde og tid siden forrige service. En service kan derfor koste fra 1000 (oljeskiftservice hos Svendsen Eksos) til godt over 10.000 (stor service på en Audi med bytte av registerreim). Du må derfor innhente tilbud fra flere verksteder på din biltype og aktuell type service for å finne ut hva som er rimelig og dyrt for den servicen du skal ha utført. En annen ting er at når en eldre bil er inne på service, blir det lett tillegg fordi verkstedet finner andre feil som må rettes, som ikke er omfattet av serviceprogrammet. Punktet kan være "sjekk at xxxx er ok", og det er inkludert i servicen. Dersom xxxx ikke er ok, og må byttes, er dette noe som kommer i tillegg til avtalt servicepris. Du skal selvsagt informeres om dette før ekstra arbeider startes, og prisen skal være avtalt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 4. mai 2019 Del Skrevet 4. mai 2019 Gjør det selv for ca 1500..... 5-6 tusen spart på noen timers jobb. Er ikke alle som gjør slikt selv, vettu. Lenke til kommentar
jord Skrevet 4. mai 2019 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2019 Prisen på service har ikke så mye med alderen på bilen å gjøre, med unntak av kampanjer der merkeverkstedene prøver å lokke inn "gamle" biler. Serviceprogrammet er forskjellig fra bil til bil, og prisene varierer både med kjørelengde og tid siden forrige service. En service kan derfor koste fra 1000 (oljeskiftservice hos Svendsen Eksos) til godt over 10.000 (stor service på en Audi med bytte av registerreim). Du må derfor innhente tilbud fra flere verksteder på din biltype og aktuell type service for å finne ut hva som er rimelig og dyrt for den servicen du skal ha utført. En annen ting er at når en eldre bil er inne på service, blir det lett tillegg fordi verkstedet finner andre feil som må rettes, som ikke er omfattet av serviceprogrammet. Punktet kan være "sjekk at xxxx er ok", og det er inkludert i servicen. Dersom xxxx ikke er ok, og må byttes, er dette noe som kommer i tillegg til avtalt servicepris. Du skal selvsagt informeres om dette før ekstra arbeider startes, og prisen skal være avtalt. hei, takk for utfyllende svar. Som jeg skrev tidligere her, så var de raske med å bestille delene mens vi diskuterte, og det ble også avtalt tidspunkt når jeg skulle levere bilen inn.. Har jeg rett til å si opp avtalen allikevel? Eller kan de komme med argumenter for at jeg må tilbakebetale dem for bestilte deler osv..? Igjen, jeg er helt ukjent med bilhold.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 4. mai 2019 Del Skrevet 4. mai 2019 Dersom du har avtalt 5200 for en "stor" service (post #6), og bremsene kommer i tillegg, er det vel ganske gjennomsnittlig pris for en service. Jeg ville bare tatt denne som avtalt nå, og sjekket bedre før neste service. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 4. mai 2019 Del Skrevet 4. mai 2019 og jeg som planlegger å legge av 10k til service på Hilux + EU kontroll.. (Ikke planlagt bytte av deler, annet enn diverse filter) Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 5. mai 2019 Del Skrevet 5. mai 2019 Jeg tar selv service på min bil hvert år. Sparer mange tusen. Men ikke alle som kan dette og må levere inn. Olje + filter bør ikke koste mer en 1000kr på verksted, så plusser du på kupefilter, luftfilter, drivstofffilter så øker det jo såklart, men dette bør ikke overstige totalt 2500kr, da får du gå til noen andre. Bremsene, var smådyrt, man får jo disse setta til rundt 500kr + arbeid, men de regner vel 1,5 time? så da er det jo greit allikevel. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 5. mai 2019 Del Skrevet 5. mai 2019 Jeg sparte over 3000 kroner på å bytte et hjullager selv. Lageret kostet ca 1000 kroner inkludert hub. Dette tok godt under en time og var svært enkelt å gjøre selv. Kunne spart enda mer på å bytte bare selve lageret men måtte da presset det ut/ inn igjen og ville tatt mer tid. Uansett, 3000 kroner netto på under en time er svært godt betalt. Ville tatt meg mer tid bare å levere den på verksted, sitte der og vente osv. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 5. mai 2019 Del Skrevet 5. mai 2019 Jeg tar selv service på min bil hvert år. Sparer mange tusen. Men ikke alle som kan dette og må levere inn. Olje + filter bør ikke koste mer en 1000kr på verksted, så plusser du på kupefilter, luftfilter, drivstofffilter så øker det jo såklart, men dette bør ikke overstige totalt 2500kr, da får du gå til noen andre. Bremsene, var smådyrt, man får jo disse setta til rundt 500kr + arbeid, men de regner vel 1,5 time? så da er det jo greit allikevel. Servicen må kunne dokumenteres om en skal beholde garantien, men det er jo ikke noe problem når den har gått ut Har selv skiftet sånt på gamle biler 1 Lenke til kommentar
jord Skrevet 5. mai 2019 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2019 (endret) Jeg tar selv service på min bil hvert år. Sparer mange tusen. Men ikke alle som kan dette og må levere inn. Olje + filter bør ikke koste mer en 1000kr på verksted, så plusser du på kupefilter, luftfilter, drivstofffilter så øker det jo såklart, men dette bør ikke overstige totalt 2500kr, da får du gå til noen andre. Bremsene, var smådyrt, man får jo disse setta til rundt 500kr + arbeid, men de regner vel 1,5 time? så da er det jo greit allikevel. De mente de skulle være snille med meg og gå ned i pris, da original pris var på 8955 kr. De forsvarte det med å si at arbeidet ved demontering, pussing og smøring av caliber ikke var inkl. i bytte av bremseklosser, men dette fikk jeg inkludert, samt olje,oljefilter,kupefilter og luftfilter i servicen, så totale pris ble 7459 kr. Selv om jeg ikke er noe bilkyndig, så forstår selv jeg at dette er for høyt for en eldre bil når jeg nå i etterkant leser her på forumet, og andre plasser at det er nærmest et ran. Tar jeg feil, eller er dette nesten normalen i bilreparasjon og service? Vil også nevne at vi ble enige om at jeg leverer bilen inn til uken, og deler skal bestilles ifra dem. Kan jeg allikevel ringe og si at jeg ikke ønsker reparasjonen og slette avtalen? Ikke bruker de originaldeler heller, og motoroljen de vil bruke er mobil oil, samme som jeg kan få kjøpt på Shell, ect... Endret 5. mai 2019 av jord Lenke til kommentar
kremt Skrevet 5. mai 2019 Del Skrevet 5. mai 2019 Det er vel omtrent normalt, men er ganske mye å bruke på en 13 år gammel Nissan, bare sånn for å holde den i gang. Har du aldri skrudd på en bil, eller kjenner noen som har skrudd på en bil noen gang? Det koster tross alt ganske mye å drive et seriøst verksted med normal lønn, alle godkjenninger osv. Lenke til kommentar
jord Skrevet 5. mai 2019 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2019 Det er vel omtrent normalt, men er ganske mye å bruke på en 13 år gammel Nissan, bare sånn for å holde den i gang. Har du aldri skrudd på en bil, eller kjenner noen som har skrudd på en bil noen gang? Det koster tross alt ganske mye å drive et seriøst verksted med normal lønn, alle godkjenninger osv. Nei, dessverre, og ingen i kretsen kan heller.. Kan jeg velge å ikke sende bilen på verkstedet, selv om det er gjort avtale? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå