Kirikovski Skrevet 8. mai 2019 Del Skrevet 8. mai 2019 Det er to måter å løse bilistenes problem med kø. 1) bygge mer vei 2) færre biler på veien Alt 1. er dyrt og vil medføre flere biler på veien, og dermed behov for enda mer vei. Alt 2. kan løses ved å få folk til å gå, sykle, busse eller samkjøre. Det er et langt enklere og rimeligere tiltak. Du, som bompengebetaler, får derfor langt større effekt ut av dine bompenger om de bidrar til at han foran deg i køen heller velger sykkel/buss enn bil. Kø er ikke noe problem for meg som bompengebetaler. At bomstasjonen står der 10 år etter at veien er nedbetalt er faktisk større problem for meg. Lenke til kommentar
debattklovn Skrevet 8. mai 2019 Del Skrevet 8. mai 2019 Alt 2. kan løses ved å få folk til å gå, sykle, busse eller samkjøre. Det er et langt enklere og rimeligere tiltak. Gå, sykle og ta buss fungerer fint i byen. Det fungerer mindre fint på landet. Bussen går kanskje 1-2 ganger forbi om dagen, og man kan ikke forventes å sykle milevis hver dag. Dette er et urealistisk fantasi-tiltak. Lenke til kommentar
Barny Aråstad Skrevet 8. mai 2019 Del Skrevet 8. mai 2019 Gå, sykle og ta buss fungerer fint i byen. Det fungerer mindre fint på landet. Bussen går kanskje 1-2 ganger forbi om dagen, og man kan ikke forventes å sykle milevis hver dag. Dette er et urealistisk fantasi-tiltak. Da må de slutte og mase om og få nye veier da. Vente på tur. Lenke til kommentar
debattklovn Skrevet 8. mai 2019 Del Skrevet 8. mai 2019 (endret) Da må de slutte og mase om og få nye veier da. Vente på tur. Folk har ventet i flere tiår forgjeves på nye veiprosjekter. Veinettets kapasitet er sprengt mange steder i landet. Hvor lenge burde folk vente, til de går av med pensjon? Endret 8. mai 2019 av debattklovn Lenke til kommentar
DirekteDemokrati Skrevet 8. mai 2019 Del Skrevet 8. mai 2019 Før i tiden viste man motstand til fotobokser med dynamitt, er noe som ble veldig dyrt for dem. Ikke sjelden man leste om at det hadde vært et enormt smell kl 4 om natta. Også sto det en påle med noen fillebiter igjen. Dette er vel litt ekstremt i dagens samfunn. Jeg har ikke møtt et menneske personlig som syntes bom er en god idè, ser de bare på internett stort sett. Så hvorfor de for fortsatt lov til og holde på fatter jeg ikke. Dette virker ikke som et demokrati... 1 Lenke til kommentar
Barny Aråstad Skrevet 9. mai 2019 Del Skrevet 9. mai 2019 Folk har ventet i flere tiår forgjeves på nye veiprosjekter. Veinettets kapasitet er sprengt mange steder i landet. Hvor lenge burde folk vente, til de går av med pensjon? Ja. Du hadde jo løsningen. Eller de kan be om å få det før med bompenger. Lenke til kommentar
debattklovn Skrevet 9. mai 2019 Del Skrevet 9. mai 2019 Ja. Du hadde jo løsningen. Eller de kan be om å få det før med bompenger. Mange bompengestasjoner tar inn penger til prosjekter som bilistene ikke har nytte av. F.eks Bybanen i Bergen. Lenke til kommentar
WiiBoy Skrevet 9. mai 2019 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2019 Mange bompengestasjoner tar inn penger til prosjekter som bilistene ikke har nytte av. F.eks Bybanen i Bergen.Bybanen i Bergen er et tiltak som fjerner mange biler fra veien, og som fjerner mye kø/rush og er definitivt noe bilistene har nytte av. Tenk om alle de passasjerene satt i hver sin bil.. 1 Lenke til kommentar
debattklovn Skrevet 9. mai 2019 Del Skrevet 9. mai 2019 Bybanen i Bergen er et tiltak som fjerner mange biler fra veien, og som fjerner mye kø/rush og er definitivt noe bilistene har nytte av. Tenk om alle de passasjerene satt i hver sin bil.. Argumentet ditt forutsetter at det er rettferdig at bilistene betaler for Bybanen fordi dette fører til færre biler på veiene. Ergo; Nye flyplasser burde subsidieres av bilistene. Tenk hvis alle som flyr skulle sittet i hver sin bil. Fergeruter burde subsidieres av bilistene. Tenk hvis alle som tar ferge skulle sittet i hver sin bil. Togutbygging burde subsidieres av bilistene. Tenk hvis alle som tar tog skulle sittet i hver sin bil. Og slik kan man fortsette. Tenkte jeg skulle nevne at jeg selv ikke har bil, og bor like ved og tar ofte Bybanen. Lenke til kommentar
WiiBoy Skrevet 9. mai 2019 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2019 Argumentet ditt forutsetter at det er rettferdig at bilistene betaler for Bybanen fordi dette fører til færre biler på veiene. Ergo; Nye flyplasser burde subsidieres av bilistene. Tenk hvis alle som flyr skulle sittet i hver sin bil. Fergeruter burde subsidieres av bilistene. Tenk hvis alle som tar ferge skulle sittet i hver sin bil. Togutbygging burde subsidieres av bilistene. Tenk hvis alle som tar tog skulle sittet i hver sin bil. Og slik kan man fortsette. Tenkte jeg skulle nevne at jeg selv ikke har bil, og bor like ved og tar ofte Bybanen. Du påstod at bilistene ikke hadde nytte av bybanen i Bergen. Det argumenterte jeg i mot. Har ikke påstått at det er verdt det, eller rettferdig. Lenke til kommentar
debattklovn Skrevet 10. mai 2019 Del Skrevet 10. mai 2019 (endret) Du påstod at bilistene ikke hadde nytte av bybanen i Bergen. Det argumenterte jeg i mot. Har ikke påstått at det er verdt det, eller rettferdig. Det er riktig at majoriteten av bilistene får en indirekte moderat gevinst i at det er litt mindre trafikk på veiene. De som imidlertid avstår fra å kjøre fordi de ikke har råd til bompengene mister adgangen til å kjøre. Disse bilistene må dermed prøve å finne annen type transport for å komme seg til sine avtaler eller kansellere de. De som får den direkte gevinsten av Bybanen er for eksempel folk som meg, som ikke eier bil og bruker Bybanen fra A til B. Endret 10. mai 2019 av debattklovn Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234 Skrevet 18. mai 2019 Del Skrevet 18. mai 2019 En kan jo heller finansiere all veiutbygging via skatteseddelen, enn å kreve inn bompenger. Bompenger kan på mange måter være veldig usosialt, siden høye avgifter ofte kan gå utover de som har lite fra før. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå