WiiBoy Skrevet 3. mai 2019 Del Skrevet 3. mai 2019 Hvordan kan man fjerne bomstasjonene/hvordan vise motstand. Noen med gode, realistiske, forslag? Jeg har tenkt tanken på at man starter opp et skyggeparti av alle partiene på Stortinge, som stemmer likt med skyggepartiet bortsett fra rundt bompenger og NTP. Der stemmes det i mot. På den måten kan Ap velger som er mot bompenger, stemme Ap politikk uten bompenger. Sv velgere kan stemme på Sv politikk uten bompenger, osv.. Det kan stables på beina innen neste valg, ettersom man ikke trenger en komplett politikk, man skal kun følge partiet man skygger. Lenke til kommentar
Vaniman Skrevet 3. mai 2019 Del Skrevet 3. mai 2019 (endret) Det beste er nok å stemme på og støtte opp om eksisterende partier. Frp eller Bompengepartiet. Det finnes utrolig mange partier i Norge og konkurransen er tøff. Det er som å starte en restaurant i en by full av restauranter. Interessant ide med skyggeparti. Men dessverre finnes det ikke mange Ap og SV velgere som er mot bompenger. Det kommer ikke til å fungere. Demonstrasjoner, Facebookaksjoner, innlegg i media kan være måter å påvirke opinionen på. En annen ide kan være direkte demokrati. Folkeavstemninger over Internett. Da ville kanskje et flertall stemt mot bompenger. Problemet er naturligvis å få gjennomslag for direkte demokrati. Da må politikere gi fra seg makt. Og det gjør de nok ikke. Sivil ulydighet bør være siste utvei, etter min mening. Men det skjer nok ikke i Norge i stor skal, så rike som vi er. Endret 3. mai 2019 av Vaniman 1 Lenke til kommentar
WiiBoy Skrevet 3. mai 2019 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2019 FrP er kun bløffemakere når det kommer til bompengespørsmålet. De er ikke løsningen. Bompengepartiet er det helt galskap å stemme på i rikspolitikken. De har overhode ingen politisk plan for noe annet en bompenger. Sånne mennesker kan man ikke sette til å styre landet. Fordelen med skyggepartiene er at de har all annen politikk på plass, ettersom de stemmer som hovedpartiet. Endre styreform til direktedemokrati er langt mer komplisert enn å fjerne bommene er jeg redd. Demonstrasjoner har jo vært forsøkt. 3 Lenke til kommentar
Vaniman Skrevet 3. mai 2019 Del Skrevet 3. mai 2019 For Bompengepartiet er det vel en stor nok utfordring å komme seg over sperregrensen til Stortinget på 4%. Hvis de utarbeider en mer helhetlig politikk, vil mange være uenige med dem og de kan miste flere stemmer enn de vinner, uansett hvilken politikk de utarbeider. Skyggeparti er en smart ide. Men jeg tror ikke det finnes rom for slike partier i Norge. Hvor skal man ta stemmene fra? Jeg tror det finnes rom for et parti som ønsker Direkte demokrati. Men det vil nok ta lang tid og mye hardt arbeid å komme seg over sperregrensen. Lenke til kommentar
WiiBoy Skrevet 3. mai 2019 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2019 Skyggeparti er en smart ide. Men jeg tror ikke det finnes rom for slike partier i Norge. Hvor skal man ta stemmene fra? . Primært fra moderpartiet. Ettersom alle partiene har en skygge, kan man stemme på H politikk men mot bompenger samtidig. Lenke til kommentar
Vaniman Skrevet 3. mai 2019 Del Skrevet 3. mai 2019 Primært fra moderpartiet. Ettersom alle partiene har en skygge, kan man stemme på H politikk men mot bompenger samtidig. Ja, det er jo bare til å forsøke. I det minste kommer du til å lære noe om organisasjonsbygging. Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 3. mai 2019 Del Skrevet 3. mai 2019 Om man skal gå til valg på å fjerne bomringer burde man jo kunne forklare hvordan man ellers skal få inn disse pengene. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 3. mai 2019 Del Skrevet 3. mai 2019 Bra man bruker mye ressurser på noe av det minst viktige i samfunnet.FrP kommer aldir til å fjerne bomstasjoner, de har en Finansminister som det gikk opp et lite stearinlys for når de kom til makta, man kan ikke bare love bort penger i øst og vest, man trenger også inntekter. Og lokalt har FrP sagt ja til både bompenger og kulturhus som de også er imot. 1 Lenke til kommentar
bas Skrevet 3. mai 2019 Del Skrevet 3. mai 2019 (endret) Om man skal gå til valg på å fjerne bomringer burde man jo kunne forklare hvordan man ellers skal få inn disse pengene. Få inn penger? Tror du AS Norge sliter med å få inn penger og at bomstasjoner er løsninga på dette? EDIT: Som en digresjon. Hadde man brukt kun ca. 1/6 av oljefondets avkastninger kun i første kvartal i år, så kunne man helfinansiert alle de 12 største bompengefinansierte veiprosjektene som er under bygging i 2018 og som ferdigstilles en gang i fremtiden. https://www.motor.no/artikler/2017/desember/disse-veiprosjektene-bygges-i-2018/ https://e24.no/boers-og-finans/oljefondet/rekordresultat-for-oljefondet-i-foerste-kvartal/24610553 Endret 3. mai 2019 av bas 1 Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 3. mai 2019 Del Skrevet 3. mai 2019 Få inn penger? Tror du AS Norge sliter med å få inn penger og at bomstasjoner er løsninga på dette? Sliter med å få inn penger? Ja. Ingen liker jo skatter og avgifter. Selvfølgelig er økt bruk av oljepenger en mulig løsning for å dekke opp for tapte inntekter fra bomringene, men da burde Frp (og andre bompengemotstandere) oppgi at dette er løsningen de ønsker. Lenke til kommentar
Vaniman Skrevet 3. mai 2019 Del Skrevet 3. mai 2019 Å bruke mer oljepenger er en dårlig løsning. Det blir allerede brukt for mye. Man bør gjøre prioriteringer over statsbudsjettet, være tøff og velge bort det minst viktige. Og så bør bompenger øremerkes til veiprosjekter. Forresten kan offentlige utgifter kuttes i stor skala uten at det får konsekvenser for velferdsstaten. Sløseriet er enormt. Lenke til kommentar
RJohannesen Skrevet 6. mai 2019 Del Skrevet 6. mai 2019 Bytt til elbil, sykkel eller elsykkel. Da sparer du bompenger og i tillegg drivstoffpenger, og det er helt lovlig Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 7. mai 2019 Del Skrevet 7. mai 2019 Det kan fort bli en hundre-tusener dyr løsning som kun har midlertidig effekt, med netto negativt hundre-tusener. Avhengig av din valgte prisklasse, selvsagt. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 7. mai 2019 Del Skrevet 7. mai 2019 Få inn penger? Tror du AS Norge sliter med å få inn penger og at bomstasjoner er løsninga på dette? EDIT: Som en digresjon. Hadde man brukt kun ca. 1/6 av oljefondets avkastninger kun i første kvartal i år, så kunne man helfinansiert alle de 12 største bompengefinansierte veiprosjektene som er under bygging i 2018 og som ferdigstilles en gang i fremtiden. https://www.motor.no/artikler/2017/desember/disse-veiprosjektene-bygges-i-2018/ https://e24.no/boers-og-finans/oljefondet/rekordresultat-for-oljefondet-i-foerste-kvartal/24610553 Hva skulle man brukt den negative avkastningen i fjor på da? Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 7. mai 2019 Del Skrevet 7. mai 2019 Jeg har tenkt tanken på at man starter opp et skyggeparti av alle partiene på Stortinge, som stemmer likt med skyggepartiet bortsett fra rundt bompenger og NTP. Der stemmes det i mot.Det henger ikke sammen. Du må også ha politikk for hvordan du ordner alternativ inndekning. M.a.o. for alt du vil bruke mer penger på må du også ha noe du vil bruke mindre penger på. Du kan derfor ikke bare si alt annet er likt, men vi er mot bompenger. Lenke til kommentar
Kirikovski Skrevet 7. mai 2019 Del Skrevet 7. mai 2019 Om man skal gå til valg på å fjerne bomringer burde man jo kunne forklare hvordan man ellers skal få inn disse pengene. Når pengene uansett går til sykkelstier så kan en fokusere på måter å hente inn de pengene direkte fra syklistene. Sykkelveiavgifter, avgifter på sykkelbremser, sykkelhjelmer, sykkelbrett, de trange buksene de bruker osv. Lenke til kommentar
WiiBoy Skrevet 7. mai 2019 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2019 Det henger ikke sammen. Du må også ha politikk for hvordan du ordner alternativ inndekning. M.a.o. for alt du vil bruke mer penger på må du også ha noe du vil bruke mindre penger på. Du kan derfor ikke bare si alt annet er likt, men vi er mot bompenger.Helt enig, og inneforstått, med at man må ha dekning. Konsekvensen vil være at veier ikke blir bygd, og at utgiften dermed ikke kommer. Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 8. mai 2019 Del Skrevet 8. mai 2019 Når pengene uansett går til sykkelstier så kan en fokusere på måter å hente inn de pengene direkte fra syklistene. Sykkelveiavgifter, avgifter på sykkelbremser, sykkelhjelmer, sykkelbrett, de trange buksene de bruker osv. Lite av pengene går til sykkelveier, og de fleste syklister kjører også bil, så det var et merkelig forslag. Vi er også som samfunn godt tjent med at folk sykler og holder seg i aktivitet. 2 Lenke til kommentar
Kirikovski Skrevet 8. mai 2019 Del Skrevet 8. mai 2019 Lite av pengene går til sykkelveier, og de fleste syklister kjører også bil, så det var et merkelig forslag. Vi er også som samfunn godt tjent med at folk sykler og holder seg i aktivitet. Masse penger går til sykkelveier og hvis syklister også kjører bil så betaler de jo de pengene uansett så hvorfor skulle det ha noe å si om de betale pengene når de syklet kontra når de kjørte bil? Vi som samfunn er godt tjent med det men det er veldig sært og rart at en singler ut bilistene som de som skal betale for syklistene. Kanskje de som kjører båt kan betale for nye rullestolheiser? Det er jo samfunnet tjent med. Lenke til kommentar
WiiBoy Skrevet 8. mai 2019 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2019 Masse penger går til sykkelveier og hvis syklister også kjører bil så betaler de jo de pengene uansett så hvorfor skulle det ha noe å si om de betale pengene når de syklet kontra når de kjørte bil? Vi som samfunn er godt tjent med det men det er veldig sært og rart at en singler ut bilistene som de som skal betale for syklistene. Kanskje de som kjører båt kan betale for nye rullestolheiser? Det er jo samfunnet tjent med. Det er to måter å løse bilistenes problem med kø. 1) bygge mer vei 2) færre biler på veien Alt 1. er dyrt og vil medføre flere biler på veien, og dermed behov for enda mer vei. Alt 2. kan løses ved å få folk til å gå, sykle, busse eller samkjøre. Det er et langt enklere og rimeligere tiltak. Du, som bompengebetaler, får derfor langt større effekt ut av dine bompenger om de bidrar til at han foran deg i køen heller velger sykkel/buss enn bil. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå