Simen1 Skrevet 5. mai 2019 Del Skrevet 5. mai 2019 (endret) Km-visningen treffer ofte ganske godt for sommerføre i god trafikk med passe E6-hastighet. Det er om somrene jeg drar på bilferie og langturer, ofte med E6 store deler av turen. Derfor passer det meg fint med km-visning. Skal jeg på langtur om vinteren så trekker jeg bare fra litt på km-visningen og får et god estimat igjen. Hvor mye jeg trekker fra avhenger av forholdene. 20% treffer bra på vanlig vinterføre. Hva rekkevidden er ved daglig kortkjøring bryr jeg meg ikke om. Endret 5. mai 2019 av Simen1 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 5. mai 2019 Del Skrevet 5. mai 2019 Tesla-visningen av km er jeg også fornøyd med. Km visning av ladefart derimot gir ingen mening, den virker ikke som den henger med i hele tatt i forhold til kW ladeeffekt. Gjettometer på andre elektriske biler er jo som komiske ali, helt ubrukelig. Lenke til kommentar
Ploppe Skrevet 5. mai 2019 Del Skrevet 5. mai 2019 Forsåvidt enig i spørsmålet siden ladeeffekt og hurtigladeeffekt burde være ganske proporsjonalt. Men det sagt så er prosent en idiotisk måleskala for ladehastighet. Man burde heller bruke km rekkevidde per minutt ladetid eller noe sånt. Om den ene elbilprodusenten oppgir 0-80% på 30 minutter på en 20 kWh bil og den andre gjør det samme med en 100 kWh bil så er det jo himmel og hav forskjell selv om begge deler er 30 minutter. Den første lader kanskje 8 mil rekkevidde per halvtime og den andre 40 mil per halvtime. Tenkte ikke på ulike batteristørrelser da spørsmålet poppet opp i hodet, så da blir det sånne halvdumme spørsmål, hehe. Men enig med du, prosent høres ikke ut som en ideell «måleenhet» Lenke til kommentar
missi Skrevet 5. mai 2019 Del Skrevet 5. mai 2019 Når det gjelder elbiler er FrP for skatter og avgifter i form av både mva og bompenger. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. mai 2019 Del Skrevet 5. mai 2019 Tesla-visningen av km er jeg også fornøyd med. Km visning av ladefart derimot gir ingen mening, den virker ikke som den henger med i hele tatt i forhold til kW ladeeffekt. Jeg synes det gir mening. La meg sette det litt på spissen. Bil A forbruker 200 Wh/km og bil B bruker 100 Wh/km. Om begge lader med for eksempel 50 kW så får jo bil A 125 km rekkevidde på en halvtime, mens bil B får 250 km per halvtime. Derfor mener jeg km rekkevidde per tidsenhet er et bedre mål enn % per tidsenhet eller kWh per tidsenhet. Om tidsenheten bør være minutt, halvtime eller time er jeg mer åpen for å diskutere. De har alle sine fordeler og ulemper. 3 Lenke til kommentar
Hallvard The Horrible Skrevet 6. mai 2019 Del Skrevet 6. mai 2019 Stemmer det at den nye versjonen bruker dobbelt så lang tid på å lade 20-80% ift den gamle?? Åffer det a? Mer enn dobbelt så stort batteri. Lenke til kommentar
Fluor1 Skrevet 6. mai 2019 Del Skrevet 6. mai 2019 Flott elbil, som med største batteri er for dyr i forhold til tilsvarende fossilbil. Og det er et tragisk lite antall som kan leveres kundene. Det er på tide å innføre moms på elbiler.Synes du ikke det er en smule selvmotsigende? For dyrt, men på tide det blir ennå dyrere?Overhodet ikke selvmotsigende. Elbilprodusentene har i dag for høy fortjeneste.Kan du dokumentere dette? Mange produsentar seier jo ope at dei produserer elbilar med tap. Fortenesta ligg i store SUVar på bensin eller diesel. Innføring av moms vil bringe penger inn i statskassa som i dag går til produsenten.Det er ikkje heilt slik det fungerer. Mva vert betalt av kjøparen, ikkje produsenten. Jo det er slik det fungerer, prisen på en vare settes ut i fra hva produsent, distributør og selger tror markedet er villig til å betale. For å illustrere det på en fin måte, når moms på mat kom i Norge for en del år siden falt ikke prisen på mat men distributører og butikker stakk av med hele fortjenesten. Når det kommer moms på elbil må pris eks. mva. settes ned for at bilen skal være salgbar. Ingen vettuge mennesker kjøper småbil som Kia Soul med største batteri og ca. 330 liter bagasjerom til over 460.000,- inkl. 25% mva. Lenke til kommentar
Fluor1 Skrevet 6. mai 2019 Del Skrevet 6. mai 2019 Nei, jeg har ikke lest partiprogrammet, men jeg hørte på radioen her om dagen at FrP forsøkte å slå politisk mynt på bompengemotstanden ved å hevde at man ved å innføre mva på elbiler kunne finansiere nedlegging av bompenger. Ren splitt og hersk altså. De forsøker altså å sette bompengemotstanderne opp mot potensielle elbilkjøpere med det resultat at elbilsalget vil falle som en stein (en gjentagelse av Danmarks gigantfeil i 2017). Elbilsalget kommer ikke til å falle som en stein fordi produsentene nå er lovpålagt å redusere utslippene, og utslippsgrensene flytter seg. Og for å få lov til å selge fossilbiler som spyr ut dritt må de produsere lavutslippsbiler som elbiler for å kompensere. Elbilene må de selge uansett, og faller salget grunnet innføring av moms må også netto prisen settes ned for at salget skal opprettholdes. Bilprodusentene har kniven på strupen og de tilpasser seg kun når de må. Uten regulering av utslipp vil de fortsette å selge gammel teknologi som forurenser. https://www.tu.no/artikler/eu-vil-kutte-co2-utslipp-fra-personbiler-med-37-5-prosent-for-2030/453867 https://www.dn.no/motor/elbiler/norsk-elbilforening/christina-bu/slik-skal-bilbransjen-presses-til-a-bygge-flere-elbiler/2-1-420524 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. mai 2019 Del Skrevet 6. mai 2019 Fluor1: Det er salget av elbiler i EU som må opp for å tilfredsstille kravene. Norge utgjør et relativt lite antall i den sammenhengen selv med den enorme elbilandelen vi har i salget nå. Elbilsalget i Norge vil falle som en stein dersom norske myndigheter innfører 25% mva på kort tid, men samlet sett i Europa vil det nok stige. I Norge har vi mye renere kraftpoduksjon enn i resten av europa så det gir mening å elektrifisere her først, mens de jobber med å bygge opp renere kraftproduksjon i andre land. 1 Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 7. mai 2019 Del Skrevet 7. mai 2019 Dette er et problem. Man bestiller en bil i dag, og om noen år får man bilen og allerede er den utdatert. Utviklingen går mye raskere mellom generasjonene for elbil enn det gjør for bil med forbrenningsmotor. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. mai 2019 Del Skrevet 7. mai 2019 Dette er et problem. Man bestiller en bil i dag, og om noen år får man bilen og allerede er den utdatert. Utviklingen går mye raskere mellom generasjonene for elbil enn det gjør for bil med forbrenningsmotor. Jeg har blitt fortalt at leveringstiden på Kia Soul 64 kWh er ca 3 måneder ved bestilling nå, ikke "noen år". 1 Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 7. mai 2019 Del Skrevet 7. mai 2019 Jeg har blitt fortalt at leveringstiden på Kia Soul 64 kWh er ca 3 måneder ved bestilling nå, ikke "noen år". Virker som det da har begynt å bli bedre. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 12. mai 2019 Del Skrevet 12. mai 2019 Har du lest partiprogrammet til frp før du uttaler deg så bastant ? Da er du sikkert mer fornøyd med forslaget til Gjøvik Ap som innebærer og gjøre hele det norske forsvaret klimanøytral inne 2013, i kveld får vi nok vite om AP-landsmøtet stiller seg bakom dette forslaget. Enten er AP (som vanlig...) noe seint ute. Eller så har du en smule feil i årstallet... 1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 12. mai 2019 Del Skrevet 12. mai 2019 (endret) Enten er AP (som vanlig...) noe seint ute. Eller så har du en smule feil i årstallet... Det skulle være 2030 Det ble heldigvis ikke vedtatt. Endret 12. mai 2019 av Nautica 1 Lenke til kommentar
Izzat Skrevet 22. februar 2020 Del Skrevet 22. februar 2020 Jeg har en 2015 Kia, men den lader ikke mer enn 100 km om vinteren, så hva er løsningen for å få den til å kjøre lenger Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 22. februar 2020 Del Skrevet 22. februar 2020 Izzat skrev (6 minutter siden): Jeg har en 2015 Kia, men den lader ikke mer enn 100 km om vinteren, så hva er løsningen for å få den til å kjøre lenger Pass på at den ikke står på 80% i ladeinnstillingene, men jeg tror ikke du får mye mer enn 100km uansett på vinteren. Forventet du mer? 1 Lenke til kommentar
jonasbc Skrevet 6. januar 2021 Del Skrevet 6. januar 2021 Utrolig at en så firkanta bil kan oppnå tesla-nivåer av effektivitet. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå