Fluor1 Skrevet 4. mai 2019 Del Skrevet 4. mai 2019 Flott elbil, som med største batteri er for dyr i forhold til tilsvarende fossilbil. Og det er et tragisk lite antall som kan leveres kundene. Det er på tide å innføre moms på elbiler. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. mai 2019 Del Skrevet 4. mai 2019 Flott elbil, som med største batteri er for dyr i forhold til tilsvarende fossilbil. Og det er et tragisk lite antall som kan leveres kundene. Det er på tide å innføre moms på elbiler. Synes du ikke det er en smule selvmotsigende? For dyrt, men på tide det blir ennå dyrere? Hvor har du leveringsantallet fra? 9 Lenke til kommentar
Fluor1 Skrevet 5. mai 2019 Del Skrevet 5. mai 2019 Flott elbil, som med største batteri er for dyr i forhold til tilsvarende fossilbil. Og det er et tragisk lite antall som kan leveres kundene. Det er på tide å innføre moms på elbiler.Synes du ikke det er en smule selvmotsigende? For dyrt, men på tide det blir ennå dyrere? Hvor har du leveringsantallet fra? Overhodet ikke selvmotsigende. Elbilprodusentene har i dag for høy fortjeneste. Innføring av moms vil bringe penger inn i statskassa som i dag går til produsenten. Produsentene er lovpålagt å redusere utslippene sine uansett og bilene må jo selges og prisen kan ikke settes opp med 25% for da kjøper nesten ingen de. Produksjonstallene for elbiler hos Kia og Hyundai har alltid vært lave. Bestiller du bilen i dag får du den omtrent i 2021. Lenke til kommentar
Limbeck Skrevet 5. mai 2019 Del Skrevet 5. mai 2019 Hihi, og jeg som ikke engang ser på 2012 Leafen min som gammel. 2 Lenke til kommentar
Limbeck Skrevet 5. mai 2019 Del Skrevet 5. mai 2019 Flott elbil, som med største batteri er for dyr i forhold til tilsvarende fossilbil. Og det er et tragisk lite antall som kan leveres kundene. Det er på tide å innføre moms på elbiler.Synes du ikke det er en smule selvmotsigende? For dyrt, men på tide det blir ennå dyrere? Hvor har du leveringsantallet fra? Overhodet ikke selvmotsigende. Elbilprodusentene har i dag for høy fortjeneste. Innføring av moms vil bringe penger inn i statskassa som i dag går til produsenten. Produsentene er lovpålagt å redusere utslippene sine uansett og bilene må jo selges og prisen kan ikke settes opp med 25% for da kjøper nesten ingen de. Produksjonstallene for elbiler hos Kia og Hyundai har alltid vært lave. Bestiller du bilen i dag får du den omtrent i 2021. Det er ikke grunnen til at du vil ha moms på elbiler 3 Lenke til kommentar
Ploppe Skrevet 5. mai 2019 Del Skrevet 5. mai 2019 Dashbordet har jo 400 knapperDokumentasjon på dette? Hehe..737’n ? Lenke til kommentar
Ploppe Skrevet 5. mai 2019 Del Skrevet 5. mai 2019 Stemmer det at den nye versjonen bruker dobbelt så lang tid på å lade 20-80% ift den gamle?? Åffer det a? Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 5. mai 2019 Del Skrevet 5. mai 2019 Flott elbil, som med største batteri er for dyr i forhold til tilsvarende fossilbil. Og det er et tragisk lite antall som kan leveres kundene. Det er på tide å innføre moms på elbiler.Synes du ikke det er en smule selvmotsigende? For dyrt, men på tide det blir ennå dyrere?Overhodet ikke selvmotsigende. Elbilprodusentene har i dag for høy fortjeneste.Kan du dokumentere dette? Mange produsentar seier jo ope at dei produserer elbilar med tap. Fortenesta ligg i store SUVar på bensin eller diesel. Innføring av moms vil bringe penger inn i statskassa som i dag går til produsenten.Det er ikkje heilt slik det fungerer. Mva vert betalt av kjøparen, ikkje produsenten. 3 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. mai 2019 Del Skrevet 5. mai 2019 (endret) Overhodet ikke selvmotsigende. Elbilprodusentene har i dag for høy fortjeneste. Innføring av moms vil bringe penger inn i statskassa som i dag går til produsenten. Produsentene er lovpålagt å redusere utslippene sine uansett og bilene må jo selges og prisen kan ikke settes opp med 25% for da kjøper nesten ingen de. Produksjonstallene for elbiler hos Kia og Hyundai har alltid vært lave. Bestiller du bilen i dag får du den omtrent i 2021. Dokumentasjon på høy fortjeneste takk! Det ser slett ikke sånn ut hverken hos Tesla eller andre elbilprodusenter. Det er jo en grunn til at alle (utenom Tesla) får dette tredd ned over hodet politisk.. Av profitthensyn skjer det ikke av seg selv. MVA skal innføres for elbiler. Det er bare et spørsmål om timing: 2020: følgende mva-plan annonseres 2021: 2,5% mva 2022: 5,0% mva 2023: 7,5% mva 2024: 10,0% mva 2025: 12,5% mva 2026: 15,0% mva 2027: 17,5% mva 2028: 20,0% mva 2029: 22,5% mva 2030: 25,0% mva Da får vi 10 rush av bilkjøp, et før hvert årsskifte, som vil pushe elbilsalget ytterligere opp. Det skjer noe psykologisk når vi gutta kommer over elektronikktilbud på black friday, og kvinnfolk når de ser det er salg i klesbutikken. Hamstre/handle-genet slår inn og sier at vi bare må få med oss dette kuppet før prisen settes opp. Dette er stikk motsatt av det Frp prøver på. De vil ta den danske taktikken ved å innføre 25% mva over natta for å kvele elbilsalget fullstendig. De tror jo ikke på klimaendringer uansett og forsøker nå en splitt og hersk-taktikk der de setter bompenger opp mot mva. Fy faen for en trangsynt redneck-bande det der. Men tilbake til mva-planen. Jeg er litt usikker på om 2021 er riktig timing for starten av planen. Med tanke på at bare 7,9% av bilene i landet er elbiler og bortimot halvparten av det totale bilsalget er eksosbiler er det kanskje litt tidlig. Endret 5. mai 2019 av Simen1 6 Lenke til kommentar
Christer Langum Skrevet 5. mai 2019 Del Skrevet 5. mai 2019 Stemmer det at den nye versjonen bruker dobbelt så lang tid på å lade 20-80% ift den gamle?? Åffer det a? Det er jo ikke så rart når batteriet er dobbelt så stort og ladehastigheten er det samme fra disse gammeldagse hurtigladerene som er tilgjengelig til disse bilene. Med 80 kW lader (som den nye bilen takler) vil det gå raskere. 1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 5. mai 2019 Del Skrevet 5. mai 2019 Dette er stikk motsatt av det Frp prøver på. De vil ta den danske taktikken ved å innføre 25% mva over natta for å kvele elbilsalget fullstendig. De tror jo ikke på klimaendringer uansett og forsøker nå en splitt og hersk-taktikk der de setter bompenger opp mot mva. Fy faen for en trangsynt redneck-bande det der. Men tilbake til mva-planen. Jeg er litt usikker på om 2021 er riktig timing for starten av planen. Med tanke på at bare 7,9% av bilene i landet er elbiler og bortimot halvparten av det totale bilsalget er eksosbiler er det kanskje litt tidlig. Har du lest partiprogrammet til frp før du uttaler deg så bastant ? Da er du sikkert mer fornøyd med forslaget til Gjøvik Ap som innebærer og gjøre hele det norske forsvaret klimanøytral inne 2013, i kveld får vi nok vite om AP-landsmøtet stiller seg bakom dette forslaget. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. mai 2019 Del Skrevet 5. mai 2019 Nei, jeg har ikke lest partiprogrammet, men jeg hørte på radioen her om dagen at FrP forsøkte å slå politisk mynt på bompengemotstanden ved å hevde at man ved å innføre mva på elbiler kunne finansiere nedlegging av bompenger. Ren splitt og hersk altså. De forsøker altså å sette bompengemotstanderne opp mot potensielle elbilkjøpere med det resultat at elbilsalget vil falle som en stein (en gjentagelse av Danmarks gigantfeil i 2017). 5 Lenke til kommentar
Svein-Erik Hole Skrevet 5. mai 2019 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2019 Stemmer det at den nye versjonen bruker dobbelt så lang tid på å lade 20-80% ift den gamle?? Åffer det a? Hei, det skyldes at batteriet på den nye modellen er mer enn dobbelt så stort, mens ladeffekten per minutt er ca den samme. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 5. mai 2019 Del Skrevet 5. mai 2019 (endret) Nei, jeg har ikke lest partiprogrammet, men jeg hørte på radioen her om dagen at FrP forsøkte å slå politisk mynt på bompengemotstanden ved å hevde at man ved å innføre mva på elbiler kunne finansiere nedlegging av bompenger. Ren splitt og hersk altså. De forsøker altså å sette bompengemotstanderne opp mot potensielle elbilkjøpere med det resultat at elbilsalget vil falle som en stein (en gjentagelse av Danmarks gigantfeil i 2017). Når det gjelder mva. skal jeg ikke protestere, det var alt det andre angående klima jeg stusset på Jeg synes personlig at det er en godt tiltak og få inn ca. 5.6 milliarder til i statskassen hvis elbiler begynner og betale mva, hvorfor skal jeg være med på og finansiere din Tesla ? Nå er det ikke lenge før det skal bli forbudt med salg en nye fossilbiler og da vil jo dette gå seg til uansett. Du må heller ikke glemme at det snart er valg Endret 5. mai 2019 av Nautica Lenke til kommentar
kremt Skrevet 5. mai 2019 Del Skrevet 5. mai 2019 Nå¨er det ikke lenge før det skal bli forbudt med salg en nye fossilbiler og da vil jo dette gå seg til uansett. Når og av hvem er dette vedtatt? Foreløpig er nok dette kun en fjern fantasi, enn så lenge. Å få hele markedet over vil ta veldig lang tid, men 50-60 % kan man klare forholdsvis fort. Det er jo først og fremst i byer og tettsteder rundt byer man ser elektriske kjøretøy, ikke så mye der man er langt fra allfarvei. Du ville blitt overrasket hvis du hadde funnet ut hvor "eksotisk" f.eks Tesla er i enkelte deler og plasser i dette landet. Lenke til kommentar
Ploppe Skrevet 5. mai 2019 Del Skrevet 5. mai 2019 Det er jo ikke så rart når batteriet er dobbelt så stort og ladehastigheten er det samme fra disse gammeldagse hurtigladerene som er tilgjengelig til disse bilene. Med 80 kW lader (som den nye bilen takler) vil det gå raskere. Hehe..ja der har du den ja...Ikke så smart at jeg koblet størrelse og % gitt. Takk for oppklaringen Lenke til kommentar
Ploppe Skrevet 5. mai 2019 Del Skrevet 5. mai 2019 Hei, det skyldes at batteriet på den nye modellen er mer enn dobbelt så stort, mens ladeffekten per minutt er ca den samme. Jo takk for oppklaringen, hehe...så det var en til som hintet om det samme Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 5. mai 2019 Del Skrevet 5. mai 2019 Når og av hvem er dette vedtatt? Det ervel høyre som har ønsket utfasing av fossilbiler fra 2025. men ser nå at de har gått delvis bort fra det forslaget. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. mai 2019 Del Skrevet 5. mai 2019 Stemmer det at den nye versjonen bruker dobbelt så lang tid på å lade 20-80% ift den gamle?? Åffer det a? Forsåvidt enig i spørsmålet siden ladeeffekt og hurtigladeeffekt burde være ganske proporsjonalt. Men det sagt så er prosent en idiotisk måleskala for ladehastighet. Man burde heller bruke km rekkevidde per minutt ladetid eller noe sånt. Om den ene elbilprodusenten oppgir 0-80% på 30 minutter på en 20 kWh bil og den andre gjør det samme med en 100 kWh bil så er det jo himmel og hav forskjell selv om begge deler er 30 minutter. Den første lader kanskje 8 mil rekkevidde per halvtime og den andre 40 mil per halvtime. 2 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 5. mai 2019 Del Skrevet 5. mai 2019 Km per time oppgitt gir liten mening for min del, men kan skjønne enkelte liker det. Det er alltid best å kjenne bilen man kjører veldig godt, hva den klarer av strekninger, når den lader kjappest, hvordan den oppfører seg i ulike situasjoner i trafikken osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå