Svein-Erik Hole Skrevet 3. mai 2019 Del Skrevet 3. mai 2019 Ny Kia e-Soul demonstrerer tydelig hvorfor noen kvier seg for å kjøpe elbil Lenke til kommentar
kremt Skrevet 3. mai 2019 Del Skrevet 3. mai 2019 Nye Soul er et stort skritt fremover. Gleder meg til å prøvesitte den. 3 Lenke til kommentar
baguett Skrevet 3. mai 2019 Del Skrevet 3. mai 2019 Dashbordet har jo 400 knapper og ser ut som noe fra 2007. Vil ikke kalle det moderne. 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 3. mai 2019 Del Skrevet 3. mai 2019 Dashbordet har jo 400 knapper Dokumentasjon på dette? 5 Lenke til kommentar
Populært innlegg Trestein Skrevet 3. mai 2019 Populært innlegg Del Skrevet 3. mai 2019 Mye heller knapper som man kan bekjene med hendene i mørket enn en touch skjerm som rebootes til stadighet. 18 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 3. mai 2019 Del Skrevet 3. mai 2019 Dashbordet har jo 400 knapper og ser ut som noe fra 2007. Vil ikke kalle det moderne. Synes nok at BMW i3, som kom på markedet i 2013, har et dashbord som er mer "moderne" enn dette. Men det kommer kanskje an på den enkeltes oppfatning av hva "moderne" betyr. Lenke til kommentar
Populært innlegg Nautica Skrevet 3. mai 2019 Populært innlegg Del Skrevet 3. mai 2019 (endret) Mye heller knapper som man kan bekjene med hendene i mørket enn en touch skjerm som rebootes til stadighet. Hel enig, også er knapper/brytere mer trafikksikker enn og senke øynene ned på en skjerm for å navigere i menyer. Endret 3. mai 2019 av Nautica 10 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 3. mai 2019 Del Skrevet 3. mai 2019 Mye heller knapper som man kan bekjene med hendene i mørket enn en touch skjerm som rebootes til stadighet. Enig i at det man betjener ofte bør være knapper/brytere, men det bør ikke være for mange heller. Lenke til kommentar
Dovreekspressen Skrevet 3. mai 2019 Del Skrevet 3. mai 2019 Knapper er først og fremst dyrt. Hvis en allikevel har berøringsskjerm er det fristende å putte flest mulig knapper der og spare hardware. Estetisk er det best uten knapper. Da stiller en fritt til å ha hva en vil. Dummy-knapper, for den del, om en ønsker. Lenke til kommentar
Dovreekspressen Skrevet 3. mai 2019 Del Skrevet 3. mai 2019 Hvorfor kjøre så kort på motorvei, kun 18 mil? Da blir rekkevidden kun et estimat. Hadde vært sikrere å kjøre i jevn høy hastighet til det er så tomt som praktisk mulig. Lenke til kommentar
2LK70DN1 Skrevet 3. mai 2019 Del Skrevet 3. mai 2019 Det er ellers grunn til å tro at prisen på elbiler vil falle kraftig de neste 2 årene, fordi EU-krav vil presse bilprodusentene til å øke salget. Fra 2021 koster det bilprodusentene 95 euro per gram CO2-utslipp over 95 gram/km. Biler uten utslipp kan brukes til å balansere gjennsomsnittsutslippene. Dette betyr at en bilprodusent vil tjene opp CO2-kvoter verd rundt 90 000 kroner for hver elbil de selger. Det betyr igjen at de kan forsvare å subsidiere hver elbil med 90 000 kroner, hvis ikke salget plutselig skyter fart av seg selv(det siste er relativt utenkelig). Jeg tror både europeiske bilprodusenter og Tesla vil innlede en knallhard priskrig i Norge i 2021. Lenke til kommentar
missi Skrevet 3. mai 2019 Del Skrevet 3. mai 2019 Veldig mye bil for pengene her! Hva svarer Nissan med? Det bør kuttes minst 50k av prisen på siste Leaf. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. mai 2019 Del Skrevet 3. mai 2019 Angående knapper så er det kanskje estetisk med 0, men det er jo faen så upraktisk. Får se når jeg prøver Soul om jeg liker deres balanse mellom skjermbruk og knapper. Dovreekspressen: Rekkevidden er selvsagt bare et estimat uansett avstand. Den varierer jo som kjent med forholdene både i hverdagen og mellom de ulike offisielle testsyklusene. 2 Lenke til kommentar
Dovreekspressen Skrevet 3. mai 2019 Del Skrevet 3. mai 2019 En faktisk kjørt distanse er ikke det samme som estimat, det er en høyst reell rekkevidde. At rekkevidden blir ulik under andre forhold er nå så. Det er ganske innlysende. En kritikk jeg har sett av mang en test er at det kjøres for kort distanse, og deretter ekstrapoleres til rekkevidde. Derfor etterlyser jeg å kjøre batteriet tilnærmet tomt ved høy hastighet. Tar ikke fryktelig lang tid heller, under 3 timer for den aktuelle bil og rekkevidde. (313 km rekkevidde @ 110 km/t) Virker nesten som hele redaksjonen i TU har skrevet hver sin artikkel basert på en tilfeldig kjøretur med privatbilen forrige langhelg. 3 Lenke til kommentar
Svein-Erik Hole Skrevet 4. mai 2019 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2019 En faktisk kjørt distanse er ikke det samme som estimat, det er en høyst reell rekkevidde. At rekkevidden blir ulik under andre forhold er nå så. Det er ganske innlysende. En kritikk jeg har sett av mang en test er at det kjøres for kort distanse, og deretter ekstrapoleres til rekkevidde. Derfor etterlyser jeg å kjøre batteriet tilnærmet tomt ved høy hastighet. Tar ikke fryktelig lang tid heller, under 3 timer for den aktuelle bil og rekkevidde. (313 km rekkevidde @ 110 km/t) Virker nesten som hele redaksjonen i TU har skrevet hver sin artikkel basert på en tilfeldig kjøretur med privatbilen forrige langhelg. Hei, dette er regulert av praktiske begrensninger. Vi har en testbil til låns i en begrenset periode, og 130 kjørte mil er ganske intensivt på kort tid. Vi er veldig klar over at lengre distanser gir lavere feilmargin, men det er ikke alltid mulig. Derfor er vi heller tydelige på hva som er forutsetningene. Og vi forsøker å veksle mellom kjøring på motorvei og landevei. 6 Lenke til kommentar
FB.884806240 Skrevet 4. mai 2019 Del Skrevet 4. mai 2019 Det må da være driftsikkerhet og lite problemer som er viktigst, ikke antall knapper du kan trykke på. Dessuten er det vel mange som bruker mobilen når de kjører også fremdeles. Sannsynligvis de som maser om knapper. Kia har sikkert mye bedre kvalitet enn model 3 selv om den ikke ser så bra ut og går like godt. ( Og har såpass stort bagasjerom ) Kvalitet er imidlertid viktigst. 1 Lenke til kommentar
Beernuts Skrevet 4. mai 2019 Del Skrevet 4. mai 2019 Det må da være driftsikkerhet og lite problemer som er viktigst, ikke antall knapper du kan trykke på. Dessuten er det vel mange som bruker mobilen når de kjører også fremdeles. Sannsynligvis de som maser om knapper. Kia har sikkert mye bedre kvalitet enn model 3 selv om den ikke ser så bra ut og går like godt. ( Og har såpass stort bagasjerom ) Kvalitet er imidlertid viktigst. Har 27 år gammel Audi med kun knapper og hendler, alle fungerer prikkfritt ennå.. Kan ikke si jeg savner noe, har selvfølgelig stereo med handsfree, men den største skjermen viser vel bare enkel kjørestatistikk. Hvorfor trenger folk navigasjon for å komme til jobb og barnehage? 1 Lenke til kommentar
Z8F1IHHM Skrevet 4. mai 2019 Del Skrevet 4. mai 2019 Kunne det være en ide for TU å sette journalistene sine på et norsk rettskrivingskurs? Hva betyr det å "time kjøpav ebil"? Hvordan uttales "time"? "taime" eller "time"? Forsimpling av norsk språk? 1 Lenke til kommentar
missi Skrevet 4. mai 2019 Del Skrevet 4. mai 2019 Kunne det være en ide for TU å sette journalistene sine på et norsk rettskrivingskurs? Hva betyr det å "time kjøpav ebil"? Hvordan uttales "time"? "taime" eller "time"? Forsimpling av norsk språk? https://ordbok.uib.no/perl/ordbok.cgi?OPP=+Time&ant_bokmaal=5&ant_nynorsk=5&begge=+&ordbok=begge Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. mai 2019 Del Skrevet 4. mai 2019 En faktisk kjørt distanse er ikke det samme som estimat, det er en høyst reell rekkevidde. At rekkevidden blir ulik under andre forhold er nå så. Det er ganske innlysende. En kritikk jeg har sett av mang en test er at det kjøres for kort distanse, og deretter ekstrapoleres til rekkevidde. Derfor etterlyser jeg å kjøre batteriet tilnærmet tomt ved høy hastighet. Tar ikke fryktelig lang tid heller, under 3 timer for den aktuelle bil og rekkevidde. (313 km rekkevidde @ 110 km/t) Virker nesten som hele redaksjonen i TU har skrevet hver sin artikkel basert på en tilfeldig kjøretur med privatbilen forrige langhelg. Ladekurver er vanligvis er ganske treg 80-100%, så det tar tid. Dessuten er det ganske upraktisk å kjøre til bilen strander i veikanten. Jeg antok, og leser innlegget til Svein Erik Hole, at de har gjort det beste ut av det. Lengre er bedre, hvis det er representativt kjøremønster for leserne, men man skal ha i mente at man aldri finner noen fasit og heller ikke kan sammenligne disse tallene med tester av andre biler fordi forholdene alltid vil være ulike. Sånn sett er det genialt at vi har standardiserte testsykluser som WLTP som faktisk sørger for sammenlignbarhet. Det gir i hvert fall meg mer verdi enn tilfeldige ulike testrunder under ulike forhold (som det uunngåelig blir når en redaksjon tester en bil) Det sagt, så vet jeg egentlig for lite om mitt eget kjøremønster for å kunne analysere testresultatene. Jeg bare synser og antar om hvor langt jeg kjører i 90-soner per år og per gang, hvor stor andel som saktelades og hurtiglades osv. Hadde jeg hatt målte tall så ville jeg hatt bedre grunnlag for å vurdere og vekte f.eks landevei-forbruket opp mot by-forbruk og sommerforbruk mot vinterforbruk osv. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå