AnonymDiskusjon Skrevet 3. mai 2019 Del Skrevet 3. mai 2019 Hei, Sist helg ble jeg tatt i gjennomsnittmåling på 147 km/t i 90-sonen (motorveien). Jeg er 19 år, fremdeles i prøvetid (hatt lappen under 2 år) og hadde 1 passasjer i bilen, men det var fint føre ute og dette var i 23:00-tiden så det var lite trafikk på veien. Jeg innrømte også alt på stedet og godtok midlertidig førerkortbeslag. Hvilken straff kan jeg forvente meg? Hvor lenge mister jeg lappen, hvor stor er boten, og må jeg i fengsel/gå med fotlenke? Jeg har ikke hørt noe på 1 uke, hvor lang tid kan dette potensielt ta? Jeg har også hørt at i tillegg til gjennomsnittsmåling, så tar de også avogtil vanlig video som da viser toppfart feks, hun som stoppet meg nevnte ingenting om video og viste meg kun gjennomsnittsmåling. Kan jeg da anta at hun ikke har video, er de pliktet til å fortelle meg om dette? Setter pris på alle svar. Vennligst ikke kom med moralpreken, jeg er fullt klar over hva jeg har gjort, vil bare komme i gang med straffen min så fort som mulig og vite hva jeg kan forvente meg. Anonymous poster hash: a3d0e...53a Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 3. mai 2019 Del Skrevet 3. mai 2019 Du kan nok forvente deg et førerkortbeslag på 3-6 måneder og en bot på 10-15.000,- (litt avhengig av inntekten din). Lenke til kommentar
Dominator X Skrevet 3. mai 2019 Del Skrevet 3. mai 2019 (endret) 150km/t i 90 sone, kvalifiserer til fengsel, etter hva jeg har lest. Men du innrømte alt, så jeg vil tro du slipper unna fengsel. Siden du er i prøvetid, så vil jeg tror du får en hardere straff mtp førekortbeslag, så jeg ville vært forberedt på å være uten lappen i 12-24måneder, og en relativt heftig bot, og kanskje en betinget dom. En bot i størrelsen 15-25.000,- må du i hvert fall regne med.Men du kan jo alltids ringe til politiet å høre med dem. De har nok mer peiling på dette enn oss. Endret 3. mai 2019 av Dominator X Lenke til kommentar
ozone Skrevet 3. mai 2019 Del Skrevet 3. mai 2019 Du kan nok forvente deg et førerkortbeslag på 3-6 måneder Slike hastigheter betyr ubetinget fengsel (jeg tipper 18 dager), og da fratas man lappen minst 15 måneder (kanskje mer). Det er viktig å huske på at inndragningen av førerkortet er ikke en del av straffen, men et forvaltningsvedtak for å gjøre trafikken sikrere. Når fengsel idømmes blir boten vurdert mer personlig etter inntekt og slikt. For lavere fartsovertredelser er det faste satser. Jeg mistet selv lappen i 8 måneder for 129 i 80-sone. Det var et helvete... Boten var raskt glemt, men lappen sved mest. Lenke til kommentar
Maxma Skrevet 3. mai 2019 Del Skrevet 3. mai 2019 I en gjennomsnittsmåling følgt etter av politibil har de alltids video fra målingen start til slutt. Jeg har nesten samme situasjon og politiet viste videoen i retten. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 3. mai 2019 Del Skrevet 3. mai 2019 Etter tapsforskriften § 2-2 nr. 7 og 8 skilles det mellom fartsoverskridelser etter om det er motortrafikkveg (motorveg klasse B) eller motorveg (klasse A), men for begge vil 147 km/t lede til mellom 9 og 12 måneder uten førerrett. Du vil også måtte avlegge full ny førerprøve, jf. § 8-4. Det vil normalt ikke bli tilbudt forelegg, jf. Riksadvokatens rundskriv 3/2009. Det skal som hovedregel tas ut tiltale. Etter Riksadvokatens rundskriv 268/2007 vil det bli nedlagt påstand om samfunnsstraff (ubetinget fengsel ved over 150 km/t). Du ligger på grensen mot betinget fengselsstraff. Antagelig rundt 20 timer subsidiært 20 dager fengsel. Som regel gis det ikke bot i tillegg til samfunnsstraff/fengsel når førerkortet inndras, jf. RA 268/2007. 2 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 3. mai 2019 Del Skrevet 3. mai 2019 Du vil finne mykje her: Forskrift om tap av retten til å føre motorvogn mv. Der står det at i 90-sone, så vil fart i mellom 145 og 151 medføre tap av førarretten i 9 til 12 månedar. Dette forutsetter at målt hastigheit er gjort på tørr vegbane i dagslys, på rett vegstrekning utan kryss og fotgjengarfelt og utan at det foreligg straffeskjerpande omstendigheiter. Din hastigheit på 147 km/t ligg omtrent midt på treet, og med unntak av dagslys så virker det som at køyreforholda ellers var gode. Lest rett frå tabellen så vil nok 10 månedars førarkortbeslag være mest naturleg. Sidan førarkortbeslaget nok blir lengre enn 6 månedar så vil du måtte avlegge ny førarprøve, så lenge du mister førarkortet i meir enn eit år så vil ny førarprøve bety ny oppkøyring. Sjølv om du er i prøvetid så vil du ikkje bli avkrev full førarprøve med mindre køyringa di blir klassifisert som brudd på trafikale adferdsreglar. Bota er det vanskelegare å seie noke om sidan du er over grensa for vanlege bøtesatsar, du vil normalt bli dømt til å betale ei bot som er berekna utifrå alvorlegheit og din økonomi. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 3. mai 2019 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2019 I en gjennomsnittsmåling følgt etter av politibil har de alltids video fra målingen start til slutt. Jeg har nesten samme situasjon og politiet viste videoen i retten. Kan toppfarten som vises på denne videoen da brukes for å få straffen opp, i tillegg til gjennomsnittsmålingen? Jeg har sett at grensen for fengsel er 150 km/t i 90-sonen. Men vil det da si at i ingen tilfeller hvor gjennomsnittet er under 150 km/t vil du få fengsel, eller er det stor mulighet for at jeg får fengsel ettersom jeg er såpass nærme grensen? Noen som har blitt tatt i lignende hastighet, hvilken straff fikk dere evt.? Anonymous poster hash: a3d0e...53a Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 3. mai 2019 Del Skrevet 3. mai 2019 Det vil si at hvis omstendighetene ellers er normale, dvs. ingenting skjerpende, så vil påtalemyndigheten påstå samfunnsstraff. 2 Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 3. mai 2019 Del Skrevet 3. mai 2019 Sjølv om du er i prøvetid så vil du ikkje bli avkrev full førarprøve med mindre køyringa di blir klassifisert som brudd på trafikale adferdsreglar. Regnes ikke brudd på fartsgrense som brudd på trafikale adferdsregler? Høres merkelig ut. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 3. mai 2019 Del Skrevet 3. mai 2019 Fartsgrensebrudd er brudd på trafikale adferdsregler. Med forhold som ikke er brudd på trafikale adferdsregler regner man f.eks. piratdrosjekjøring, brudd på plikter ved trafikkuhell, bilbrukstyveri -- ting som i og for seg ikke har noe med oppførsel i trafikk å gjøre. 3 Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 5. mai 2019 Del Skrevet 5. mai 2019 Kupper tråden litt her:Har fartsovertredelsen skjedd i umiddelbar tilknytning til en ellers aktsom forbikjøring, vurderes forholdet noe mildere (fradrag med 20-30%). Dette gjelder ikke når fartsoverskridelsen har vært vesentlig høyere enn det som er påkrevet for å foreta en ellers aktsom forbikjøring, eller den motorvogn som ble forbikjørt holdt høyere hastighet enn tillatt.Vet noen hva det trekkes 20-30% av? Målt hastighet? Straff i kr? Inndragningstid? Lenke til kommentar
BertNaked Skrevet 6. mai 2019 Del Skrevet 6. mai 2019 Må vel kjøre opp på nytt med førerkorttap i prøvetid. Jeg måtte det etter brudd på vtfl§3 Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 6. mai 2019 Del Skrevet 6. mai 2019 Stemmer at ved tap av førerkort i prøvetid er det både ny teoriprøve og praktisk prøve Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 15. mai 2019 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2019 Hei, trådstarter her igjen, 6 mai (1,5 uke siden) snakket jeg med Politiet som sa at saken var ferdigbehandlet fra deres side og sendt til tingretten den 30 april (2,5 uker siden). Jeg snakket så med saksbehandleren min hos tingretten som forsåvidt virket grei og sa hun skulle prøve å få sett på saken i løpet av dagen slik at vi kunne få saken ut av verden og jeg skulle slippe å gå å vente og grue meg. Det er nå altså 1,5 uker siden jeg snakket med henne, og 2,5 uker siden tingretten fikk saken. Hvor lang tid kan jeg forvente at dette tar? Og det jeg egentlig lurer på: Er det innafor å ringe å høre hvordan det ligger an med saken? Jeg vil ikke være til bry og virke masete for dem, men jeg synes det er kjipt å gå rundt å ikke vite hva som skjer, og ønsker å komme i gang med straffen så fort som mulig.. Anonymous poster hash: a3d0e...53a Lenke til kommentar
ozone Skrevet 15. mai 2019 Del Skrevet 15. mai 2019 Tingretten har enorme mengder saker! Både alvorlige og fillesaker. For dem er du en fillesak, men selvfølgelig lett og behandle og gjennomføre. Men jeg ville ikke mast på de mer nå. 1 måned er kort tid i rettsapparatet, og de har garantert flere titalls trafikksaker som din i bunken til en hver tid. Lenke til kommentar
Vegard# Skrevet 15. mai 2019 Del Skrevet 15. mai 2019 Jeg antar det er snakk om tilståelsespådømmelse og ikke hovedforhandling i svaret under Det er helt innenfor å ringe og spørre. De ansatte er antakeligvis bare glade for å høre fra folk som vil ha saken ute av verden, i stedet for å trenere og gjøre seg vanskelig å få tak i. Tingretten får også mange avlysninger i siste liten, så dersom du nevner at du kan møte på kort varsel kan det godt være det finnes ledige tidspunkt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå