Gå til innhold

Når kommer budsjett og mellombudsjett WiFi 6 ?

Anbefalte innlegg

Jeg har forundret meg litt over at en WIFI 6 router koster omkring kr 3.000 - kr 4.000 på de modeller som er å finne i markedet i dag.

At ting tar tid kan jeg forstå, og jeg har jo ikke noe hastverk sånn egentlig. Dessuten var det vel ventet å skulle ta litt tid med denne WiFi-standarden.

Det er først og fremst den nye sikkerheten jeg vil ha inn i hus. Mens min gamle router er veldig stabil, tror jeg at både ASUS og vet at Asus Merlin har droppet routeren min fra sikkerhetsoppdateringsplanene deres. Dette er jo selvsagt ikke optimalt i lengden. Selv om jeg ikke akkurat sitter med paranoia heller om det.

Men det hadde vært greit å ikke måtte ut med penger for topp gamingmodellene eller hvilket marked disse dyreste utgavene er myntet mot.

Så når tror dere eller vet dere det kommer et større utvalg på WiFi 6 routere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser man historisk på dette, er første generasjon av rutere som støtter en ny standard dyre. Det kan være av flere årsaker. F.eks. at det er få leverandører av brikker og annen teknologi til WiFi6-rutere. Noen har kommet på markedet først, og kan ta en premium pris (og første produkt her er kanskje mer PoC enn en kostnadseffektiv implementasjon).

Videre er det "høna-og-egget". Ruterprodusentene satser vel ikke for fult før man har enheter i større omfang som støtter teknologien, og videre kan enhetsprodusenter tenke andre veien. Man har rutere, men man har kanskje ikke gode/effektive/rimelige løsninger til klienter - enten det er telefoner eller pc-er.

To år, så nok WiFi 6 like vanlig på rutersiden som 802.11ac har vært de siste fem årene.

Lenke til kommentar

Min første tilnærming var å sjekke på f.eks. Komplett.no og et par andre. Da fant man få modeller der jeg letet før 3. mai.

Så kan man faktisk finne et og annet som skal komme. Og det er sikkert mange google-søk jeg ikke engang har prøvde eller kommet på å prøve. Fant faktisk denne nyheten nå til en ca. kr 1700. Men har ikke sjekket om den er kommet. Det er ihvertfall litt bedre pris. Men så kan det hende at spesifikasjonsnivået er noe amputert ift. gaming-routere som gjerne var de tidligere.

Proof of Concept er det vel neppe lengre når butikker selger noen til en 3-4000 kroner om man vil ha allerede i dag.

https://itavisen.no/2019/04/10/dette-er-verdens-forste-intel-baserte-wi-fi-6-router/

EDIT:

Her fant jeg noe om at sertifiseringsvolumet først tiltar en gang mot slutten av 2019:

Wi-Fi 6 has been in the works for a couple of years, and 2019 is supposed to be the true kick-off point. The Wi-Fi Alliance, the group that oversees implementation of the standard, plans to begin certifying devices in the fall, at which point momentum should really pick up. So the tepid introduction at this year’s CES isn’t necessarily unexpected — realistically, routers are the first place we’d expect the tech to arrive. We’ll just have to wait a little bit longer for Wi-Fi 6 to arrive everywhere else.

Kilde: https://www.theverge.com/2019/1/11/18172986/wi-fi-6-laptop-support-ces-2019

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...