Gå til innhold

Bilkjøperne forlater hybrider – flere velger elbil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Ja, hybrider er bare svindel. En halvveis løsning som ikke gjør noen nytte.

Enda problemet er at kompleksitet og pris går opp.
Nettopp det er problemet. Du får med deg alle vedlikehaldskostnadane til ein eksosbil på kjøpet. Då er det betre med større batteri. Det har vore for dårleg utval av elbilar med stort nok batteri, men no kjem dei for fullt.

 

Den same trenden er tydeleg globalt, forresten. Salet av ladbare bilar auka "berre" 58% frå mars i fjor til mars i år, medan salet av batteribilar utan forbrenningsmotor auka med 77%.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Nettopp det er problemet. Du får med deg alle vedlikehaldskostnadane til ein eksosbil på kjøpet.

Olje og oljefilter.

 

Noen empiri på at servicekostnadene til en Tesla er vesentlig lavere enn for fossilbiler? Av det jeg har sett så er det lite som tyder på det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Svindel? Hva er det hybrider lover som de ikke leverer?

 

Lavere utslipp tross større forbrenningsmotor? 

 

La oss være ærlige her – de eneste ladehybridene som faktisk selger, er monster-SUV som bruker elektromotoren som avlat for å få enda større bensinslukere gjennom avgiftsøyet. Det er mange nok som mener at også BEV er miljøsvindel, men hybrid-SUV er til sammenligning miljøsvindel satt i system. Ikke at helelektriske SUV er så lett å forsvare, heller…

 

De har på sett og vis rett i sin påstand – man kjøper ikke bil for å spare miljøet. Det de samme debattanter velger se bort i fra er at alternativet til BEV ikke er fortsatt fossilbil, men derimot ingen bil.

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Svindel? Hva er det hybrider lover som de ikke leverer?

 

Reklameres som det beste fra to verdener. Men i praksis, det verste fra to verdener: En eksosmotor og et minibatteri.

Oppå alt dette kommer kompromissene med mindre plass, kompleksitet og kostnader.

 

Dette er like tullete som hybridene SSD+HDD og VHS+DVD.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Om man ser litt større på det en de første 3 årene så har biler med forbrenningsmotor eksosanlegg, registerreim, oljepumpe, ventilløftere, kammaksler, veivlager, tennplugger, coilpakker, partikkelfilter, katalysator, toppakning og en haug med annet snadder som kan ryke som en elbil mangler fullstendig.

Ja, og på en elbil kan batteripakka ryke. På en gammel bil vil kosten være så høy at bilen like greit kan kondemneres.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, hybrider er bare svindel. En halvveis løsning som ikke gjør noen nytte.

 

Det kommer veldig an på bruksmønsteret. For de som kjører 2 mil til jobb og 2 mil hjem fra jobb, kan en plug-in hybrid være med på å kutte over halvparten av drivstofforbruket med kun 4 mil el-rekkevidde. Dette er sånn sett mer fornuftig bruk av et batteri i forhold til Teslaer med 100kWh, som stort sett bare bruker en brøkdel av potensialet sitt på en normal dag.

Lenke til kommentar

Ja, og på en elbil kan batteripakka ryke. På en gammel bil vil kosten være så høy at bilen like greit kan kondemneres.

Ja den kan det men heldigvis er det skjelden kost som dekkes av garantien som er på en del år.

Men det er alikavel bare 1 del.

Registerreimhavari er for eksempel på mabge motorer sidestilt med motorhavari, ikke billig det heller.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ja, og på en elbil kan batteripakka ryke. På en gammel bil vil kosten være så høy at bilen like greit kan kondemneres.

Bare å ta alle pengene man har spart på å slippe å fylle drivstoff å spare om du skal holde liv i elbilen din i mere enn 20? år?

 

Er relativt enkelt å bytte batteripakken på Tesla f.eks, man bare skrur den ut på undersiden.

Blir nok ett market for brukte batteripakker og slikt etterhvert, og det er nok enklere og raskere enn å bytte registerreim på hvilkensomhelst moderne bil :p

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er relativt enkelt å bytte batteripakken på Tesla f.eks, man bare skrur den ut på undersiden.

Blir nok ett market for brukte batteripakker og slikt etterhvert, og det er nok enklere og raskere enn å bytte registerreim på hvilkensomhelst moderne bil :p

Hvor mange 6 år gamle fossilbiler har vært gjennom et motorhavari kontra hvor mange Teslaer som har måttet skifte batteripakke?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Er relativt enkelt å bytte batteripakken på Tesla f.eks, man bare skrur den ut på undersiden.

Blir nok ett market for brukte batteripakker og slikt etterhvert, og det er nok enklere og raskere enn å bytte registerreim på hvilkensomhelst moderne bil :p

Hvor mange 6 år gamle fossilbiler har vært gjennom et motorhavari kontra hvor mange Teslaer som har måttet skifte batteripakke?
Sannsynlegvis mange fleire. Den viktigaste skilnaden er då at motoren normalt er ute av garanti etter 6 år, medan batteriet framleis har to år att på garantien. Ein typisk bensinmotor har forventa levetid på ca 250.000 km. Statistikken tilseier at eit Tesla-batteri varer mykje lenger.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sannsynlegvis mange fleire. Den viktigaste skilnaden er då at motoren normalt er ute av garanti etter 6 år, medan batteriet framleis har to år att på garantien. Ein typisk bensinmotor har forventa levetid på ca 250.000 km. Statistikken tilseier at eit Tesla-batteri varer mykje lenger.

Av det jeg har skjønt så er det foruroligende høyt antall brukte Tesler hvor batteripakka er skiftet etter ganske kort tid. Tror ikke det er like vanlig forekomst av motorbytter på BMW 5-serie(eller hva nå enn Tesla-fansen sammenligner med for tiden).

 

Men du er sikker så da har nok en god link til statistikk på det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Sannsynlegvis mange fleire. Den viktigaste skilnaden er då at motoren normalt er ute av garanti etter 6 år, medan batteriet framleis har to år att på garantien. Ein typisk bensinmotor har forventa levetid på ca 250.000 km. Statistikken tilseier at eit Tesla-batteri varer mykje lenger.

Av det jeg har skjønt så er det foruroligende høyt antall brukte Tesler hvor batteripakka er skiftet etter ganske kort tid.
Dei fyrste som vart produsert hadde ein defekt i ein kontaktor inne i batterikassa. Det var ikkje noko gale med sjølve batteriet, men ein kontaktor som kopa det til og frå resten av bilen. Kontaktoren rauk på mange av dei tidlege Teslaane. Då skifta Tesla heile batteripakken på garanti, for det var mykje raskare enn å opne batteriet og skifte kontaktoren. Det siste gjer dei berre på fabrikken, etter det eg forstår.

 

Litt statistikk:

screen-shot-2018-04-14-at-2-56-15-pm.jpg

 

Dategrunnlaget er 1340 bilar. Av dei som har fått nytt batteri, er alle utanom fire produsert i 2012 eller 2013 (sannsynlegvis feil på kontaktor). Eventuelle feil ser ut til å komme fram tidleg. Medianen fekk nytt batteri ved 26.000 km. Det tre som hadde gått lengst ved batteribyte skifta ved 77.000, 80.000 og 138.000 km.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dategrunnlaget er 1340 bilar. Av dei som har fått nytt batteri, er alle utanom fire produsert i 2012 eller 2013 (sannsynlegvis feil på kontaktor). Eventuelle feil ser ut til å komme fram tidleg. Medianen fekk nytt batteri ved 26.000 km. Det tre som hadde gått lengst ved batteribyte skifta ved 77.000, 80.000 og 138.000 km.

Sjekket finn på drosjekjørte E-klasse med +300 000 km på telleren. Av de ti jeg sjekket så var det ikke utført motorbytte på noen av dem.

 

Hvor er statistikken på at en elektrisk drivlinje har lengre levetid enn en fossil drivlinje? (Merk at kilometerstanden ved vraking ikke sier noe om hvorvidt det var drivlinjen som var årsaken).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...