Gå til innhold

Førstegangskjøp av elsykkel


Kalf

Anbefalte innlegg

Som tittel sier så skal jeg kjøpe min første elsykkel, jeg er usikker på hva man burde se på og hva som er bra og "dårlig". Har lest meg frem til at hvor motor er festet, amper, watt og Nm er ting man burde se på, men sliter litt med forskjellene. 

 

Om bruken min: Har solgt bilen min til fordel for elsykkel så den skal brukes til det meste, men hovedsakelig pendling til jobb med lange slake oppoverbakker, rundt 10km hver dag sommer som vinter. Har alltid hatt litt lyst til og prøve å sykle så kanskje dette utvikler seg fra primært pendling til en hobby hvem vet?

 

Jeg har også lett på nett og sett på mye forskjellige, budsjett er forøvrig på ca. 20 000 jeg har sett på sykler som Velocity, Momas jason, Giant. Trenger sykkelen relativt fort noe som har utelukker Momas. Så de syklene jeg har landet på per nå er;

 

Sykkel 1:

VeloCity by White, Energy Boost 19, unisex (fra XXL)
Det jeg tror er nøkkelinformasjon? 
Motor: Bafang Max Drive, plassering sentermontert 
Styrke: 250W, maks dreiemoment 80Nm

Batteriytelser: 10Ah, 36 V

Gir: Shimano Acera SL-m360

Bremser: Tektro hydraulic disc brake

+++++ vet ikke om det er noe annet man burde vektlegge mer?

 

Sykkel 2:

Giant 19 Explore E+ 3GTS 

Motor: Giant Yamaha SyncDrive Sport, sentermontert (krank)

Styrke: 400W, dreiemoment 80Nm
Batteriytelser: 11,6Ah, 36 V

Gir: Shimano SL-M2000

Bremser: Shimano BR-MT200

 

Det skiller disse syklene 5000.- hvor da sykkel 2 er den dyreste. Spørsmålet mitt er, er det verdt de ekstra 5000kr for sykkel 2 eller vil sykkel 1 holde mer en nok til mitt bruk? 

Takker for svar på forhånd, Hvis jeg har glemt noe informasjon som er essensiell bare spør i vei. Vil veldig gjerne gjøre et godt kjøp

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det disse til hhv 15000 og 25000?

https://sykkelsport.no/sykler/2633-4072-giant-explore-e-3-gts.html

https://www.xxl.no/velocity-by-white-energy-boost-19-elsykkel-unisex-gul/p/1156935_1_style

 

Kjenner ikke disse syklene, men ut fra det jeg finner på nettet:

Giant sykkelen har dempegaffel, og virker mer premium.

White sykkelen er bra den også i følge tester ser jeg.

Jeg føler at Giant sykkelen er den jeg ville valgt av disse, spesielt om du får den for 20000?

En stor fordel til Giant sykkelen er 400W som er meget mer enn 250W.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg fikk dilla på elsykkel etter å ha fått tak i Haibike Sduro Cross "billig" via kollega (2016).
Dette er samme motor som den i Giant modellen (Yamaha).

Siden da har det blitt en (ny) hobby å bygge om "vanlige" sykler til eldrift.
Både "hub" og "krank" (mid-drive) drift.

 

Begge systemer har sine fordeler og ulemper, men på generelt grunnlag vil jeg si at krank/center-motor med moment-sensor gir den beste "følelsen" når du sykler.

 

Av de to syklene som trådstarter vurdere ser Giant-modellen "best" ut.
Bafang leverer dog veldig bra motorer både for OEM og ettermontering.

Svært mange elsykkel-modeller med ulike merkenavn er basert på motor fra Bafang idag.

"Premium-sykler" har gjerne Bosch, Shimano og Yamaha (helt proprietære løsninger dersom man er opptatt av slikt).

 

Edit:
Så litt teknisk..
EU-regler tilsier at det er max 250w "kontinuerlig" effekt. Omtrent like latterlig som "diesel-gate". :)
Dette er "ingenting" og gir så godt som ingen hjelp (alt er relativt).
Dette styres av en "kontroller" som på de dyre modellene (motor) sitter i motor.
Yamaha-motoren gir sikkert opp mot 1000w i harde motbakker på "Turbo" (modus).
Jeg har en BBSHD med 1500w (kontinuerlig) og den er ikke såå mye sterkere enn Yamaha-motoren i Haibike'n når jeg stiller BBSHD kontroller på 1000w.
Det er derfor veldig lurt å teste sykkel før kjøp.
En sykkel med nominelt masse "effekt" kan godt være "svakere" enn en "lovlig".
Det du merker best når du sykler er uansett moment (ikke effekt).

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Er det disse til hhv 15000 og 25000?

https://sykkelsport.no/sykler/2633-4072-giant-explore-e-3-gts.html

https://www.xxl.no/velocity-by-white-energy-boost-19-elsykkel-unisex-gul/p/1156935_1_style

 

Kjenner ikke disse syklene, men ut fra det jeg finner på nettet:

Giant sykkelen har dempegaffel, og virker mer premium.

White sykkelen er bra den også i følge tester ser jeg.

Jeg føler at Giant sykkelen er den jeg ville valgt av disse, spesielt om du får den for 20000?

 

 

Det stemmer Svein. Det er det inntrykket jeg også sitter med, har og er bare usikker på om det er verdt de 5000 kronene. Fordi det er ingen andre vesentlige forskjeller enn demperne? Ja får den til den summen.

Endret av Kalf
Lenke til kommentar

Jeg fikk dilla på elsykkel etter å ha fått tak i Haibike Sduro Cross "billig" via kollega (2016).

Dette er samme motor som den i Giant modellen (Yamaha).

 

Siden da har det blitt en (ny) hobby å bygge om "vanlige" sykler til eldrift.

Både "hub" og "krank" (mid-drive) drift.

 

Begge systemer har sine fordeler og ulemper, men på generelt grunnlag vil jeg si at krank/center-motor med moment-sensor gir den beste "følelsen" når du sykler.

 

Av de to syklene som trådstarter vurdere ser Giant-modellen "best" ut.

Bafang leverer dog veldig bra motorer både for OEM og ettermontering.

Svært mange elsykkel-modeller med ulike merkenavn er basert på motor fra Bafang idag.

"Premium-sykler" har gjerne Bosch, Shimano og Yamaha (helt proprietære løsninger dersom man er opptatt av slikt).

Det høres kult ut og bygge om sykler, kanskje litt utenfor hva jeg har kompetanse til nå, men hvem vet kanskje ender jeg opp i samme båt! 

 

Er det slik at den motoreffekten som blir nevnt 250 vs 400 har noe betydning eller er dette en "spesiell" måling/peak performance og den har i realiteten 250 i vanlige situasjoner? eller er jeg ute på sykkeltur når jeg tenker sånn? 

 

Edit: Ser du svarte på spørsmålet mitt i det sekundet jeg postet.

 

Takker for god vurdering og god informasjon.  

Endret av Kalf
Lenke til kommentar

Watt er måleenhet for effekt, altså hvor kraftig motoren er. Noe som vil avgjøre hvor fort sykkelen vil gå opp en bakke.

Når du trør så kan du levere kanskje 100-250W fra kroppen. Motorens watt kommer i tillegg til dette. Så 250W vs 400W motor kan ha stor betydning (hvis det er det som leveres i virkligheten). Jeg regner med at når de oppgir 400W så kan den i hvertfall levere det i en kort periode (noen minutter?) noe som vil ha avgjørende betydning for hvor fort en greier å sykle.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Giant vs White, en sammenligning av spesifikasjoner

 

Motor effekt 400W vs 250W 

11,6Ah vs 10Ah batteri

Shimano Deore 9-speed drivetrain vs 8 gir ( Shimano Acera RD-M360)

dempegaffel SR Suntour NEX vs fast gaffel

Vann sikring IPX6 vs ?

Avanserte funksjoner: Giant RideLink (på 2019 modell) vs ?

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Summert fra det jeg har tatt til meg om El-Sykkel.

 

Bør ha:

Krankmotor av merket Bosch.

Hydrauliske bremser.

Trenger ikke dempergaffel, når man ikke skal sykle på sti eller i terrenget.

En god sadel og sykkelbukse.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Watt er måleenhet for effekt, altså hvor kraftig motoren er. Noe som vil avgjøre hvor fort sykkelen vil gå opp en bakke.

Når du trør så kan du levere kanskje 100-250W fra kroppen. Motorens watt kommer i tillegg til dette. Så 250W vs 400W motor kan ha stor betydning (hvis det er det som leveres i virkligheten). Jeg regner med at når de oppgir 400W så kan den i hvertfall levere det i en kort periode (noen minutter?) noe som vil ha avgjørende betydning for hvor fort en greier å sykle.

Ikke helt riktig, men ikke helt feil heller. :)

 

Watt=effekt=arbeid, dvs moment x rpm. Det er jo det som driver deg framover.

Med rett kassett/gir så merker du selvsagt forskjell (framdrift) på 250 vs 400 watt.

 

En "direct drive" (*diger* tallerken av en motor) har gjerne flere tusen watt toppeffekt, men minimalt med moment, dvs "ubrukelig" i en oppoverbakke, men høy toppfart.

En hubmotor med intern gearing ("geared hub") kan ha opptil 55-75nm moment, men ikke mer enn 750 - 1000 watt (kommer an på type motor - Bafang leverer en rekke modeller her).

Så har du krankmotorer fra f.eks. Bosch/Shimano/Yamaha/Brose.

Disse er også "internal geared", men skal drive via krank/gir (gir slitasje på kjede/drev som på en MC).

Her har både Bosch og Shimano flere modeller med ulik moment.

De som selges for "off-road" har gjerne de sterkste motorene med opptil 75-80Nm.

Yamaha har 80-90Nm og dette *merkes* (snakker av egen erfaring).

Bafang Max/Ultra her godt over 150Nm og da går det på hjulet ved pådrag :)

 

Edit:

Som Svein skriver så gir de aller fleste motorer til elsykkel (Bosch/Yamaha/Shimano) langt over de lovlige 250w.

Men så snart 25 km/t passeres så slår de seg jo av :) Du kommer ikke langt/fort opp en bakke med 250w (gitt at 250w er ved optimalt turtall). Det er momentet som teller ved lavt turtall som gir deg kraften du trenger oppover/ved akselerasjon.

Dette er kjempelett å sjekke ved en test av en gitt sykkel. Den du vil ha er den som gir rask aks/bra fart oppover. Ikke en som klarer 40km/t etter 1 minutt aks på flat mark (sperre tatt vekk).

250w er som sagt "ingenting" og en supersterk syklist (sprint) kan klare godt over 2000 watt i korte perioder.

Men en vanlig "pudding" blir nok fort utslitt ved 100w tråkke-effekt. :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Litt mere seriøse råd: :)

De billigste elsyklene (Momas etc) kan være gode kjøp.

Her er det hydrauliske bremser og motor fra Bewo (Bafang-klone) eller Bafang.
Disse er på ingen måte noen dårligere kjøp en svindyre Haibike/Winora etc.
Men når du ser på komponenter/ramme/sveiseskjøter så ser du at du betaler noe for kvalitet og mer for at produsent/importør/forhandler skal ha en grei fortjeneste. :)

Det som er en litt vrien jungel er batterier. Her er det viktig å sjekke/velge ett batteri som "holder"
De som selger de dyre modellene (Bosch/Yamaha motor) har også helt proprietære batterier.

Innmaten dvs cellene er høyst sannsynlig av de bedre, men sjelden dokumentert. De har også proprietære BMS'er (Battery Management System).
Prisen på ett slikt batteri er ofte opp mot 10k! Helt groteskt egentlig.  :realmad: 
Men kvalitet koster.
Svært mye av det du ser på Aliexpress, eBay og f.es. Rezer.no/Boxbike er basert på Hailong.
Men det som er viktig er altså innmaten (cellene).
Her er det en jungel.
Sjekk gjerne seriøse aktører som em3ev hvor det oppgis hvilke celler som er i batteri. (Dette er jo kun relevant for de som bygger sjøl).

Lenke til kommentar

Skal innrømme at jeg missliker proprietere løsninger såpass at om White sykkelen har muligheter for mer billigere/standard batteri bytte, så er det i tilfelle en fordel for den. Men jeg kjenner ikke til dette.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Giant vs White, en sammenligning av spesifikasjoner

 

Motor effekt 400W vs 250W 

11,6Ah vs 10Ah batteri

Shimano Deore 9-speed drivetrain vs 8 gir ( Shimano Acera RD-M360)

dempegaffel SR Suntour NEX vs fast gaffel

Vann sikring IPX6 vs ?

Avanserte funksjoner: Giant RideLink (på 2019 modell) vs ?

Takk for god hjelp Svein :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...