oophus Skrevet 6. mai 2019 Del Skrevet 6. mai 2019 Jo det er mulig, men jeg forholder meg til det når den tid kommer. Slik det er nå er det ikke aktuelt. Ja det blir mye om og men osv. Jeg snakker om dagens situasjon, da den er kjent. Tråden handler om fremtiden dog, og hvorfor man trenger flere alternativer. Men er jo enig. Jeg kommer ikke til å vurdere en FCEV før jeg har en stasjon både mellom jobb og hjemme, samt hjemme og hytta. I motsetning til BEV så starter man nok med godstransport innenfor HFC - før man kan gjøre det gunstig for personbilene. 1 Lenke til kommentar
gamlefar Skrevet 6. mai 2019 Del Skrevet 6. mai 2019 Foruten New Zealand, så har Grove nå også inngått avtaler med Brasil og Nepal. Kan virke som det også er snakk om produksjon av biler i Brasil. https://docs.wixstatic.com/ugd/fc1676_15c7b335cfce4fb29c8895c26cff2337.pdf https://docs.wixstatic.com/ugd/fc1676_0f655e2763464772a6b741211a105f1a.pdf Tipper vi får se flere kinesiske merker med satsning på hydrogen nå. BYD gikk med betydelig lavere overskudd enn planlag p.g.a. intensiver ble redusert. Og planen er at insentivene for private elbiler vil forsvinne helt i 2020. 1 Lenke til kommentar
gamlefar Skrevet 7. mai 2019 Del Skrevet 7. mai 2019 Litt overraskende at salget/leasing i USA av Mirai har gått såpass opp i mars og april i år med tanke på at det ikke er en veldig imponerende bil sammenlignet med f.eks Nexo. Henger kanskje sammen med at det er bedre infrastruktur nå og/eller at prisene har falt. 2 Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 8. mai 2019 Del Skrevet 8. mai 2019 Det har vært litt fokus på servicekapasitet på enkelte batteribiler, og hydrogenbiler får sannsynligvis et begrenset antall godkjente verksteder. For å reparere Toyota Mirai så må verkstedet ha egne avlukker med takventilasjon, og jeg antar at de i noen tilfeller må velge Ex-sertifisert elektrisk utstyr. På plussiden så er en Toyotaforhandler i California fornøyd med hvor ofte Mirai får kollisjonsskader. Han er vel vant med Toyota med bensinmotorer som kjøres forsiktig, mens moderne elbiler ofte kjøres mer aggressivt... https://www.autonews.com/technology/toyota-mirai-offers-service-lesson Det er vel få plasser det er like tett mellom hydrogenstasjonene som i California, men selv der klager de over at det er langt mellom dem. Toyota selger ikke hydrogenbilene i USA, de leaser dem ut med 3 års kontrakter. Mirai er der 16% dyrere enn Corolla, men de får gratis hydrogenpåfylling opp til $15000, dermed er de billigere i drift selv om bensinen er billigere enn i Europa. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 8. mai 2019 Del Skrevet 8. mai 2019 (endret) Det har vært litt fokus på servicekapasitet på enkelte batteribiler, og hydrogenbiler får sannsynligvis et begrenset antall godkjente verksteder. Hva baserer du dette på? Så lenge det er normale og velletablerte merker som lager bilene, så handler det stort sett om kursing bare for å få de samme verkstedene godkjente. Det blir jo litt det samme som verkstedene måtte igjennom etterhvert som elbilene trappet opp, når det gjaldt høyspent. For å reparere Toyota Mirai så må verkstedet ha egne avlukker med takventilasjon, og jeg antar at de i noen tilfeller må velge Ex-sertifisert elektrisk utstyr. Omtrent som et lakkeringsverksted? Burde rett og slett ikke være vanskelig å ettermontere noe ekstra om det må til. Det er vel få plasser det er like tett mellom hydrogenstasjonene som i California, men selv der klager de over at det er langt mellom dem. Etterhvert som utstyr og slikt blir billigere, så skal en ikke se bort ifra at hovedverkstedene bare kjøper inn små elektrolysører selv, og produserer hydrogenet lokalt, om dette vil være et vedvarende problem. Men på sikt så forsvinner jo dette problemet. Endret 8. mai 2019 av oophus3do 1 Lenke til kommentar
gamlefar Skrevet 9. mai 2019 Del Skrevet 9. mai 2019 Produksjonen av hydrogenbilen Honda Clarity startet nå igjen. Er visst snakk om et nytt produksjonsted. Kanskje på tide de oppgraderer designet på den også.... https://automobiles.honda.com/clarity-fuel-cell 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 9. mai 2019 Del Skrevet 9. mai 2019 (endret) Batteriteknologien er da like fint for FCEV som en BEV. Samtidig vil FCEV teknologien gå opp, og man får dobbelt opp. Ja, dobbelt opp av ting som kan gå i stykker, i tillegg til en farlig, dyr og lite effektiv blindvei som hydrogen. Man kommer til et punkt der området i seg selv ikke kan gi mer. Hurtig-lading krever et sterkt nett, noe man ikke har overalt. Det er ikke noe reelt problem. Omtrent alle vil lade hjemme, og kun unntaksvis på hurtiglader. Ref. kritikk angående Tesla Semi og Megachargers (som det er blitt fryktelig stille rundt). Hvilken kritikk? Mer løgn. Det er fremdeles en overlast av fossile biler og lastebiler i transport på veien. Eh, ja? Har jeg påstått noe annet? Jeg snakker om elektrisk vs. hydrogenblindveien. Endret 9. mai 2019 av hekomo Lenke til kommentar
oophus Skrevet 10. mai 2019 Del Skrevet 10. mai 2019 Ja, dobbelt opp av ting som kan gå i stykker, i tillegg til en farlig, dyr og lite effektiv blindvei som hydrogen. Helt klart fordeler og ulemper som følger. Flere deler betyr mer å holde styr på, men dette handler om behov. Elbiler er nydelig for enkelte behov, mens det sliter ved andre. Der kan hydrogen hjelpe. Det er ikke noe reelt problem. Omtrent alle vil lade hjemme, og kun unntaksvis på hurtiglader. Hurtiglading vil være et must om varetransport går 100% over til hel-elektrisk. Så hva snakker du om? Hvilken kritikk? Hvorfor ser vi ingen av dem ennå? Hvor mye strøm vil en megacharger trenge fra nettet? Hvor mange lastebiler kan lade der samtidig? Eh, ja? Har jeg påstått noe annet? Jeg snakker om elektrisk vs. hydrogenblindveien. Se til Kina. De er ikke enig med deg. 2 Lenke til kommentar
gamlefar Skrevet 11. mai 2019 Del Skrevet 11. mai 2019 Sør-Korea øker antallet hydrogenbiler med 7 ganger i forhold til i fjor. Fortsatt små tall, men det øker nå. http://www.arirang.co.kr/News/News_View.asp?nseq=236993&fbclid=IwAR0Yan77m_af9DFT8ZzYnF7IpI-qUMU8t3rmGYOuogejDexCYUc9i1IBbGw 1 Lenke til kommentar
gamlefar Skrevet 15. mai 2019 Del Skrevet 15. mai 2019 China’s Electric Vehicle Industry Hit Hard by Policy Shift as Beijing Turns Toward Hydrogen Fuel https://m.theepochtimes.com/chinas-electric-vehicle-industry-hit-hard-by-sudden-policy-shift-as-beijing-turns-toward-hydrogen-fuel_2865743.html?utm_content=91291026&utm_medium=social&utm_source=facebook&hss_channel=fbp-205546066131866&fbclid=IwAR3ssv4Uqvq4ygIS1VXJ7BmdMfGx3T9md8VKMV-LNrcdLpVEZepu980wUEY Enda en potensiell grunn til at elbiler kan bli en mellomfase og deretter dø ut: Material breakthrough could usher in hydrogen car revolution https://www.siliconrepublic.com/machines/hydrogen-cars-breakthrough-material?fbclid=IwAR2OfuUM26tBrVxzeBGBJDLq03awVewqdljG-QzeSlIPT3HgLFV2Thh6qAM 1 Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 10. juni 2019 Del Skrevet 10. juni 2019 (endret) Velkommen til fremtiden: https://www.nrk.no/norge/eksplosjon-ved-hydrogenstasjon-1.14582914 Det er ikke uten grunn at hydrogen (+ oksygen) ofte kalles knallgass. Endret 10. juni 2019 av Frobe Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 10. juni 2019 Del Skrevet 10. juni 2019 Velkommen til fremtiden: https://www.nrk.no/norge/eksplosjon-ved-hydrogenstasjon-1.14582914 Det er ikke uten grunn at hydrogen (+ oksygen) ofte kalles knallgass. Har rett nok uttalt meg litt bastant om ferjer som går på hydrogen. Det kan se ut som om de må være ganske store om folk må holdes 500meter unna hydrogentanken. Hydrogen trenger faktisk ikke tennkilde engan om det begynner å lekke. Den selvanntenner. 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 11. juni 2019 Del Skrevet 11. juni 2019 https://m.theepochtimes.com/chinas-electric-vehicle-industry-hit-hard-by-sudden-policy-shift-as-beijing-turns-toward-hydrogen-fuel_2865743.html?utm_content=91291026&utm_medium=social&utm_source=facebook&hss_channel=fbp-205546066131866&fbclid=IwAR3ssv4Uqvq4ygIS1VXJ7BmdMfGx3T9md8VKMV-LNrcdLpVEZepu980wUEY "China’s Electric Vehicle Industry Hit Hard by Policy Shift as Beijing Turns Toward Hydrogen Fuel" Jasså? Hvordan snur de mot hydrogen-blindveien? Enda en potensiell grunn til at elbiler kan bli en mellomfase og deretter dø ut: https://www.siliconrepublic.com/machines/hydrogen-cars-breakthrough-material?fbclid=IwAR2OfuUM26tBrVxzeBGBJDLq03awVewqdljG-QzeSlIPT3HgLFV2Thh6qAM LOL. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå