Gjest Slettet-Mnmu8bXnRB Skrevet 2. mai 2019 Del Skrevet 2. mai 2019 Hei! Følger opp tråden min under her som endte med at jeg sa opp nåværende jobb. Jeg er nå i den heldige situasjon at bedriften min synes jeg er verdt mer enn jeg selv var klar over, så de ønsker å gi meg et mottilbud i håp om at jeg kan bli og vil ellers gjøre det de kan for å beholde meg. Sjefen er bortreist, så vi har ikke hatt noe formelt møte enda, men har fått beskjed per mail om at dette vil komme og at jeg ellers selv kan komme med ønske. Motivasjonen min for å slutte var i hovedsak at jeg ønsker å flytte på meg, men også at jeg har vært litt lei i nåværende jobb og ønsker å prøve ut ett av mine egne prosjekter. Penger er ikke alt, men dessverre betyr det litt i dagens samfunn, så det er klart at om jeg hadde fått et kraftig lønnshopp og utsikt til litt andre arbeidsoppgaver og mer frihet i hverdagen (mulighet for hjemmekontor), så ville jeg vurdert å bli. Noen erfaringer i lignende situasjoner? Jeg har alt sagt opp, så det er ute av verden. Dermed har jeg kanskje ikke så mye å tape. Lenke til kommentar
kla3torsk1 Skrevet 2. mai 2019 Del Skrevet 2. mai 2019 Opplevde akkurat det samme i min forrige jobb, men jeg holdt fortsatt ved avgjørelsen ved å starte i nytt firma(mitt eget), angrer ikke ett sekund! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Mnmu8bXnRB Skrevet 2. mai 2019 Del Skrevet 2. mai 2019 Opplevde akkurat det samme i min forrige jobb, men jeg holdt fortsatt ved avgjørelsen ved å starte i nytt firma(mitt eget), angrer ikke ett sekund! Har hørt det er rimelig vanlig. Fikk du et konkret mottilbud? I så fall - hvor mye var de snakk om eller hvilke andre kompensasjoner? Lenke til kommentar
kla3torsk1 Skrevet 2. mai 2019 Del Skrevet 2. mai 2019 Har hørt det er rimelig vanlig. Fikk du et konkret mottilbud? I så fall - hvor mye var de snakk om eller hvilke andre kompensasjoner? på tidspunktet jeg sa opp hadde jeg 255 i timen, ble tilbydd tett oppunder 290 pr time. Men penger er som du sier ikke alt, nå gikk jeg den andre veien, startet mitt eget å har det som plommen i egget! Kan jeg spørre hvilken bransje du driver under? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Mnmu8bXnRB Skrevet 3. mai 2019 Del Skrevet 3. mai 2019 på tidspunktet jeg sa opp hadde jeg 255 i timen, ble tilbydd tett oppunder 290 pr time. Men penger er som du sier ikke alt, nå gikk jeg den andre veien, startet mitt eget å har det som plommen i egget! Kan jeg spørre hvilken bransje du driver under? Skjønner! Høres bra ut! Jobber som ingeniør nå, men har bakgrunn som håndverker. Har drevet litt for meg selv som det, men ikke i stor skala/fulltid, men trivdes egentlig veldig godt med det. Litt uvant å bli vanlig ansatt igjen. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 3. mai 2019 Del Skrevet 3. mai 2019 Jobben er en stor del av hverdagen. Hvis du har greit med penger i dag og egentlig ikke har behov for pengene, ville jeg valgt å jobbe med noe jeg faktisk ønsker og liker å jobbe med. Igjen, jobben utgjør en stor del av hverdagen og livet. Det er greit å jobbe med noe man faktisk liker å jobbe med, hvis det er et alternativ. Lenke til kommentar
Nerowulf Skrevet 3. mai 2019 Del Skrevet 3. mai 2019 (endret) At du får en høy lønnsøkning etter du sier du vil bytte jobb, sier litt om bedriften, gjør det ikke? Hvorfor fikk du ikke høyere lønn tidligere? De ville heller utnytte deg enn å gi deg det du fortjente? For å svare på spørsmålet til tråden. Ja: Jeg valgte å ta sluttpakke pga nedbemanning, men ble overtalt til å trekke søknaden, i bytte om at jeg fikk en litt høyere stilling. Jobbet der et par år til, deretter kom ny nedbemanning, så jeg søkte igjen. De spurte igjen hva kunne de gjøre for å beholde meg, og jeg gav de et ganske enkelt tilbud, ble mye fram og tilbake, så da trakk jeg tilbudet og sluttet. Endret 3. mai 2019 av Nerowulf Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 3. mai 2019 Del Skrevet 3. mai 2019 (endret) Satt litt på spissen: Aldri ta et mottilbud med mindre grunnen for å gå fra jobben utelukkende var lønn i utgangspunktet. Det var en grunn til at du sa opp jobben, og økt lønn vil bare være en midlertidig løsning før disse grunnene begynner å tære igjen. Endret 3. mai 2019 av NoTrace 7 Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 3. mai 2019 Del Skrevet 3. mai 2019 Det skjedde meg da jeg gikk for å si opp også. Gikk på kontoret til sjefen og sa jeg hadde fått et tilbud et annet sted jeg kom til å takke ja til. Det første han sa var at de hadde tenkt en stund på å justere opp lønna mi. Jeg trivdes veldig godt på jobben, hadde givende oppgaver og gode kollegaer. Grunnen til at jeg byttet var at jeg gikk fra 8 mil til 8 kilometer reisevei hver dag. Slo meg at det er litt synd man må slutte for å få den lønna arbeidsgiver synes man er verdt. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 3. mai 2019 Del Skrevet 3. mai 2019 I min erfaring så dreier slike mottilbud ofte seg om forholdsvis beskjedne lønnsaukningar. Arbeidsgiver veit at dei aller fleste helst ikkje vil bytte jobb, og at ein derfor kan sleppe unna med å tilby nokre titusenar ekstra i året. Det du skal være oppmerksom på er at ikkje arbeidsgiver bruker løfte om eit mottilbud som ein måte for å få deg til å ikkje levere oppsigelsen. Det at sjefen er vekkreist akkurat no kan være ei unskyldning, når vi kjem til slutten av mai så vil det kanskje være betre å vente å sjå korleis lønnsoppgjeret blir generelt slik at du kan få eit mottilbud som tek høgde for den lønnsveksta som du uansett hadde hatt. Så kjem sommarferien, osv, osv. Pass på at du setter grenser for kor lenge du er villig til å vente, og vurder å faktisk levere oppsigelsen med beskjed om at du muntleg kan annullere den dersom sjefen kjem med eit godt tilbod før prøvetida er over og du er ute av døra. Dersom du får eit godt mottilbud så ville nok eg takka ja i fyrste omgong. Det er alltid ein fordel å kunne vise til lønnsnivået i forrige jobb når du søker ny jobb for å prøve å få litt meir enn det du hadde frå før, og litt ekstra lønn er uansett meir lønn. Men eg ville nok ikkje blitt så lenge i jobben etterpå før eg hadde levert oppsigelse. Ein lønnspolitikk der du får pengar når du er i ferd med å gå er dårlege nyheiter med tanke på framtidig lønnsvekst i bedrifta, det er positivt for deg akkurat no når det er du som truar med å slutte, men nesteår er det kanskje nokon andre som truar med å slutte slik at alle ekstra lønnsmiddlane går til å gi mottilbod til den arbeidstakaren i staden for å gi lønnsaukning til dei gjenværande. 1 Lenke til kommentar
Papegøye Skrevet 3. mai 2019 Del Skrevet 3. mai 2019 Jeg fikk tilbud om en annen jobb på omtrent samme lønn som jeg allerede hadde. Jeg fikk ikke tilbud om høyere lønn i mottilbud, men fikk tilbud om nye oppgaver. Jeg valgte å bli værende, fordi jeg likte jobben og miljøet, men var veldig lei av stillingen jeg hadde. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Mnmu8bXnRB Skrevet 3. mai 2019 Del Skrevet 3. mai 2019 (endret) Mange gode innspill her! Svarer på disse tre samlet siden innholdet var mye likt. Gitt mitt utdanningsnivå har jeg nok ikke dårligere lønn enn andre i firmaet og det er nok ikke slik at jeg har dårlig betalt. Gitt alderen min tjener jeg nok lavere enn mine jevnaldrende i samme yrker ettersom jeg utdannet meg i voksen alder. Men det må jeg vel akseptere. Min første tvil rundt mitt arbeidsforhold oppstod ved første lønnsforhandling for ett år siden. Det er ikke nødvendig å gå i detaljer, men jeg mener jeg hadde gjort nok til å fortjene litt mer enn en vanlig tariff/gjennomsnittsjustering som knapt nok slår inflasjonen. Har null sykefravær og står på året gjennom. Etter å ha forhandlet litt fikk jeg 20K mer enn først skissert. Småpenger egentlig. Men fikk beskjed om at jeg fortjente såpass og at første forslag trolig var litt lavt. Tror også jeg fikk beskjed om å være tålmodig og at dette kom til å bedre seg raskt. Mulig det stemmer? Vi har jo vanlig lønnsforhandling i mai/juni, så kanskje det er lagt opp til at man får mer da hvis man fortsatt har jobbet bra. Jeg vet ikke... Når er det uansett ikke lønn i seg selv som er hovedgrunnen til at jeg går, men det er jo en del av regnestykket. Hadde jeg hatt 200K ekstra, så hadde jeg nok sett litt annerledes på det. Med litt andre arbeidsoppgaver i tillegg - hvem vet. Men enig: det er synd at lønn og tilrettelegging blir et tema først når man tenker å forsvinne. Samtidig er det vel slik at arbeidsgiver ikke kan gå rundt og drysse penger på folk eller sørge for at alle koser seg hele tiden. Allikevel har jeg jo gitt uttrykk for ønske om enkelte endringer som ikke har blitt enda. At du får en høy lønnsøkning etter du sier du vil bytte jobb, sier litt om bedriften, gjør det ikke? Hvorfor fikk du ikke høyere lønn tidligere? De ville heller utnytte deg enn å gi deg det du fortjente? For å svare på spørsmålet til tråden. Ja: Jeg valgte å ta sluttpakke pga nedbemanning, men ble overtalt til å trekke søknaden, i bytte om at jeg fikk en litt høyere stilling. Jobbet der et par år til, deretter kom ny nedbemanning, så jeg søkte igjen. De spurte igjen hva kunne de gjøre for å beholde meg, og jeg gav de et ganske enkelt tilbud, ble mye fram og tilbake, så da trakk jeg tilbudet og sluttet. Satt litt på spissen: Aldri ta et mottilbud med mindre grunnen for å gå fra jobben utelukkende var lønn i utgangspunktet. Det var en grunn til at du sa opp jobben, og økt lønn vil bare være en midlertidig løsning før disse grunnene begynner å tære igjen. Det skjedde meg da jeg gikk for å si opp også. Gikk på kontoret til sjefen og sa jeg hadde fått et tilbud et annet sted jeg kom til å takke ja til.Det første han sa var at de hadde tenkt en stund på å justere opp lønna mi.Jeg trivdes veldig godt på jobben, hadde givende oppgaver og gode kollegaer.Grunnen til at jeg byttet var at jeg gikk fra 8 mil til 8 kilometer reisevei hver dag.Slo meg at det er litt synd man må slutte for å få den lønna arbeidsgiver synes man er verdt. Endret 3. mai 2019 av Slettet-Mnmu8bXnRB Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Mnmu8bXnRB Skrevet 3. mai 2019 Del Skrevet 3. mai 2019 (endret) I min erfaring så dreier slike mottilbud ofte seg om forholdsvis beskjedne lønnsaukningar. Arbeidsgiver veit at dei aller fleste helst ikkje vil bytte jobb, og at ein derfor kan sleppe unna med å tilby nokre titusenar ekstra i året. Det du skal være oppmerksom på er at ikkje arbeidsgiver bruker løfte om eit mottilbud som ein måte for å få deg til å ikkje levere oppsigelsen. Det at sjefen er vekkreist akkurat no kan være ei unskyldning, når vi kjem til slutten av mai så vil det kanskje være betre å vente å sjå korleis lønnsoppgjeret blir generelt slik at du kan få eit mottilbud som tek høgde for den lønnsveksta som du uansett hadde hatt. Så kjem sommarferien, osv, osv. Pass på at du setter grenser for kor lenge du er villig til å vente, og vurder å faktisk levere oppsigelsen med beskjed om at du muntleg kan annullere den dersom sjefen kjem med eit godt tilbod før prøvetida er over og du er ute av døra. Oppsigelsen er alt levert Det siste du skriver er vel det som er lagt opp til nå. Dersom du får eit godt mottilbud så ville nok eg takka ja i fyrste omgong. Det er alltid ein fordel å kunne vise til lønnsnivået i forrige jobb når du søker ny jobb for å prøve å få litt meir enn det du hadde frå før, og litt ekstra lønn er uansett meir lønn. Men eg ville nok ikkje blitt så lenge i jobben etterpå før eg hadde levert oppsigelse. Ein lønnspolitikk der du får pengar når du er i ferd med å gå er dårlege nyheiter med tanke på framtidig lønnsvekst i bedrifta, det er positivt for deg akkurat no når det er du som truar med å slutte, men nesteår er det kanskje nokon andre som truar med å slutte slik at alle ekstra lønnsmiddlane går til å gi mottilbod til den arbeidstakaren i staden for å gi lønnsaukning til dei gjenværande. Du har baller! Får se hva som skjer fremover. Det er mulig jeg hadde urealistiske forventninger til lønnsvekst, men jeg utdannet meg delvis motivert av å kunne både tjene mer og ha mulighet til å selv påvirke lønnsveksten min. Hittil har både lønn og vekst vært en skuffelse. Endret 3. mai 2019 av Slettet-Mnmu8bXnRB Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 9. mai 2019 Del Skrevet 9. mai 2019 Jeg har trekt en oppsigelse tilbake med bakgrunn i endring av arbeidsoppgaver og betydelig lønnsøkning. Det er jo ergerlig å måtte gå så langt, når ledelsen vet at det ikke akkurat vokser kompetent arbeidskraft på trær i området jeg bor i. Det neste er jo at jeg sannsynligvis har brent en bro ved å takke ja og signere en kontrakt hos den andre bedriften, bare for å gi beskjed om at jeg ikke kommer likevel. Jeg er redd for at hvis ting skulle bli slik at jeg ser etter ny jobb i framtiden og den bedriften (som er en attraktiv arbeidsplass) også trenger min kompetanse, så kommer nok ikke søknaden min til å bli vurdert. Lenke til kommentar
Mato Skrevet 11. mai 2019 Del Skrevet 11. mai 2019 Oppsigelsen er alt levert Det siste du skriver er vel det som er lagt opp til nå. Du har baller! Får se hva som skjer fremover. Det er mulig jeg hadde urealistiske forventninger til lønnsvekst, men jeg utdannet meg delvis motivert av å kunne både tjene mer og ha mulighet til å selv påvirke lønnsveksten min. Hittil har både lønn og vekst vært en skuffelse. Norge har stått på stedet hvil hva lønn angår i noen år pga oljenedgangen , indirekte har dette påviket mye rundt om. men det blir bedre nå , arbeidsgivere rundt om kjenner litt på rekruteringsproblemer og det betyr bedre muligheter ansatte da det er mere muligheter i marked. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Mnmu8bXnRB Skrevet 12. mai 2019 Del Skrevet 12. mai 2019 Jeg har trekt en oppsigelse tilbake med bakgrunn i endring av arbeidsoppgaver og betydelig lønnsøkning. Det er jo ergerlig å måtte gå så langt, når ledelsen vet at det ikke akkurat vokser kompetent arbeidskraft på trær i området jeg bor i. Det neste er jo at jeg sannsynligvis har brent en bro ved å takke ja og signere en kontrakt hos den andre bedriften, bare for å gi beskjed om at jeg ikke kommer likevel. Jeg er redd for at hvis ting skulle bli slik at jeg ser etter ny jobb i framtiden og den bedriften (som er en attraktiv arbeidsplass) også trenger min kompetanse, så kommer nok ikke søknaden min til å bli vurdert. Kan jeg spørre hva du legger i betydelig lønnsøkning? Jeg er dog helt enig i alt det andre du sier. Selv om jeg bor i en av Norges største byer, så er det faktisk vanskelig å rekruttere kompetente folk i vår bransje også. Rett og slett fordi etterspørselen er så stor. Dette vet jeg også fra sist bedriften forsøkte å rekruttere. Det er så godt som umulig å få tak i folk med erfaring og man må stort sett rekruttere nyutdannede. Vedr. den andre arbeidsplassen du har takket nei til, så spørs det vel hvordan du håndterte avslaget. Om du var helt klar på at du ønsket å begynne der, men så ombestemte deg, så er vel ikke akkurat det positivt. Men slikt kan jo bli glemt og det kan jo komme nye folk på plass som har med rekruttering å gjøre. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Mnmu8bXnRB Skrevet 12. mai 2019 Del Skrevet 12. mai 2019 Norge har stått på stedet hvil hva lønn angår i noen år pga oljenedgangen , indirekte har dette påviket mye rundt om. men det blir bedre nå , arbeidsgivere rundt om kjenner litt på rekruteringsproblemer og det betyr bedre muligheter ansatte da det er mere muligheter i marked. Håper det. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Mnmu8bXnRB Skrevet 12. mai 2019 Del Skrevet 12. mai 2019 Hvis man eventuelt tilbyr seg eller blir spurt om å jobbe noen måneder ekstra utover oppsigelsesperioden - hva ville være naturlig å be om i form av ekstra lønn gitt at man egentlig ønsker å slutte ved utløpt oppsigelse? Er det helt hinsides å be om dobbel månedslønn? 50% månedslønn? Min erfaring er den at man får nøyaktig det man ber om og ikke en krone mer. Og spør man ikke - så får man gjerne ikke noe uansett. Så om noe slikt skulle bli et tema, så vurderer jeg å for en gangs skyld prøve å ta meg betalt. Siden jeg har andre planer tror jeg nok ikke det er aktuelt å gjøre dette gratis. Sjefen er fortsatt borte, men er tilbake tidlig neste uke, så jeg antar at det blir en samtale for å ordne dette da og da bør jeg være godt forberedt. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 13. mai 2019 Del Skrevet 13. mai 2019 Kan jeg spørre hva du legger i betydelig lønnsøkning? Jeg er dog helt enig i alt det andre du sier. Selv om jeg bor i en av Norges største byer, så er det faktisk vanskelig å rekruttere kompetente folk i vår bransje også. Rett og slett fordi etterspørselen er så stor. Dette vet jeg også fra sist bedriften forsøkte å rekruttere. Det er så godt som umulig å få tak i folk med erfaring og man må stort sett rekruttere nyutdannede. Vedr. den andre arbeidsplassen du har takket nei til, så spørs det vel hvordan du håndterte avslaget. Om du var helt klar på at du ønsket å begynne der, men så ombestemte deg, så er vel ikke akkurat det positivt. Men slikt kan jo bli glemt og det kan jo komme nye folk på plass som har med rekruttering å gjøre. Jeg fikk nærmere 60 000 mer i året på grunnlønnen. Det var vel ca. et hårstrå mer enn jeg ble tilbudt på den andre plassen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Mnmu8bXnRB Skrevet 22. mai 2019 Del Skrevet 22. mai 2019 Takk for innspillet, Nedward og andre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå