Gå til innhold

Slik er Tesla Model 3 på langtur med tre barn i baksetet


Anbefalte innlegg

Hva mener du? Det er snakk om 1 million miles, ikke 60 år. Ingen har sagt 60 år?

Da blir det jo over 100 år. Poenget er at privatbiler ikke kjøres så langt, så å peke på en enkelt komponent og si at denne kan rulle 1.6e6 km ikke nødvendigvis sier noe om hvor lenge bilen den sitter i vil vare.

 

Tesloop eller hva de heter har jo en del biler som har gått veeeeldig langt etterhvert.

Du kan ikke overføre det til hvor langt en bil med et normalt bruksmønster vil vare, da du ikke ser effekten av alder. Det er også verdt å merke seg at noen av de bilene som har gått ekstremt langt har blir reparert for store beløp. Utenfor garanti, som gjerne vil være tilfelle for biler med mer normal årlig kjørelengde ville disse bilene sannsynligvis blitt skrotet.

 

Ser dog ikke poenget med å snakke om million miles, det er "ingen" som kjører biler så lenge uansett. Det er lite som tilsier at Tesla'er generelt sett skal streike før de skrotes. Men, ja de har ikke kommet så langt i alderen enda, så ingenting er sikkert.

Biler pleier ikke å skrotes før de streiker tror jeg. Men ja man kan ikke bare se på en girkasse og av det avlede en levetid for hele bilen. Det var mitt poeng også.

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utifra erfaringene med Model S/X virker det ikke usannsynlig at Model 3 kan vare 1 million miles.

Drive-unitene i S er ihvertfall ingen garanti for at den i 3 skal vare særlig lenge ;) Ting har vell blitt bedre de siste par årene heldigvis, har sluppet å bytte selv med min 2013.

 

Personlig mener jeg det hadde vært mest ryddig å sette en skikkelig solid garanti på DUene i Model 3 for å vise at Tesla mener alvor. 500k km\10 år burde ikke være noe problem om de mener de skal holde i opptil 1.6mill km?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Da blir det jo over 100 år. Poenget er at privatbiler ikke kjøres så langt, så å peke på en enkelt komponent og si at denne kan rulle 1.6e6 km ikke nødvendigvis sier noe om hvor lenge bilen den sitter i vil vare.

 

Nei poenget er at det er snakk om km, ikke år. 

 

 

 

Du kan ikke overføre det til hvor langt en bil med et normalt bruksmønster vil vare, da du ikke ser effekten av alder. Det er også verdt å merke seg at noen av de bilene som har gått ekstremt langt har blirr reparert for store beløp. Utenfor garanti, som gjerne vil være tilfelle for biler med mer normal årlig kjørelengde ville disse bilene sannsynligvis blitt skrotet.

 

Men det er ingen som har lovet noe om alder, som er poenget. 

 

 

 

Biler pleier ikke å skrotes før de streiker tror jeg. Men ja man kan ikke bare se på en girkasse og av det avlede en levetid for hele bilen. Det var mitt poeng også. 

 

Nei, men det kan jo være småsaker som "streiker" før de skrotes når de er så gamle/sletne. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har ikke statistikk. Men det finnes svært mange S/X som har kjørt svært langt med minimale utfordringer.

Det forteller oss ikke så mye om hvor lenge en bil med normal bruk vil vare. Og hvordan vet du at det har vært minimale utfordringer. Jeg har ikke funnet noen korrelasjonsdata på antall reparasjoner el.lign. som funksjon av kjørelengde. Hvis du vet at det har vært minimale utfordringer, hvordan definerer du 'minimale utfordringer' og hvordan dokumenterer du at dette har vært tilfelle?

 

 

Det er vel ingen som sier at en Model 3 forventes å vare i 60 år.

Hvis det å tåle en million km skal være det som statistisk sett avgjør levetiden så sier vi implisitt det. Biler med ekstreme årlige kjørelengder er neppe noen stor del av bilparken.

 

For de bilene som ikke vil kjøres i nærheten av 1 million miles innen de faller i fra hverandre av rust og andre faktorer

Nemlig. Så å henge seg opp i denne girkassen/rotoren sier fint lite om reell levetid.

 

utover at man kan være ganske sikker på at drivlinjen ikke vil medføre særlig med problemer eller kostnader over levetiden.

Nja, Observer først at det bare snakkes om at det testes, ikke hva resultatet av testingen er. Et utkomme av testingen vil være hva som må gjøres av vedlikehold for å unngå uplanlagt nedetid. Vedlikeholdet har en kostnad. Vi kan ikke av noe som har fremkommet her si noe om hva de kostnadene vil være.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei poenget er at det er snakk om km, ikke år.

Alder og kjørelengde henger sammen. Hvis det skal være relevant å snakke om ekstrem kjørelengdetålbarhet for en personbil må den også nå en høy alder for å rekke å kjøre så langt.

 

Hele poenget mitt er at å snakke om 1Mkm tålbarhet på en komponent i en personbil nepper har noen som helst relevans for påliteligheten til den bilen. Av det du skriver later du til å være enig med meg i det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alder og kjørelengde henger sammen. Hvis det skal være relevant å snakke om ekstrem kjørelengdetålbarhet for en personbil må den også nå en høy alder for å rekke å kjøre så langt.

 

Hele poenget mitt er at å snakke om 1Mkm tålbarhet på en komponent i en personbil nepper har noen som helst relevans for påliteligheten til den bilen. Av det du skriver later du til å være enig med meg i det.

 

Selvfølgelig henger det sammen, men en uttalelse om at en del har en levetid på X antall miles/km sier ingenting om alder. Den sier kun noe om lengde. En kan ikke anta at de "mener" gjennomsnittlig kjørelengde i Norge og regne seg frem til alder. En må ha mer informasjon fra de som leverer tallene. 

 

Jeg vill si det tyder til at det er en del som tåler mye bruk, men sier lite om aldringseffekt på delen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tesloop eller hva de heter har jo en del biler som har gått veeeeldig langt etterhvert.

Jepp, her er topplista. Kjapp oversikt over rekordene:

Modell S over 800 000 km

Model X nesten 600 000 km

Model 3 nesten 100 000 km

 

Rekordbilene kjører rundt 12 timer i døgnet i motorveihastighet, året rundt. Holdbarheten til bilene er så absurd mange km at det er irrelevant for vanlige folk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jepp, her er topplista. Kjapp oversikt over rekordene:

Modell S over 800 000 km

Model X nesten 600 000 km

Model 3 nesten 100 000 km

 

Rekordbilene kjører rundt 12 timer i døgnet i motorveihastighet, året rundt. Holdbarheten til bilene er så absurd mange km at det er irrelevant for vanlige folk.

Du bør i det minste ta med hvilke reparasjoner som er gjort på de bilene, før du sier noe om holdbarhet. En av de er ihvertfall kjent at er på sitt tredje batteri.

 

Skulle du finne en tilsvarende liste over biler med forbrenningsmotor som har gått lengst så vil du finne at topplisten er flerfoldige millioner kilometer. Slike topplister sier ikke noe om forventet levetid, de bare sier at det finnes noen biler som har gått veldig langt.

Endret av sverreb
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jepp, her er topplista. Kjapp oversikt over rekordene:

Modell S over 800 000 km

Model X nesten 600 000 km

Model 3 nesten 100 000 km

 

Rekordbilene kjører rundt 12 timer i døgnet i motorveihastighet, året rundt. Holdbarheten til bilene er så absurd mange km at det er irrelevant for vanlige folk.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1HqBIOtNsYPalG51nAw_nubgskv4TQPGx8WhPZO4a_U8/edit#gid=0

 

Model S: 

 

Front Drive Unit 36,404

 

High Voltage Battery Replacement 194,237

 

High Voltage Battery Replacement 324,044

 

 

Model X:

 

Parts - Seats 235,603 Customer Pay $5,375.90

Parts - Rear Drive Unit 308,432

Endret av oophus3do
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det burde i allefall være det. 

Prøv å få godkjent ein bil av Statens vegvesen uten speedometer. 

 

Går altså skjermen i svart under kjøring?!?!

Dette burde Statens Vegvesen ta opp med Tesla asap.

At skjermen går i svart er uholdbart!

 

Hvis speedometer (Hastighetsmåler) ikke virker er dette en 2-er feil:

https://lovdata.no/static/SF/sf-20090513-0591-01-06.pdf

 

Dette vil også stride mot kjøretøyforskriften:

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_35#KAPITTEL_35

 
Dette vil jeg karakterisere som en KRITISK feil, og noe som ikke burde kunne skje.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1HqBIOtNsYPalG51nAw_nubgskv4TQPGx8WhPZO4a_U8/edit#gid=0

 

Model S: 

 

Front Drive Unit 36,404

 

High Voltage Battery Replacement 194,237

 

High Voltage Battery Replacement 324,044

 

 

Model X:

 

Parts - Seats 235,603 Customer Pay $5,375.90

Parts - Rear Drive Unit 308,432

Alt du nevner utenom setene gikk på garantien. Setene ble betalt av kunden mest sannsynlig fordi det ikke var noe feil med de, men at kunden selv valgte å oppgradere til nye seter med bedre komfort. Legg også merke til at dekkbytter er en stor del av kostnadene for Model S/X-eierne. For de andre bilene kommer dekkbytte i tillegg til de allerede høye vedlikeholdskostnadene. Og drivstoff selvfølgelig.

Lenke til kommentar

Alt du nevner utenom setene gikk på garantien. Setene ble betalt av kunden mest sannsynlig fordi det ikke var noe feil med de, men at kunden selv valgte å oppgradere til nye seter med bedre komfort. Legg også merke til at dekkbytter er en stor del av kostnadene for Model S/X-eierne. For de andre bilene kommer dekkbytte i tillegg til de allerede høye vedlikeholdskostnadene. Og drivstoff selvfølgelig.

Du leser av grunnen til at jeg postet det galt. Det var diskusjon rundt dette med "one million miles" samt hvor reelt dette er. 

 

Garanti er noe som forsvinner på sikt. Men dette viser jo at batteriene rett og slett ikke takler slik bruk. De mistet 22% etter litt i overkant av 100,000 miles. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Garanti er noe som forsvinner på sikt. Men dette viser jo at batteriene rett og slett ikke takler slik bruk. De mistet 22% etter litt i overkant av 100,000 miles.

Det stemmer ikke med mer systematisk gjennomgang av data: https://electrek.co/2018/04/14/tesla-battery-degradation-data/

 

Men det kan nevnes at Model S/X har en litt eldre batterikjemi enn Model 3, så det er mulig at levetiden er noe dårligere.

 

I tillegg snakkes det om forbedringer som kommer i relativt nær fremtid, som vil øke levetiden betydelig. (Det kan være snakk om teknologien til Maxwell som vil innføres på batteriene til Tesla.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det stemmer ikke med mer systematisk gjennomgang av data: https://electrek.co/2018/04/14/tesla-battery-degradation-data/

 

Men det kan nevnes at Model S/X har en litt eldre batterikjemi enn Model 3, så det er mulig at levetiden er noe dårligere.

 

I tillegg snakkes det om forbedringer som kommer i relativt nær fremtid, som vil øke levetiden betydelig. (Det kan være snakk om teknologien til Maxwell som vil innføres på batteriene til Tesla.)

Rart det da, at "latest" data er i samme perioden som de bilene har byttet batteriene sine oftere. Sammenfaller nok med hurtiglading. Hurtiglading er ikke noe særlig om man ikke skal betale dyrt for det når man på sikt skal selge bilene sine som bruktbiler. 

 

Jo lengre tid det går angående bruktmarkedet og elbiler, jo mer får nok folk øynene opp for det å sjekke status på pakkene. Til nå er jeg redd alt for mange kjøper bruktbiler uten å engang vite hvor dårlig batteriet er. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bilene som tilbakelegger veldig mange km per år har nok hurtigladet mye mer enn de som har tilbakelangt veldig få km per år. Degradering som følge av hurtiglading ligger altså inne i de dataene du ser på. De fleste vil nok tolke det til at det er mengde energi ladet som degraderer, men det kan like gjerne være mengde hurtiglading som gjør at kurven er synkende. Jeg tror det er en kombinasjon av begge. Det er egentlig også best fordi det reflekterer reell bruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bilene som tilbakelegger veldig mange km per år har nok hurtigladet mye mer enn de som har tilbakelangt veldig få km per år. Degradering som følge av hurtiglading ligger altså inne i de dataene du ser på. De fleste vil nok tolke det til at det er mengde energi ladet som degraderer, men det kan like gjerne være mengde hurtiglading som gjør at kurven er synkende. Jeg tror det er en kombinasjon av begge. Det er egentlig også best fordi det reflekterer reell bruk.

Åpenbart, så da får en jo spørre seg hvor mye hurtiglading faktisk koster kontra hva man bruker som argument for hvor "billig" hurtiglading og strøm egentlig er i disse tilfellene. Når det går direkte over en så stor del av prisingen av elbilene når de skal ut på bruktbilmarkedet. 

 

Som sagt trur jeg dagens bruktbilmarked innenfor elbiler er et "ferskt" marked, som ikke viser alle faktorene man på sikt legger mye større vekt på.

Jeg personlig kommer aldri til å kjøpe en brukt elbil uten å teste kvaliteten på batteriet for eksempel, og da kan man jo rett og slett se på hurtiglading-statistikk for bilen, samt kjøre en rekkevidde test før kjøp. Dette trur jeg vil være normen innen noen år. 

 

Ergo, hurtiglading er i realiteten mye dyrere enn hva man forespeiler seg at det er idag. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

samt kjøre en rekkevidde test før kjøp. Dette trur jeg vil være normen innen noen år.

Nymotens måte å sparke i dekket for å sjekke bruktbilens kvalitet altså.

 

Ergo, hurtiglading er i realiteten mye dyrere enn hva man forespeiler seg at det er idag.

Du kan ikke si "ergo" uten å ha vist noe som helst. "Konklusjonen" din er kun bygget på fordommer og spekulasjoner.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nymotens måte å sparke i dekket for å sjekke bruktbilens kvalitet altså.

 

Du kan ikke si "ergo" uten å ha vist noe som helst. "Konklusjonen" din er kun bygget på fordommer og spekulasjoner.

Forstod du ikke hva jeg skrev? Du er ikke enig at kvaliteten på batteriet vil utgjøre en større faktor i fremtiden rundt bruktbilsalg kontra nå idag, når markedet er såpass ungt? 

 

Definisjonen på "ergo" trur jeg du må slå opp. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...