Oliverslikka Skrevet 2. mai 2019 Del Skrevet 2. mai 2019 Badet mitt er infiltrert av små krypdyr , for det meste munkelus eller skrukketroll og jeg er drit lei! Jeg hater munkelus spesielt når man ligger naken på badet. Jeg har tidligere høytrykk spylt hele badet men de kommer alltid krypende tilbake! Tror de kommer opp fra sluken i vasken og/eller dusjen, har noen forslag om hvordan jeg skal hindre dette? Alt hjelper Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 2. mai 2019 Del Skrevet 2. mai 2019 Hvorfor ligger du naken på badet? Lenke til kommentar
Villfaren Skrevet 2. mai 2019 Del Skrevet 2. mai 2019 Badet mitt er infiltrert av små krypdyr , for det meste munkelus eller skrukketroll og jeg er drit lei! Jeg hater munkelus spesielt når man ligger naken på badet. Jeg har tidligere høytrykk spylt hele badet men de kommer alltid krypende tilbake! Tror de kommer opp fra sluken i vasken og/eller dusjen, har noen forslag om hvordan jeg skal hindre dette? Alt hjelper Hyppig rengjøring, tette alle sprekker i fuger, rengjøre slukene oftere. 1 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 2. mai 2019 Del Skrevet 2. mai 2019 https://www.fhi.no/nettpub/skadedyrveilederen/smadyr-andre/skrukketroll/ 1 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 2. mai 2019 Del Skrevet 2. mai 2019 (endret) Har to avfuktere stående i leiligheten og går ofte. Jeg plages ikke spesielt mye av dem, men jeg så en på soverommet en gang, og den stod bare midt på gulvet. Det så ut som den hadde tørket ut, den var i hvert fall død, og jeg hadde ikke tråkket på den ved uhell. Så det virker logisk, som i artikkelen over hentyder, at å ha et tørrere miljø gjør at de ikke liker seg der. Du får fukt- og temperaturmåler, liten dings, på Clas Ohlson til ca 130 kr. Den er fin. Hvis den viser over 40-50% gjennom døgnet, og hvis det holder seg på 70-80% over lengre tid etter et bad, burde du vurdere å kjøpe en avfukter som kan stå der og gå konstant. Den kan til og med gå selv om du bader eller dusjer, så lenge det ikke er fare for at det blir vanndusj på den. Den fungerer ypperlig til å holde badet tørt. Men om det ikke er noe problem med høy luftfuktighet, er det å tette alt som skrevet i post #3. Dette kan jo være et problem hvis du leier, hvis huseier er en bryløs person og du må stå for jobb og kostnader selv. Hvis det er mulighet, renovér hele badet. Hvis det bare blir krøll, flytt til bedre leilighet, helst i -andre- etasje! Her jeg bor er det jordvegg bak én side av leiligheten, og murvegg på den andre, og begge sider er fulle av krypdyr på utsiden. Jeg har kjøpt insektnetting (igjen på Clas Ohlson), rensket luftelukene, og stappet dem fulle av slik netting, slik at det ikke kommer noe inn der lenger. To av dem var fulle av svære edderkopper som av og til kravlet rundt inne her, én var den største jeg noen gang har sett. Så å finne potensielle åpninger, støvsuge og tette dem, er en viktig faktor. Endret 2. mai 2019 av Taurean Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 2. mai 2019 Del Skrevet 2. mai 2019 Høytrykkspylt badet? Med høytrykkspyler? Hvor fikk du den ville ideen fra? Slike ting bruker man utendørs der den hører hjemme. Du risikerer å ødelegge både fuger, lister, vanntetthet og lysarmatur. 3 Lenke til kommentar
kla3torsk1 Skrevet 2. mai 2019 Del Skrevet 2. mai 2019 Høytrykkspylt badet? da blir det jo bare mere fukt og mere dyr? Mange sier at luftfuktighet ikke har noe å si på ett bad, men dette er bare feil! høy luftfuktighet ødelegger alt, fukten legger seg bak fliser\klikk panel! Mitt råd er å ringe fagfolk som kan ta en fuktmåling av badet ditt Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 3. mai 2019 Del Skrevet 3. mai 2019 Hvorfor ligger du naken på badet? Har sikkert ikke varmekabler på stuen Lenke til kommentar
Pliscin Skrevet 3. mai 2019 Del Skrevet 3. mai 2019 Det første du bør gjøre er å finne ut hvor de kommer fra. Ventilasjonsluke, åpent vindu, gjennom sprekker etc.? Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 3. mai 2019 Del Skrevet 3. mai 2019 Disse trives i fuktighet, så det er hva du må gjøre noe med. Nå som det er sagt, du er klar over at man ikke skal bruke høytrykkspyler på et bad? Hadde du ikke høy fuktighet før kan jeg garantere deg at det har du iallfall nå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå