Gå til innhold

Hyundai oppgraderer Ioniq


Anbefalte innlegg

Jo, han sa jo test tall?

 

Som sagt finner en tallene på tesla sine sider. Disse deler en på batteri størrelse og voila. Gjør det samme for ioniq. Så har du tallene dine. 

https://ev-database.org/compare/efficiency-electric-vehicle-most-efficient

Slik som dette? 

 

Eller dette?

https://cleantechnica.com/2018/06/30/what-are-the-most-efficient-electric-cars/

 

Folk har sagt i lang stund nå at Ioniq er mer effektiv enn TM3. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Markedets mest effektive bil? Har man da tatt høyde for at Tesla 3 har større batteri og dermed en tyngre bil?

 

Hvis en deler på bilenes vekt (siden batteri utgjør største forskjellen mellom elbiler) så kommer nok Tesla øverst på pallen.

 

Med mest effektiv mener de flest kilometer per kwt. Forrige model brukte bare 1,3 kwt per mil mot Tesla sin 1,9 kwt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Søkte på rekkevidde WLTP, og fikk opp disse tallene:

 

Ioniq: 204 km / 28 kwh = 137,25 wh/km

TM3 SR+ 415 km/ 50kwh =120,4 wh/km

TM3 LR 600km/ 75 kwh = 125 wh/km

Ok, jeg gjorde det samme nå og kom ikke frem til disse tallene, så kan du komme med kilde? 

TM3 RWD LR:

https://www.reddit.com/r/teslamotors/comments/bhxj79/the_model_3_long_range_rwd_masters_600km_on_the/

TM3 SR+

https://www.tesla.com/no_NO/model3

Ioniq:

https://www.tek.no/artikler/hyundai-oppdaterer-ioniq-med-storre-batteri/464147

 

Disse sidene var blant de første som kom opp da jeg googlet wltp+[bilmerket]

Lenke til kommentar

 

Jo, han sa jo test tall?

 

Som sagt finner en tallene på tesla sine sider. Disse deler en på batteri størrelse og voila. Gjør det samme for ioniq. Så har du tallene dine. 

https://ev-database.org/compare/efficiency-electric-vehicle-most-efficient

Slik som dette? 

 

Eller dette?

https://cleantechnica.com/2018/06/30/what-are-the-most-efficient-electric-cars/

 

Folk har sagt i lang stund nå at Ioniq er mer effektiv enn TM3. 

Kan ikke se at TM3 LR RWD er omtalt på disse sidene, og SR er her oppgitt til 60 kwh, mens den kun har 50 kwh i virkeligheten.

Lenke til kommentar

Jeg regner litt på tallene i artikkelen.

Batteripakken øker fra 28 til 38,3 kWh, en økning på 36,78%.

28kWh-utgaven har en rekkevidde på 200km EPA og 280 km NEDC.

Den nye skal ha 294 km rekkevidde. Ukjent om det er EPA eller NEDC, men det er nok EPA de snakker om

Det vil si en økt rekkevidde på 47%

Med andre ord må det være gjort andre forbedringer i tillegg. Kanskje aerodynamikk, virkningsgrader i motor og drivverk eller noe annet som gir ca 7,5% lavere forbruk per km.

 

HVIS ladeeffekten er den samme som før betyr det at man får fylt på 7,5% mer rekkevidde per minutt ladetid. Ionity-laderne vil altså kunne betjene i gjennomsnitt 7,5% flere nye Ionic enn gamle Ionic.

 

HVIS ladeeffekten øker, noe den sannsynligvis gjør, så vil man få fylt på ennå mer rekkevidde per minutt ladetid og laderne vil være i stand til å betjene ennå flere biler. Med 47% økt rekkevidde blir det også statistisk færre bilturer som behøver lading i det hele tatt, om man velger nye Ionic i stedet for den gamle.

Lenke til kommentar

https://ev-database.org/compare/efficiency-electric-vehicle-most-efficient

Slik som dette? 

 

Eller dette?

https://cleantechnica.com/2018/06/30/what-are-the-most-efficient-electric-cars/

 

Folk har sagt i lang stund nå at Ioniq er mer effektiv enn TM3. 

 

Om man ser på batteri størrelser og tall fra faktiske tester(WLTP) så gir historien en annen fortelling, som du har fått vist. 

Lenke til kommentar

Gamlefar: Den er vel et heftig steg opp fra Leaf likevel? Er det ikke Leaf du har nå? Regner med at model 3 blir en bruktbil som gir veldig mye for pengene om 3-4 år, for de som er i markedet etter en bil i den størrelseklassen.

 

Leaf, e-golf, Soul, i-miev osv blir nok mer "hest og kjerre" i sammenligning med model 3-ene.

 

Glem det. Jeg trodde jeg var i en annen tråd

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Om man ser på batteri størrelser og tall fra faktiske tester(WLTP) så gir historien en annen fortelling, som du har fått vist. 

Om det bare var noen som kunne komme med linker på dette. Det å drive å kjøre dette manuelt med tallene gidder jeg ikke. De linkene jeg har gitt har jo vært det du prater om uansett, så hva er galt med dem? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Jeg vurderer en av disse som min neste bil. Spørsmål: bør jeg vente på denne med oppgradert batteripakke, eller bør jeg gå for forrige generasjon? Hvor mye vil prisforskjellen bli tror dere?

Lenke til kommentar

Jeg regner litt på tallene i artikkelen.

Batteripakken øker fra 28 til 38,3 kWh, en økning på 36,78%.

28kWh-utgaven har en rekkevidde på 200km EPA og 280 km NEDC.

Den nye skal ha 294 km rekkevidde. Ukjent om det er EPA eller NEDC, men det er nok EPA de snakker om

Det vil si en økt rekkevidde på 47%

Med andre ord må det være gjort andre forbedringer i tillegg. Kanskje aerodynamikk, virkningsgrader i motor og drivverk eller noe annet som gir ca 7,5% lavere forbruk per km.

 

HVIS ladeeffekten er den samme som før betyr det at man får fylt på 7,5% mer rekkevidde per minutt ladetid. Ionity-laderne vil altså kunne betjene i gjennomsnitt 7,5% flere nye Ionic enn gamle Ionic.

 

HVIS ladeeffekten øker, noe den sannsynligvis gjør, så vil man få fylt på ennå mer rekkevidde per minutt ladetid og laderne vil være i stand til å betjene ennå flere biler. Med 47% økt rekkevidde blir det også statistisk færre bilturer som behøver lading i det hele tatt, om man velger nye Ionic i stedet for den gamle.

Den nye er testet etter WLTP. EPA kommer vel kanskje senere.

Husk at WLTP forbrukstall er inkludert ladetap. Det er ikke EPA. Man kan dermed ikke dele batteristørrelse på WLTP forbrukstall som jeg ser mange gjør, samtidig roter man fælt med både WLTP og EPA. Bruk de testede tallene så får man riktig resultat. 

 

Her finner man mpg-e tall for EVs: https://www.fueleconomy.gov/feg/PowerSearch.do?action=noform&path=1&year1=1984&year2=2019&vtype=Electric

Som man ser er Ioniq den mest effektive bilen, med 136 mpg-e.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om det bare var noen som kunne komme med linker på dette. Det å drive å kjøre dette manuelt med tallene gidder jeg ikke. De linkene jeg har gitt har jo vært det du prater om uansett, så hva er galt med dem?

Www.tesla.com

 

Alle tallene ligger på tesla sine sider.

Lenke til kommentar

Hvilke tall mener du er galt med kildene jeg har gitt? Fremgangsmåten i hvor de har fått tallene fra står der inne.

Jeg har ikke sagt de er feil, jeg har henvist til hvor personen fant tallene sine som viser at ut i fra wltp er model 3 mer effektiv enn ioniq.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...