oophus Skrevet 2. mai 2019 Del Skrevet 2. mai 2019 Jo, han sa jo test tall? Som sagt finner en tallene på tesla sine sider. Disse deler en på batteri størrelse og voila. Gjør det samme for ioniq. Så har du tallene dine. https://ev-database.org/compare/efficiency-electric-vehicle-most-efficient Slik som dette? Eller dette? https://cleantechnica.com/2018/06/30/what-are-the-most-efficient-electric-cars/ Folk har sagt i lang stund nå at Ioniq er mer effektiv enn TM3. 2 Lenke til kommentar
okhustad Skrevet 3. mai 2019 Del Skrevet 3. mai 2019 Markedets mest effektive bil? Har man da tatt høyde for at Tesla 3 har større batteri og dermed en tyngre bil? Hvis en deler på bilenes vekt (siden batteri utgjør største forskjellen mellom elbiler) så kommer nok Tesla øverst på pallen. Med mest effektiv mener de flest kilometer per kwt. Forrige model brukte bare 1,3 kwt per mil mot Tesla sin 1,9 kwt. 2 Lenke til kommentar
mrxx Skrevet 3. mai 2019 Del Skrevet 3. mai 2019 Søkte på rekkevidde WLTP, og fikk opp disse tallene: Ioniq: 204 km / 28 kwh = 137,25 wh/km TM3 SR+ 415 km/ 50kwh =120,4 wh/km TM3 LR 600km/ 75 kwh = 125 wh/km Ok, jeg gjorde det samme nå og kom ikke frem til disse tallene, så kan du komme med kilde? TM3 RWD LR: https://www.reddit.com/r/teslamotors/comments/bhxj79/the_model_3_long_range_rwd_masters_600km_on_the/ TM3 SR+ https://www.tesla.com/no_NO/model3 Ioniq: https://www.tek.no/artikler/hyundai-oppdaterer-ioniq-med-storre-batteri/464147 Disse sidene var blant de første som kom opp da jeg googlet wltp+[bilmerket] Lenke til kommentar
mrxx Skrevet 3. mai 2019 Del Skrevet 3. mai 2019 Jo, han sa jo test tall? Som sagt finner en tallene på tesla sine sider. Disse deler en på batteri størrelse og voila. Gjør det samme for ioniq. Så har du tallene dine. https://ev-database.org/compare/efficiency-electric-vehicle-most-efficientSlik som dette? Eller dette? https://cleantechnica.com/2018/06/30/what-are-the-most-efficient-electric-cars/ Folk har sagt i lang stund nå at Ioniq er mer effektiv enn TM3. Kan ikke se at TM3 LR RWD er omtalt på disse sidene, og SR er her oppgitt til 60 kwh, mens den kun har 50 kwh i virkeligheten. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. mai 2019 Del Skrevet 3. mai 2019 Jeg regner litt på tallene i artikkelen. Batteripakken øker fra 28 til 38,3 kWh, en økning på 36,78%. 28kWh-utgaven har en rekkevidde på 200km EPA og 280 km NEDC. Den nye skal ha 294 km rekkevidde. Ukjent om det er EPA eller NEDC, men det er nok EPA de snakker om Det vil si en økt rekkevidde på 47% Med andre ord må det være gjort andre forbedringer i tillegg. Kanskje aerodynamikk, virkningsgrader i motor og drivverk eller noe annet som gir ca 7,5% lavere forbruk per km. HVIS ladeeffekten er den samme som før betyr det at man får fylt på 7,5% mer rekkevidde per minutt ladetid. Ionity-laderne vil altså kunne betjene i gjennomsnitt 7,5% flere nye Ionic enn gamle Ionic. HVIS ladeeffekten øker, noe den sannsynligvis gjør, så vil man få fylt på ennå mer rekkevidde per minutt ladetid og laderne vil være i stand til å betjene ennå flere biler. Med 47% økt rekkevidde blir det også statistisk færre bilturer som behøver lading i det hele tatt, om man velger nye Ionic i stedet for den gamle. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3. mai 2019 Del Skrevet 3. mai 2019 https://ev-database.org/compare/efficiency-electric-vehicle-most-efficient Slik som dette? Eller dette? https://cleantechnica.com/2018/06/30/what-are-the-most-efficient-electric-cars/ Folk har sagt i lang stund nå at Ioniq er mer effektiv enn TM3. Om man ser på batteri størrelser og tall fra faktiske tester(WLTP) så gir historien en annen fortelling, som du har fått vist. Lenke til kommentar
gamlefar Skrevet 3. mai 2019 Del Skrevet 3. mai 2019 (endret) Med større batteri, bedre seter og litt mer premium hadde jeg vurdert denne bilen. Men disse oppgraderingene var noe skuffende og holder ikke til noe annet enn nr. 2 bybil. Endret 3. mai 2019 av gamlefar 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. mai 2019 Del Skrevet 3. mai 2019 (endret) Gamlefar: Den er vel et heftig steg opp fra Leaf likevel? Er det ikke Leaf du har nå? Regner med at model 3 blir en bruktbil som gir veldig mye for pengene om 3-4 år, for de som er i markedet etter en bil i den størrelseklassen. Leaf, e-golf, Soul, i-miev osv blir nok mer "hest og kjerre" i sammenligning med model 3-ene. Glem det. Jeg trodde jeg var i en annen tråd Endret 3. mai 2019 av Simen1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 3. mai 2019 Del Skrevet 3. mai 2019 Om man ser på batteri størrelser og tall fra faktiske tester(WLTP) så gir historien en annen fortelling, som du har fått vist. Om det bare var noen som kunne komme med linker på dette. Det å drive å kjøre dette manuelt med tallene gidder jeg ikke. De linkene jeg har gitt har jo vært det du prater om uansett, så hva er galt med dem? 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 3. mai 2019 Del Skrevet 3. mai 2019 Jeg vurderer en av disse som min neste bil. Spørsmål: bør jeg vente på denne med oppgradert batteripakke, eller bør jeg gå for forrige generasjon? Hvor mye vil prisforskjellen bli tror dere? Lenke til kommentar
kremt Skrevet 3. mai 2019 Del Skrevet 3. mai 2019 Jeg regner litt på tallene i artikkelen. Batteripakken øker fra 28 til 38,3 kWh, en økning på 36,78%. 28kWh-utgaven har en rekkevidde på 200km EPA og 280 km NEDC. Den nye skal ha 294 km rekkevidde. Ukjent om det er EPA eller NEDC, men det er nok EPA de snakker om Det vil si en økt rekkevidde på 47% Med andre ord må det være gjort andre forbedringer i tillegg. Kanskje aerodynamikk, virkningsgrader i motor og drivverk eller noe annet som gir ca 7,5% lavere forbruk per km. HVIS ladeeffekten er den samme som før betyr det at man får fylt på 7,5% mer rekkevidde per minutt ladetid. Ionity-laderne vil altså kunne betjene i gjennomsnitt 7,5% flere nye Ionic enn gamle Ionic. HVIS ladeeffekten øker, noe den sannsynligvis gjør, så vil man få fylt på ennå mer rekkevidde per minutt ladetid og laderne vil være i stand til å betjene ennå flere biler. Med 47% økt rekkevidde blir det også statistisk færre bilturer som behøver lading i det hele tatt, om man velger nye Ionic i stedet for den gamle. Den nye er testet etter WLTP. EPA kommer vel kanskje senere. Husk at WLTP forbrukstall er inkludert ladetap. Det er ikke EPA. Man kan dermed ikke dele batteristørrelse på WLTP forbrukstall som jeg ser mange gjør, samtidig roter man fælt med både WLTP og EPA. Bruk de testede tallene så får man riktig resultat. Her finner man mpg-e tall for EVs: https://www.fueleconomy.gov/feg/PowerSearch.do?action=noform&path=1&year1=1984&year2=2019&vtype=Electric Som man ser er Ioniq den mest effektive bilen, med 136 mpg-e. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3. mai 2019 Del Skrevet 3. mai 2019 Om det bare var noen som kunne komme med linker på dette. Det å drive å kjøre dette manuelt med tallene gidder jeg ikke. De linkene jeg har gitt har jo vært det du prater om uansett, så hva er galt med dem? Www.tesla.com Alle tallene ligger på tesla sine sider. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 3. mai 2019 Del Skrevet 3. mai 2019 Www.tesla.com Alle tallene ligger på tesla sine sider. Hvilke tall mener du er galt med kildene jeg har gitt? Fremgangsmåten i hvor de har fått tallene fra står der inne. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3. mai 2019 Del Skrevet 3. mai 2019 Hvilke tall mener du er galt med kildene jeg har gitt? Fremgangsmåten i hvor de har fått tallene fra står der inne. Jeg har ikke sagt de er feil, jeg har henvist til hvor personen fant tallene sine som viser at ut i fra wltp er model 3 mer effektiv enn ioniq. Lenke til kommentar
ACYBN18O Skrevet 3. mai 2019 Del Skrevet 3. mai 2019 Fin bil. Og pris i Norge vil være....?? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå