Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Dekk tar i hjulbue

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Min 43

Da er det 6 mm avvik fra "standard". Såvidt innenfor regelverket, men kan være nok til at det subber.

Lenke til kommentar

Er det 205/60x16 som står i vognkortet som dekkdimensjon?

I såfall vil 225 dekk være 20mm bredere. Og Et verdien er 6 mm for stor, dvs at dekket kommer 6 mm for langt inn i tillegg til den økte bredden. Så det kan være forklaringen på at dekket tar på innsiden.

Lenke til kommentar

Er det 205/60x16 som står i vognkortet som dekkdimensjon?

I såfall vil 225 dekk være 20mm bredere. Og Et verdien er 6 mm for stor, dvs at dekket kommer 6 mm for langt inn i tillegg til den økte bredden. Så det kan være forklaringen på at dekket tar på innsiden.

Standard er 205/55, men 225/45 står som alternativ, så skjønner ikke helt hvorfor det skal gå greit når det subber sånn borti.

Fant dog ut at dekkene var litt slitt på innside, så mulig at dekkene står skjevt. Ikke at det vises noe særlig, men får vel bare kjøre den inn på sjekk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Fant dog ut at dekkene var litt slitt på innside, så mulig at dekkene står skjevt.

Hvordan kan dekk stå skjevt? Med felger med innpress som originalt vil nok dette gå fint, men jo mer man avviker fra originaldimensjon jo mer viktig er det at innpress stemmer.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Godt spørsmål, du gitt. Kan nok godt være at de tar på innsiden, men synes det er rart at det ikke er noe spesiell slitasje på dekkene i så fall. De er 4 år gamle, så skulle vel blitt noe slitasje om det var et vanlig problem? Kjøpte bilen nå i vinter, så første gangen sommerdekkene er på med meg.

Du, det er ikke så mange sekunder i året du kjører med full sving, så det utgjør ingen nevneverdig slitasje.

Lenke til kommentar

Standard er 205/55, men 225/45 står som alternativ, så skjønner ikke helt hvorfor det skal gå greit når det subber sånn borti.

Løsningen er sannsynligvis allerede nevnt i innlegg #20. Jeg tipper slitte eller for små styreutslagsbegrenser(e). V70 ble levert med begrensere av ulik størrelse avhengig av dekkdimensjon.

Evt. hjelper ikke det avviket i innpress kombinert med bredere dekk.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Du, det er ikke så mange sekunder i året du kjører med full sving, så det utgjør ingen nevneverdig slitasje.

Er veiarbeid i gata, så må egentlig kjøre full sving hver gang bilen skal ut i sommer. Får vel ta en litt lang omkjøring. ?

Lenke til kommentar

Hvordan kan dekk stå skjevt? Med felger med innpress som originalt vil nok dette gå fint, men jo mer man avviker fra originaldimensjon jo mer viktig er det at innpress stemmer.

Nå husker jeg ikke helt hva han fyren sa, var noe med camber?

Lenke til kommentar

Løsningen er sannsynligvis allerede nevnt i innlegg #20. Jeg tipper slitte eller for små styreutslagsbegrenser(e). V70 ble levert med begrensere av ulik størrelse avhengig av dekkdimensjon.

Evt. hjelper ikke det avviket i innpress kombinert med bredere dekk.

Da skal jeg få sjekket opp i det.

Lenke til kommentar
Standard er 205/55, men 225/45 står som alternativ

225/45 står som alternativ helt nederst under notat på vognkortet? Da er vel dette noe en tidligere eier kan ha fått skrevet inn og godkjent også. Ikke alltid denne dimensjonen ville gått gjennom godkjenning om vegvesenet hadde tatt en grundigere sjekk. Så denne kan en aldri stole på at passer 100%. Og om spasere/innpress ikke er i henhold så skraper det fort diverse steder også.

Endret av Nervevrak
Lenke til kommentar

225/45 står som alternativ helt nederst under notat på vognkortet? Da er vel dette noe en tidligere eier kan ha fått skrevet inn og godkjent også. Ikke alltid denne dimensjonen ville gått gjennom godkjenning om vegvesenet hadde tatt en grundigere sjekk. Så denne kan en aldri stole på at passer 100%. Og om spasere/innpress ikke er i henhold så skraper det fort diverse steder også.

Står under alternative dekk- og felgdimensjoner. Står to ulike alternativ; 215/55R16 og 225/45R17. Var å bestilte nye dekk i dag med samme dimensjon (225/45-17), og de stusset heller ikke noe over dimensjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...