Bambilynn Skrevet 1. mai 2019 Del Skrevet 1. mai 2019 Hei! Har nettopp skifta til sommerdekk, og disse er en tomme større en vinterdekka (usikker på hvor stor forskjellen det er i lufttrykk). Og nå har det seg slik at dekkene gnir inntil hjulbuene når jeg svinger litt for mye. Kjører tilnærmet V-sving hver dag (forferdelig utkjørsel), så litt bekymra om bil/dekk skal ta skade av det. Er det noe å gjøre med, og om ikke - tar det skade? Kjører V70, så den er jo litt lav i seg selv. Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 1. mai 2019 Del Skrevet 1. mai 2019 Enkleste er nok å bytte til original hjulstørrelse. sjekk om fjæring er gåen/segen, juster fjæring. Største trusselen er nok rust. 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 1. mai 2019 Del Skrevet 1. mai 2019 Dette høres underlig ut om du ikke har senket bilen din, da V70 ikke akkurat er en bil som skal ha liten klaring i hjulbuen. Har du luftfjæring? Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 1. mai 2019 Del Skrevet 1. mai 2019 Her er det bare å bytte til lovlige hjul. 1 Lenke til kommentar
Bambilynn Skrevet 1. mai 2019 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2019 Dette høres underlig ut om du ikke har senket bilen din, da V70 ikke akkurat er en bil som skal ha liten klaring i hjulbuen. Har du luftfjæring? Nei, har hverken senka eller luftfjæring på bilen. Kan heller ikke skjønne at det er dårlig plass. Hadde virkelig satset på å ikke måtte ut med nye dekk.. Lenke til kommentar
Bambilynn Skrevet 1. mai 2019 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2019 Her er det bare å bytte til lovlige hjul. Dessverre er de lovlige med null avvik iht vognkortet. ??♀️ Lenke til kommentar
Valotunk Skrevet 1. mai 2019 Del Skrevet 1. mai 2019 Lovlige/riktige dekk tar ikke borti hjulbuene på V70 med mindre noe er galt. Hvilken dimensjon er dekkene? Lenke til kommentar
Bambilynn Skrevet 1. mai 2019 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2019 Lovlige/riktige dekk tar ikke borti hjulbuene på V70 med mindre noe er galt. Hvilken dimensjon er dekkene? 225/45-17, og dette står som lovlig (alternativ) på vognkortet. Vinterdekkene har de «vanlige» dimensjonene 205/55-16. Lenke til kommentar
Valotunk Skrevet 1. mai 2019 Del Skrevet 1. mai 2019 225/45-17, og dette står som lovlig (alternativ) på vognkortet. Vinterdekkene har de «vanlige» dimensjonene 205/55-16. Hva med felgene? Originale? 1 Lenke til kommentar
bas Skrevet 1. mai 2019 Del Skrevet 1. mai 2019 Sjekk om innpresset på felgene dine er i henhold. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 1. mai 2019 Del Skrevet 1. mai 2019 Dersom dimensjonen er korrekt, er det kun feil innpress som kan være årsaken. Sjekk avviket mellom det som står på felgene (ETxx) og vognkortet. Max tillatt er 15 mm totalt (dvs max 7,5 mm pr side), men det kan også være for mye. Lenke til kommentar
Bambilynn Skrevet 1. mai 2019 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2019 Hva med felgene? Originale? Skal være originale, men får vel ta av og sjekke når det blir lyst. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 1. mai 2019 Del Skrevet 1. mai 2019 Her er det vel egentlig nødt til å være avvik i innpress.. Lenke til kommentar
Nervevrak Skrevet 1. mai 2019 Del Skrevet 1. mai 2019 Samme dekkdimensjoner varierer en del i design fra produsent til produsent. Spesielt hvor mye mønsteret stikker ut ved dekk-skulderen. Så om typegodkjenningen på bilen er marginalt så kan kanskje noen dekk skrubbe litt. Men da blir det uansett ulovlig siden kjøretøyforskriften spesifikk sier at ingen skrubbing er tillatt, i tillegg finnes det noen kriterier for hvordan måle når en sjekker for skrubbing (jevnt underlag med x cm blokk under dekk som måles osv. Når du sier en tomme forskjell på sommer og vinter dekk, så vil jeg tro det er felgene. Rulleomkretsen er nok ikke større en +-5% av dim i vognkort. Om de er det så er noe galt et sted. Men om dekket skrubber litt midt på en jevn flate så ser jeg ikke problemet annet en at den delen kanskje blir litt polert og kanskje utsatt for korrosjon senere når en endrer dekk/felg. Men om det er noen kant eller utstikkende i nærheten der det skrubber er det straks litt mer risky å kjøre med... Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 1. mai 2019 Del Skrevet 1. mai 2019 Er du SIKKER på at dekkene tar i HJULBUENE og ikke at motsatt side tar borti INNSIDEN, mot karosseriet/vangene? V70 er den eneste bilen jeg har sett som originalt lar hjulene ta borti på INNSIDEN. 1 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 2. mai 2019 Del Skrevet 2. mai 2019 Selg på finn.no mot et lite tap og kjøp hjul som passer. Lenke til kommentar
Bambilynn Skrevet 2. mai 2019 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2019 Er du SIKKER på at dekkene tar i HJULBUENE og ikke at motsatt side tar borti INNSIDEN, mot karosseriet/vangene? V70 er den eneste bilen jeg har sett som originalt lar hjulene ta borti på INNSIDEN. Godt spørsmål, du gitt. Kan nok godt være at de tar på innsiden, men synes det er rart at det ikke er noe spesiell slitasje på dekkene i så fall. De er 4 år gamle, så skulle vel blitt noe slitasje om det var et vanlig problem? Kjøpte bilen nå i vinter, så første gangen sommerdekkene er på med meg. Lenke til kommentar
Bambilynn Skrevet 2. mai 2019 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2019 Har nå funnet ut at det står 7,5Jx17x49 på baksiden av felgen, så nå er jeg helt på jordet. SKAL dekket ta i på innside/i hjulbue? Null slitasje på dekkene. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 2. mai 2019 Del Skrevet 2. mai 2019 Har nå funnet ut at det står 7,5Jx17x49 på baksiden av felgen, så nå er jeg helt på jordet. SKAL dekket ta i på innside/i hjulbue? Null slitasje på dekkene. Da har felgene ET49. Hva står i vognkortet for innpress? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 2. mai 2019 Del Skrevet 2. mai 2019 På Volvo V60 (R-Design) med 235/40 R18 jeg hadde var det montert styrestopper/utslagsbegrenser for at ikke hjulene skulle subbe i innerskjerm. Kanskje bilen din skulle hatt og mangler slike med den dimensjon og innpress. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå