Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Kopiere HD over på Micro SD, gir flere filer? og for lite plass?

Anbefalte innlegg

Skal flytte fra en Dell og over i en surface. Win10 på begge.

Skal bare kopiere alle bruksfiler over på et ubrukt og nyformatert Micro SD (Samsung sin 512Gb kort) og bruke dette kortet som ekstern HD i slotten på Surface'n.

Properties på filene på Dell: 19.028 files fordelt på 75.9Gb. Markert alt og kopiert over på minnekortet. Får kun feilmelding på en lagret Ebay annonse hvor filnavn var for langt og skippet kopi av denne.

Properties på minnekort etter kopiering: 92.593 files fordelt på 156Gb...???

Det vises nå som at minnekortet har 302Gb ledig kapasitet. Så valgte å pakke alle filene i tillegg over på minnekortet, som skal ha mer en nok plass. Men når den har kommet ca 30% avgårde i komprimeringen stopper den og sier target har ikke nok plass.

Så nå tør jeg egentlig ikke å slette noe noen steder i frykt for å miste brukbare filer.

Noen aning på hva som foregår?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt normalt hvis mange små filer.

I ntfs har man en blokk (sektor) strørrelse på 4KB mens på fat32 er den 8KB eller 16KB med din disk volumstørrelse.

Alle filer med størrelse under 4KB som du kopierer fra pc okkuperer i beste fall dobbelt så mye på fat32 kortet.

Filer som bruker < to blokker på ntfs klarer seg med en blokk på fat32. Så der blir det ~ likt i okkupert størrelse.

Formater minnekortet med ntfs.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

HD har NTFS, minnekortet exFat.

Greit at totalt GB brukt kan variere en god del mellom forskjellige formaterings typer, og hvordan filene legger seg etter de blir kopiert. Men antall filer skal vel forbli det samme? Ikke gå fra 19028 filer til 92593 filer?

Og når det står det er 300GB plass igjen så skulle det også gå å komprimere filene over. For det er vel en av måtene komprimering virker, at den fyller ut de "tomme" bits hullene?

Lenke til kommentar

Er dette en «rant» om fenomenet eller er du ute etter råd/veiledning.

En windows systemdisk vil alltid ha endel symbolske lenker, systemfiler , skjulte filer og mapper osv.

Du kan ikke sammenlikne 1:1 med den metoden å selekte alt på C: for å velge properties..

Exfat har også støtte blokkstørrelse enn ntfs så du taper litt plass på minnekortet uansett.

Lenke til kommentar

Ikke noe rant nei, takker så mye for tips. Skal gjøre det og sjekke.

Men er skremt av at det ble så mange flere filer. Hvordan er det mulig? Jeg har kun kopiert en personlig filstruktur, ikke hele C: eller ting som tilhører Win, innstalerte programmer, eller temp kataloger.

Jeg frykter at kopieringen har gjort noe rart med original filstrukturen på HD, så kvier meg litt for bare å formatere minnekortet på nytt nå. For fra tidligere så har jeg hatt en formening om at mine filer var på rundt 150GB (Men kan jo hende at det tallet er fra da disse filene befant seg på en annen maskin med annen type formatering...

Lenke til kommentar

Ser litt mer på filstrukturen for å prøve å bli litt smartere, men klarer ikke å se logikken  :hmm:

De aller fleste mappene vises som helt like, med likt antall filer og størrelse. Men noen få andre er helt forskjellig. Og det kommer ikke av hidden files, extentions, eller Hidden protected operating system files for alt dette er slått på for å vises.

-Som et eksempel er det en mappe med 9 undermapper. I disse mappene er det bare noen få vanlige office dokumenter og bilder. Ved å se på hver undermappe så vises de som helt likt med helt likt innehold. Men når en ser på properties så vises det som 2.38GB & 268files på minnekortet og  145MB & 160filer på HD...

Kopierer så tilbake denne folderen fra minnekortet og til HD. Og under kopiering står det øverst "kopierer 268 filer", men under kopieringsgrafen står det fra starten av: "gjennstående filer: 160" :hmm: Og når det er kopiert tilbake så viser den tilbakekopierte samme som den opprinnelige på HD. 

Begynner å lure på om det kan være noen feil i programeringen på properties i win10?  :shrug:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...