Gå til innhold

Romteknologi og fisk i sentrum for Solberg på Andøya

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Årsaken til at MPA flyene flyttes fra Andenes og til Evenes er fordi Forsvarsbygg skal opprettholde den store omsetningen de har hatt på Ørlandet og fordi regjeringen har sterke støttespillere i Ofoten-regionen,det er min meining om saken. Det har ingen verdens ting å gjøre med å styrke forsvaret. Det som kommer til å skje er forsvaret blir mye svakere uten en stor solid flybase som det Andenes er.

Evenes vil aldri bli en stor solid og effektiv flybase for fred og krig pga dårlige flyopperative forhold.

Hele saken har vært ett reint politisk spill hvor tilhengere av Evenes flystasjon har brukt saken for å posisjonere seg i forhold til makt og videre karriere i politikkens maktsentrum. Om det koster milliarder av kroner som helt unødvendig blir brukt på en base som er utrangert og ligger i møllposen pga at den etter siste store jagerflyøvelse fikk strykkarakter som totalt ubrukelig som kampflybase pga topografiske og operative forhold,er uvesentlig for politikerne,bare de samme politikerne kan øke sjansen for å få høyere status i maktens sentrum.

Men den dagen P-8 skal inn for landing i 12 m/s fra vest og banen har dårlig friksjon kommer nok sannheten for en dag. Det er ikke mulig å lande en Boeing 737 eller P-8 på Evenes når vinden er over 12 m/s fra vest,selv med god friksjon. Det har jeg personlig info om på en av mine mange turer til Evenes med Norwegian hvor det var vindstyrke 12 på Evenes og kapteinen sa det ikke engang var verdt å prøve å lande og vi måtte gå til Kiruna. P-8 får neppe lov å lande i Kiruna full med våpen forruten i nødsituasjoner.

Nå på 2 påskedag kom vi inn for landing med SAS sin 737-800 på Evenes i bare 8-9 m/s og kapteinen advarte om mye turbulens og det var en svært ubehagelig landing,selv om jeg er vant med å fly,som nok nærmet seg grensen for landing.

Jeg tror det skal bli mye problemer på Evenes,spesielt om vinteren. Det politikerne ikke forstår er at P-8 er ett helt annet fly enn dagens Orion-MPA. Orion er ett ekstremt solid bygget fly som er det eneste som kan brukes til å fly rett inn i orkaner med i forskningssammenheng. Det har en ekstrem manøvrerbarhet som bare P-8 kan se langt etter. P-8 er også ett solid fly,men dær hvor grensen går på vindstyrke for landing med P-8, kan Orion lande i mye tøffere vind og værforhold. På Andenes kan det blåse friskt,men forskjellen fra Evenes,er at på Andenes er det ikke turbulens nede på banen pga fjellene er lave og langt unna. På Evenes er det høye fjell nært flyplassen og spesielt i vest,som er den retningen det blåser mest fra om vinteren og som drar med seg farlig turbulent luft ned mot rullebanen.

Politikerne og forsvaret har jo vært vant med at MPA har fungert knirkefritt fra Andenes i 50 år og tror Evenes vil fungere like bra. Bare det å rekruttere flymannskap til en slik øde og folketom plass som Evenes tror jeg skal bli særdeles vanskelig.

Andøya flystasjon er bygget opp på velvilje og lojalitet fra andværinger i 70 år,derfor har MPA på Andenes fungert svært bra i alle år og vært en suksesshistorie for Nato. Det tror jeg ikke det vil bli på Evenes.

Men som sagt,bare politikere kan bruke en slik svært viktig sak for nasjonen norge til å posisjonere seg og skaffe seg makt ved å bli populær i politikkens maktverden,så er resultatet av en slik avgjørelse egentlig knusende likegyldig for de samme politikerne.

Politikerne i norge er jo kjent for å bygge ett svakt forsvar. Det er jo bare å se på avgjørelsen om å skaffe NH-90 helikopterne som er blitt en katastrofe angående økonomi og operativ funksjoner. Neste ut er nok politikernes avgjørelse om å flytte MPA 10 mil og til en flyplass med helt andre forutsetninger for å fungere bra enn Andenes både operativt og ang mannskap som skal drifte MPA. På Andenes bor de fleste av mannskapet rett utfor flyplassgjerdet og har flyplassen i nærmest i sine gener og føler stor tilknyttning til flyplassen. Slik blir det ikke på Evenes,det blir ingen som føler tilhørighet til MPA på Evenes og det er tilhørighet som er nøkkelen til effektiv og suksessfull drift.

Det er interessen for arbeidsplassen og faget som er helt avgjørende for å lykkes,uansett hva man holder på med. Men det forstår nok heller ikke politikerne på stortinget,desverre.

Endret av ACYBN18O
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Erna Solberg snakker som vanlig ut av ræva si. Det handler som alltid om sentralisering, sentralisering og sentralisering. De nye F-35-flyene står i telt og sjøl et lite cruise-missil vil være nok til å ta ut de fleste av dem. Det er ikke praktiske løsninger, det er nedskjæringer og kutt i penger til det som er vitkig. Men da får man jo noen milliarder til overs til å kaste på de rikeste i Norge, og det er jo fint…

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...