Gå til innhold

cpu vifte, hva er forventet levetid

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De kan nok som de andre sier her vare i mange år. Har selv hatt utallige mange forskjellige pc`r ,men ingen av cpu viftene har noen gang streika. Men 1 chipsett vifte og en skjermkort vifte har kapitulert.

Det kan være lurt å passe på rengjøre maskinen for støv, som det har en tendens å bli kanske mye av etterhvert :blush:

Lenke til kommentar
når jeg kjøpte min cpu vifte sto det leve tid på 300000 timer (33 år hvis ikke jeg har regna feil)

Usannsynlig, dette er nok reklame tall, og kjenner jeg reklamebransjen rett (jobber i den selv), så er de tallene regnet ut fra teoretiske variabler som forutsetter at viften kjører i et totalt klinisk miljø uten påvirkning av støv etc...

Hvordan kan de ellers garantere 33 års drift? ble den produsert for 33 år siden, og har vært testet siden da? :no:

Spørsmålet blir heller hva man skal definere som levetid. Har selv erfart mange vifter som begynner å lage mere støy etter bare noen måneders drift, men som likevel går i flere år før de tar kvelden. Er levetiden den tiden det tar til den begynner å støye eller det tidspunkter den stopper?

M.a,o så har jeg ingen fasit svar her annet en at det både er mer logisk, og faktisk virker sånn for de viftene jeg har testet, at desto større vifte desto mer støv og skit må det til for å stoppde den, ergo de største viftene lever lengst.

Lenke til kommentar

Har en Papst 8412N2GML vifte på min CPU-kjøler.

Den er oppgitt med 80.000 timer forventet levetid i 40 grader celsius miljø.

Omregnet blir det 9 år, hvis man har den på 24/7.

Men det er ingenting som sier hvor lenge den funker før den begynner å bråke osv.

Lenke til kommentar

Det er sant.

Eneste gangen jeg har måttet bytte vifte var at filserveren på den butikken jeg jobbet i før fikk varmeproblemer.

Det skyltes at vifta hadde begynt å gå på 1/3 av hastigheten.

Kjøpte ny vifte og problemet løste seg.

Dette var en PIII 700Mhz eller no, og det var originalvifta som røyk.

Maskinen stod vel på 24/7 i et par år tipper jeg.

Har hatt diverse PC'er siden 1997, og den ene hendelsen er vel et bevis på at vifter holder ganske bra.

Oh, kom på at vifta på mitt Asus Riva TNT2 skjermkort begynte å bråke en del for 6 mnd'er siden.

Men det kortet var utgammelt og høyst på tide å bytte.

Men vifta kjølte det den skulle, var bare litt ekstra bråk på den.

Endret av snole
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...